8 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

8 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

le vac, ne yok? Hayatında 408 bin fidan yetiştiren adam Sovyet Rusyada tiyatro mevsi- | mi bu sene çok zengin bir repre- tuvarla açılmıştır. Bu sene temsil edilecek piyesler arasında çok dik | kate şayan olanları vardır. Bun - lardan biri Akdenizle Baltık deni- | zi arasında bir kanal açılması ta- | savvurunu propaganda etmekte - | dir. Sovyetlerde tiyatronun ayni zamanda içtimaf bir propaganda- ya hizmet ettiğine ne büyük de - Hlt. Rusya İmperatorluğunun hazine evrakı Son zamanlarda bir heyet İm- perahorluk Rusyannı hazinei ev- rakını tetkik etmeğe başlamıştır. Şimdiye kadar hiçbir heyetin yap- madığı tetkikat çok calibi dikkat malümat vermektedir. Yapılan tasnife nazaran Mos - kova hazinei evrakında 25 mil - yon dosya bulunmaktadır. Bunla- Yın arasında en mühimleri Rusya- nn İsveç, Norveç, ve Osmanlı İmparatorluğu ile olan münasebet- leri ve 1897 Lâhey konferansına ait dosyalardır. Sovyetlerde tercüme edebiyatı Sovyetler telif edebiyatma ne kadar ehemmiyet veriyorlarsa ter- Tecrübelere bu yaz da devam edilmiş ve Lidtke isminde bir buz kıran yapuru şarktan garbe doğru buz denizini geçmeğe muvaffak olmuştur. 4745 ton hacminde o - lan bu yeni sistem buz kıran vapu- rü ayni zamanda bordasında bir tayyareyi — taşımaktadır. Gemi müşkül bir mevkide kalıp yol bu- lamadığı zaman tayyare havalan- makta ve yol — araştırmaktadır. Bu şekilde araştırmalar her za- man müspet netice vermiş ve ge - mi seyahatine devam edebilmiş - ir. Dünya ve otomobil Dünyada otomobilin en çok bu- | lunduğu yerin Amerika olduğunu | işitmişsinizdir. Amerikada 5 kişi- | ye bir otomobil isabet etmektedir. | Amerikadan sonra Kanada gelir; burada 9 kişiye bir araba isabet e- diyor. Ondan sonra 12 kişiye bir otomobille Avusturya, 24 kişiye bir otomobille Fransa, 29 kişiye bir etomobille İngiltere ve 53 ki- şiye bir otomobille Belçika gel- mektedir, Bir futbolcunun ideal ölümü| "*** getirilmişti. Blekpul'de M. Vilyam Şopen isminde ihtiyar bir futbolcu en kü cüme işlerine de o kadar itina edi- | çük oğlunun iştirak ettiği bir fut- yorlar. Bir heyet dünya edebiyatı- | bol maçında topa kafa vurmak is- n muntazaman takip etmekte ve | temiş, fakat hızla başına çarpan lüzum gördüğü eserleri rusçaya çe |.top ihtiyar futbolcunun derhal öl- virmektedir. Bu sene de birçok Fransız ve Alman eserleri tercü * me edilecektir. Tercüme edilmesi takarrür eden eserler arasında ilk defa olarak Türk ediplerinden Yakun Kadri Beyin “Ankara, atlı | eseri de bulunmaktadır. Sovyet Rusyanm tercüme edebiyatı git « tikçe çoğalmaktadır. Plân, her se- ne tercüme edilen eserlerin bir se- ne evvelkinden daha fazla olma - sıdır. N Bir zıraatçiye yapılan jübile Sovyet Rusyada yalnız arlist - ler, politika adamları için değil, pek âlâ bir ziraatçi, bir amele için de jübile yapılır. Bu adam Miçurin ismimde 80 yaşında bir bahçıvandır. Yaptığı büyük işleri sayan gazeteler hara- retle: “Bu adam hayatında elli nevi elma, on dört nevi armut, yirmi iki nevi kiraz, on nevi erik ve beş nevi üzüm yaratmıştır. Mi- çurinin meyveleri fevkalâde lez - zetli ve büyüktür. Miçurin şimdiye kadar meyvenin — yetişemiyeceği zannedilen yerlerde her nevi mey- ye yetiştirebilmiştir. Bundan başka bu büyük ziraat- çi menekşe ile leylâk arasında öy" le bir çiçek yapabilmiştir ki, bu çiçeğin kokusu tam manasiyle fev- kalâdedr. Miçurin 1890 dan 1920 senesi- | ne kadar 50 bin fidan, 1920 den | 1934 senesine kadar ise 358 bin | fidan yetiştirmiştir. Bunlar 312 nevidirler. Bu a - gaçlar 3.5 milyon hektarlık bir yer kaplamaktadırlar.,, diye yaz - maktadırlar. Bir buz kıran gemisinin seyahalı Sovyetler Şimal buz denizin - den Büyük Okyanus'a geçecek iyi bir yol bulmak için her sene buz kıran gemilerle seyahatler tertip ederler. Büyük bir iktısadi fayda temin edecek, belki de istikbalde bir harpte hayati bir rol oynıya - bilecek bu yolu bulmıya Sovyet Rusya çok ehemmiyet veriyor. mesine sebep olmuştur. ölen kim? İngilterede Con Samoel Oliver” le Vilyam Ceymis Oliver isminde yekdigerine fevkalâde benziyen iki ikiz. berce bir matbaayı'idare ederler- di. İki kardeş arasında yegâöne fark birinin açık sarı, öbürünün koyu sarı renkte gözlük taşımala- rıdır. Müşteriler ancak bu sayede' ikisini birbirinden ayırabiliyorlar. dı. Onlar da bunu bililtizam yapı- yorlardı. Geçenlerde Samoel ölmüştür. Samoel biraz çâapkım olduğundan parasımın büyük bir * kısmını ye- mişti. Onun için miraş olarak hiç bir şey brrakmamıştı. Bir hafta sonra diğer kardeşi Ceymis'in yeğeni muhakemeye müracaat etmiş ve ölenin Samoel olmayıp Ceymis olduğunu, sırf amcasının mirasını kendisine ver- memek için Samoelin kardeşinin hüviyetine girdiğini iddia etmiş ve bu paranm kendisine verilmesi ni ve şimdi Ceymis adını taşıyan kardeşin hakiki ismini yani Samo- el adını almasını istemiştir. Muhakeme ve jüri heyeti aylar- ca uğraşmış, bir türlü ölenin Samo el mi, Ceymis mi olduğunu tespit | edememiştir. Nihayet Samoelin es ki bir metresi işi halletmiştir. Ka- dına bu benzer adamın vücudu gösterlmiş, kadın bunun Samoel olmadığını ifade etmiş, böylece yeğen muhakemeyi kaybetmiştir. Maamafih yeğen hâlâ iddiasm- da israr etmekte ve kararı temyiz edeceğini söylemektedir. Bilgiç ——— İzmirden afyon mübaya- ası kesildi Uyuşturucu maddeler inhisar idare- si piyasadan afyon mübayaatını kısa bir' müddet için kesmiştir, İnhisar idare-| &İ şimdilik ne tüccardan ve ne de müs- tahsilden afyon almıyacaktır. Ancak e- lindeki afyonunu satmak mecburiyetin- de olanlardan cüz'i bir miktarda müba- yantta bulumacaktır. | elektrik kudreti bu kömürden alının- Battal ve Osman hakkında bu karar verildi İzmir, (Hususi) — Dört sene — nd- Hyeyi işgal eden çok alâkalı ve ehem- miyetli bir dava ağır ceza mahkeme- sinde neticelenmiş ve kararı verilmiş- tir. Bu davanın maznunlarından — ikisi hakkında verilen karar idamdır.. Çok karışık safhaları bulunan bu hadise- yi aydınlatabilmek için davayı ikiye ayırmak İâzımdı: — Bundan dört sene evvel Çeşme yolunda Kazankaya — mevkünde bir soygun hadisesi olmuş; bir- kamyon yolcuları soyularak 110 lira paraları alınmıştı. Bu hadisenin maznunları Osman Kaptan ve Battal isimlerinde iki şahıstı. 2 — Ayni sene içinde Cuma ova- s1ı civarında bir derede Hüseyin ismin- de biri tabanca kurşunu ile delik deşik edilmek suretiyle öldürülmüş; — mak- tulün kulakları kesilmişti. Bu hadi- senin maznunları Kürt Ahmet, Osman ve Halildir. Bu iki hadisenin muhakemeleri bun- dan iki ay evel tesadüfen ayni günde ağır ceza mahkemesinde görülmek - teydi. Evvelâ soygun hadisesi dava- sı görülmüş; iki hadişenin maznunları adliye dairesinin altındaki — nezaretha- Tİsimleri yazılı beş kişi nezarethane- de bulunurlarken Battal, soygun hadi- sesinde arkadaşı bulunan Osman kap- tana, mahkemede aleyhine söz söyle- diği için çatmış, arada bir münakaşa- dir başlamış. Bunun neticesinde Bal- tal, Cumaovası cinayeti hadisesi maz- nunlarından Ahmetten temin bıçakla Osman pehlivanı orada öldür. “müştü. Yeni vaziyet şu olmuştu: Soygun maznunlarından — Osman pehliyanın ölmesine mukabil soygun u Battal katil mazmunu olmuş; Uumaovaj! GÜhnüyetr — mazmumrarmmdan biri bu cinayete bıçak vermek suretiy« le iştirak ettiği için maznun olmuştu. Bu itibarla iki dava birleştirilmiş; vereyan eden muhakeme neticesinde Battal ve Osman idama, Kürt Ah- met idama bedel 29 sene ağır hapse, Halil 10 sene ağır hapse mahküm edil. miştir. ettiği Maden mıiıntakası demir yolu etrafında tetkikat ZONGULDAK, (Hususi) — İk- tısat ve Nafın Vekâletlerinin alâka- dar memur ve mütehassısları Zongul- dak havzası için hayati bir ehemmiyeti haiz bulunan maden mıntakası demir- yolunu ve havza kömürlerine depo va- zifesini göerecek olan Ereğli limanını etüt etmiştir . Ş Bu heyetin başlıca tetkik ettiği mev- vu, Çatalağzı ile Ereğli arasına döşene- cek olan demiryolunun elektrikle işle- tilmesi meselesidir. Evelce bu mevzu özerinde müna- kaşalar yapan demiryollar — kongresi, İstanbul Sanayi müdürü müderris Re- fik Beyin bu mesele etrafında ortaya koyduğu tezi makul bulmuş ve bu hat- tın elektrikle işletilmesinin en iktısadi yol olduğunu ittifakla kabul etmiştir. Çatalağzından Ereğliye uzanacak olan demiryolunun — elektriklenmesi için “Mixte,, denilen yüzde altmış nis- betinde taşlr ve topraklı bir nevi kö- mürden kuvvet menbat olarak istifade edilecektir. Karışık “Mixte,, kömür, bugün havzada mevcut tesisatla yakı- lamadığından demiryoluna — verilecek ca, ticari kıymeti olmıyan bir meta da kıymetlenmiş olacağından bu yüzden de havzaya senede en az 400.000 lira girmiş olacaktır. Heyet, ayni'zamanda, Türkiyedeki bütün şimendifer hatlarının elektrikle işlemesi etrafında da tetkikler yapmak- tadır. Elektrik enerjisi istihasl — için Tâzem olan su, kömür ve Hinyit kuvvet menbaları memleketimizde — mebzulen vardır. İşte bu heyet, bu kuvvet men- balarından hangisinin daha iktısadi ol- duğunu araştırmaktadır, 87 köyü ihtiva eden Malkaranın $ Malkaranın yolları 'bi'raq evvel yapılmalıdır — 4 j iktısat inkişafı buna bağlıdır Malkara, (Hususi) — Tarihin pek eski devirlerinde büyük bir şehir olan Malkara, Osmanlı padişahları — tara « fından çok ihmal edilmiş ve bu güzel yurt © zamanlar âdeta bir menfa ma- balli olmuştu.. Mecnun Sultan İbrahi- mi öldüren Bunak Mehmet Paşa bu - rada idam edilmiş ve Koca'Sinanipaşa bütaya “ nefyedilmişti.. Şimdi Trâkya- nin oldukça imar edilmiş ve terakki etmiş kazalarından biri olan Malkara Iâtif manzaralı bir yerdir.. Meşhar I. ran hükümdarı Keyhusrev zamanında yani bundan altı bin sene evvel Mal- karayı ilk önce şimdiki “Gürgen,, dağı- nın üzerinde kuran Türklerdir. Sinesinde — altı bin senelik tarihi salkıyan Malkara, yüksek ve aziz rub-« lu Türk kahramanlarına metfen ol « muştur. Bu kahramanlar arasında La- la Şahin Paşa, Hacı İlbey, Küçük Hı- zar, Örem, Hacı Sungur, Balabari ve Müstecep Beyler sayılabilir. Kazada bu kahrâmanların ismiyle anılan bir çok köyler vardır.. — IKTISADI HAYAT — Malkaranın şose yollarında işliyen nakil vasıtaları otomobil ve kamyon - sıtaları işlemeyince tabildir ki, kazâ tısadiyatı tamamen durmakta ve rı mucip olmaktadır. Bu satırları yazarken kışımn M ra yollarında çamura, kara santlerce ve günlerce yollarda kamyonların vaziyetini, uzun ve »0 uk kiş gecelerini yollarda geçiren titreşen yolcuları hatırlıyorum.. Malkara ve havalisindeki le işlerinin daha esaslı bir şekilde V min edilmesi; senelerce evvel yapıl ve bugün terkedilmiş bir halde b nan natamam şimendifer hattının İf mali inşaatına bağlıdır. Bu tren hattının inşaatı tamam dığı takdirde (87) köyü ihtiva edeti Malkara kazası ve havalisinin iktısâf ve ticaret hareketleri daima yükelt cek ve o nisbette istifade de ziyadel şecektir. Bu hattım yapılması Balkan har den evvel bütün Trakyanın zahire berı olan Malkaranın zenginleşmesi! sebep olacağı gibi, Trakya iktısadiye” tının ihya ve inkişafına da başlıca # mil olacaktır. d — MALKARA KÖYLERİ — lardan ibarettir. | Bazan kamyonların fazla hamule - lerle şoseler üzerinde ziyade tahribat yaptıkları görülmektedir. Kamyonla « Malkara köylerini yerli ve muhâ& cir olarak iki kısma ayırmak lâzım dır. Yerli köyler daha zengin oldu rın fazla yüklü oldukları zamanlarda mazarratları görülüyorsa da nakliya - j ti süratle temin etmeleri dolayısiyle ik- trsat üzerindeki tesirleri iyidir. Fakat kış günlerinde Malkara yol. ları kapanmakta olduğundan münaka- ha vaartaları islemamaktadir. Nakil wa. Bir köprüden 20 kişi düşmüş! İzmir (Hususi) — — Kemerde bir' tahta köprü var, Kedilerin — bile zor- lukla geçebileceği bu köprüden insam> ların nasıl geçebileceğine akıl erdir- mek hakikaten güçtür. Bu köprü yüzünden her sene birkaç, façia oluyor. Şimdiye kadar bu köp- rüden düşüp de kollarından, bacakla- | rından yaralananlar mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. Biz, 632, 833, 934 | senelerinde bu köprüden düşüp de ya » ralananların bir listesi şudur: 1932 senesinde düşüp de yaralan- lar: Ali oğlu Seydi, Ömer oğlu Meh- met, İsmail, 1933 senesinde düşüp de yaralana - lar: Hasan oğlu Mehmet, Mehmet k- | zi Hayriye, Mehmet oğlu Hasan, | Mehmet oğlu Şevki, Musa oğlu Be. cep, Hasan oğlu Mustafa, Memiş kı- | zı İfakat. 1934 — senesinde düşüp de yarala- nanlar: Zavallı bir dilsiz, Ali oğlu Zi. ya Bekir oğlu Mehmet, Süleyman oğ- Ju Galip, Musa oğlu Abdullah, Ali oğ- du Mehmet, Abdullah — oğlu Salih, Ali oğlu Kadir, Mehmet oğlu Musta- fa.. Kemer köprüşünden üç sene içinde | yirmi kişi düşmüş ve yaralanmıştır. Bir çocuk çiğnendi Silifke, (Hususi) — Cuma — günü hasthane operatörü Zahit Beyin yedi yaşmdaki oğlu Aydın, tüccardan Mol- la Osmanın otomobilini sürmekte o- lan şeför Temail tarafından çiğnetil. miş, otomobilin tekerleği — çocuğun kafatasını parçalamış ve yer — kanlar | içerisinde kalmıştı. Pederi hemen ye- tişerek hastahanede ameliyat yapmış ise de çok kaü zayi eden çocuk pa- zartesi günü hayata veda etmiştir. Şo- förün sarhoş olduğu ve — atomobilin freni bozuk olduğu anlaşılmıştır. Şo- för kaçmış ise de polisler tarafından kale bidinde hemen tutulmuş, müdde- iumumilikçe tevkifine karar verilmiş tir. Hasan oğlu Musa, — Emin oğlu | gibi nüfus itibariyle de diğer köylere misbetle fazladır. (50) ve (160) hant* Hk olan kaza köylerinin ekserisinde (300 ilâ 1000) nüfus bulunmaktadır: Bütün halk çiftçilikle geçinir. Barf muhacir köyleri de yumurtacılı j Henl adar. ——— Do | 4 Tekirdağında yol faaliyeti Tekirdağ (Hususi muhabirimiz * den) — Amerika ve Avrupanın ticif ret ve limanlarından hububat | üzere Tekirdağ iskelesine ara sıra zi şilepler gelmektedir. Bu sene ihra * cat işlerimiz çok bati bir surette d& vam etmektedir. Limanmızdan Temmuz, Ağustı Eylül ayları içinde Almanya ve Ame rikaya (3000 çuval kuş yemi, yalmıt Almanyaya (2000) ton buğday ve 200 ton mısır ihracatı yapılmıştır. İhracât işleriyle alâkadar olan bazı tüccarla * rın söylediklerine göre: Bu seneki ih* racatımızım — geçen seheye — nazaraf (yüzde 75 . 80) nisbetinde noksaff olduğu anlaşılmaktadır. — YENİ BİR SİLO — A Şehrimize 22 kilometre meııhd( bulunan İnanlı Aygır depolarına ilâvt inşaatr olarak (12650) liraya yeni b silo yapılacaktır. Sile inşaatı mül hit Hakkı Beye ihale edilmiş ve in: ata başlanmıştır. t — KURNALI KÖPRÜSÜ — Şehrimizin methalinde ve Tekir dağ - Malkara, Tekirdağ - Hayreböh yollarının mebdeinde bulunan K köprüsünün darlığı hasebiyle nakliyenin geçmesine mani teşkil ett ği görülmüştür. Bu köprünün ge tilmesi için (398) Hiralık bir ilâve ket” fi yapılarak köprüdeki tadilâta başlaf” maştır. bi 'ekirdağ - Hayrebolu yolu.. 'eniden inşa edilmekte olan T€ kirdağ - Hayrebolu yoluna tahsis € * dilen mükellef amele bitmek ü ( miyetli olan ve Trakyanın inkişaf? âmil yegâne yol sayılan bu yolun tan evvel inşaatını ikmal etmek Ü? # yevmiye ile amele ve vesait tedarik dilmiştir. Bu yolda çalıştırılmak Ü ve Çanakkaleden getirilen — (8 vt tonluk) silindirlerin de noksanlar! _' mamlanarak yakında bu yola lecekleri haber alınmıştır, A İktısadi ıokul—ıııdınçıkd"- mre Fal — « B YE G, O. D00 N A — » u