21 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 İngilizler Alman akınını; şarka çevirmek istiyor Sovyet gazetesi böyle bir ihtimali varid görüyor Moskova, 20 (ALA.) — İzves - tiya gazetesi “Berlinin zaferi,, baş- hığı ve Viator imzası altında neş - Letmî.ı olduğu bir makalede diyor l iz “Almanya hükümetinin Fran - &z ve İngiliz diplomatlarının ken- disi ile müzakere etmek arzusun - da bulundukları bir meseleyi ken- diliğinden halletmiş olmasına rağ- men İngilterenin Sir Con Saymen' *İn Berlini ziyareti kararından vaz- geçmemiş olmasını öğrenen Ber- fin, rahatça bir nefes almıştır. Ber- lin hükümeti, — bu oyunda büyük bir muvaffakıyet kazanmıştır. Al- man matbuatı, büyük garp devlet. lerinin ve her şeyden evvel İngil- terenin Bay Hitler tarafımndan ken- dilerine takdim olunan — lakmayı yutmuş olduklarını bütün dünya - ya söyliyebilir. İngiltere hüküme- ti, Almanya hükümetinin Bay Hit- Terin 3 şabat tarihli notada mün- deriç bütün hususat hakknda mü- zakereye amade olup olmadlığını bir kere daha istimzaç etmiştir. Bu istimzaca Bay Fon Neurath, te - bessümle: Maalmemnuniye ceva- binı vermiştir. Her şeyden bahsedilebilir, her husus bakkında görüşülebilir, fa- kat bilinmesi lâzım gelen nokta, bu kabil görüşmelerden ne gibi bir netice çıkacağıdır. Almanya, tepeden tırnağa kadar silâhlan - muştır ve İstikbalde yapılacak bü- tHin müzakerelerde bu vakıaya is- Unat edecektir, İngiltere hükümetinin protes - to'ları bütün dünyada merhamet uyandıracak bir intiba hasıl ede - cektir. Hiç kimsenin Bay Hitlerin muvafakat edeceği emniyet siste- minin ne şekilde olacağından şüp- hesi yoktur. Siz Can Saymen'in bu hususta ne cevap vereceğ'ni keşif Ve tahmine uğraşmıyalım. İngiliz siyaseti, üç veçhile izah edilebilir: 1 — İngiliz hükümetj vaziyeti tenvir için yeni bir teşebbüste bu- Tunmak istemektedir. Alman siya- setinin vaziyeti kemaliyle aydın - latmış olduğu şu zamanda bu şe - kildeki izah gülünç olur. 2 — İngiliz hükümeti, — Faşist Almanyanın arzularını önlemekte | vo tarihi fırtmanın istikametini l şarki Avrupaya çevirmek arzusun- da bulunmaktadır. 3 — Üçüncü izah şekli şu ola - bilir: İngiltere hükümeti, tehlike önünde tamamile puslayı şaşıra- cak derecede — zayıftır. Bundan eiğlketlekre __————————___—_—_———___—._—__.._. Ruzvelt sulhten ümidin tamamen kesmiş Amerikanın Avrupa devl. riyle temasta bulunan siyasi İ yetleri olan Norman Davis ve Hul! den bu kötü vaziyetten dolayı Almanyanın silâhlan- | Fransanın notası ! sonra tahaddüs edecek vukuat, bu üç izah şeklinden hangisinin doğ - w gösterecektir. Fakat her halükârda sulh ve harp meselesi etrafında cereyan etmekte olan tarihi oyunda kay - bedilmiş bulunan bu ilk partinin hesabatmı görmek mecburiyeti İn. giltereye ait olacaktır.., ması Sovyetlere mi karşı? Son Alman hâdiseleri üzerine Alman propaganda nazırı Göb - belsin söylemiş olduğu nutuktan aşağıdaki parçayı naklediyoruz: “ Almanya şimdiye kadar silâh- sızdı. Ve sulha hiç bir memleketle | mukayese edilemiyecek — kadar çok hizmet —etmiştir. Almanya senelerce silâhsız yaşadı.. Buna da sebep Almanyanın her zaman ver- diği sözde sonuna kadar durma - sı idi. Bazı gazeteler bize Versay mu- ahedesini bozluğumuz iddiasiyle hücum ediyorlar. Hayır, bu doğ - ru değildir. Versay muahedesini Almanya ile birlikte imzalamış ©- lan dev!letler, yavaş yavaş silâh - lanmaktan — vaz geçeceklerini vadetmişlerdi. Halbuki — bilâkis ilkönce onlar bu vaitlerinde dur - madılar, ve silâhlanmakta devam ettiler.Beynelmilel statistikler bu- hu gösterir. Binaenaleyh — diğer devletler tarafmdan hükmü tutul - | mayan bir muahede kendiliğinden fesholunmuş demektir. İşte biz yalnız bunu ilân ettik. Almanyayı hariçten bir hücum wukuunda kim müvafaa edebilir? Hiç kimse! Fakat Almanya bu teh dide maruzdur. Almanya, elinde kuvvet ve silâh olmadan, kendisi - ti koruyabilecek bir vaziyete gel - meden hiç bir devlete itimat ede - mez, Almanyanın iddia edildiği gibi Fransaya karşı bir fena niyeti, ve kini yoktur. Hitler bunu Sar reyi- âmr esnasmda bütün dümyaya kar- şı ilân etmiştir. Daha açıkça söy - Tiyeyim: Almanya Sovyet Rusyadan kor- kuyor, ve Sovyet Rusayaya ka”şı gilâhlanıyor. Sovyetler — daha bir | kaç ay evvel dünyanm en kuvvetli hava kırvvetine ma'ik olduklarını söylemiş'erdi Yanı başında gece gündüz harıl harıl silâh imal eden bir devlete karşı Almânyanım si - lâh'anması gaye! meşrudur. noktasından cestaretini kaybetmiş vaziyettedir. Reisicümhur artık| silâhları bırakma etrafında ulus- lar arası bir anlaşma olabileceği-| ne inanmamaktadır. Fransa — Almanya şiddetli ! bir nota vermek üzere hazırlan-| maktadır. Ayni zamanda uluslar kurumu vasıtasiyle de teşebbüste | HABER — Alnı Postası Aiman meselesını | halletmek üzere Tevfik Ruştü Milletler Cemiyetinin ictimamı tay'n edecek Paris, 20 (A.A.) — Fransanm Alman kararı hakkındâ uluslar ku- rumu konsoyine müracaatı bu akşamı telgrafla uluslar kurumu gencl kâ . tipliğine bildirilecektir. Talebin uluslar karumu statüle- ribin on birinci maddesine istinat edeceği ve belki de bu talepte statü- Terin 16 met maddesinin son fıkra - sımnın da zikredileceği zannolunmak- tadır. 16 incı maddenin son fıkrası suçlu azanm uluslar — kurumundan çıkarılmasını istihdaf eylemektedir. Konseyin fevkalâde içtimaı tari- bi, Başkan Bay Tevfik Rüştü Aras tarafından tesbit olunacaklır. Maa - mafih bu içtimam 28 Martta ve ya- hut 1 Nisanda olacağı tahmin edil - mektedir. Cenevre, 20 (A.A.) — Konse - yin derhal toplanmıya davet edil - mesini istiyen Fransız tebliği bura- ya gelir gelmez, — telgrafla Reis Tevfik Rüştü Arasa bildirilecek - tir. Bay Rüştü Aras Konsey arka - daşlariyle istişare ve konseyin içti- mat için bir tarih teklif edecek . Malümdur ki, konsey, kânu - nusani devresinde, azanın fevka - lâde toplantısından en az on beş gün evvel haberdar edilmesini ka. rarlaştırmıştır. e dizlia Fransale-Htalya Birlikte hareket ediyor Fransanm Almanya protesto no- tası Fransanın Berlin büyük elçisi Bay Fransua Ponceye gönderilmiş - tir. tir. Notanım yarm — tevdi olunacağı muhtemeldir. Bu teahhür İlılyınm | da ayni zamanda notasını hazırlıya- bilmesi için yapılmıştır. İulyınııı notasımın Fransız notası ile ayni me- alde olması ve ayni zamanda veri- leceği zannedilmektedir. Yapılacak teşebbüsat hakkmımda bu Cumartesi günü Pariste yeniden toplanılacaktır. Sir Con Saymon ile Bay Edenin avdetlerinden sonra Şimali İtalya || şehirlerinden birinde ayrıca başka bir içtima yapılmam da varittir. Almanya karşısında : İngiltere, Fransa, İtalya İngilizlerin Fransadan yüz çevirdiğin? dair emareler Dün, İngiliz, Fransız ve İtal- yan nazırlarının Alman meselesini tetkik etmek üzere bugünkü per şembe günü Pariste toplanacakla- rını bildirmiştik. Bugün — gelen ajans telgraflarından içtimaın cu- martesiye tehir edildiği — haber veriliyor. Sir Con Simanun değil, Lord E - denin gideceği, bu zatın tayyare ile Londraya dönerek Sir Con Si- monu alacağı ve birlikte Berline gidecekleri yazılıyor. Eğer bü teeyyüt ederse, İngilte- renin Fransadan ne kadar yüz çe- virercx Almanyaya meylett'ği an- laşılır, Paris, 20 (AA ) — Rewter a. jansı muhabirinden: Zanmnedildi. ğine göre, üç hükümet arasında iki toplantı yapılacaktır. Birinci- si, cumartesi günü, evvelce haber verildiği gibi Pariste, ikincisi de, tahmin edildiğne göre, Sir Say- mon ile Bay Ede'nin Berlin, Mos- kova ve Varşovadan dönüşlerin- de yapılacaktır. Tan gazetesine göre Paris, 20 (A.A,) — İngiltere - nin Berline verdiği nota hakkında Temps gazetesi diyor ki: *“Ingiltere hükümetinin uzlaş - ma gâayretlerinde en son dereceye varmak istemesi, müdafaa edile - Lilir bir vaziyettir. Fakat şurasını Bugünden itibsren : FANLT kinci film: Fernand Gravey'in son temsili ğ Patron Olsaydım Fevkalâde büyük komed m Bu akşam SARAY sinemasında İN Sinema yıldızı olmadan evvel boks şampiyonu, müzik hol artisti, dansör ve hattâ fabrikatör olmuş - olan GEORGES CARPENTIİER nin hayatı ve aşk maceralarını tasvir eden ve büyük yıldız ARLETTE MARCHAL ile beraber temsil ettiği TOBOGAN mühim ve alâkabahş filminin ilk iraesi münasebetiyle BÜYÜK GALA. İlâveten FOX JURNAL Kuvvetini - ŞAHESER GÖRECEKSİNİZ 0 Cuma günleri olmak üzere Bundan maada, Parise; atziyetlerimizi bildiririz. AÜZEEZ Senrodakharı Bel TU A | o cinamaana- BO Senenin iki büyü Filmi birden: — Dünyanın en meşhur hırsızı olan Önümüzdeki Cumartesi matinelerden itibaren y Pek sinemasında 935 senesinin Ben-Huru azamet ve zendinliğini SÖYLEMEK için kelime bulmaktan aciz olduğumuz bir Viva Villa (istiklâl uğrunda ) 100 binlerce figüran - Muazzam Holivut stüdyola- rmın yapamayıp bütün teşkilâtları ile Meksika'ya nakledilerek çevrilebilen, Metro Goldwyn Şirketi- nin ekstra süperfilmi. DİKKAT: Halkımızın gösterdiği emsalsiz rağbet Üüzerine Türkçe sözlü ve şarkılı filmimiz yalnız bugün Perşembe ve yarın Daha iki gün temdit edilmiştir 21 MART — 1935 . da kaydetmek lâzımdır ki, Almaf — İngiliz görüşmeleri diplomasi tarihinde bugüne kadar görülme miş şartlar — içinde yapılacaktır Çünkü müzakereler hâdiselerlt daha evvel ve açıktan açığa tahak* kuk ettirilmiş bir mevzu üzerind olacaktır.,, Temps gazetesi, Almanyanı! kütle halinde tekrar silâhlanma * smın uzun zamandanberi ve bi usül daires'inde hazırlanmış bif plânın tatbiki olduğunu ilâve et * mektedir. Almanyada askert — hizmetif mocburi şekle komuluşunu, Fran * sanın iki senelik — askeri hizmeti kabul edişine bir cevap olarak sâ- yanlar, Fransanın bu tedbiri, 1930 senesinde silâhları bırakma kon * feransmna hazırlık yapan ve Alman mümessillerinin de hazır bulundu” ğu komisyonda mevzuu bahsettiği ni unutmaktadırlar. Olüm Anadolu ajansımın en eski ve emektar mütercimlerinden biri ©” lan Bay Enver, uzun bir hastalık* tan sonra dün sabah ölmüştür. Ce nazesi bugün Ortaköydeki evin * den kaldırılacak, aile mezarlığı * na gömülecektir. Merhumun ailesine en samimil OMAS