21 Mart 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

21 Mart 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

ı'Eı,ı sıhhatlı adam ! Ingilterenin ölüm arıyan ndumı Öl- dü. W. J. A. Grant zengin ve dünyayı baştan başa dolaşmış, tam bir arh- hatle yaşamış fakat son zamanlarda bir ameliyat dolayısiyle kendisinin anlattığı gibi “Müfrit bedbin,, bir ha le gelmişti. 83 yaşındaki Grant tabutunu hazır Jamış, ve mezar taşını yaptırmış bu Junuyordu. Ve sükünetle ölümü bek- Jiyordu. Fakat ölüm onu derhal bulmamış- tır. Bundan bir sene önce bir balo ver- miş ve orada meserret içinde öleceğini Zannetmişse de, ecel onu orada da tutmak İstememiştir. Bunun üzerine 83 lük adam yatla bir seyahate çık. mıştır. Seyahat ona pek donük — ve zevksit gelmiş, tekrar — memleketine dönmüştür. Grant nihayet İki gün önce, öğleden sonra ölmüştür. Vasiyeti, cenazesinde bal bol çiçek bulunması olmuştur, ayni zamanda, herkese, en şık ve açık renkli elbisele- riyle —gelmelerini — bildirmektedir. *“Ben matem istemem,, demiştir. Ölüm arıyan adam kendi eceliyle yalnız başına ölmüştür. Daha hayattayken hazırlamış ol. duğu mezar taşının üzerinde gu beyit yazılı bulunuyordu: Evy ölüm, nerede senin iğnen? Ey mezar, nerede senin raferin Bir sene evvel verdiği ve “Kuğu dansı,, tesmiye etliği baloda arkudaş- | Jarına bol şampanya, her türlü içki ik- ram etmiş ve pek yakında öleceğini |- lân etmişti Ülümü Bsenelerdenberi beklemekteydi. Fenni tecrübe için, Insanlığa yar- dım etmek üzere her hangi ameliyat için doktorlara kendini terketmek is- ığıhrşü de Yöktorlar bu teklifi kabul etmemişlerdir. Grant Kutuplara kadar gitmişti.. Daha 1925 yılında Cenup denizlerine çıkmıştı. Bir hafta önce masası başına otu- rup şunları yazmıştır: “Yaşadım ve dünyayı gördüm. Bri- tanya imparatorluğunun her yanında ve imparatorluğun ötesinde duymadı- ğım heyecan kalmadı. Kutup Okya- nuslarını gezdim. Mümkün olsaydı gene giderdim. Hasta bir adam için Acık konuşmalecr Halkevinde Muhasebe ve hesap kursu açılıyor İSTANBUL HALKEVİ BAŞ - KANLIĞINDAN: Cağaloğlundaki evimizde 1 Nisan 1935 tarhinden ilibaren — Muliasebe ve mulhasiplerce — bilinmesi zaruri hesap kursu açılacaktır. 1 — Dersler parasızdır. 2 — Dera- lere girebilmek için en az ilk mek - tebi bitirmiş olmak şartur. 3 — Bi rinci kursun müddeti üç aydır. Kur- tu ikmal edenler ikinci kursun derns- lerine devam edebilirler. 4 — Dere- ler Cumartesi ve Salı günleri saat (18) den (19) a kadar bir saattir. 5 — Birbiri ardınca Üç derse gelmi- yen talebenin kaydı silinir. 6 — Mu- hasebe kurslarını muvaflakiyetle bi- trene İlallevi bir — vesika verir. 7 — Vesika alabilmek için derslerim Üçte ikisinde — bulunmak lâzımdır. 8 — Derslere yazılmak - istiyenlerin 25 Mart 1935 turihine kadar İstan - bul ve Beyoğlu Hulkevleri çevirgen- liklerine adlarını yazdırınaları te - menni olunur. MUHASEBE BİRİNCİ KURS Ticari hesen hakkında ilk bilgiler, muzaaf usul, hesapların — tasnili, hesapların şekilleri. Hesanlarım vekün ve bakiyeleri. Cari hesapların husnsiyetleri, Ticari defterler, Yevmiye defteri. Yevmiye defterine muamelenin geçrilmesi. Defteri kebir. Defteri kebire mun - melenin geçirilmesi. Kurslara göre W. J. A. Grant hayatm hiç bir deferi yoktur. Yaşa dığım yüzlerce ve binlerce heyecun ve zevk dakikaları, hayatımın bitişi demek olan İstirap yıllarımda kay bol- du gitti. Artık ölümü bekliyorum. “Dünyaya benden son haber şu ola- bilir ; HABER — Alşam Postast 21 MART — 1998 Girit ihtilâlleri Meğer en büyük hazine sende imiş de haberin yok! Bedbin bir Ingiliz, bak, hel;—anlatıyor? 'Deli Teodoros elinde bir —hançer, kah kaha ile gülüyor: “Cümhuriyet yiğit- leri neredesiniz,, diye bağırıyordu Girit, 1205 de başlayan, birinci | kaynatmağa başladı, diyerek müs- ' tı. İhtilâlciler korkudan dağıldı « |ihtilâli anlatmaktadır. Bu ihtilâl, | ihtilâlinden on üç ihtilâl sonra is- | takil cümhuriyette başlayan yeni | lar... | tiklâlini kazanabildi. İhtilâl gene yatışmadı. O gün, On dördüncü ihtilâl, Yani Kar - | içten başlayan ihtilâldi.. Cümhuri- | bir Giritli, reisicümhurun zından * lâki adında bir reisin önayak ol- ması ile başlamıştı. Yani Karleki, kale muhafazasında bulunan Ça - kunların taburlarını ele aldıktan sonra, bir gece iki yüz kadar a - | damlarını evine sakladı.. Sabah - leyin erkenden hükümet konağını | sardı. Yetmiş kadar adami, kale- | | nin burcunu zaptetti. Rastladıkları | nöbetçileri öldürdüler. Uykusundan uyananlar, hükü « met konağının meydanına toplanı- | yordu. İhtilâl reisi, konağın önü- ne gelmiş, valiye dışarı çıkmasını emrediyordu. — Uykudan uyanan vali, mahmur mahmur — gözlerini uğuşlurarak pencereden yüzlerce kiş'nin konğaı sarmış olduklarını görünce şaşırdı.. İlk iş olarak kapılarm — demir | sürgülerini sürdürdü. Ve balkona çıkarak Yaniye ne istediklerini sordu. Yanit “Korkusuzca yaşa!... Iyi yaşa! Ve tam sıhlatin her lâhzesinden tat çı- karmağa çalış! Çünkü hastalık ve se- falet köşede bekliyor.. “Mükemmel sıhhat, hayatta en e hemmiyetli şeydir. Şimal Kutbundan ve Aydan duha büyük bir gayedir. “Bu benim son sözüm... Bu benim Kuğu şarkımdır!,, “83 yaşında nihayet eceliyle ölen İngilir, Kuğu şarkısı adını pek mlııılıw bir surette yazmıştır. Hayatının bu son devrelerini adetâ ölümü yaklayın bir kuğunun bitim çağlarına benzet | miş ve ölecek bir koğu nasıl boş - bir andaya gider ve orada hayatının İlk ve son şarkısını terennüm ederek ölürse © da böyle öldüğünü lasavvur elmiş tir. Darüşşalakaya kur- ban hediyeleri Darüşşafakaya Operatör M. Kemal, Üztürk oğlu İsmel ve Bay Müfit tara- fından ikişer, merhume Bayan Saliha Buhtiyar namına Aynizade Müderris Bay Tahsin tarafından bir ve merhur me Hayan Salbe namına Amasyu Meb'usu Bay Ömer Lütfi tarafından bir, merhume Bayan Afife namına Hayvan Borsası Umuml Kâtibi Bay Sami turafından bir, merbume Bay Alâallin namına Bay Avni turufından bir, merhum Bay Rifat namına - kızı tarafından bir, keza merhume Düriye namına bir, Avukat Cevat Abdürra « him tarafından bir, Bayan Fatma ve | Fehime taraflarından birer, ismini bildirmiyen bir zat tarafından da iki kurban gönderilmiştir, Mektep —Mü:| #Ylemeğe başladı. Vali bir şey an- | | | ; Niçin, Yani milliyetperver bir dürlüğünden teşekkür olunuyor. ayrılacak, Muavin defterler, Muavin delterlere muamelenin — geçirilmesi, Muavin defterler Tayda ve malızur - ları, Defteri kebir ve muavin def - teflerde hesapların ,taanifi, Defteri kebir ve muavin defterlerde (fihrist | vaziyeli, Mizanlar. İKİNCİ KURS Açılış ve kapanış mizanları, U » mumi, hususi, muvakkat ve kati mi- zanlar, Envanter, Bilânça ve herap: ların bilânçudaki yer ve rolleri, Ka- nünen tutuliması mecburi defterler, Muhasebe delfter — ve hesaplarında ticaret kanunu — bakımından dikkat edilecek noktalar, muhasebe ve he - saplarında kazanç, buhran ve müva. zene vergisi bakıımdan dikkat edi- lecek noktalar, Tatbikat, — Kapıları kırmadan açtırma - nı... Diye kat'i emrini — verince, vali, kapıları açamıyacağını bil - dirdi., , Ihtilâlcilerin gözleri kararmış - tı. İlk hamlede kapıyı parçalaya- rak içeri girdiler, iktan sonra diğer işlere bakıldı. Bütün zabitler yakalanarak hapse atıldı.. Hükümet taraftarı olan — askerler öldürüldü. . Bu iş'er yapıldıktan sonra, Kan- diyenin bütün ileri gelen yerlileri hükümet konağında toplanarak a- danın ilk cümhuriyetini kurdular . İlk önce otuz beş kişi seçildi.. Bun- lar, ara'arında bir reisicümhur ile on aza seçtiler ve bir kararname imza'adılar.. Ertesi günü, Kandiye ahalisinin hepsi manastıra gelerek katolik ©- lanlar mezhepler'ni bırakarak Rum ortodoks mezhebini kabul ettiler . Kandiyede bu şekilde cümhuri- yetin esas'arı kuru'urken haber, Giridin her tarafına yayılıyordu . Ve her taraf yeni cümhuriyete aza- lar gönderiyordu. Zındana konulan valiyi, bütün Girit yerlileri kafese konmuş vahşi bir hayvan seyreder gibi seyredi « yorlardı. v Bir gün ihtiyar bir Giritli, ke - manı ile zındana girdi. Valinin karşısına geçerek — hazin şarkılar layamıyordu. İhtiyara sordu: — Neler söylüyorsun ihtiyar ?.. İhtiyar Giritli, coşkun — bir eda ile karşılık verdi: — Liberte, Liberte... Gün görmüş vali, dudak büke - rek, “hürriyet, şarkılarla — yaşa - maz,, demek mânasma gelen şun- ları söyledi: — Ganzonette e libertoxedo co- se che no sta, Giritliler, Venediklilerin gön - derdikleri mürahassları kabul ede- | rek her şeye rağmen müstakil ya - şamak iştediklerini bildirdiler. Gi- rit sularına yaklaşan iki Venedik gemisine ateş ettiler, — Artık Girit müstak1 di.. Tarih; Giridin hava - sı, Giritlilerin kanlarını — tekrar | yetin kurulmasına —önayak olan Yani Kaleriki, askeri kumandan « dı. Reisicümhur Marino Grade - koni idi. İşte Giritli Yani, bunu çekemiyordu. Kendisi o sandalye - ye yükselmek istiyordu. Bu esnada Girit içlerinde baş - layan bazı yolsuzlukları — tenkit için gönderilen Yani, kendisi |ladı. Ha'kı zındanlara — atıyor, bir çoklarını idam — ettiriyordu . Falektron adlı Venedikli bir aile - nin büyük çiftliklerini yaktırmış , b'r Rum papazının Zoiça adındaki kızını kaçırlarak bir köylüye ver - dirmişti. Güzel Zoiçanın papas babası, ellerini açarak şöyle dua etmişti : — Lânet olsun, o reisicümhura ki seni buraya gönderdi.. Lânet ol- | sun o meclisi umumiye ki Grodeni- yi reisicümhur seçti.. Bin kere lâ - net olsun o Giritliye ki — bundan sonra rum cümhuriyetinin leşek - külünü islesin... Yani durmiyor, kiliselere girip en kıymeltli gümüş takımları aşı- rıyordu. Bu hal, adamın ticaretini tamamiyle söndürmüştü. Herkes civar adalara uzaklasıvordu. Re - isicümhurun yazdığı emirnamele- rve cevap bile vermiyordu. Bir de « | fasında üzerinde kendi adı yazılı bir hançeri reisicümhura göndere- rek isyan bayrağını çektiğini açık- tan açığa bildirdi. Hükümet, Yani — Karlekiyi ele geçiremiyeceğini biliyordu. Uzun müzakerelerden — sonra şöyle bir | tuzak kuruldu: Yani Karleki ba- zan Retmo civarında bir kadının evine misafir gidiyordu. O kadı - | nın kardeşi hükümet — ordusunda çavuş bulunuyordu. Çavuş, büyük vaitlerle kandırıldı.. Gece evde on beş arkadaşı ile gizlenecek, Yani - yi iki yaveri ile yakalayacaktı. İ Bu plân muvaffakıyetle tatbik | edilerek Yani elleri ayakları bağ - Ülr Kandiyeye getirildi. Yani, Kandiyede önüne ge'ene küfrediyordu. Karar idamdı ve | Kandiyeye getirildiği gece idam e- | dildi.. Sabahleyin halk, Yaninin cese « | dini görünce şaşırdı. Fakat öğleye | doğru yüzlerce ihtilâlci hükümet onağını sarmış, Yaniyi öldüren - lerin derhal öldürülmesini istiyor- dam mıydı? Bunu düşünen yoktu , | Halk böyle istiyordu.. Ihtilâlciler | kaynaşırlarken Teodoros adlı bir | deli: İ, — Buyurun Venedikliler... Safa | geldiniz, diye bağırmağa başladı . | Bunu duyanlar, Venedikliler gel - miş diye bağırmağa — başladılar... | Şimdi, her ağızdan bir havadis du. yuluyordu: | — Otuz Venedik kalyonu adaya yaklaşmış..... — Kandiye palangaları Vene - dikliler tarafından — alınmış ve saire.. Halbuki hiç birinin aslı yoktu . Deli saçması, herkesi inandırmış- ise| yankâr hareketler yapmağa baş - | da bulunan vali ile bir muhabere- sini yakalayarak — reisicümhuru hançerle öldürmüştü.. — Bu haber ! halkı sevindirdi.. Yaninin ölüsü, | binlerce Gi nda meza* irını götürülürken, reisicümhurun ölüsü de kendi ailesinden bir kaç kişi ile bir çukura konuluyordu. #i & y ) Giritte olan bütün hâdiseler, bir Venedikli papas tarafından gizli - | ce Venediğe yazılmaktaydı.. 1363 | yılında Miceli Dominico adlı bir |, kumandanla altı bin asker hareket | etti. İki düşman harbi günlerce sürdü, — Giritliler, yüzlerce Ve » nedik askerini bir hücumda yaka « | layarak zındana attılar.. Bütün harplerde muvaffak olu- yorlardı. — Fakat bu sefer gene Giritliler arasında anlaşamamaz - lik başlamıştı. Halk — lüzumsuz yere biribirine giriyordu. Bir çok- ları Venediklilerin himayesi altıme da yaşarlarken daha rahat olduk- larını söylüyorlardı. Bu fikirde olanlar, bir gün zen- dana hücum ederek hapiste bulu- nan Venediklileri kurtardılar. Şe- hirde hastalık başlamıştı.. Halk, şünerek şehirden uzaklaşıyordu' ” Bir kaç gün içinde tek Giritli kalmamıştı. Bunu gören kale muha* | fızları, Venedik donanmasına gi « derek şehri teslim — etmeğe hazır | bulunduklarını bildirdiler.. Şimdi Deli Teodoros elinde bir çıngısaks |u la kahkaha ile gülerek — hükümet meydanında şöyle haykırıyordu: “ Bugün cümhuriyet yiğitlerine ne oldu? Serbestiyet — için nutuk söyliyenler nereye gittiler?. Yiğit» ler, ettiğiniz — yeminler ne oldu?« Cesaretin'z nereye gitti?. Bu ka” dar şeref ve şanınıza ben mi va” ris oldum?. Kah kah kah... kah...nıt Deli Teodores bunları söylerket Venedik askeri de muzika ile şeh* re giriyordu. | Haber Venediğe — gittiği vakit, üç gün, üç gece kilise çanları dur* madan inledi.. Üç gün üç gece bütün Venedik bayram yaptı. İ Giritliler, isyana iştirak eden * lerin her sokak başında fırlatılmı$ | eesetlerine bakarak ağlıyorlardı" Zındana atılan Venedik valisinit sözü yerini bulmuştu: “Hürriyet: şarkılarla yaşayamamıştı.. ,, ) N. A. Okan Sekizinei makale: Beş Misif hazinesi; elli güzel cariye ile Mek | keye giden kalyon; yirmi beş süren Girit selferini nasıl doğur * W! muştu?. Şişli Etfal hastanesi . Göz mütahassısıi | Doktor | Rifat Ahmet Gözberk C. Halk Fırkası sırasında Ki? Lisesi karşısında 32 No- Muayene saatleri hergun — saa' 18 — 15 | | Vanediklilerin akıtacağı --- dü )N