21 Mayıs 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Mayıs 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Son dakika - kadar musallat Habeşistan imparatorunun feryatnamesi Londra, 21 — (ALA.) — Meylin Harrar muhabiri, Deyli | nın, güya yedek (ihtiyat) olarak Habeş | aldığı tedbirlerin iç yüzü meydan- imparatorunun kendisine gönder - | dadır. miş olduğu bir mektubu — neşret - mektedir. Bunda, deniliyor ki: *“Habeşistan, barış seven bir ül - kedir. O, komşulariyle her vakit hoş geçinmek ister, Başka ülkele - rin haklarını tam olarak değerle- mekle (takdir etmekle) beraber, kendi haklarını da kıskançlıkla ko rumak — dölenindedir (azminde - dir). Uçaklarımız, tanklarımız, boğu- cu gazlarımız ve ağır tooplarımız olduğuna dair verilen — haberler büsbütün yalandır. Hakkımızda tüzel adaletle davranılmasından başka bir şey dilemiyen müracaa - tımızın, uluslar — kurumunca iyi karşılanacağını ve İtalya ile ara - mızdaki bütün güçlüklerin bu haf- ta içerisinde kökten kotarılacağını | (halledileceğini) umarım. İtalya - | Ingiliz kabinesinde . .) ) değişiklik (Baştarafı 1T ncide) Son gelen İngiliz gazetelerinde şöyle malümat vardır: Dış bakanı Si Con Saymen kra- Yiğörmüştür. — Kendisinden önce ** başbakan Mak Donald ve dö - “Rifayoğlâr Bâkanı Tonas görmüş - $i Dolaşan son — rivayetlere göre, ak Donald dış bakanı olacak - tır. Dış bakanlığma — bir diğer namzet de Edendir. Sir Con Say - men iç bakanı olacaktır. — Loyid Corc kabineye girecektir. Ve baş- vekil Baldvindir. Bir rivayet, bunların içinde en doğru hissini vermektedir. O da Sir Con Saymenin bütün o değişik- liğe esas tutulmalıdır. Ve kabine- de ilk değişecek olan Sir Con ay- atfedilen hhıhılh bütün kabine- ye teşmili lâzım — geldiğini ileri sürmektedir. Leh kabinesi istifa edip yeniden kuruldu Varşova, 21 (A.A.) — Bugün öğle vakti toplanan — Bakanlar moclisinden sonra Başbakan, Re- isicümhur tarafından kabul edil- miştir. Başbakan saraydan çıktık- tan sonra şunları söylemiştir. Mareşal Pilsudakinin — ölümü ortaya yeni bir durgm çıkarmış- tır. Bu durum içinde Reisicümhu- run yönetin —idare— işlerini ve- receği kimseleri seçmesi lâzımge- leceği kanaatinde bulundum. Ve bütün bakanlarla birlik olaraka| kalorya kabinenin istifasını kendisine verdim, Reisicümhur şimdiki ka- bineyi yerinde bıraktı. Hükümet kendisinin isteğine göre ve onun güveniyle işine tekrar başlıyor. ve ödevini yapacaktır, Son gün- lerde bütün Lehlilerin yüzünden okunan derin sarsıntının kendile- rini hükümetin etrafında birleşti- receğile inanrm vardır. İtalya, acunun her yönüne Ha- beşistan hakkında yalan haber - ler yaymakta ve benim yabancı ülkelerdeki elçilerim bunların ya- lan olduğunu bildirmektedirler. Yeni hâdisçler çıkarsa, sınırla- rımızım korunması için gereken bütün tedbirleri alacağız. Yaban. cı bir devletin istilâsına uğraya - cak olursa, Habeşistan, saldırma- ğa karşı koymak için, bütün kuv - vetlerini o saat seferber edecek tir. Ancak, inanmak isterim ki, tayin edilen uzlaştırma komitesi, uluslar kurumunun ve barışı se - ven devletlerin de yardımı — ile, savaşın önüne geçebilecek bir an laşmaya varacaktır..,, (Habeşistana dair bütün yazı- lar 10 uncu sayıfamızdarr.) Krallık isteriz (Baştarafı I ncide) lisin hükümetin icraatına — olan müzaheretini saygı ile anmıştır. Başbakanın söylediğine gö ret Hükümet, kanunu — esasinin şimdiki cumhuriyet rejimi esası - na dayanarak değiştirilmesi tek - lifinde bulunacaktır. Gerek halk partisi, gerek hü - kümetle mesai birliğinde bulunan diğer partiler, nazarında bir re: jim meselesi yoktur. Yalnız halk partisi, her zaman — yegâne hü - kümdarın millet olduğu prensibi - ni kabul ve müdafaa etmiştir. Bundan dolayı halk — partisi, kendi prensipleri mucibince, yeni | İMaksim Gorki tayya- kanunu esasinin — ulusa plebisit | yolu ile rejim meselesi hıkkmdu yüksek İrade ve arzusunu izhar etmek vasıtasını vermesine çalı . şacak ve bunu elde edecektir. Bu söylev radyolarla Yunanis- tanım her tarafına dağılmıştır. Diğer taraftanı bir Yunan gaze- tesinde şu mealde bir başmaka - le çıkmıştır: “Saylav seçiminden önce re - jdîın için reylâma — başvurulmalı - WT repş Harbiye bakanı general Kon - dilis, bu yazı hakkında demiştir ki: HABER -- Akşam Postasr Bir aileye bu | olunur mu? Biçare bir koca müddeliumumiliğe başını vurdu Dün bir ecnebi şirkette tercü- manlık yapan bir adam müddei- umumiliğe müracaat ederek Sa- rım isminde bir adamın karısını kaçırdığını iddia etmiş, ve karı sınm bulunarak kendisine teslim edilmesini istemiştir. Sarım bundan yirmi gün ka- dar evvel karısını Mısıra — kaçır: mış, kocası da tayyare ile Mısıra giderek karısını bulmuş ve bura- ya getirmişti. Fakat evvelki gece Sarım tekrar otomobille evine gelmiş ve bulunmadığı bir sırada karısını tekrar kandırarak kaçır- mıştır, Polis Sarımla kaçırdığı kadını dır, Göring Bulgaristana gidiyor Sofya, 20 — Toşef kabinesi çok müşkül bir vaziyettedir. Ay so - nunda düşmesi bekleniyor. Bu sukutun en büyük — sebebi Toşefin Yugoslav aleyhdarı ola - rak tanınmasıdır. Halk arasında Taşefin iki sene evvel Yugoslav- ya aleyhinde yazmış olduğu bir kitap dolaşmaktadır, Sofya, 20 — Alman elçisinin sözlerine göre, Göring, haziran başlangıcında Sofyaya gelecek ve siyasal görüşmeler yapacaktır. Sofya, 20 — Haftalık Ro! ıemı.'tm Sene -i e’WeTİu'-'ı'îîil- diseleri büyülterek ve ilâveler ya- parak Türklerin Bulgarlara kar: şr yaptığı — zulümlerden bahse - den makaleler neşretmektedir. Bu arada Türkleri Bulgar ço . cuklarını kesmek, Bulgar kızla - rınt kaçırmakla ittiham etmekte, sözde Türklerin yaptıkları zulüm- leri uzun uzadıya anlatmaktadır. resi faclası üzerine Moskova elçimiz Taziyet etti Moskova, 20 — Halk komizser - | leri meclisi ile Sovyet Rusya ko - münist partisi — merkezi komitesi parçalanan Maksim Gorki tayya - resi yerine ayni tipte ve ayni bü - yüklükta üç yeni tayyare yapılma- sını kararlaştırmıştır. Tayyarelerin —isimleri Lenin, Stalin, ve Maksim Gorki olacak - Son isyanla hâlâ sersemlemiş| ,, bir vaziyette bulunan Yunan ulu- sunun önüne rejim — meselesinin konulması doğru değildir.,, “—imtihanlarda muvaffak olamıyan talebe Ankara, 21 — Geçen sene ba- imtihanlarında muvaffak! olıııvu talebenin gene eski pılacaktır. Bunların sualleri hazırlanmış ve bakanlıktan okullara gönde - rilmiştir. Riyaziye imtihanı 16, Moskovadaki Türk elçisi Vasıf Çınar Maksim Gorki tayyaresi fe - lâketinden dolayı dış işleri komi - serliğine taziyette bulunmuştur. Dünyanm her tarafından teessür telgrafları gelmektedir. Konyada düşen ecnebi tayyare Konyada bir kaza neticesinde düşen prens Bibeskonun tayyaresi Eskişehirde tamir edilmiş ve Kon - yaya gönderilmiştir. Bibesko ve yurt arkadaşı Konyadan tamir edilen tayyare ile hzvalanmışlar, ve dün ktanbul üstünden geçerek Bükre - şe doğru gitmişlerdir. Kezmatara ee ee eERENERaNRanenA grup imtihanları 18 haziranda sa- diğer| at tam 8,30 da yapılacaktır. A | dilmiş elevakter e Bursada 533 işçi. Çalışdıran bir iplik fabrikası açılıyor Ankara, 21 — Sümer Bank tarafından Bursada da kurulma- sına karar verilen — iplik fabrika- sının temeli gelecek ay içinde a- tılacaktır. Sümer Bank, bir iki güne kadar fabrikayi kurmağa talip olan ec - nebi firmalarla yapmakta olduğu konuşmaları bitirecek ve bunlar: dan birini tercih edecektir. Fabrika için — 27,000,000 lira harcanacak ve fabrikada 533 iş- çi çalışacaktır. Bu suretle şimdiye kadar do - kuma fabrikalarımız — için dışa - rıdan getirmekte olduğumuz ip - lik te bundan sonra memleketi - mizde yapılacaktır. Bu fabrika, beş yıllık endüstri (sanayi) plânımızm eserlerinden biri olacaktır. Herköylüye Toprak ... Hatta göçebelere bile Ankara, 21 — Devlet Şürası ta- rafından gözden geçirilmekte olan toprak kanunu lâyihası bugün ya- rın Devlet Şürasından çıkacaktır. Lâyiha, şimdiye kadar çok bo - zuk bir şekilde — idare edilen bu işlerin yoluna konulması, yurdun çok kısa bir zaman zarfında şen - lenmesi için kat'i kayitleri ihtiva etmektedir. Bu kanun çıkar çıkmaz Türk köylüsünün en büyük isteği halle- Toprak kanunumuri gözettiği ga- ye yalnız topraksız köylüye top - rak vermek değil, göçebe olanları da iskân etmek, boş toprakları iş - lettirmek ve her yurtdaşı bayındır (mamur) bir toprak sahibi etmek- tir, Sarıyer cinayeti (Baştarafı 1 ncide) Evvelce bu işten suçlu oldukları iddinsiyle yakalananlar - bırakıl - mış ve yeni şüpheler üzerine bir kaç kişi yeniden tevkif edilmiştir. Bunların arasında bir de Ermeni vardır. Şimdiki halde tahkikat Ermeni kadının hususi hayatı üzerinde de- rinleştirilmektedir. Hitlerin nutku (Baştaraf'ı 1 nelde) Bu sistem saldırana yardım et - memek kaydımı taşıyacaktır. Hitler, Litvanya ile hemen ilgi- lere girişilmesinin önemini söyle - yecektir.Hitler Litvanya hükümeti Memel statüsüne riayet etmediği müddetçe, doğu Avrupasında bir genel barış kurmanın imkânsız o - lacağımı söyleyecektir. Batı illerinin. emniyetine ge - lince, Hitler, Lokarno andlaşma - smma tamamiyle taraftar olduğunu bildirecek ve bu prensip herkes ta- rafından onaylanırsa (tasdik edi- lirse), Avusturya ile bir karışmaz - lık andlaşması imza etmeğe hazır bulunduğunu söyleyecektir. Hitlerin uluslar kurumuna gir - mek arzusunu göstereceği umul - dır. Fakat, kurum nizamnamesi de - ll MAYIS — l')."î Son gunlerde Avrupada kar yağdı Fransanın muhtelif yerlerinde kar yağdığını geçen gün haber vermiştik. Son gelen İngiliz ge- zeteleri İngilterenin bir kısmında Mayıs ayı ortasında dehşetli bir kış baş, gösterdiğini bildirmekte- ilır. Kar yağmış, bütün yemiş ve sebze havalisinde don olmuştur. Kar, yollardan bir kısmını büs- bütün tıkamıştır. Çiftçiler, mahsulleri korumak için suni sıcaklıklar teminine baş vurmuşlar, hattâ bugün tanınmış bir çiftçi olan eski başvekil Loyd Corc bile, arazisindeki, elma, e- rik, kiraz ağaçlarını bu yolda mu- hafazaya girişmiştir. Havaların düzeleceğine henüz ihtimal verilememektedir.. Yıl- lardan beri bu ayda görülmemiş bir “yaz kışı,, sayılıyor. Bazı yerlerde yaz sporları ye- rine kış sporları başlamıştır. Yabancı yerlerde Türk tayfalarını kışkırtanlar yakalandı Bundan - on, oti beş gün evvel Lehistanın Gidinya — limanında Türk bandıralı Erol — vapurunda tayfalar arasında bir isyan çıktığı bildirilmişti. Erol vapuru dün li « #manımıza gelmiş, ve vapur süvari- si bu hâdise hakşkında şu izahatı vermiştir: ! — Erol yeni alınmış bir vapur « dur. Gemiyi Türkivava aatirmalk üzere hareket ederken Pireye ka - dar götürmek üzere de gümüş yük- ledik. Bu esnada tayfa arasında bir hoşnutsuzluk olduğunu hisset- tim, Vapurun çarkçısı ve telsiz me - muru ön ayak olarak tayfayı fazla para almak için ayaklandırmağa çalışıyorlardı. Nihayet muvaffak oldular. Bunu güçbelâ yatırdıktan sonra yola çıktık. Fırtınalar atlatarak Pi- reye geldik.. Fakat burada da is- yan yeniden kendisini gösterdi . Bunun üzerine — Pire zabrtasi Hüseyin, Mehmed Ali, ve Osman Nuri isminde olan bu müşevvikleri tevkif etti. Biz de buraya geldik.-: Pire zâbrtasmım — tevkif ettiği mevkuflarda şehrimize getirilmiş- lerdir. Polis bir — iki güne kadar tahkikatı tamamlayacak ve suçlur ları adliyey verecektir. PU ĞHD İ Kadınlardan yol vergisi Ankara, 21 — Çalışan, — vey$ başka şekillerde geliri olan kö” dınlardan yol vergisi alınmas' hakkında tetkikler yapıldığı söY” lenmektedir. Belçikaâg—askerlik zamanı 4 Brüksel 21 (A.A.) — Sü bakâ nı Bay Deveze, Monsda bir söY * lav söylemiş, bü, aakerlik hizmtt” nin 18 aya çıkarılması M bir dilek ifade eder mahiyet” görülmüştür. ———-—/ lınıııımııtır. Hitlerin Ven N.“ Biştirilirse, bunun mümkün olaca - | rath ile beraber buna son daki ğını dııyurıcı'kçu Söylevin metni, henüz tamam - ya kadar çalışaçağı bıldınıı'“'* dir. ğ