18 Haziran 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

18 Haziran 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

HABER — Akşam Postası 18 HAZİRAN — 1985 *“Gaz mas içinde Avrupa,, Her millet kuşkuda: “Zehirli gaz hücumuna uğrarsak ne yapacağız?,, Almanlar, hiçbir maskenin karşı koyamadığı müthiş bir zehirli gaz vücuda getirmişler Tayyarenin ne müthiş bir - ta- arruz, ayni zamanda ne kuvvetli bir korunma silâhı olduğunu bil- miyen kalmadı. Bizde de her hangi bir tehlike halinde yurdu muzu müdafaasız bırakmamak i- çin hava kuvvetlerimizi çoğalt- mak kararı verildi. Bütün yurttaşlar, imkânları nis betinde bu işe canla başla yar - diım etmeğe çalışıyorlar. Böyle bir vaziyette Avrupada, hava taarruzlarından korunmak için neler yapıldığını öğrenmek faydadan uzak olmasa gerekti:. Bunu, Amerikada çıkan “New Outlook,, mecmuası “gaz maske- si içinde Avrupa,, başlıklı senda şöyle anlatıyor: “Avrupa gaz kaygusu dir ve onu düşünüyor. Gazeteler de çıkan birçok haberler, okuyu yazi içinde- lâboratuvarlarda gazların culara sık sık yeni ve daha öldürücü bulunduğunu bildiriyor. Pariste Le Matin'in Londrada Karı, koca ve bir küçük çocuktan esnas Observerin, Romada Populonun sayıfalarında şu yolda sorular gö- rüyorsunuz: *“İperit gazlı bombalarla yüklü bir uçak bir şehrin bütün halkını .boğabilir mi?,, Bilmem, bunlar gaz maskesi yapan fabrikaların kendi malları- nı sürmek için baş vurduklar. bir propaganda yolu mudur? Hiç kimsenin — gerçek olarak bir şey bildiği yok; fakat herkes işlerin biraz daha kötü olmasın- dan korkmakta ve kuşkulanmak- tadır. Herkes maske alıyor. Parisli - ler, yeni evlilerin şehirden uzak- ça yerlerde ufak — apartımanları denemeleri gibi, gazdan kaçacak HÂAÂEBR İ Istanbulun en çok satılan ha-: kiki akşam gazetesidir. İlânla -: rmr HABER'e verenler kâr e -; derler. î i İ j İ Fabrikalarından çıkan işçiler mas kelerinin himayesinde dönü yorlar ' | mektedir. mürekkep aile, hücumu ında «« gaz sığınakları denemekle uğraşıyor - lar. Romalılar, gazdan yaralanmış olanları taşıyacak Kamyonlar bul- mak, hazırlamak — peşindedirler. Londralılar “ölüm çiğ damlası,, denilen gazın, düştüğü yerde ne- ler yapacağını anlatan - kitapları okuyorlar. Sözün kısası, gaz tehlikesi kar- şısında yaşıyan Avrupalıların aile bütçelerine yeni masraflar giri - yor, soysal yaşayışları değ yor. iş | tırmakta ve sonra ağızdan burun- | mıştır.) İnsanın derisinden içeri- Cenevrede bulunan arsıulusal kızıl haç (salibiahmer) iki yıldızı durup — dinlenmeden halkın gaz tehlikesine karşı ko- | runması için tedbirler aramakla uğraşmakta, bu tedbirleri herke- se sâlik vermektedir. Alman halkına gaz hakkında gilbi onların neler yapabileceği, lardan nasıl sakınmak ve korun- başlıca dört verilmekte, bun- merkezi| $ mak gerektiği öğretilmektedir. kesi evlerine Bunlardan bir tanesi (Ak haç) adını taşımaktadır ki bir - tovlu- luk içine atıldığı zaman göz yaşı vermekte, görmeyi imkânsızlas - dan kan getirmektedir. (Yeşil haç) ile (mavi haç) ise ciğerlere dokunan bilinmiş gaz . lardır. Bu gazlara karşı gözleri ve ne- fes alma üyelerini maskeler ko- ruyabiliyorsa da (sarı haç) ya- hut (hardal gazı) denilen gazdan korunmak için giymesi ve kullan- ması hiç te pratik — olmiyan bir türlü elbise kullanmak — gerek- Sarı haç (bu gaz, ilk defa lperde kullanıldığı için iperit adımı al- ye işliyebildiği gibi üzerine yağ Arı görünce, sokmasından korkarak kaçarız. Halbuki yapılan - tetkikler- den anlaşılmıştır ki arılar, kendile- rine fenalık yapılmıyacağını anladık- ları zaman hiç sokmak âdetinde de-| gildirler, İşte bir misal: Resimde gördü- Şünüz adamın beline dam bir. kovan- | kadar bunlardan bulunan ampul- lek arı toplanmıştır. ve adam hiç te- lâş eseri göstermiyor. Ingilterede tecrübeler yapılıyor. binalardan insanları sürülmüş korunma elbiselerinden de geçebilir. Alman halkını bu dört gaza alıştırmak için bir Alman firması içinde tehlike vermiyecek| türlü leri bir çanta içinde satmahta - dır. Bu çantanın yanında bir de o- yuncak bir top vardır. Zehirli gaz bu topa konur ve ateş edilir. Oza- man çıkan duman koklanır ve bu suretle bir kimse bu dört türlü ga - zın kokusunu anlamış olur. Fransıx şehirleri “arastilda bir gaz hücumu yapılacak olursa ha - | vaya yayılacak toksinleri dağıtabil mek için kuvvetli buğu düdükleri - ne ihtiyaç olduğu söyjenmektedir. Gaz maskeleri Son bir kaç ay içerisinde Avru - pa gaz maskelerinin satışı büyük bir ölçüde artmıştır. Paris ve Ro - ma mağazalarının bir kısmımın ca- Bir gaz hücumunda yangın çıkan nasıl kurtarmalı? patıldıktan sonra içerisinde 8 saat oturmak imkânı olduğu söyleni: yor. Bu kulübe sekiz on kişiyi alabi: liyor. O halde — bir aile sığınabilir demektir. içerisine Bunun değeri aşağı yukarı 90 dolar (bizim — paramızla 110 lira kadar) dır. Yer altında tüneller kazarak orada büyük - sığımaklar yapmak henüz kâğıd üzerinde tas* iak halindedir. Şimdilik Pariste Envalid'de ve Versaydaki hasta yurtları için ge- reken sığınaklar bitirilmiş bulun?! yor. Versayda orta zamanlardan kal ma bir şato bodrumu beş altı yüz kişiyi kavrayabilecek bir sığınak haline konulmuştur. İtalya, bir harb çıktığı — zaman bütün bir şehir halkını birden bo * | şaltacak plânlar hazırlamaktadır - | Bir şehir için bulunmaları lüzumlu mekânlarında gaz maskeleri pek | görülmeyenler böyle zamanlards göze çarpar bir şekilde bulundu - | rulamktadır. İlkönceleri 15 dolara satılmakta | olan bu maskeler, son zamanlarda piyasaya fazlaca çıkarıldığı için 7 | dolara kadar düşmüştür. Yalnız şu var ki gaz maskeleri , takanları, bütün gazlara karşı ko- | ruyamıyor. Bugünkü günde Pariste sürgün olan Alman — Fencilerinden Dr. | Helmut Klotz, Almanyada yapı- lan “yeşil gaz,, m kuru kuru insanı | nasıl boğduğunu — şöylece anlat - maktadır: “Hiç bir maskenin karşı koya - madığı bu gaz ciğerlere girmekte ve oradan fışkıran — kanlar içinde insan kendi kaniyle boğulmakta - dır.,, Bu gaz, havadan ağır - olduğu için yeraltı sığınakları da bundan kaçınmak için bir çare olamıya - caktır. Gaz maskesi yapanlarla yeni zehirli gazlar yapanlar — arasında sürekli bir yarış ve önürdeşme var- dır ki bunda gaz bulanlar - ileride | bulunuyorlar, | Pariste altı ayönce “Maske! | maske!,, diye haykıranlar şimdi: “—Sığınak, sığınak!,, diye hay-| kırıyorlar: taşraya, köylere, hısımlarının ya * nına, yahut eğreti olarak yaptır # mış barakalara gönderilecekler * dir. Şehirde bulunmaları gerekenler de gündüzün şehirde kimya ted * birleriyle korunacak, geceleri şe * hir dışmdaki kamplara gidecek * lerdir. Böyle zamanlarda nasıl davra * nılacağını bildiren sözler gramo * fon plâklarina alınmıştır ve bt plâklar geniş ölçüde satılmakta * dır . Sivil halkın — hava tehlikesin? karşı korunması — yolunda Frans? topraklarının korunması genel mü” fettişi general Düşen'in söyledit' şu sözler çok önemlidir: “Biz bombalara ve gazlara kar$' bir şehrin bütün nüfusunu sakla * yamayız. Eğer yüz kişilik nüfusu? yarısını bu yolda ölümden kurtâ * rabilirsek tedbirlerimizi aldığım” za ve dilediğimiz şonuca yarmaktö olduğumuza inanabiliriz.,, Tn? ""—IMW 23 HAZİRAN Bir firma, içerisinde bir oksijen | DDeniz gezintimizi! takımı bulunan madenden bir kü- çük kulübeyi satışa çıkarmıştır. Bu kulübenin anahtar deliği ka - günüdür gel ı.M.,,uımlı.—[mıııııııqmwıııııııııııu -