3 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 TEMMUZ — 1935 - İngilizler, Fransızlara bir oy | daha oynamış: Habeşlere liman, Fransa limanını mahve ! Paris, 3 — Lord Edenin Avam ka- ; marasındaki beyanatı bura siyasi ma>| - hafilince hayretle karşılanmıştır. E-| | den, Habeşistana denizden bir mah- reç temin etmek üzere İngiliz Soma- lisinde bir koridor vermeği İtalyaya teklif etmişti. Fransız siyasi mahfelleri, Edenin Romaya teklif ettiği bu vaziyetten |— - Bir mürtecilngiliz gazetesinin anketi Habeşistana Ingiliz toprakları vermeli mi ? Bu suale mevki : kimse cevap vermedi Londra, (Hususi) — İtalyanla- -— ra Habeşistandan verilecek topra- ga karşılık Habeşlere İngiliz So-- © madlisindea bir mahreç vermek su- © retiyle İngiliz hükümet adamları- — nın İtalyanlara yaptığı sulh teklifi burada gazetelerden bazılarını — müthiş bir heyecana kaptırmıtşır. Sunday Express bu tekliften türlü manalar çıkararak, kilise er- kânma başvuruyor.. Fakat hiç- birisinden cevap alamayınca bu gazetenin muhabiri bu meseleyi sokaktaki adamlara soruşturmuş ve duyduklarını gazetesine yaz- mıştır. Sunday Express gazetesinin der di şudur: “İngiltare, İngiliz tebaasının bulunduğu bir yeri hâlâ köle bes- Tiyen bir memlekete mi — bıraka- cak?.. Buna herkes susuyor mu?,, İngiliz gazetesi itiraz ettiği bu| mesele hakkında her fikrini sordu- duğu kimseye şunları söylemiştir: “Gazeteler, Uluslar Kurumu (milletler cemiyeti) işleri bakanı Mister Edenin, İngiliz hükümeti- nin salâhiyetini haiz olarak, İngi- liz Somalisinin bir parçasını Ha- beşistana devretmeği teklif ettiği- ni yazıyor. Böylece Habeşistanın İtalyanlara verebileceği araziye karşılık temin edilmiş olacak.. Bu teklif, özgür (hür) İngiliz tebâası ahaliyi, hâlâ kölelik haya. ti bulunan bir memlekte devret. meğe gelir.. Hem, İngilterenin ilgisi (alâkası) olan bir kavga do- layısiyle değil, sadece yalancı bir sulh yaması vurarak Uluslar Ku- rTumu simasmın görüşünü kurtar-: mak için...., İngiliz gazetesinin bu sorgusu- na kimse bir fikir söylememiştir. Bir İngiliz peskoposu: “Böyle şeyler üzerinde düşünce ileri sür-| Italya manevralar yapzîrak harekâtile anavatanda zayıflamadığını Avrupalılara göstermek istiyor Habeş Roma, 2 — İtalya hükümetinin 500 bin uçak iştirakiyle yapacağı #üel manevra hakkında İtalyanca *Tribuna,, gazetesi şu görüşü ileri 'sürüyor: *“Hükümetin bu kararı da gös - | gibi.., un Lehistan dış bakanı ' verilecek decek Paristeyken hiç bahsetmemiş olması- na şaşmışlardır. Çünkü İngilterenin | Habeşistana vermek istediği Zeila li- manı, Fransızların Cibuti llmanına yakındır. Habeşistan şimdiye kadar | bu liman vasıtasıyle ticaret yaptığı cihetle yeni vaziyet bu limanın vazi- | yetini mahvedecektir. sahibi hiç mek âdetimiz değildir,, demiştir. Bir diğeri: “Yazılacak üç tane varzım var. Başka mesele görüşe- mem,, cevabını vermiştir. Uluslar Kurumu birliği başka:- nı Lord Sesil tarafından ise: “Lord Sesil pek meşguldür. Bu mesele üzerine fikir söylemek ar-| Zu etmiyor,, denilmiştir. İngiliz İçbakanı Sir Con Say- menin karısı bulunan ve köleliğin kaldırılması seferberliğinde büyük tesiri görüler Ledi Saymen: “Ko- camın siyasal durumu (siyasi va- ziyeti) benim bu mesele üzerinde bir fikir söylemekliğime engeldir,, demiştir. Gazete muhabiri bundan sonra sokağa çıkmış ve ilk rasgeldiği İn- gil'ze ayni sorguyu sormuştur: Londranın Dorset caddesinde 2 numarada oturan D. H. Mils is- minde biri diyor ki: “İngilterenin böyle bir teklif yapması karşısında adetâ afalla- dim. İngiltere bunu nasıl yapar? İngiltereye hiç has olmıyan cani- yane bir şey!,, Bar isimli bir genç kız da şöy- le diyor: “Bu teklife acaip demek azdır. Böyle bir ihanete böyle bir isim vermek yetmez.. Benim babam Habeş harbine iştirak etmişti. Du- yarak söyiüyorum. Menfur bir fi-. kir...,, King isminde biri de: “— Biz hür bir millet miyiz.. Yoksa bu hükümete bağlı bir esir-| ler milleti miyiz? Bakalım bundan sonra ne yapacaklar? Bugünlerde dışardaki İngilizler hiçe sayılıyor| Ingiliz gazetesi işi daha büyü-| terek “Britanyalılar asla köle ol-| mıyacaktır , diye yazısını bitirmek. tedir. teriyor ki müstemlekelerde yapı - lan süel hazırlıklar ana vatandaki orduyu zayıflatmamıştır. İtalyanın silâh kuvveti, Avrupadaki ödev - leri (vazifeleri) için — olduğu gibi Alman propaganda | durmaktadır.,, HABER — Akşam Postası Italyanlar Hitlerle görü- İngilizlerin teklifini şecek Berlin, 3 (Telsizle) — Lehis - tan dış bakanı Bek bugün buraya gelecektir. Bütün Alman gazete » leri bu münasebetle — yazdıkları | makalelerle komşu Lehistanın dış bakanımı hararetle — selâmlıyarak bu ziyaretin siyasal bir ehemmi - yeti olduğunu yazmakatdırlar. Gazeteler Bek ile Hitler arasında yapılacak konuşmanm iki komşu devlet arasında mareşal Pilsudski zamanında başlayan — dostluğun bir kat daha kuvvetlendireceğini ayrıca yazmaktadırlar. Leh bakanı Berlinde birkaç gün kaldıktan sonra rahatsız bulunan karısını tedavi ettirmek üzere bir Alman banyc mevkiine götüre- cektir. Kalabalıkta iti- şenlerle müca- " deleedeceğim İki gün evvel Avrupadan dönen Hlbay — ve Şarbay Bay — Müuhittin Üstündağ seyahati ve neticesi hak- kında şunları söylemiştir: — Eğer gazeteciler tenkid etmez- lerse bir çok projelerim var. Bu sene gördüklerimin bir çoğunu tatbik et- meğe çalışacağım. Her şeyden evvel kendimizle, ken- di nefsimizle mücadele etmek Vâzım. olduğuna bir kere daha kanaat getir- dim. Batının en kalabalık yerlerinder ki nizamı, halkın biribirini koruması- nı, bilet almak, hattâ kalabalık 1lo- kantalarda yemek yemek için biribiri arkasında durup nöbet beklemesini görüp de hayran olmamak kabil de- kildir. Burada vapur ve tren gişele- rinde &rra beklemeği, vapurdan çıkış ve vapura girişi yoluna koymayı kur- dum. Gişe önlerinde iskeleler üstünde itişip kakışmanın önüne geçmek için lâzım gelen şeyleri yapacağım ve aksi hâareket edenleri giddetle cezalandı- racağım. Bir taraftan bir tarafa geçi- | Tecek yerleri ayırtıp boyntacağım. Bir de otomobillerin kornasını yasak et-| mek İstiyorum. bakanı Göbels Nazi görüşüne göre vaziyeti anlatıyor İki gün evvel bütün Almanyada nasyonal sosyalizm gününün kut- lulandığını yazmıştık. Bu sabah- ki posta ile gelen Alman gazetele- ri, propaganda bakanı doktor Gö- bels'in bu münasebetle verdiği söy. levin (nutkun) aslını getirmişler- dir. Propaganda bakanı bu söyle- vinde demiştir ki: *Yalnız kuvvetli bir Almanya komşularile anlaşmalar yapabilir.. Fransızlar. her zaman şunu tekrar ederler: “Alman ordusu harp için hazırlanıyor, bizim ordumuz ise barışı korumak içindir!,, Bunu söylemek çok kolaydır. Esasen dünyanın kurulduğu gün- denberi hiçbir devlet adamı “harp etmek için ordu kuruyorum,, deme- miştir. Haklarımızı bize vermek iste- medikleri için uluslar kurumun - dan çakildik. Bu hakları şimdi al- mış bulunuyoruz. Bizimle bir de- niz enlaşması imzalamakla İngi- lizler de bu haklarımızı kabul et. mis oldular. | Dünya valnız kuvvetli devletle-| re hürmet ettiği için biz de kuvvet- H olmaya çalışıyoruz. Bugün giriş- lâhlarının muhafazası altında sona niçin kabul etmemiş “Evelce Habeşistanı Uluslar kurumuna sokmak istiyen Italya, şimdi onu niçin hiçe sayıyor?,, İngiliz bakanı Eden, Roma ve Pariste yaptığı görüşmelerin neti - | cesini İnigliz — parlâmentosunda bildirdikten sonra, gerek - İngiliz gerek İtalyan çevrenlerinde (mu - hitlerinde) mütalealar ileri sürül- meğe başlanmıştır. İtalyan çevrenlerinde (muhit - lerinde) deniyor ki: *“Habeşistan meselesi hakkında İngiltere — tarafından — yapılan teklifler menfaatlerini bozduğu için İtal - yanlarca reddedilmiştir... ,, “Deyli Telgraf,, gazetesi de şun- dır! “İngiltere hükümeti, 1923 yılın- | da Habeşistanın uluslar — sosye - tesine girmesine çalışmıştır. Fakat © vakit bu ülkenin kabulünü nergeleyen Fransa, İtalya hükü - meti de arka olmuştu. . Şimdi, İtalya hükümeti, Ha - beşistanın uluslar, sosyetesine üye başka — memleketlerin | ö- | olacak kadar sosyal bulunmadığı « nı ileri sürmekte ve Habeş hükü - metine, uluslar sosyetesi üyelerin- dan biri sıfatiyle muamele yapıl - makta deavm edildiği — takdirde, kendisinin bu kurumdan çekilece- ğini bildirmektedir. “Mesele gayet fena bir çıkma- za girmiştir. Bugün için önemli şey, Fransanm bu işteki durumu - nu öğrenmektir . Fransa hükümeti, son zaman - larda, dış işleri siyasasının uluslar sosyetesine dayandığını ve selâ - metin ancak Cenevrede olduğunu yü zkere tekrar etmiştir. “Barışçıl bir kotarma yolu el - de etmek için tek umud iki büyük batr devleti arasında kuvvetli bir elbirliği yapmaktır. Bir harp, ulus- lar sösyetesini temellerine kadar sarsacak ve büyük devletler ara - sındaki — birge yöneyi (müşterek cephe) yıkmış olacaktır. Çocuklar bir teneke altın bulmuş Mürefteye bağlı Gazi köyünde mezarlığın duvarları — içinde iki küçük çocuk bir teneke dolusu a!- tın bulmuşlar ve evlerine getirmiş- lerdir. Si Anneleri tenekeyi alıp bir yere saklamış ve çocukları azarlayarak sokağa salrvermiştir. Çocuklar oyun esnasında hâdi - seyi şuna, buna söylemeğe başla - mışlardır. Nihayet muhtarın ku - | lağına irişince iş resmiyete dökül - müşütr. Tahkikat neticesinde —annele - ri inkâr etmişse de — çocukların gösterdiği duvarda çıkarılan te - nekenin yeri görülmektedir. —A- raştırmalara devam edilmektedir. Fransız Redikal- leri Komünist- lerle birleşiyor (Baştarafı 1 incide) nin birleşerek bir cephe kuracakları söyleniyor, Küçük tasarruf erbabımna dayanan Radikal Sosyalist partisi Fransantn en kuavvetli sıyasal kurumudur ve bu gün de Fransız meclisinde çokluğu elinde bulundurmaktadır. Bu itibarla bu partinin Komünistlerle — beraber çalışmağa karar verişi yalnız Fran: sadâ değil, yabancı memleketlörde de büyük alâka uyandıracak mahi- yette mühim bir hâdise teşkil etmek- tedir. Paris, 3 (Telsizle) — Sosyalist par- tisi lera komitesi buglün mühim bir toplantı yapacaktır. Heryo, partinin şimdiki sıyasal şeraite karşı hattı ha- reketini izaha davet edilecektir. Avusturya 100 tayyare alıyor Londra, (Hususi) — Avusturya 126,000 sterlin'e mal olacak 100 tayya- re almağa karar vermiştir. Bu tayya- reler harp tayyareleri olacaktır. I erecektir. Biz kimseyi tahrik et. miş bulunduğumuz işler Alman si-| mediğimiz için, kimsenin de bizi tahrik etmesini istemeyiz.,, Londra otobüs biletçilerinin grevi Londra, 3 — Haksız yere cezalam dırıldığı iddia olunan iki biletçi ile bir olduklarını göstermek üzere Lom- dra otobüslerinin 3,500 ü bulan kon- düktör ve biletçileri grev ilân etmiş- lerdir. yüçn t 47 muhtelif mıntakada işliyen 680 otobüs garajlarda kalmıştır. Yunanistanda Kondilis Bel- grada gidiyor Maris teslim oldu Venizelos zamanmda maliye nazırı olup son isyan — dolayısiyle müebbet küreğe mahküm edilen ve Pariste bulunan — Gorgi Maris semplon ekspresiyle Atinaya gel- miş, hükümete teslim olunmuştur . Vecahen muhakemesi yapıla * Bundan anlaşılan, Yunanistanm yakında bir umumt af yapacağı ve Marisin bundan haberdar ol - duğudur. Giyaben müebbed kürek Selânik — divanıharbi Çiftçiler fırkası — veisiSofyanopulosu grya- ben müebbet küreğe mahküm et - miştir. Kondilisin beyanatı Kondiliş Alman ajansına beya « natında kralcılığa doğru döndüğü- nün sebeplerini anlatmış, demiş - tir ki: —1 senelik cümhuriyet reji - minde hükümet otoritesini istimal edemedi ve intihabatta — fırkalar 933 de ve 935 — martmda 2 isyan çıkardılar. Bunun için cümhuriyet Yunanistan için — faydasızdır. Kraleı oldum.. Kondilis Belgrada gidiyor Kondilis cumartesi yahut pa - zartesi günü, Romaya ve Belgrada gidiyor..