3 Temmuz 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

3 Temmuz 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

protesto etti Notada kara sularına tecavüz edildiği Sovyet askerlerinin öldürüldüğü bildiriliyor ve Japon zabitleri mes'ul gösteriliyor Mosko — Japonyadaki Sovyet | büyük elçisi dün, Japon dış işleri ba- kanı Hirota'ya bir protesto — notası yermiştir. Bu notada iki Mança gambotunun Sovyet kara sularına girdiği dır. Gene notada — yazıldığına — göre, | gambotlar kendilerine yapılan ihtar- | lara rağmen ilerlemekte ve içindeki- | )uılı-ı Japonları ler bir takım resimler çekmektedir- ler. Bu tecavüzler yenilendiği takdirde Japon ve Mançu makamları mes'ul| sayılacaktır. 6 Hazirandan beri hudutta on ka- dar hüdise olduğu ve bu hâdiselerde Sövyet askerlerinin öldüğü haber ve- riliyor. Olur zorbalık değil ! Istanbul ortasında adam soymak istemişler ! Lâlelide Taş handa epeyce eeT . gürültülü bir Şah İsmail isminde Lâlelide! 'Taş banda oturan zengin bir adam evvelisi gece saat 21 de kahvede otururken bir adam gelerek “seni handan bekliyorlar,, demiş ve Şah Ismaili kahveden alarak ha- nın avluşuna götürmüştür. Avlu- nun ortasında kim oldukları an- laşılamıyan dört kişi ihtiyar zen- ginin üzerine atılarak dövmeğe ve odasına doğrzu sürüklemeğe başla- ada- miın Hır- sızlar Şah İsmaili odasında “pa- mışlar ve bağırmak istiyen eğzını bağlamışlardır. ran neretle?,. 'diye sıkıştırmışlarsa Amerikada 400000 kişi greve hazırlanıyor Vaşington (Hususi) — Apalaş kömür madenleri amelesinin ücret meselesi üzerindeki görüşmeler bir netice vermemiştir. Grev yapacağı zannedilen 400 bin amelenin bu hareketinin önü- ne ancak Reisicümhurun geçebile- yazılmaktadır. Bir ev ve dokuz kuluçka tavuk yandı DünKemerburgaz civarında Çavuş köyü çiftliğine aid büyük — bir ev yanmıştır. Evin yanındaki bir kü- meste dokuz tavuk kuluçkaya ya- tırılmış, tavaukların altlarına da fazla miktarda ot konmuştur. Dün kümesin civarında evde oturanlar ateş yakmışlardır. Bu yüzden yer- deki otlar tutuşmuş, alevler kü - meste tavukların altlarında bulu - nan fazla miktarda otları da tu - tuşturmuştur. Bu yüzden yangın büyümüş, ev tamamen — yandığı gibi dokuz kuluçka tavuk da ka - çamamış, yanmıştır. Hitlerciler Bir sosyalist gazetede silâhlar buldu Berlin, 2 (A.A.) — Eski sös - | yalist gazetesinin hangarı temizlenirken mitralyöz - ler, tüfekler, otomatik tabancalar ve on bin fişenk bulunmuştur. Bu | hâdiseyi inceleyen (tetkik eden) | t Hitlerci Volkişer Beobahter gaze- tesi Nasyonal — sosyalistliğin son “dakikada erkeye (iktidar mevkii- Warwaerts | layı feshedildiğini ve yeni yapıla- hâdise oldu da gürültüyü işiten Cafer ve İbra- him isminde iki kişi yetişerek ih- tiyarı kurtarmışlardır. Hırsızlar- dan ikisi kaçabilmiş ve kalan üç kişinin İzzet, Zeki ve Emin ismin- de üç sucu olduğu anlaşılmış ve kapınınm önüne biriken halk bu es- nada gelen sucu Yemiş isminde birisinin “size ne oluyor da herke- sin işine karışıyorsunuz. Erkekse- niz çıkım Ja boy ölçüşelim!,, na- rası üzerine halkla sucular biribi- rine girmiş ve yetişen polisler suç- luları yakalamıştır. Bu arada ih-| tiyarın üzerindeki elli lirası orta-| dan kaybolmuştur. Fransa ile yeni alış veriş anlaşmamız Türkiye . Fransa arasında ya- pılacak olan yeni tecimel (ticari) anlaşmanın müzakereleri Pariste yapılacaktır. Hükümetimizi tem- sil etmek izere Ekonomi Bakanlı- ğı müsteşarlarından Faik Kurdoğ- lu dün akşamki trenle Parise ha- reket etmiştir. Faik Kurdoğlu bu hususta eski anlaşmanın bazı sebeplerden do- cak anlaşmanın klering sistemine dayanacağını söylemiştir. Yapılacak bu anlaşma yüzde yetmiş nisbetinde, yani arada ka- lan yüzde 30 fark bizim lehimize olacaktır. Parise bir heyetle müsteşar da beraber gitmektedir. Türk Dili araştırma kurumunun bildiriği Istanbul, 2 CA.A,) — Türk Dili araş- tırma kurumu — genel sekreterliğin" den: Türk Dili Araştırma Kurumu Ge nel Sekreterliği Bürosu ile Klavuz komisyonu genel merkez kurulunun | büyük kısmı İstanbula taşınmış ve U lu Ünderimizin yüksek ayralarıyla, Dolmahahçe Sarayında yerleşerek ça- | lışmalarına başlamıştır. Terim bölüklerine gönderilen kar- şılık listeleri ile derleme ve sentaks anketi fişleri eskisi gibi Ankara mer- kezine gönderilecektir. Bunlar dışın daki yazıların Dolmabahçe Sarayın- da Türk Dili Araştırma Kurumu Ge- nel Sekreterliğine gönderilmesini ! leriz, ne) gelmesi ile bir ihtilâlin önüne geçilmiş olduğunu iddia etmek - tedir. HABER — Akşam Postası Erkekelbisesile gezen kızın davası Erkek kıyafetinde gezen Me- lekzad tarafından Remziye aley - hine açılan tehdid mektubu gön - dermek davasına aid duruşmaya İstanbul üçüncü ceza mahkeme - sinde dün sabah celsei hafi ile devam edilmiştir. Bu davadan ayrı olarak, ge - çenlerde her ikisi arasında yeni bir dava ortaya çıkmıştı. Melekzad dövmek ve sövmek — iddiasiyle Remziye aleyhine müddeiumumi - liğe bir istida vermişti. Dün Me - lekzad müddeiumumiliğe müra - caat ederek davadan feragat etli - ğini bildirmiştir. Muvaffak olamayan hocalar tasfiye ediliyor Vilâyet Maarif inzibat meclisi dün toplanarak üç sene zarfında muvaf- fak olamıyan muallimlerin dosyala- rını tetkik etmiş ve on beş kadar mu: allimin tasfiyesine karar vermiştir. Verilen bu karar kültür bakanlığına bildirilecektir. | Trua harabelerini tetkik ediyorlar Istanbul Arkeoloji profesörü Bos- ser yanında tercüman ve bir çok ta- lebeleri olduğu halde bu günlerde Trua harabelerine giderek ilmi tetki- katta bulunacaktır. Profesör oradan Bursa ve İzniğe giderek araştırmalar yapacaktır. Sabah Gazeteleri ne diyorlar? Türk - gemilerine engin deniz yolları açılmıştır KURUN — Bugünkü — başyazıda denizleri scevelim başlığı altnıda ve deniz bayramından bahseden Asım Us bayramlarımız arasına bir de de- niz bayramı girmiş olmasına yürek- ten sevinmemizi çünkü bu bizim top- rağın faydalarını ne kadar biliyar- sak denizinkini de o kadar bildiğimi- zi gösterdiğini yazarak Türk suların- da kaitülâsyonlar egemen (hâkim) oldukça Türklerin Türk denizlerinde yaşayamıyacaklarını ve denizlerden hç bir fayda göremiyeceklerini far kat kabotaj hakkının Türk bayrağına geçmesi üzerine Türk gemilerine en- gin deniz yollarının açıldığını söyle- mekte ve bir ülkenin deniz sınırlarile kara sınırları arasındaki farkları an- latarak deniz sınırlarının su - yolları, gemiler, tekneler ile genişliyerek ana vatarı daha fazla büyütebileceğini yazmaktadır. Asım Us topraklarının dörtte üçü denizle çevrilmiş olan Türk yurdu- nun bütün dünyaya karşı iflihar ede- bileceği ve yapılan deniz bayramının bunun göğsümüzü kabartan bir eseri olduğunu yazarak yazısına son ver- miştir. CÜMHURİYET — M. Nermi im- sasiyle Dresten'den yazılan bir Mw kalede uyanan Almanya ve Versailles andlaşmasından — bahsedilmekte — ve bütün Avrupadan bir fırtına gibi ça bucak geçecek denen Hitlerin günden güne kuvvetlendiğini — yazmaktadır. Hitlerin Almanların başına geçmesi- ni Versay andlaşmasının iflası sayan yazıcı Almanyanın Polonya ve İngil- tere ile yaptığı muahedeleri hatırlar tarak Polonya — ile yapılan on yıllık andlaşma ile doğudan gelecek her hangi bir tehlikeyi önlediğini ve bu sitretle ortla Avrupada öneminin (e hemmiyetinin) arttığını ve Almanyar run bu durumunu ilk kavrayan İn- giltere olduğunu söyliyerek bizim de | dünya siyasasında Hitlere karşı alı” nacak durumla alâkadar olmamız lâ- zımgeldiğini ve Almanyaya hiç — bir vaktt yabaneı kalamıyacağımızı yar maktadır. | nın düştüğünü ve ekmek fiyatla - Bir çok 2 TEMMUZ — 1938 fırınlar ekmeği 9 kuruşa satı İstanbul borsasında son gün - lerde buğday fiyatalrının -kalite, cins ve temizlik tarafları da göz önünde tutularak düştüğü görülü - yor.. Anadoluda, limanlarda ve Trakyada başlıca buğday gönde- rici ve yetiştirici merkezlerinden gelen telgraflar buğday fiyatları - rınin da indirildiğini bildiriyor .. Fakat bir hafta gibi kısa bir müd- dette ekmek fiyatlarını iki kuruş gibi çok bir miktar yükselten şa- rımızda (şehrimizde) buğday fi - yatlarının yerinde bile kımıldadı - ğı yok. Vakıa, şarbaylık, — (belediye) ekmek fiyatlarını indirmiyor ve bu fiyatların yükselmesi için be - lediye kapılarını aşındıran büyük bir kısım fırıncılar bu fiyattan is -« Amerikanın Yeni derniz programı Nevyork, 2 (A.A.) — Nevyork Tri- bune gazetesine göre Vaşington and- lTaşmasiyle deniz yapılarına verilen ara yeni bir anlaşma ile uzatılmazsa Amerika harp denizciliği 1937 Ikinci Kânundan başlıyarak ve her yıl bir gemi yapmak suretiyle 35 bin tonluk yedi harp kruvazörü yapacaktır. Bun- â yaşını doldurmuş olan ge- | yerine geçecektir. Harp de-| gelecek yıl için 35 bin tonluk bir kruvazörle 12 destroyer ve allı deniziltı gemiki istemektedir” — Yeni deniz- bütçesi ile 24 yeni' geminin- yar pılması tasarlanmaktadır. Önümüz:- deki Kânunda 15 bin tonluk bir uçak gemisi ile 1850 tonu aşmıyan — beş muhrib ve üç denizaltı gemisi yapıla- caktır. İkinci kısımda bir hafif kru- vazör 1500 tonluk yedi destroyer ve üç denizaltı zemisinin yapılması ta> sarlanmaktadır. Aydın demiryol- ları devletegeçti Ankara, 2—Aydın demiryolları ida- resi Temmuzun birinden itibaren dev- let demiryollrma geçmiş ve İzmirden Kalkan ilk tren törenle (merasimle) uğurlanmıştır. Devir muamelesinden sonra lâzımgelen tedbirleri almak ve tetkikatta bulunmak için devlet de miryolları genel direktörü İbrahimin başkanlığı altında bir heyet Aydına gitmiştir. Devlet demirtolları yedi enspek- törlükten varetli. Dünden itibaren Aydın sekizinci enspektörlük olmuş tur. Bayındırlık Bakanı Aydın demir yollarının devlete geçmesi dolayısile bir diyevde bulunarak yolun devlete | geçmesinin ulus için mutlu bir hâdise olduğunu söyliyerek bu hattın satın almmasmın ne kadar önemli olduğu- nu Cehemmiyetli olduğunu) misaller- le izah etmiştir. Bu yolun Afyon—Antalye hattı ile birleşmesinden sonra değerinin daha artacağını söyliyen Bayımdırlık Ba- kanı Afyon hattının ekonomik (ikti- sadi) erginliğimizi (İstiklâlimizi) ta- mamladığını da işaret etmiştir. p let demiryolları Genel Direktörlüğü yeni hattın bütün eksikliklerini ta- mamlıyacak ve fiyatlarını diğer yol- lar derecesinde ucuzlatacak değişik- likler yapacaktır. Afyon, 2 (A.A.) — Bugün Antal- ye—Afyon hattında (İlk travers ve ray döşenmesine başlanması mürasebeti- le bir tören (merasim) yapılmıştır. Törende Afyon İlbayı, Kolordu ka- mutanı ve pek çok kimselerle büyük bir halk yığını bulunmuştur. Törenden sonra yolu yapmakta e- Tan mühendisler tarafından 200 — kişi- | Tik bir gölen (ziyafet) verilmiştir. yor Belediyenin narhı ise 1ikuruştur tifade ediyorlar amma beri taraf- ta bir, beş değil, o kadar çok fı « rınlar vardır ki ekmeği şarbaylı - ğiın — (belediyenin) n narhından inanılmıyacak kadar düşük fiya - ta satıyorlar. Bu nasıl oluyor? Bu fırıncılar ziyana mr — şatıyorlar? Buna bittabi imkân yoktur. O hal- de hile mi yapıyorlar? Zannede - riz, bunu da şar kabul edemez .. O balde bir şekil vardır: Ekmeğin narhtan daha çok ucuz fiyatlara satılması imkânı vardır. — Vakıa narh en yüksek fiyattır amma bu- nun da bir haddi olmak gerektir. Lâlelide ekmek 9 kuruş on pa - raya, Balat Salmatomrukta 9 ©- tuz paraya, Galatada 9,5 kuruşa Eyüpte 9,5 - 10,5 kuruş arasında satılıyor. Fakat belediyenin narhı tam 11 kuruş., , isyan esııusmd;ı Boğazlarda tu- tulan Yunan vapurları meselesi halledildi Geçen ayın yedisinde toplanmış olan boğazlar komisyonu isyan es- nasında Yunan hükümetinin is- teğiyle Marmarada tevkif edilen ticaret gemilerinin meselesini tet- kik etmiştir. Bu işi inceleyen ikin- ci derecede adli komisyonun ver« diği rapor ve Türk « Yunan dele- gelerinin verdikleri izahat kâfi gö- rülerek bu meselenin kapatılması teklif edilmiştir. Raporda, boğazın ve iç denizin emniyeti için kontrol işini yapan Türk hükümetinin bir yabancı dev let tarafından, kendi — bayrağını taşıyan bir gemiye karşı boğazlar anlaşma: tecavüzi bir hareket- te bulunmadığını ve Yunan hükü- metinin de böyle bir şey yapmadı- gı anlatılmıştır. —lfb&îıîn—y:îdîıîıî Titülesko Ingiliz bakanlarile görüştü Londra, 3 — Romanya dış işleri ba- kanı Titülesko, İngiliz bakanlarıyle görüşmüştür. Görüşmelerine devam edecektir. Orta Avrupa ve Ralkan iş- leri üzerinde görüşmektedir. Titülesko, ayni zamanda İngiliz— Alman deniz anlaşmasından Alman- yanm, elde ettiği diplomatik kuvvete işaret etmiştir. İngiliz bakanları Ti- tüleskonun izahlarını kaydetmekle kalmışlardır. — Memleketimizde Kuvuetli petrol menbaları Mardinde yapılan petrol araş « tırmaları nihayet müsbet neticeler vermiş, zayif petrol damarların - dan başka şimdi gayet — kuvvetli bir membaa rastlanmıştır. Sundaj ameliyatına devam edi- liyor. Başbakanın şarkta yaptığı seyahat esnasında Mardine de uğ- raması ve yapılan çalışmaları göz- den geçirmesi muhtemeldir. Kampa İmtihanlarını bitiren lise ve orta mektep talebeleri bugün kampa çıka- caklardır.