3 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Habeş ler İtalyan AABER — Akşam Postası elçiliğine saldırdı Bu mukaveledne Fransızlar halk, derhal kendini korumağa Yarın “ Dananın kuyruğu ; kopuyor: 4 eyiai Yarın tam imânasiyle “dananın kuyruğu,, kopacak.. Hayli gergin- leşmiş bir hale gelen Habeş - İtal- ya itilâfını konuşmak üzere yarın. ki çarşamba günü Uluslar Kuru - mu 56 devlet mümessillinin iştira- kiyle büyük bir toplantı yapacak - tır, Uluslar o Kurumunun şarınki toplantısı İtalya - Habeş itilâfını halletmek yohunda şimdiye kadar kullanılmış usullerin belki de ta- rihi bir dönüm noktası olacaşktır Şimdiye kadar sükünetle ve hu- susi komisyonlar delâletiyle ara - da bir uzlaşma tesis etmeğe çalış” maktalarken, birdenbire zecri tedbirler almağa girişebilirler, Fakat İngiliz kabinesinin “harb açan devlete karşı müşterek ted - birler alınmasını, o uygun bulan kararmı verdiktenberi gelen ha - Yadisler hayli değişmistir. Belki de Ulusuar kurumunun son kararını vermesine kadar iş hayli uzayacaktır. Yahut, samimi- yetinden şüphe edilemiyecek İ- talya matbuatının bir hafta kadar önce yazdığı gibi: “Uluslar Kuru- miyle birlikte veya ondan ayrı, yabut ona rağmen,, bir işe baş vu- rulacaktır, Yarınki toplantıya hazirlik İngiliz Bakanı Eden Londradan Parise gelerek Fransrz Başbakani- le görüşmüş ve bir havadise göre, İngilterenin, Cenevrede, İtalyaya karşı zö0ri tedbirler almağı mev » zuu bahsetmekten vaz geçtiğini bildirmiştir, Fransız Başbakanı Lâval, İtal - ya elçisi ile de konuştuktan sonra Edenle birlikte Cenevryee hare - ket edecektir. Cenevrede faaliyet baş göster- miştir. oDaha şimdiden oteller, gazeteciler, diplomatlarla dolu - dur. Habeşistan üzerinde İngilizler - le İtalyanların ortaklaşa bir eğe - menlik (bâkimiyet) kurması şek- Binde meselenin halli düşünüldü - ğü söylenilmektedir. Bir uzlaşma yolu bulmak için Uluslar Kurumu koridorlarında çalışılıyor münakaşalar yapılıyor. Harbin önüne geçemke için bir araya girme teşebbüsüne, Roma - daki Papanın müzaheret edeceği haber veriliyor. Habeş impâratorundan yeni bir imtiyaz alan “Eksplorasin end di- velopment,, mürahhas üyesi Ri- ket, Röyter ajansı muhabirine ver diği bir diyevde doğu Habeşista - nm yarı İsısmındaki petrol ve bü- tün madenler imtiyazı hakkında imparatorla bir mukavele imzala- dığını teyid etmiştir, Riket, Habeşistan bu bölge - sinde bulunan petrolun, Gergükte- ki kadar zengin ve iyi cinsten ol - duğunu ve yalnız 40 metrelik bir derinlikte bulunduğunu ilâve et- miştir. Petrol, demirboralarla, Hind de nizinin Zeyla limanmn şimalinde bulunan bir noktasına götürelecek tir, Habeşistana verilecek para mik tarı hakkında bir gzlilik muhafa» za edilmektedir. memnun değillerdir. Kap'ta İtalyan askerlerinin etlerini yüklemiyörlar Röyter ajansmın verdiğine gö - | #8"Kolombo “üdüümdüki *Hizilie krovazörü Cenubi Afrikaya Ka - vi © çi anzer Bir hafta orada ka - | Ja ra İşçi birlikleri federasyonu genel konseyi Afrikadaki İttalyan ordusuna aid dondurulmuş etleri (Sabba) adi: İtalyan O vâpuruna yükletmekten imtina etikten son - ra grev yapan Kap dok işçilerinin durumuna arka almağa karar ver- diğini, Başbakan bildirmiştir. Grev, bütüxn limanlara yayıl - mak istidadını göstermektedir . İngiliz donanması İngiliz donanması (o Hayfada toplanmaktadır. Habeşler nasıl bazırlanıyor? Londra, (Özel) — Adisababa- da çıkan “Sulh Işığı, isimli gaze- tede Habeş imparatoru ahaliye hi- taben bir yazı neşretmiştir. İmparator burada, vatan uğrun- da bütün ayrılıkları unutup onun yardımına koşmalarını söylemek- te, istiklâl için yapılmış olar eski! gayretleri hatırlatarak, ailelere - gene ayni maksat için » çocukla - rını vermeleri bildirilmektedir. B, O.P.ajansına bildirildiğine göre, muhtemel bir hava hücumu- na karşı alman tedbirlerden, hal - kın heyecana (o düşmemesi için, “tayyarelerin bütün memleketi harap edemeyiceği,, telkini ve - rilmekte ve : “tanklar şehrimizin ardındaki Entoto dağma tırma - namaz ve bombalar, ancak bri kaç kişiyi öldürebilir,, denmektedir. Habeşistandaki papaslar, vatan için canlarmı verenlerin cennete gidecekleri yolunda vaazlar ver - mektedir. Habeşistanm dağlık cihetinde- ki ordusunun hayli kuvvetlendirik miş olduğunu “Röyter,, ajansı ha- ber veriyor ve Habeşistanın dövüş kuvveti 300 bin ile 400 bin ara - sındadır, deniyor. Tank hücumlarn bozmak için hendekler kazılmakat ve taş du - varlar yapılmaktadır. Cenub vilâyetlerinden Ogaden- de ve Gerlogubi mıntakalarında 18 tane küçün istihkâm yapılmırş - tır. Bu suretle buraya asker tek - sifetmek mümkün olacaktır. Diğer taraftan buradaki O garnizonlar takviye edilmiştir. Anlaşıldığına göre, harb esna - smda imparatorun erkânrharbiye- si hükümet merkezi olan Adisaba- bada kalacak ve harekâtı yedi as- keri telsiz istasyoniyle takib ede- Cebelitarık ve Portusaltte hazırlıklar Londra, (Özel) — Cebelüttarık Maltada zabıtanm dağıttığı “Hava hücumundan korunma,, ki- taplarmın gösterdiği şekilde, bü - tün evlerde gaz geçmez sığınaklar tesis edilmektedir. Hava hücumu esnasmda nasıl harekete © geçileceği (o hakkımda mektep çocukları tecrübeler yap- maktadır. Top atıldığı ve kiliseler çan çaldığı vakit sığmaklara koşmak lâzım geldiğini anlayacak olan) Mahalle kiliseleri, demiryolu tünelleri ve manastırlar girilecek sığmaklar arasındadır, Habaşistandaki konsolosu vurulması asrarengiz bir hal aldı Adisababadaki İtalyan Konso- losunun vurulması hadisesi epey Beyeğâni uyandırmıştı. Fakat son- ra konsolos, kendi tabancasının kazara patlaması yüzünden vurul- duğunu anlatarak hem heyecanla nan dünya merkezlerini hem Ro- mayı tatmin etmişti. Şimdi, İtalyan o Konsolosunun tedavi için yattığı hastşneye, hiz- metçisinin de mizrakla yaralan - mış olduğu halde getirildiği ha ber verilmektedir. Hizmetçisi bir yerli çocuktur. Ve anlaşıldığına göre Habeşistan hükümeti, hadise hakkında tahki- katını henüz durdurmamıştır. Kon solosun vurulması hadisesinde bu- İunan ve hadisenin nasıl cersyan ettiğini bilen çocuk, hastanede şunları söylemiştir: “.— Bana, bir Italyan mühendi. sinin hizmetçisi saldırdı. Konse - losun vurüluşu hakkında şehadet te bulutmaklığımı istemiyordu.,, Konsolosun vuruluşu hadisesi, böylece bir esrar haline girmiş o- luyor. Yeniden silâh altına alınan Roma,3 (A. A.) — 1912, 1913, 1914 sınıflarından silâh altma çağ rılan iki yüz bin asker ancak üç ay müddetle alınacaklardır. Habaşlar, italyan eliçliiiğine taarruz etti Londra, 3 — Deyli Ekepresin öğtendiğine göre Adisababadâ 1- talya elçiliğine £ tecavüz edilmiş, elçilik binası taşlanmıştır. Bu es - nada Harrar gümrüğü şefi taban- ca kullanmıştır. İmpârator bu bâdiseyi haber a - hınca gümrük şefini zincire vur: durmuştur. Adisababada iki İtal - yanm evine de hücum edileviştir, Lizbon, 13 — Yirmi üç İngiliz harb gemisi Portekiz açıklarında dolaşmaktadır. Sonbahar manev- rasını yapmakta olan bu gemiler manevradan sonra Akdeniz filo - #una iltihak edeceklerdir. italyan askerle eri Habeş toprakları- || na girmiş mi? Londra 2 (A.A) — Röyter a - 2 EYLÜL — 1925 Istanbul! sularında neft istihsali!? Kova kova neft çıkarılan bu sahil, Baküda değil, « deniz temizliyoruz, diye Istanbuldadır Ortaköy açıklarında yanlış ma - neva yüzünden içinde — 400,060 kilo mazot bulunduğu halde hatan mazot . wa İstanbul sahillerini başı “başa mazota buladığı ve bir çok zarar lara sebebiyet verdiği yazılmıştır. Aradan bu kadar gün geçtiği hal de sahiller hâlâ mazot tabakuluriyle örtülüdür. Bilhassa (kuytu ve dalga görmiyen akıntıya maruz bülunmıyân yerlerde olan mâzotları bazmları tene kelere doldurarak bunlurdan istifade yolunu tutmuşlardır. Böyle kuytu yer lerden biri olan Sirkecideki araba İs- kelesi yanı da mazottan simsiyah ke- #ilmiştir. Ru sabah burada “bedava çalışanlar vardı, Bunlardan bir kısmı tamamiyle soyunarak mazot denizine girmişler ve ellerindeki tenekeleri doldurup dol durup taşıyorlardı, Baküye dönmüştür. 'Böylekile, sahillerimiz, birer pet - Tol memba vaziyeti almıştır, İstanbul Bakâye dönmüştür.! Belçika kraliçesi bugün gömülüyor Paris elçimiz Suat cenaze töreninde Türkiyeyi temsil edecek Birkaç gün evvel (İsviçrede feci bir kazaya kurban giderek ölen Bel - çika kraliçesi Asirid'in cenaze töreni bugün Brükselde yaptlacaktır, Törende Paris büyük elçimiz Sut Atatürkü, Brüksel işgüderi Emin Ali de hükümetimizi temsil (o edecektir. Suat Brüksele varmıştır. Cenaze saat 10 da mütantan bir surette kaldirılacaktır. Her “taraftan pn binlerce kişi,töreni görmek, krali - seyi selâmlamak. için Brie etmektedir. Diğer taraftan kralın | sıhhati de ların coşkunluğu : Habeşistana gitmekistiyorlar İstanbuldaki İtalyanlardan do ğu Afrikasına gitmek istiyenler hakkında dün şehrimizdeki tal - yan kulübünde bir toplantı olmuş ve konsolos kendilerine mürscatt yollarımı göstermiştir. Buna göre, bir kâğıt doldura - caklar, tıbbi muayeneden geçe « ceklerdir. Kâğıtları İtalyaya gön. derilecek, gelecek cevaba göre ha- j reket edeeeklerdir. Dün akşam toplanan İtalyanlar arasindan bir genç ayağı kalka rak: — Habeşistan kimindi ? Jansı bildiriyor: Henüz teeyyüt et- - : i miyen bir habere göre bin kadar 1- ! mi yle İtalyanlara hay talyan askeri Habeş hududunu geç- z ; miştir. i Herkes şöyle cevap vermiştir: Roma, $ — İtalyan kıtalarının — Bizim! Mabeşistana girdikleri haberi tes - — Habeşistanı kim zaptede « —an fenvviit c'memistir. i cek? mame) aş İlalyan manevralarında ölen ve yaralananlar Son İtalyan manevraları esna -| lardır. sında bir askerin öldüğünü ve diğer ikisinin yaralandığını İngiliz gazete - leri haber vermektedir. Gözlerini kaybetmek tehlikesine dü- şen bir asker, hastanede iken Musoli - niyi görmek istemiş ve (omanevradan sonra Musolini kendisini görmüştür. Mısırdan geçecek olan tayyareler Kahire, 3 — Mısır hükümetinin ecnebi deyletlere bir nota göndererek Mırmır toprakları tizerinden © geçecek askeri tayyareler için, bunlarm geçi - şindeti on beş gün önce izin alınması Mâzrmgeldiğini bildirmiştir. Bundan sonra İtalyanlar hep bir ağızdan “Eya!,, diye bağırmış Habeşistanda cinayet Roma, 3 — Gazetelerin neşret-| tiği bir telgrafa göre Habeşistanm Kültür Bakanının kardeşi ve Cim- me valisi Tafari Begessa Negüssi' yerliler tarafından tüfekle öldü - rülmüştür, Katiller henüz buluna - mamıştır, Habeş hükümeti katil hâdisesi- nin şahsi sebeblerden doğ Juğunu blidirmektedir. Bunünla beraber kendisinin halk tarafından siç se- vilmediği söyleniyor. normal şekilde düzelmektedir. Kabur ga kemiğindeki kırıklık hiç bir ihtilât göstermemiştir. Sağ elinin Üstündeki yaralar da iyileşmektedir. Yapılan İmes muayenede kralın arka kabur - galarından altıncısının da kırıldığı an Jaştlmıştır. Bunun kendiliğinden iyile şeceği umulmaktadır. Papa bizzat ayin yapacak Vatikan, 3 (A.A.) — Ölen Belçika kraliçesi için pürşembe günindiniiyini hisset Papa papa çak ve törende bütün kari “elçiler hazır bulunacaktır. Şehrimizdeki italyan-| Polisin emrini dinlemiyen sarhoşlar (Baş tarafı 1 inci sayfada) gindekilerle birlikte elegeçmiştir. Otomobilin içinde şoför Cemil- den başka Nezihi, Ömer ve Meh met isminde üç kişi bulunuyordu. Ve numarası 2301 idi. Bunlar Ko .ca Mustafapaşa semtinde bir evde kendilerini bilmiyecek derecede sarhoş oluncıya kadar içmişler ve şuursuz bir halde otomobile hine- rek hareket etmişlerdir. . Yalnız bu esnada bir de teessüf edilecek yaka olmuştur. Yoldan geçmekte olan 16 yaşlarında Mü- zeyyen isminde bir kızla Eyüp is- minde bir çocuk kendi ifadelerine nazaran 2301 numaralı otomobil- den atılan kurşunlarla hafif suret- te yaralanmışlardır.Müzeyyen Ha- seki, Eyüp Cerrahpaşa hastanesi» le kaldırılmışlardır. Tahkikat derinleştirilmektedir. Mevlidi Şerif Ölümile (O memleketin te- cim ve denizcilik âlemini mütcellim eden merhum Sa: dık Zade Bay Ruşenin ruhu için bu aym beşine tesadüf eden perşembe günü «saat on dörtte Yeni Camide mev- lidi şerif o okutturulacağım dan merhumu - tanıyan ve sevenlerin teşriflerini raygi- larrmızla dileriz, Merhumun nilesi