8 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

8 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Mühürdar çiftliği önünde Otobüs devrildi (Baştarafı 1 incide) Vaka yerine derhal iandarma- lar yetişmiş ve tahkikata başla” muşlardır. Ee Yaralılardan O beşi hastahaneye kaldırılmış ve yara- İı olmıyan müşterilerin ifadeleri alınmıştır. Kaza, kamyonun «sol teker- leğinin teli kopması ve 'âstiğinin patlamasından olmuştur. Bu sar- sılış neticesinde süratle gitmek- te olan kamyon O muvazenesini kaybetmiş ve yolun sol tarafın. daki hendeğe yuvarlanmıştır. Hastahaneye (o kaldırılanlar. dan bir kadının ve bir erkeğin ya. rası ağır olduğu söylenmekte. dir. (3051) o (*50*) ... Yaralıların Cerrahpaşa hasta- bBanesinde olduklarını h'liyoruz; adlarını, kim olduklarını öğren- mek maalesef kabil olamamıştır. Bunun sebebleri şudur: Cerrahpaşa hastahanesine te- lefon ettik “İsimleri veremeyiz, böyle emir var,, dediler. Israr ederekt — Bir kaza olduğunu (o haber vereceğiz dedik. Akrabası veya tanıdığı o civara gideceği için ka- zaya uğrıyanların onlar olup ol- madığını merak edecek (birçok kimse bulunacağı muhakkaktır. İsimlerin yazılması bunların te- laşını teskin edecek bir (tedbir sayılabilir. Emir emirdi, israrımız fayda etmedi. İstanbul emniyet direk- törlüğünde, her büyük şehirde olduğu gibi evelce mevcut bulu- "a istihbarat memurluğu şimdi emen hemen İâğvedilmiş oldu- - gir döğrüdan doğruya nö- betçi direktörlüğüne sorduk. Fa- kat oradan da bir cevap verile- medi ve bize emniyet direktör“ lüğüne sormamız bildirildi. Emniyet direktörü Bay Salih Kılıç müracaatimizi (kendisine has büyük bir nezaketle karşıla- dr. İsimleri derhal tahkik ettirip bize bildireceğini söyledi. Fakat malümat, gazetemiz (makineye verilinciye kadar elimize gelme- diği için maalesef dercedilemedi. Bu sebeble yaralananların isim. lerini öğrenememiş bulunuyoruz. Alman bayrağını yırtanlar Amerike# ia beraet ettiler ç Nevyork, 8 — Birkaç hafta ev- ,vel Nevyork limanında bir hadise * olmuş, bazı nümayişçiler Alman bandıralı Bremen transatlartiği » ne geçerek Nazilerin remzi “Ge malı haç,, işaretini taşıyan Alman bayrağını yırtmışlardı. Bu hadiseden suçlu görülerek mahkemeye verilenler Nevyork mahkemesinde beraet kararı al - mışladır. Bu kararı veren raahke - menin reisi Brodski, gazetecilere şöyle demiştir: “.— Suçlular o bu bayrağı — haklı veya haksız — hürriyet hak kmdaki Amerikan idealine aykırı bir rejimin sembolü telâkki etmiş oldukları için yırtımş olacaklar. Esasen bu nümayişin gayri kanu- ni bir toplantı olmadığı da anla- şılmıştır.,, Almanyanm Amerikadaki elçi- si bu beyanat üzerine Amerika Hariciye Nazırını ziyaret ederek bir protesto notası vermiştir. Amerikadaki Alman sssyeteleri birliği umumi kâtibi de gazeteci o Italya barış HABER — Akşam Postası istiyor! Uluslar kurumu yarın umümüi top - lantısını yapacaktır, Dün - mız Tevfik Rüştü Arasında bulun - duğu beşler komisyonu Habeş — İtal- yan işini incelemiş bu münasebetle İngiliz delegesi üçler & konferansının çalışmalariyle İtalyanlara yapılan tek lifler hakkında izahat vermiştir. Pazartesi günü öğleden sonra tekrar toplanacaktır. Toplantı devam ettiği ve bir hal yolu bulmağa (çalıştıkları mjiddetçe, İtalyanın bu faaliyeti bo - zacak bir harekete girişmemesi ken - disinden istenmiştir. Anlaşıldığına göre, uluslar kuru - munun faaliyetleri devam ettiği müd detle, İtalya harp etmiyecektir. Bu - na dair teminat vermiştir. Ancak İ - talya şu şartları ileriye sürmektedir: 1 — Habeşistan silâhlarını bıraka - cak 2 — Habeşistan (İtalyan askerleri tarafından işgal ve kontrol edilecek. 3 — Habeşistanda Mısır gibi biri» dare kurulacak. İngiltere ve Fransa Habeş işlerile alâkadar olmıyacaklar- Beşler komisyonu bir hal yolü bul mağa muvaffak olamazsa, bu defa İ - talya, İngiltere ve Fransa bir arada tekrar toplanacaklardır. Ve bu top - lantının Strezada yapılması muhte - mel görülüyor. Nerede ve nasıl toplanılırsa topla- nılsın İtalyanın beşler o komisyonuna bildirdiği şartlarla ssrar ederse bir hal çaresi bulunamıyacağı aşikârdır. Birkaç gündür hasta olan (İngiliz Dışbakanı İyileştiği için yarınki top - Jantıda bulunmak üzere (OCenevreye gidecektir. Cenevrede büyük bir söy - lev verecektir. İngiliz ( dışbakanının Habeş işlerini tamamen kendi eline a- lacağı söyleniyor. Bu itibarla şimdiki genç delege Eden ikinci plânâ geçe - cektir. m ve İngiliz Dışbakanı Sir 5. Horun şim - diye kadar İngiltere tarafından ih tiyat bir kuvvet ve Edenin — genç olduğu için değil de — salâhiyeti mahdüt olduğu için Ha- beş — İtalya işinde müsbet neticeler elde edilmediğini söylemektedirler. Adisababadan glen bir habere göre, İtalya, Harrar ile Deri Dava şehir - leri müstesna olmak üzere, Habeşis - tanın diğer şehirlerindeki konsolos - Takları kaldırmıştır. Adisababadaki italyan ( elçiliğinin de kaldırılacağı haber verilmektedir. Fransızca ler son durum hakkında türlü tefsirlerde bulunmak- tadır, Dövr gazetesi, İtalya Habeşistanla harbe girdiği takdirde (İngilterenin ne yolda hareket edeceğini anlata - rak diyor ki: “ Şayet İtalya, misakı bozmak yo - luna gidecek olursa, İngilterenin Ha- beşistanın uzak Cibutide Rudolf gü - ünden Tsana gölüne kadar olan kıs- mı Habeşistanın yegine zengin mın - takasını kavrıyarak, işgal etmesi key fiyeti, derhal (gerçekleşecektir. Bu takdirde de, Habeşistanın geri kalan bütün kısımlarında da İtalya ile har - be girmiş olacaktır.,, Adisahabadaki İngiliz elçilik bina - sını muhafaza için getirilen Hint as - kerleri, halkın hissiyatına (dokun - maması için, gece karanlıkta elçilik arazisine götürülmüşlerdir. Malta kıyılarının bir çok noktaları. Italya Habeşistanın Londra elçisini protesto ediyor Londra, (Özel) — Habeşista - nm Londra elçisinin Londrada ver diği bir söylevde İtalyan geniş- leme siyasasını takbih eden ağır bir cümle dolayısiyle, Musolini, Adisababadaki İtalyan elçisine, Habeş hükümeti nezdinde ağır bir protestoda bulunmasını emretmiş- tir, Gönüllü malöller Roma, 8 (A. A.) — Şimdiye kadar genel savaş malüllerinden 11.500 kişi doğu Afrikasında gö - nüllü çalışmak için müracaat et - Habeşistanin müdafaa hazırlıkları ilerliyor Londra, (Özel) — Habeşista - nın müdafaa silâhları gittikçe i * lerlemektedir. Bir İsviçre müesse- sesine 30,000 sterlinlik top ısmar- lanmıştır. 10,000 sterlinlik harp levaztımı da Amerikadan beklen - mektedir. Bunlar da gaz maskele- ri, çadır ve kırk tane Hetchkiss topundan ibarettir, Süveyşin kapanması ve yn Kahire, 7 (A. A.) — latmakta ve daha ziyade iyi bes- lenmekte olan. kuvvetli Sünüsi guruplarının İtalyan hududu bo- yunca toplanması ve bu hareket hakkında Mısır topraklarında sin- si sinsi cereyan etmekte olan şey- lerin mevzuubahis olması gerek olup olmadığını sormaktadır Diğer hudutlarda hazırlık Londra (Özel) İngiliz Afrika kıyı - stnda, Habeşistana mücavir olan İn- giliz somalisi garnizonlarını takviye için Hint ordusundan askerler gön - dermekte ve bunlar Bombaydan vapu- ra bindirilmektedir. Gene Habeşistana komşu olan Fran. sız somalisi hudut muhafaza kıtaları nı kuvvetlendirmek için Fransızlar i- ki yüz Senegalli (ogetirmektedirler. Bunlar, Habeş askerlerinin o hududu geçmesine mâni olacak ve böylece a « ralarında eski bir düşmanlık bulunan Fransız somalisi (o yerlileri ile Habeş Dankalisleri arasında sükâtü muhafa zaya çalışacaklardır. Yeni sevkıyat Napoli, 8 — Ligurya bugün 4 za - bit, 114 zabitvekili, 2875 “kara göm - lekli,, şarkt Afrikaya hareket etmiş - tir. General Apiyoti ile erkâmt harbi. yesi de gidenler arasındadır. Ayni gemi ile 340 süvari beygiri ve cepha» ne gönderilmiştir. Başbak Süveyş kanalınm muhtemel bir Malta ve Adene kapanması meselesini incelemek üzere üç hukuk adamının tayini hakkındaki haberi yalanlamakta- dır. İtalya Mısırda propaganda mi yapıyor ? Roma,7 (A. A.) şiddetli propaganda yanptığ: hak kındaki iddialara “cevap vererek, Duçenin İngiliz menfaatlerin» hiç bir suretle dokunulmayacağına | dair Bolzanodaki diyevini hatır-) — Curcale d'İ-! talya gazetesi, İtalyanm Mısırda! Şimdiye kadar 1500 ingiliz kuvveti gönderildi Londra (Özel) — Son üç gün için- de İngiltereden Malta ve Adene gi - den İngiliz askerlerinin sayısı 1500 zü bulmuştur. Beraberlerinde mühim (miktarda techizat üşlerdir. Bunlar Yarbay (kaymakam) €, Chadvlek'ın kumandası altında git - mişlerdir. Chadvick uzun zaman Ha - beşistanda bulunmuştur. Musolini Ingiltereyi tehdit etti Baştaralı 1 incide) talyayı isyan ettirecek böyle bir harekete teşebbüs edeceğine ih- timal vermiyorum. Bu takdirde bütün İtalya kndisini müdafaa- ya kalkacak ve bir İtalya * İngil. tere harbi kopacaktır. İngiltere filosu İtalyanın O tayyarelerine karşı bir şey yapamaz. Bilhassa abloka halinde yerinde duran ve hareket etmiyen gemiler tayyare- lere mükemmel bir hedef teşkil ederler. 2 — Süveyş kanalmı kapat- mak. Ben İngilterenin böyle bir Transit yolumuz Köstence oluyor Berline on beş günde na dikenli tel örgüleri şebekeleri ko - giden mallarımız ar- nulmuştur. Romada Benpol kilisesine toplanan 15000 kişiye verdiği bir söylevde Papa demiştir ki: “Ufuklarda beliren alâimüsemanın renklerinin Allahı memnun edebile « ceğini sanıyoruz. Barış için duz ettik, Büyük bir ulusun istek ve dileklerinin tatmin edilmesi gerektir. Fakat a « daletle, sulhla ve onurla..., lere: '— Hakim Brodski'nin kararı ve sözleri Cermen ıkından bütün Amerika yurtdaşlarına vurulan bir tahkir tokatıdır.,, demiştir. Amerikadaki Alman sosyetele- ri âzası protesto toplantılara ça- ğırılmışlardır. tık me günde gidecek Şimdiye kadar İzmirden ihraç edilen mahsullerimiz Tiryeste yo- lu ile Orta Avrupaya sevkedili- yordu. Ve bu işi aralarında an- laşmış bir takım ecnebi kapita- listler yüksek kâr alarak idare e- diyorlardı. Son zamanlarda yapılan an- laşma neticesinde transit yolu Köstence olarak tesbit edilmiş- tir. Rumenler Tiryeste yolu ile Berline kadar 11 günde gönderi- len mallarımızı Kösterce yolu ile beş günde nakletmeyi taahhüt etmişlerdir. şey yapacağına da ihtimal ver. miyorum. Çünkü Süveyş kanalı- nın serbestisi muahedelerde açık surelte tesbit edilmiştir. İngilte- renin muahedeleri bozacağına inanmıyorum. Süveyş kanalının kapatılma. sı, doğu Afrikasındaki Italyanla- rı erzaksız ve ilâçsız h'rakacak- tır. İngiltere, herhalde İtaiya- nınbuna müsaade edeceğini zannetmez. Zira bu takdirde İ- talya, İngiltereye harpla cevap verecektir. Bu harp (sonunda dünyanın ne derece zarar göre- ceği meydandadır. Bunu alan Novosti gozete dip. lomat muharriri, o Mussolininin bu diyevi ile İngiltereyi (tehdit ettiğini yazıyor. Şimdiye kadar hiçbir hükümetin İngiltereyi böy» le açıkça tehdit etmediğini ilâve ediyor ve diyor ki: Mussolinininde bu (şekilde 8 EYLÜL — Şoförler fevka- lâde kongre toplanmasını istiyorlar Karaköy şoförlerinden 2471 sicil ma maral Nureddin bu sabah matbaamı- za gelerek, 200 şoför namına, fevka - lâde bir kongre yapılmasını ve şimdi: ki idare heyetinden hesapların 86 « rulmasını istediğini, söyledi, Ve bize aşağıdaki mektubu bıraktı, Alâkadar yerlerin gözünü için mektubu neşrediyoruz: “2/3 eylül 935 de cemiycetimi « zin idare heyeti istifa etti. Böyle zamansız istifanın sebebi, bu ida re heyetinin esnaf menfaatma he men hemen hiçbir şey yapmamış olması, idare heyeti içerisinden küçük bir akalliyetin bu ha'e ta - hammül edememesidir, Filhaki » ka gerek bu devrede gerekse ge çen devrede idare heyetine gel « miş olan kimseler cemiyetin esna” fa ait bütün hukuk ve haysiyetini kendi menfaatları uğrunda istiş * mar etmişlerdir. Halbuki cemiyet nizamnamesinin de emrettiği gibi idare heyetinin vazifesi bütün es nafı bilâmum resmi ve gayri res mİ müessesat önünde temsil et « mek, onun kültür seviyesini yük « seltmeğe çalışmak, kanuni ve meş ru haklarını müdafaa etmek, fa * kir ve muhtaç olanlara yardım, hastalığı tedavi, bütün esnaf ara» smda birlik uyandırarak onları cemiyete toplamak ve sairedir. “Cemiyetimizin mukaddes ga * yesi bu iken bu hususta hemen he men birşey yapılmamıştır dersek çelmek yalan söylemiş olmayız. Nesl ok. | “du da bunları idare heyetine seç» W.İ tiniz? derseniz, bir defa cemiyete. . mukayyet dört bin kişi içerisinden nısfının reyi ile bile seçilmiş de - ğillerdir. Zira ekseriyet şimdiye kadar cemiyetten fayda görmedi- ği için alâkadar olmuyor. Hattâ seçime bile iştirik etmiyor. İkin « cisi; bunların başmda bulunanlar düzünelerle otomobil, sonra ga * raj işleten zengin kimselerdir. Bu: nun verdiği kuvvet ve nüfuzdan istifade ile seçki esnasmda kendi listelerine rey versin diye bazı es: nafa tesir etmek suretiyle seçilme” ğe muvaffak oldular. “Şimdi yeni intihap yapılacak. Biz istiyoruz ki esnafa bir hayrı dokunmıyan bu adamların seçil * mesine imkân verilmesin. Esnaf kendi içinden karakterine ve na musuna güvendiği kimseleri, hiç bir tesir altına konmıyarak, seç » sin, “Alâkadarlarm nazarı dikkati- ni celbetmek maksadiyle muhte - rem gazetenize müracaattan baş“ ka çare görmedik. Lüzum hâsıl olursa daha geniş ve müdellel malümat vermeğe hazır olduğu - muzu beyan ile dercini rica ede * rim.,, sözler söylemesi son zamanlarda | masama İngilterenin kuvvetinden düştü- ğü etrafındaki şayiaları kuvvet- lendirmektedir. Mussoliniye bu sözleri söylemek cesaretini ve ren, sırf İngiltere imparatorluğu” nun son zamanlarda mil/i vahdet kuvvetini kaybettiği etrafında dolaşan iddialardır, iddia edildi. ğine göre İngilterenin bir çok dominyonları bu arada Avustu- ralya ve Kanadada İngilterenin Habeş işinde takip ett:5i politi- kayı beğenmediklerini, bu işte bitaraf kalacaklarını açıkça söy- lemişlerdir. Hatta Avusturalya başbakanı son toplantılardan bi» rinde şu sözleri söylemiştir: — İngiltere hükümeti Italyaya karşı tedbirler alırken kendisini büyük bir tehlikeye atıyor. Italya ile yapacağı harpta galip gelse bile kuvvetinden çok kaybede- cek, bu sebebden dolayı (başka kuvvetli hükümetlere (yem ola- caktır. Biz buişte Obitaraflığı- mızı sona kadar niuhafaza edece- ğiz. PAŞA