8 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

8 EYLÜL — 1985 Benim görüşüm: Binaları yaparken eraziye dikkat etmiyoruz Yalnız mimariyi değil, aynızamanda topoğrafyayı da göz ön Eskiden bina yaptıranlar daha he- saplı ve etraflı düşünürlermiş. Geçen- lerde Son Posta gazetesinde pek hak- hı bulduğum bir itiraz vardı: Üniver - sitenin yaptırdığı bir bina ile, Süley - maniyenin önüne bir mania çekilmiş oluyor. Bu güzel âbide, şehrin bir ta- rafına karşı âdeta perdeleniyor. Halbuki eslâf, mimari ile beraber topografyaya da ehemmiyet verirler- miş. Şu Ayasofyanın yapıldığı mev - kie bakın: Boğazdan, Marmaradan, Adalardan, Kadıköyden, (Mecidiye. köyünden daha şirin, daha gustolu - dur, — Efendim, malüm ya, ebniye kanu- Bu .. — diye, mazereti bulmuşuz, Şehrin nadir hava alacak yerlerin - den biri olan Park otelinin yarı man- Zarasını, bir apartımanın tuğla duva -| Yı örtebiliyor. Çünkü o apartıman sa- hibinin tapu senedi vardır; kimse kendisine ses çıkaramamıştır. Halbu- ki, Sultan Hamit zamanında bile, — herhalde mülkiyeti şahsiyeye şimdi - kinden daha az itibar edilmezken — bir irade çıkmış: “Erenköylünde ev yaptıracaklar, şu ünde tutmak lâzımdır kadar dönüm bahçe dahilinde yaptır. mağa mecburdurlar!, demiş. İşte, Erenköyln bizim zamanımızda yapılan sayfiyelere gusto noktasından faikiyeti de bundan bu kadar (basit bir sebepten ileri geliyor. Hülâsa, nereden isterseniz bakın. Şehrin tam merkezindedir. Diğer ca- milerde bütün tabil vaziyet dikkate a- Imarak yapılmıştır. Halbuki, biz, bi » nalarımızın plânlarını en mükemmel mimarlara yaptırsak bile, yerlerini se. çemiyoruz. Resmi binalarımız manza- raları boğuyor, plâj evlerini ma halle arasma yahut yıkık bir yangm duvarınm önüne yaptırıyoruz, apar - tımanları yalı boyuna dikiyoruz! *». Eslâf binaları arazi üzerine serpiş - tirmeği elbette bizden daha iyi biliyor muş. Hattâ yarım asır evvel yapılan Erenköy — o zamanın şeraitiyle kıyas edilecek olursa — şimdi yapılan yeni nizam çıkarmak hususunda çekingen olmadığımız halde şehirlerimizi mah- veden gelişigüzel bina yapmak işi ö nüne geçecek bir usul bulamıyoruz. Bulsak da tatbik edemiyoruz, vesse - lâm. (va-N0) Mazotlar Dün hakyeri, dubanın nasıl battığını araşdırttı Fazla yükten mi batmış Bir müddet evvel Ortaköy a * çıklarında mazot yüklü bir motör batmış, bütün limanı, Boğaziçi sa- hillerini kesif bir mazot tabaka - “le örtmüştü. Şimdi bu mazotla” tın akıntı tesiriyle Marmara kıyı» larma sürüklendiği haber alm - uştır, Bu arada mazotlar iki gün! svvel Bandırma kıyılarını da kap- lamış, ve denize girenler vücutla- rında şiddetli bir yanma hisset - tiklerinden derhal çıkmışlar. ne * den sonra bunun mazottan ileri| geldiğini anlamışlardır. Diğer taraftan dün kazanm ne şekilde vukua geldiğini tahkik et- mek için ikinci ticaret mahkemesi! tarafından seçilen bir ehli vukuf kaza yerinde incelemeler yapmış-| tır. Bu münasebetle denize bir de dalgıç indirilerek batan dubanın vaziyeti tespit ettirilmiştir. Duba 25,5 kulaç derinliğinde - ! dir, Ve çıkrılması da kabildir.Ka- Zanm hakiki şekli ve kazanın | mes'ulü duba çıkarıldıktan sonra | anlaşılacaktır. Dubanm 900 tor haddi istiabisinde olduğu anlaşıl dığından 800 ton mazot yüklü ol. duğuna göre kazanın fazla yükten ileri geldiği iddiası doğru değil - —o— Türkiye : v başpehlivanlığı Seçme güreşleri Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Merkezi tarafından tertip edil - mekte olan Türkiye başpehlivanr- nı seçme güreşleri 1 ikinciteşrin - de Ankarada yeni stadyomda ya: | pılacaktır. Başpehlivanlığı kaza -| nana 500 lira hediye ile bir de ma| dalya verilecektir. Bütün Türkiye pehlivanları bu güreşe çağırıl - maktadır, , Jar dün Sultanahmet sulh hakye- Beyazıtta' polise ateş edenler Hakyeri, şoförle muavininin tevki- | fine karar verdi Geçenlerde Beyazıtta polisin ih tarını dinlemiyerek otomobille kaçan ve silâh atmak suretiyle iki kişinin yaralanmasma sebep olan- rinde sorguya çekilmişlerdir. Bun- lar şoför Cemil, muavini Mehmet, ve müşteri Ömerdirler, Cemil ile muavini fazla sarhoş olduklarmı, fakat silâh atmadık - larmı, birinci ihtarı duymadıkla - rını, ikinci ihtarda da korkuların- dan kaçtıklarını söylemişlerdir. Neticede Ömer serbest kırakıl- mış, şoförle muavini tevkif edil - mişlerdir, —o— Hava Kurumu için Eyüpte kır eğlencesi! Hava Kurumu Eyüp kamunu İ şubesi tarafından bir haftadan- beri, hava haftası dolayısile ku- ruma menfaat temini için üst üs- te müsamereler, eğlenceler tertip de menfaatine Eyübde Münzevide pembe çavuş bağında birkır eğlencesi tertip edilmiştir. Bu eğ- lence ve müsamerelerden Hava Kurumuna küyük bir gelir temin edilmektedir. edilmiştir. Bugün kurum —— Zehirletmedi, zehirlendi Aksarayda kasab Mehmedin | dükkânında kalfalık yapan Meh- | med oğlu Velinin, yediğı yemek yüzünden “Gıda zehirlenmesi,, | ne uğradığını dün yazınıştık. Bu yazının başlığı bir “Bi: O kasab kalfası zehirlendi,, olacak yerde yanlış dizme neticesinde o “Bir kasab kalfasını zehirledi, şek. linde çıkmıştır. Düzelii; ve özür HABER — Akşam Postası çıkabilecek Nufus sayımı günü vazife verilmiyecek- ler tesbit ediliyor Şehrimizde genel nüfus sayı- mı bürosu sayım başınemurları- na dağıtılacak cetvelleri yarın tamamlıyabilecektir. Hafta için- de bu cetveller sayım memurla- rına dağıtılmak üzere ilçebaylık- lara (kaymakamlıklara) verile- cektir. İlçebaylıklar bütün kamunla- ra (nahiyelere) sayım memurla- rının bir an evel seçilerek bildi- rilmesini tekralamışlardır. Olku- yup yazma bilen herkes (o sayım memurluğu yapmaktan istinkâf edemiyeceği ve bunun kununl! ce- zası bulunduğu için bu işte hiç bir istisna (© gözetilmemektedir. Yalnız o gün amme hizmetlerin- de çalışması lâzım gelenlerin bir listesi tanzim edilerek bakanlar heyetine verilecek ve bakanlar heyetinin vereceği bir kararla bunlara o gün serbestçe sokağa sayımda kendilerine vazife veril- miyecektir. Elektrik fabrikası ve dışarıda kalacak lüzumu ka- dar sosyete memurları, yangın söndürme, sıhhi imdat © işlerile muvazzaf olanlar, O gazetetiler, her ülkede doktor ve eczacılar telefon sosyetesi memurları bu arada bulunmaktadır. —o— Şark Demiryollarının satın alınması hazırlıkları Bayndırlık bakanlığı şark de- miryollarının satın alınması için yapmakta olduğu etütleri tamam- lamıştır. Şark demiryollarının ray kısmı ve bazı istasyon bina- larr esasen hükümet tarafından yaptırılmış olduğu için hüküme- tin malıdır. Bu hat sonra Osman- lı hükümeti tarafmdan (şimdiki Fransız sermayedar grupuna ki- ralanmıştır. Şimdi satın alma- cak kısım sonradan sosyete tara- fından yapılmış olan tesisat ve lokomotiflerle vagonlardır. —— üç aylıklar yarın başlıyor Yarın sabah maliye ( şubele- rinden mütekait, dul ve yetimle- rin üç aylık maaşlarının verilme- sine başlanacaktır. ralı son sayısında okuduk; mek aklımıza gelirse sebebini hemen | sımında bulmaktayız. Bu işleri tetkik noktasından dolayı mizin her tarafında olduğu gibi İstanbulda da “bozuk gıdalarla ne nisbette hastalanıyoruz?,, Bunu hakkile değil, tahmini olarak bile bilmek mümkün değildir. Ni- tekim umumi hıfzıssıhha kanununun 57 nci maddesinde dileriz. çıkmaları için vesika verilerek | “Pek fazla suiistimal edildiği için yazmak isterim ki, her gıda arızası veya zehirlenmesi karşısında ilk dü- || şünülen ve hemen kabul edilen bir sebep vardır.: Bakır çaldı, Bu izah o kadar geçer akça olmuştur ki hattâ bir bakır kapla temas etmemiş gıdalarla bile arıza görü - lünce, eğer bunu bir gıda zehirlenmesi olarak düşün - haber verilmesi mecburi hastalıklar arasmda zikredi - Şehir dışında yo WİN ilar . yapılıyor, fakat Belediyenin parası yetişmediği için şehir içindeki yollar yapılamıyacak Şehrimiz sınırları dışmda ka- lan vilâyet yolları uzun yıllardan- beri pek bakımsız bir halde kal- mış olduğundan bu yolların ye- niden yapılmasına büyük bir €- hemmiyet verilmektedir. Fakat bu yüzden şehir sınırları içinde belediye tam iki oyıldırhiç bir yeni yol yaptırmamıştır. Bu hal bu yıl da böyle olacağı gibi da- ha birkaç yıl için de böyle olma- sı mukarrerdir. Buna mukabil şehir içindeki yolların bakımsız kalarak ileride tamirlerinin bü- yük masraflar açmaması için da- imi encümen bunların böyük bir dikkatle ve bütçenin müsaadesi Balkan şenlikleri için hazırlıklar Balkan şenlikleri için hazırlık devam ediyor. Beylerbeyi 'sara- yında yüz metre uzunluğunda ve elli metre genişliğindek! havuzun üzerine bir plâtform yapılacak ve bunun üstünde dans edilecek- tir. Dans esnasında projektörler dans yerinin etrafını aydınlata- caktır. Komite bugün de Adaya gide- rek hazırlıklarla uğraşacaktır. A- dada verilecek balodan dönenler için gece sabaha karşı iki vapur kaldırılacaktır. Zeybek oyunu oynayacak kız- larla gençler seçilmiştir. Bunlar Boğaziçi lisesindendir, saylav Se- lim Sırrının kızları tarafından çalıştırılmaktadır. Ödemişten de zeybekler gelecektir. —— Kadıköy sosyetesi halkı memnun edemiyor Kadıköy su sosyetesinden $i- kâyetler devam edip gitmektedir. Şikâyetlere göre su (saatlerinin bazıları fazla yazmakta bazıla- rı ise hiç Yazmamaktadır. Hiç yazmıyan saatlere bakan memur- lar tahmini olarak para yazmak- İ dahilinde sık sık tamirine karar vermiştir. İlbaylık şehir içindeki vatan. daşın yol hususunda şehrin dışın- da fakat vilâyet hudutları dahi- linde bulunan vatandaşa naza- ran dala çok tatmin edilmiş bu- lunduğuu göz önünde tutmakta- dır. Bunun için bilhassa vilâye- tin Trakyaya tesadüf eden kıs- mında geçen yıl yapılan yollara yollar beş yıllık bir programla yapılmaktadır. Asfalt yolların parke yollara nazaran gerek yapılması, gerek tamiri daha çok ucuz olduğun- dan buridan sonra şehir içinde ve dışmdaki yolların asfalt olarak yapılması da düşünülmektedir, Kermes Büyük bir rağbet ve alâka ile karşılandı Kızılay cemiyetinin dün gece Taksim bahçesinde tertip ettiği Kermes çok rağbet kazanmıştır. Kızıl ay umumi arzu üzerine bu sabah saat 10 dan başlıyarak bi- re kadar matine dansan ve pro- fesör Panosyanm takdim edeceğ dantela dansı, dans müsabakala- rr, öğleden sonra da 4 de kadar bando, caz, 4 ten itibaren dew. mumi programı tatbik O etmeğe karar vermiştir. Davetiye yok- tur, herkes gidip Kerme.i görebi- Tir. Dün gece berberler (arasıda yapılan ondülasyon müsabaka * sında birinciliği Eminönü Şark perukârı Bekir, ikinciliği Cağal « oğlu Moda perükârı Necmi, üçün. cülüğü de Bahçekapıda Rahmi kazanmışlardır. —0— Ekmek fiyatı Narh komisyonu yarın topla narak on beş günlük un f'atlarını gözden geçirecek, ekmek fiatr- nı tesbit edecektir. kâyetçidir, « Bayındırlık Bakanlığı yakın- tadırlar, Halk sıcak (günlerde | da bu sosyetenin vaziyetini esas- suyün akmamasından bi'hassa şi. İ lı bir incelemeden geçirecektir. bakır çaldı til - memleketi - | © ŞEHRİN DERDLERİ | Gıda maddelerinden zehirlenenler “İstanbul Belediyesi mecmuası, nın 127 . 128 numa» len gıda zehirlenmelerine ait, bu kanunun tatbik edil - mekte olduğu dört seneye yakm bir zaman İstanbul vilâyeti dahilinde bir tek gıda zehirlenmesi vakası ha ber verilmemiştir. O halde bu müddet zarfmda bozuk sütten, peynirde, pastırma, sucuk ve bir arıza olmamış midir.? Bunu kabul etmek mümkün değildir, Geçen sene, sehirde taze peynir yiyecek bir düzüneden fazla insanın hastalandıkları ve sebep ola - rak ta bermutat peynirin bakır çalmış sütlerden ya - pılmış olduğu zikredilmişti. Uğradığımız gida arıza - ları karşısında bakırm ne şartlar altında buna sebep olacağı artık anlaşılmalı ve anlatılmalı, ilmi bir sebep olmaktan çıkmış zabıta edebiyatı haline gelmiş bu ba- kır çaldı hikâyesini, bunun haklı olarak rol oynıyabi - leceği nadir vaziyetlere hasretmelidir.,, etten, bozuk konserveden hiç