14 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

14 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

HABER — Akşam Postası 4 EYLUL — 1935 ir Ermeni mühendisi Ital- Tuna paktının Yu- yanları susuz bırakacak valin. söylevi Iyi tesir yaptı Fransız Baş ve Dış Bakanı La. valin dün dercettiğimiz söylevin : | yanan tesir fena değildir. Bunun . © la beraber, İtalyanlar çizdikleri programdan , ayrılmıyacaklarını söylemektedirler, Laval'in söylevi Uluslar Kuru- © mu asamblesi (büyük içtimaı) ü- zerinde iyi tesir yapmıştır. Ulus - Jar Kurumunun üyesi olarak bü - || tün devletler, “Musolini'yi teşriki mesaiye çağırmak için son bir gay ret sarfetmiş olduğundan,. Levale karşı şükran hissetmektedirler, ” Evvelki gün Ingiliz Dış Bakanı Sir Hor'un söylevi gibi bu söyle- vin de Adisababada aynı memnu- niyeti uyandıracağı tahmin edili. © yor. Çünkü Fransız Bakanı, İngi- | liz siyasasından ve dolayısiyle U- Iuslar Kurumu prensipinden ay - rılmıyacağını söylemiş bulunu » yor, Laval'in nutkundan sonra Ha - ve imparatorluğu k bir işarette bulunmaktan geri kal Pi | “— Hakem Komisyonu Valval hâdisesinde kimseyi mes'ül etme « “diği halde İtalya hazırlıklara de- o vam ediyor, Bize silâh da satıl - o miyor. İcabında son nefesimize Kadar yurdu müdafaa edeceğimi- zi bir kere daha bildiririm.,, İtalyanların yanaşa bilecdöl bir uzlaşma bulunabilir mi? Fransızca Lö Tan “gazetesinin Romadan aldığr bir habere göre İtalyanlar Habeşistan üzerine, İn- gilterenin eski Irak mandasma © benzeyen bir manda konulması fikrini en çok kabule değer bul - maktadırlar. Bununla beraber, İ. talyanın Habeşistan üzerinde si- yasal ve süel kontrolunu elzem saymaktadırlar. İmparator bu tak. dirde de tacmı muhafaza edebi » lecekmiş... Yarınki toplantı Beşler Komitesi pazar günü tekrar toplanarak tâli beşler ko « mitesinin tetkikleri neticesini göz den geçirecektir. Bu komitelerin faaliyetinden birşey çıkmadığı takdirde, zecri tedbirler almak! mecburiyeti hâsıl olunca, Laval, yalnız ekonomik ve finansal ted . birlerle iktifa edilmesini teklif et. miş bulunuyor. ” Uluslar Kurumu pazartesi gü - nü toplanacaktır, Sovyet delegesi Litvinof Sovyet siyasasmı anlata- caktır, Ermeni mühendis İtalyanların suyunu kesecek Londra, (Özel) — Adisababa- 'dan gelen haberlere göre, İtalyan- lar Habeş hudutlarma ilerlediği takdirde, Habeşler Italyanları su menabiinden mahrum etmek su - retiyle bir tedbir almayı düşün - mektedirler, Bir Ermeni mühendisi, şimal hududunda bir baraj inşasiyle, suların ve mecralarm yolun: de - ğiştirmek hazırlıklarma girişmiş - tir. İlk işarette bunu tatbik ede - cektir, Habeşistanm Avrupaya imar - ladığı silâhların ilk partisi, Adisa» babaya varmış bulunuyor. Bunlar Belçikadan ısmarlammıştır. Ve ay- larca evvel ismarlanmış olduğu halde şimdi geliyor. Buna sebep de, Belçikanın diğer memleket » lerle birlikte, Habeşistana karşı yapılan silâh yasağına iştirâk et . miş olmasıdır... Fakat sonunda, o Habeşistanm aylarca evvel ısmarladığı silâhlar başka bir memlekete gönderil « miş, sonra oradan tekrar ihraç e- dilmiştir, Silâhlar ve cephane ön- ce İngiliz Somalisine çıkarılmış, oradan kervanlarla Adisababaya götürülmüştür. Fakat Habeşistandaki mühim - mat az görülmektedir. Mahalline de pek geç varıyor. Bugün Ha - beşistana karşı silâh yasağı kal « dırılmış olsa bile, smarlanan silâh ve cephanenin Habeşistana gel - mesi için spey zaman geçecektir. Habeşistan ecnebi memleket. lerindeki münevverlerini çağırıyor Viyana ve Berlinde tahsilde o- > 6 Habeşli Sıdka İstasyonun- geçerek İstanbula gittiler. m ikisi doktordur. İtalyan- larâ karşı muharebelere iştirak et. “mek üzere Mısır yoluyla vatanla- rma gitmektedirler. Bunların söylediklerie göre. Habeş hükümeti, ecnebi memle - ketlerde tahsilde olan bütün Ha - beş gençlerinin, anayurdun müda. faası uğrunda çalışmak üzere der- hal geri dönmelerini emretmiştir. Yeni sevkiyat Cenevre, 14 (A.A.) — Asiyetta fırka sına mensup 70 subay ve 2,000 nefer bugün vapura bineceklerdir. Amele taburları Roma: 14, (A.A.) — Asmaradan Tribuna bildirildiğine gö - re, müteaddit sel amele (taburları teşkil edilmek üzeredir. Bu taburlar. özel ödevler tahsis edilerek, milis su- baylarının emrine verilecekler ve ba- zı sınıflara mensup gönüllü ameleden teşkil edileceklerdir. Akdenizi İtalyan denizli sayıyorlar Roma : 14 (A.A.) — B. Mussoliniye Milânodan gelen bir telgrafta, Milâ - noda bulunan Macarlar İtalyaya ne - Hava Ya Üç gün evvel başlıyan Türki: ye hava turu bugün öğle üzeri bit. miş olacaktır. Üç gün evvel İstanbuldan kal kan hava filosu, bu sabeh saat 12 de Ankaradan İstanbula gelmiş o. lacaktır. Bu filo da öğleden son ra Metris çiftliğinde bomba at. mak tecrübeleri yapacaktır. Şimdiye kadar her filonun yaptığı bombardıman tecrübeler. netiçeleri Ankarada bulunan baş hakemliğe bildirilecek ve hangi “filonun bombardımanda en büyük muvaffakiyeti gösterdiği anlaşı lacaktır. Bu filoya büyük bir ku - pa hediye edilecektir. Tayyare turunun neticesi şimdilik ilân edilmiyecek Arkara, 14 (Telefonla) — Tay yarelerimizin hava turu bugün öğ- le üzeri bitmiş, neticeler alınmış- tır. Fakat Mareşal Fevzinin An- rede ve ne bahasına olursa olsun hiz- mete hazır olduklarını bildirmektedir. ler, Roma, 14 (A.A.) — “Azione Colonia- le,, mecmuası, yazdığı bir yazıda, “ken di, denizimiz,, diye tavsif ettiği Ak - denize yeni bir İngiliz harp gemis gel- dikçe, tarafımızdan mukabil tedbir alınmamaşına imkân yoktur, demek » tedir. Bu mecmua, şunları ilâve edi - yor: “İngiltere, anayurt filosunu sahille- rimizin yakınına naklettiği takdirde, tarafımızdan verilecek cevap, daha »- ğır olacaktır. Ve bu cevap, bu filo gel- mezden evvel verilmiş bulunacaktır.,, İngiliz sosyalist lideri ve bariş Londra, 14 (A.A.) —B. Lânsbury, barış lehinde verdiği (bir söylevde, demiştir ki: “Başbakan olsaydım, ülkemin tesli- hat ve muharebeden kesin olarak vaz- geçtiğini ve derhal silâhlarını bırak - maya hazır olduğunu ve bütün ulus - Jarı bu hareketi takibe çağırdığımı söy lemek Için Cenevreye giderim.,, “Süveyş kanalı, Manş boğazı ve - saire gibi geçitlerin arsrulusal bir kon trola tabi tutulmak © üzere, uluslar sosyetesine verilmesi icap edeceğini ve bütün uçak alanları hakkında da ayni şeyin yapılması lâzımgeldiğini bildi- rirdim, Dünya yüzündeki bütün ipti » dai maddeler de arsrulusal bir teşki - Tâta tevdi edilmelidir. Hindistan ve Mısır, uluslar sosyetesine kendi mü - messillerini seçmek hususunda tam bir özenliğe sahip olmalıdırlar. Habeşler ve umum! sef erberlik Adisababa, 14 — Habeş hükü- meti, umumi seferberliğin ilânı - na dair tebliğin hazırlandığı ve neşredilmek üzere bulunduğuna dair rivayetleri yalanlamaktadır. Mısır ve İngiliz donanması Kahire,” 14 — İskenderiyede demirlemiş bulunan İngiliz filo - sunun kumandanı Amiral Forbes resmi ziyafet esnasında bir nutuk söyliyerek herhangi bir hadiseye karşı Mısırm emniyetini muhafa- za için her türlü tedbirin alındı - ğı bildirmiştir. turu ye karaya dönüşüne kadar ilân edil- miyecektir. Uşak şeker * fabrikası bu yıl işlemiyecek | Ankara, 14 (Telefonla) — Bu yıl Uşakta pancar mahsulü azdır. Bu sebeple Uşak şeker fabrikası işletilmiyecek, bumıntakanın pan- carları diğer şeker fabrikalarımı- za göndetilecektir. Alber gölünün suları Kahire, 13 — Belçika Kongo - sunda bulunan Alber gölünün su- larmdan istifade edilmek suretiy- le cenubi Mısırın çorak toprakla - rını münbit bir hale koymak için yapılan konuşmalar müspet bir şekilde neticelermiştir. Yakmda Brükselde bu iş için ikinci bir kon- ferans toplanacaktır. goslavlarca manası italyanlar Avusturya istiklâlini başkalarına bekletmek istiyorlar Belgratta çıkmakta slan (Po litika) gazetesi Tuna paktı görüş- meleri hakkında şunları yazmak: tadır: “Habeşistan ile İtalyanın arası fazla gerginleşmeğe başlayınca Tuna paktı meselesi er son fol mülleriyle ortaya çıktı. Bu for müllerde, saklanamıyacak olan düşüncelerin ne olduğu görülmek» tedir. Avuyturyanın istiklâliyetini mu- hafaza etmeği, İtalyanin üzerin : den, Avusturyaya komşu (olan diğer hükümetlerin üzerine dev - retmek...,, Italyan donanması Yunanistana krallığı zorla getirecekmiş Bu sabahki posta ile gelen “Deyli Herald, gazetesinin Atina aytarı, Yu- anistanda son hâdiseleri gazetelerimiz de de yazıldığı gibi anlattıktan son - ra, İtalyan harp gemilerinin Navari- Mo, İtaki ve Siroz Yunan limanlarma habersiz olarak girmesinden bahse - diyor ve diyor ki: “General Kondills geçen temmuz 8- yında Romada idi. Rivayet edildiğine göre, orada İken Yunanistanda krallı- ğın iadesi için Italyadan yardım göre- ceğine dair söz almış ve bu söz kendi. sine, İtalyan aleyhtarı (!) olan Bal- kan antantından Yunanistanı çıkar mâk teminatı mukabilinde verilmiş. Yunanlılar, eski kralın tahta gelme. SİNİ ister veya istemez. (Fakat İtal. yan toplarının tehdidi altında kralı. ğın İadesine mecbar edilmeleri fikri. ne daha şimdiden mırıldanmalar baş- göstermiştir.,, HABER — Bü sözlerin bir rivayet olması gayet tabildir, Çünkü Yuna - nistanı krallığa “mecbur etmek,, mese- leşi olamıyacağı gibi, Balkan antantı da hiç bir devlet aleyhine teşekkül et. memiş ve dünya sulhü için kurulmuş bir el birliğidir... Yunanistanda Zaimis'e istifa tavsiye ediyorlar Atina, 13 — Hürriyetperver partisi: İideri Sofulis: Cumhur Başkanlığı siyasal işler direktö » rünü davet ederek kendisine Cumhur Başkanmm bir beyan - name neşrederek mevkiinden-çe » kilmesi lâzımgeldiğini söylemiş « tir, Cumhuriyetçi partinin İideri Papaandreu da Zaimis'e bir mek tup göndermiş ve kabineyi azlet- meğe muktedir & olmadığından dolayı kendisine istifa etmesin tavsiye, vebu suretle cumhuriyet rejiminin haysiyetini muhafaza edeceğini ilâve etmiştir. İtalyan gem'si hâlâ Yunan sularında... Atina, 14 (A.A.) — İtalyan. Geneloy , — “propagandası Aitna, 13 — Cumhuriyetçiler geneloy için şimdiden propagan - daya — başlıyacaklardır. Halkı cumhuriyet rejimi lehinde rey vermeğe teşvik için Papaandreu ile Kafandaris bütün Yunanistan dolaşacaklar, her tarafta söylev « ler vereceklerdir. e Yunan fllosu ayın sonunda geliyor Ankara, 14 (Telefonla) — A. yın yirmisinde İstanbula gelecek olan Yunan filosuyla birlikte ye- di tayyarenin de geleceği resmen hükümetimize bildirilmiştir. ların bir torpito mauhribi ile “le; |0MMAm4AMEn*''zayMuygay torpitosu daima Sunyon burnu ci- varında demirlemiş bulunmakta - dır. Gazeteler, hükümetin Roma nezdinde teşebbüste bulunmasını tehdit mahiyetinde nra ?scmföypp istemekte, bazıları da bu hare keti, Yunanistana karşı bir teh- dit mahiyetinde telâkki etmekte: dirler. Kauçuk Dünyada polis romanları yaz. makla büyük şöhretler kazan - mış üç isim vardır: Konan De. il, Moris Löblan ve Edgar Va- HABER pek yakında Edgar Valasın en meraklı romanını sinema roma- İ nı şeklinde okuyucularına ver - İ meğe başlıyacaktır. Bu /evka - lâde macerayı tıpkı bir sirema seyreder gibi resimlerle takip e- deceksiniz, ömaaresasenessnn, Arnavutlukta Idama mahküm edi- lenler ne olacaklar? Son isyan hâdisesinden sonra (Tiran) da 23 kişi idama, 30 kişi 101 sene küreğe, 6 - 7 kişi de daha hafif cezalara çarptırılmış» lardır. İdama mahküm edilenler arasmda Viryoni ve Vlora ailele- rine mensup birer kişi bulunmak» tadır. Bunların idam bükümleri infaz olunursa yeni bir isyanın çık ,masından korkulduğu için, Tiran siyasal mahafilinde idaw hüküme lerinin ebedi küreğe tahvil oluna- cağ: tahmin olunmaktadır. Ankarada Hususi otobüs- ler yasak oluyor Ankara, 4 (Telefonla) — İlkteşri - nin birinde Ankarada hususi otobüs- lerin çalışması yasak ediletek, - bun lar yerine belediye otobüsleri ilşemeğe — başlıyacaklardır.