14 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

14 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 7

Meşhur İngiliz karikatüristi Krurik şow bu resminde kıskançlığı göster- mek istemiştir. Kıskanç o dşik sıtma ateşleri içinde kıvranan bir hasta gibi semklar, binbir hayalin verdiği ısti- rapla yanar. Bir Fransız doktoru kıs- kançlığı, tıpkı başka hastalıklarda ol. duğu gibi, hapla tedavi edebileceğini söylemiştir. Kıskançlık Aşk hastalığının bir tezahürüdür Bir ilâçla, sıtma gibi tedavi edilebilir ingilizlerin en büyük şairi ve tiyatro muharriri Şekspi: bundan üç yüz yil önce yazdığı “Venedik ,, piyesinde “Aşk kördür., de- Bi; tbajka İgiliz şöliri Geöffrex Ch de ayni şeyi Şekspirden taha eyvol “Çünkü aşk tütün gün kördür ve görmez, cümlesiyle söy lemişti. Bu şairden tam on dört »c3 de Rema şairi Fropertiun inde “aşkın çılgmlaş erkez kördür,, diye yaz- mıştır. Amerikanın en tanınmış göz hassıslarından Sanfranşisko- lu doktor T. A. Brombuh, bu şai- tane müşahedelerin fizilojik doğ. müte ruluğunu ispat etmiş, aşkın göz) haştaliğıda sebep olduğunu o ve Kurbanlarını görüş kudretine te sir ettiğini ortaya koymuştur. Ayni| zamanda da Propertius'un “Aşk şıldırtır!,, sözünü ispat etmiştir. Bu doktora göre, aşkm alâmet- leri bazı hastalıkların izleri ol- duğundan aşkın kendis» de bir has talık gibi kabul edilmel'dir, Dek- tor bu hastalığa, yani aşka “aklın sorhoşluğu,, diyor. Her hastalık gibi bu da “insan uzviyetinin kim- Yasını altüst,, eder. Kurbanları tıp. kı sarhoş edici maddelerden, ze- hirden yahut mikroplardan istırap çekenler gibi “birçok çılgmlıklar yapırlar.,, Seçkin bir Fransız âlimi olar Dr. Paul Voivenel Amerikal. Dr. Brombah'dan daha ileriye gide- rek “La Maladie d'Acur,, ya- ni “Aşk hastalığı,, adir kitabında diyor ki: “Aşkın bazı alâmetleri, uyuş- turucu maddeler, ispirto yahut mix Top zehirlerinin izlerine o kadar benzer ki doktorluk bilgisi bunlar, hep birbirinin benzeri olarak ka- bul etmek mecburiyetindedir. Sevgilisini görmekten mahrum olan bir âşık, tıpkt içki bulamıyan bir sarhoşa, zehrinden mahrum e- dilen bir esarkeşe benzer. Dü. Madam Vilma Harrison özü sözü dığyu, tanrıdan korkan (bir kilisede vâizi olduğu halde kıskançlık yüzün. den katil olmuştur. Bu ciddi kadın şimdi hapishanenin demir kafesleri arkasında muhokeme- sini beklemektedir. ii şünçeleri ve hayalleri hastalık hummasiyle tutuşan bir hastanın düşünceleri gibidir, hareketleri de bir delinin harektlerini andırır. Aşk, menenjit, yahut ansefa: lit letarjik denilen uyku hastalığ mikropları tarafından “etilâsında olan akıl perişanlığının aynımı ya- par. Bütün ahlâki düşünceleri or- tadan kaldırır, cinayeta karşı o- lan ahlâki bağları çözüp atar Hat- tâ kurbanlarını katil bile yapar; nitekim ayni halleri uyku hastalı ğma, hattâ “çocuk felci,. denilen hastalığa tutulmuş olanlarda da görüyoruz. Ruh doktorlarından birisi ba - km ne diyor: “Aşk kızamık has - talığına benzer; hele ihtiyar yaş - ta başa gelirse büsbütün tehlike lidir.,, Aşk yüzünden kendi kendile rine ölenler belki de pek nadirdir. Ancak aşk yüzünden öldürülen ler, kati! olanlar, kendi tatlı can larma kıyanlar az mıdır? En klâsik aşk trajedizini Şeke! HABER — Akşam Postası MATMAZEL (Oo SESİLYVMJTE İLE DORE ANDRE., Dore bu kıza çılgınca dşık ol - muş, fakat kız kendisini sevmemiş tir. Adamcağız sevgilisine iki saat içinde tam yirmi iki defa telefon ettiği için otuz gün hapse mahküm olmuştur. pirin “Romeo ve Julyet, adlı pi. yesinde görüyoruz. Burada Ro - meğ sevgilisini ölmüş sanarak ze. hir içer, Jülyet de uyanıp sevgi- lisi Romeo'nün ölmüş olduğunu görünce kendini hançerler. İşte bunlar müvazenesiz bir aklın ha. Bu sadece bir ma ha- reketleridir. sal olmakla beraber hekiki yattan da örnekler alabiliriz; Amerikanın Texas v'lâyetinde. Viçita şehrinde Madam Vilmu Harrison çok ciddi, namruskâr, a- ğır başlı bir kadındır. Kendisi ay- ni zamanda Evancelik mezhebi ce- maatinin lideridir. Kilisede vâiz olan bu papas kadın kocasını öy. le şiddetli bir aşkla seviyordu ki onun kalbinin başka bir kadın ta rafından çalınmış olduğunu sana- rak gitmiş ve o kadını büyük bir soğuk kanlılıkla öldürmüştür, Şimdi de şiddetli bir aşkın bü tün müvazene ve hesapları kar! ” “AŞK HASTALIĞI, EN İNCE BE | Aşk 'bir hastalik I Şairlerin bu sözü- nün doğruluğu isbat edildi SAPLARI BİLE ALTÜST ” parasi için genç milyoner Klendenin Ryanr'la evlenmeği tasarlıyan ve ba - şaran konles Mari An von Vurm- brand « Ştupal başka bir adama olan çılgınca aşkı yüzünden, iki gönül bir olunca samanlık seyrandır diyerek milyonları tepmiş ve dşıkına koşmuş. tur, makarışık ettiğini gösteren bir mel sal alalım: Alman konteslerinder Von Vurmbrand - Ştupah bir mil. yonerle evlenmek üzere Nevyorka gitmişti. Kendisi Lehl bir kont. sevmekle beraber Nevjorkta a zamanda Klendenin Ryan adl: mirasyediyi pençesine geçirmişti. Ryan bütün Amerikan annele: rinin damatlığa seçmek istediği çok zengin bir delikanlıdır. Serveti yalnız nakit para 35.000000 do lardır. Alman kontesi bu zengir adama varmış, fakat daha ilk ge- ceden pişman olarak zavallı koca. yı odasından kovmuştur. Fransa da kalan âşıkıma para şetiştirebi! mek ıçin de düğünde kerdisine ve rilea değerli armağan'ari satmış- tır, Nihayet Ryan boşanına davası. nı açınca kadın mahkemede gön lünün başka birisine bağlı oldu ğundan servet, saadet kendisi içir hiç bir mana ifade edem.yeceğini. sevgilisine bir an evvel kavuşabi! mesi için izdivaç bağının çözül mejni hekimlerden yalvarmıştır. Fakat şiddetli bir aşkın sebev olduğu çılgınlıkların komik taraf ları da vardır: Bundan birkaç ay evvel Holivutta bestekâ- ve müzik direktörlerinden Andre Dore don. durmacı dükkânlarımndan birinde garson olan Sesily Vhite adlı bir kıza karşı o derece şiddetli biz aşk duymuştur ki, iki saat içinde bu Ingiliz şairi Şekapir, "Romeö ve Jü liyet,, piyesinde romantik aşka has âlâmetleri anlatmağa uğraşmıştır Bu- rada piyesin ölüm sahnesi görülmek» tedir. kıza tam yirmi iki defa telefon et- miştir. Sesilya bu adamı her nedense se- vememiş ve rahatsız ettiği için de polise müracaat etmiştir. Bestekâr tevkif edilince, verdiği ifade de “Sesilya'ya karşı çılgınca bir aşk duyuyorum,, demiş, polis mahke- mesi de bu çılgınlığın yatışması için Andre'yı otuz gün hapse mah- küm etmiştir. Aşk denilen hastalığım tedavisi mümkün müdür? Fen bunu henüz kesenkes olarak söylitmeğekte- dir. On dokuzuncu asrın meşhur Fransız doktorlarından Klod Re- nolt aşk hastalığının en tehlikeli alârsetlerinden biri olan kıskanç. lığın bir takım haplarla tedavi e- dilebileceğini ve bunun sinir ya « tıştırıcı bir takım ilâçlar olduğumu söylemiştir. Vücutta sinir sistemiyle, yud - deler sistemi arasında mevcut çok sıkı ve karmakarışık münasebet - leri bilen fizyolojistler aşkın has- talık alâmetlerini ilik ve balgamı yapan guddelerin fazla heyecan » lanmasından ileri geldiğini söy « İemektedir. Benin hemen altında olan bu gudde bütün vücut için “hâkim bir gudde,, vaziyetinde olup va- zifelerinden biri de diğer gudde- lerin hareketlerini kontrol etmek- tir. Bu gudde heyecanlarla bey « nin diğer aksülâmelleriyle kolay - ca müteessir olur. Şiddetli bir aşki bu guddeyi müteessir edince, o da vücuttaki diğer guddelerin hare - ketlerini değiştirir. Gerek kız « gımlık, gerekse korku yalnız ha « raret değil, ayni zamanda üşü. meye de sebep olmaktadır., Bi - naenaleyh aşkın ayni tesirleri yap. mâmasına hiç bir sebep yoktur. Şu muhakakatır ki aşk kalp çarpmasını hızlaştırmakta ve ari - tırmaktadır. Bu ise hastalıklarda müşterek olan bir alâmettir. Belki günün birinde ülkelerin sağlık bakanlığı başka hastalık. larda olduğu gibi aşka de gem vu- rarak düzen verecekler kokain. ci va sarhoşlara mahsus sanator- yomlar olduğu gibi aşk tedavisi i- çin de sanatoryomlar açacaklar. dır.