22 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

22 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

“gin halline imkân bulunabilir. Italya, Beşler Komitesine HABER -—- Akşzın Postası maksadını tam anlatmadı Beşler komitesi tekliflerini hem İtalyan, hem Habeş kabineleri gözden geçirerek cevaplarını ve- recek ve bu suretle görüşmelere girişilecekti. Dün İtalya kabinesi toplantısı neticesi olarak neşredilen bir teb- liğde, İtalyanın bu teklifleri ka - bul etmediği anlaşılıyor. İtalya kabinesi, başbakan Mu- soliri nin başkanlığı altında top- lanmış, Musolini tekliflerin ma- hiyetini ve kendi düşüncelerini anlatmış ve bu teklifleri kabulü kabil olmadığı neticesine varrl- mıştır. Kabine toplantısından sonra gazetelerde neşredilen tebliğ şöy- ledir: “Bakanlar kurulu, beşler komi- tesinin raporunda bildirilen öner- geleri öğrenmiş ve bunlara derin bir incelemeğe tabi tutmuştur. Bakanlar kurulu beşler komi- tesi tarafından sarfedilen gayreti takdir etmekle beraber, bu öner. geleri gayri kabili kabul addet- meğe harar vermiştir. Çünkü bu önergeler, İtalyanın Hayati hak ve menfaatlerini nihai ve fili bir surette nazarı itibave| alabilecek sonuçlar vermeğe mü- sait hiçbir esas arzetmtmektedir- ler.,, | Bu tebliğde ka binenin salı gü- nü tekrar topla nacağı da ilâve edilmektedir. Beşler komi- tesinin omükel- liflerini Cenev- râdeki"Tislyân ve Habeş dele gelerine komite nin başkanı Ar- jantin delegesi Madariyoga ver: mişti. Dün Ce nevredeki İtal. yan delegesi Ba ron Aloizi, Ma- dariyaga'yı ziyaret ederek İtalya- nın beşler komitesi kararını niçin reddettiği hakkında izahat ver. miştir. i Bunun üzerine beşler komite- si toplanmıştır, Komita İlalyadan cev: is meyince karar simiyecak Fakat toplantıdan sonra neşre- dilen tebliğe bakılıra, komite he- nüz bir karar almıyacaktır. İtalya. nın cevabının esbabi mucibeyi de ihtiva ederek Cenevreye gönderil. mesini bekliyeceklerdir. Komite şimdiki halde İtalyan kabinesinin kararına dair gazete. lerde görülen haberler hakkında görüşmüş bulunuyor. Gensvrede ümitsizlik. asgari Bununla beraber, İtalyan hükü- metinin gazetelerde intişar eden bu ret kararı Cenevrede büyük bir ümitsizlik uyandırmıştır. Ümitli çevrenler de vardır. Bunlar, İtalya hükümetinin teb- liğinde geçen “İtalyanın asgari is- teklerini bile nazarı itibare alma- mışlar,, cümlesinden mana çıkar- makta ve İtalyanın bununla koruş maya bir açık kapı bıraktığını sanmaktadırlar. İtalyanm asgari istekleri ne - dir? Asgari istekleri öğrenildiği takdirde, belki sulh yoluyla bu i- Bir tahmine göre, beşler komi- tesi, İtalyanın cevabı resmen #- İr almaz, mevzuu bahsolan “as- gari isteklerin,, mahiyeti hakkm- da izahat istemek suretiyle yeni i konuşmalara zemin hazırlamağa çalışmaktadır. İtalyan gazeteleri ne diyor? Bu hâdise üzerine İtalyan mat- buatının yazıları gayet mutedil- dir. Kimseye çatmıyorlar. Ve ge- ne “asgari istekler, mefhumunu türlü yollardan izaha çalışıyorlar. Musolini rejiminin düşüncele . rini şimdiye kadar en açık su rette anlatmış olan İtalyan mu - harriri Gayda “Giornale Ditalya,, gazetesinde şunları yazıyor: “Habeşistanda geniş ıslahat yapmak lüzumunu ileri sürmekle beşler komitesi de Habeşistan hak kındakiltalyan iddialarının doğ- ruluğunu kabul etmiştir. Yalnız kömite İtalyanın hususi menfaat. lerini katiyen göz önünde bulun - durmamıştır. Doğu Afrikasında İtalyanlar her hangi diğer bir u- lustan daha fazla Habeş tehlikesi karşısında bulundukları için ora- daki İtalyan menfaatleri her han- gi arsrulusal bir kuvvetle müdafaa edilemez. Komite İtalyanın bu husustaki asgari isteklerini kabul etmiş olsaydı, oanlaşamâmazlık kolayca halledilebilirdi.,, İlalya kapıyı kapamış fakat kilitlemen | : İngilizlerin bu kararı soğuk kanlılıkla karşıladıkları anlaşılı - Musolini nişan atarken | yor. Bazı mahafil, İtalyanın tek - lifleri reddetmek suretiyle kapıyı kapadığını, bununla beraber ki- Hitlemediğini söylemektedir. İtalya ile yeni bir şekild: gö! rüşmek kabil olacağını kestiren-| ler vardır. Çünkü İtalyanın bu işi sulhan halletmek yolundaki red cevabı, uluslar kurumuna karşı meydan okuma, mahiyetinde görülecek - tir, ingilizler ne düşünüyor Salâhiyettar İngiliz mahafili, Cenevrede İngiliz Dışbakanının izah ettiği İngiliz siyasasının, her hangi suretle değişmiyeceğini ve bunun kat'i olduğunu söylemekte- dir, İngilizlef”de İtalyanın, kararı - ni beşler komitesine resmen bil - dirmedikçe İtalyanlarla müzake - reye girismemek taraftarıdırlar. Fransızlar ne diyorlar? Fransızlara gelince, Paristen gelen haberler şu yoldadır: “Beşler komitesi tekliflerinin Itlaya tarafından reddi, (Pariste hayret uyandırmamıştır. Çünkü bunun böyle olacağı belliydi... Fransızca Tan gazetesi, İtal. yan hükümetinin yeni konuşma - lara kapıları büsbütün kapama -| dan gelen haberlere göre vatan - dığını, çünkü kabinenin salı gü.| sever bir teşkilâta mensup olan 15 nü toplanacağının resmi tebliğde| bin Habeş kadını 7500 Habeş as - | kerini aylarca kendi masrafla - yazılı olduğu kaydedilmektedir. Mabeşistandaki tesirler İtalya hükümetinin, kararı Ha- Beşistanda hayretle karşılanmış-| Durmadan asker gönderlilyor tır. İmparatorluk sarayı mahafi- linde, şimdi Habeşistan için ge- Del seferberlik ilân etmekten baş- ka bir çare kalmadığı söylen- mektedir. Halbuki, İtalya hükümeti, dün yapılacak olan genel faşist sefer. besliğini birkaç gün sonraya bi- rakmış gibi gözükmektedir... Habeşistan kömlite kararlarını prensip itibarlie kabul ediyor Habeşistanm prensip itiba- riyle beşler komitesinin kararını kabul edeceği bildirilmektedir. İmparatorun kendisi, İtalyayı tahrik edecek her hangi hareket- ten sakımıyor. Ve imparatorun bu hattı hareketi muhtelif şeflerin arzusuna uygun olmadığı için bu (Baştarafı 1 ncide) tomobil kısmen parçalanmış, Samiye Burhan Cahidin sol kolu kırılmış, da- marları kesilmiştir. Alnından da ya" ralanmıştır. Otomobilde bulunan ve Samiye Burhan Cahide muavinlik yapan şo - för Ali de hafif surette gözünün üze rinden ve yanağından © yaralanmış - tır. Yaralılar Etfal hastanesine kaldı * rılmışlardır.. Samiye Burhan Cahidin alnındaki yara hafiftir. Kolunun vaziyeti de ya- rın rontken muayenesi (o yapıldıktan sonra kat'i olarak anlaşılabilecektir. Arkadaşımıza ve eşine geçmiş © olsun der, çabuk iyileşmesini dileriz. Saat 9,20 de başlıyan otomobil, bi * siklet ve motosiklet yarışlarının ne « ticeleri şunlardır: BİSİKLET Birinci katezori (büyükler): yüzden imparatorun, halk arasın- daki itibarından kaybetmesi teh- likesine maruz olduğu söyleniyor. Uluslar Kurumu salı günü toplanıyor Önümüzdeki salr günü, uluslar kurumu umumi Heyeti © toplana- caktır, Uluslar kurumunün dışında olan Almanya, İtalya « Habeş an- laşmazlığının her hangi safhasın- da hiç işe karışmıyacağmı yarı res mi gazeteler sezdirmektedir Henüz cevap gelmedi Cenevre, 22 — Yeni vaziyet et-! olan Beşler Komitesi pazartesi günü toplanacaktır. Habeşistanın cevabı gelmemiştir ve Baron A - loizi de Romadan talimat bekle » mektedir. Italyanın cevabi ya buğün, yahut yarin Cenevre, ?i (A.A.) — Beşler "komitesinin, RMonaya yaptığı vek- liflere yarın veya öbürgün cevap alacağı sanılmaktadır. Harp hazırlıkları devam ediyor imparator Adisaba- badan ayrıldı Londra, (Özel) -— Adisababa. dan son gelen haberler müdafaa tertibatmın durmadan ilerlediği yolundadır. İngiliz Somalisinden,' Kenyadan, Sudandan, hattâ en u- zak bir mevki olan Belçika Kon - gosundan bile kervanlarla azar 4- zar mühimmat gelebilmektedir. Bunlar, bir çete harbına yarı - yacak şeylerdir. İmparator, muhasamat başladı- ğı takdirde, kendisine karşı mev- cut olan silâh satma yasağının kal dırılacağını umuyor. Bütün ümidi bundadır. Bu takdirde gelecek cephane ve silâhlar, Zeyla lima - nmdan develerle Harar'a nakle - dilecektir. Habeş İmparatoriçesi, impâra. torla vedalaşarak Adisababadan ayrılmış ve merkezden iki saat ö- tede bulunan Bişoftu şehrine git- miştir. Oğlu ve kızı kendisine refakat etmiştir. Orada bir otelde otura - caklardır. İmparatorla ayrılışları çok dokunaklı olmuştur. Çünkü biribirlerini bir daha ne vakit gö - receklerini bilmiyorlar, 15000 Habeş kadını 7500 Habeş askerine bakacak Londra, (Özle) — Adisababa- rafında henüz bir'karar almamış i i riyle bakmayı taahhüt etmişler - dir, : karaya dönmüşlerdir. Birinci Tanaş: 15 dakika, 15 saniye, Sine Bura mlar kolu Kırıldiar Valas 2 ikinci Mimi, üç Ikinci kategorle ? Böyle bir Birinci Andon: «. ikinci Dimitri, MOTOSIK147? faka Yakubun kullandığı 1 nltmak tosiklet, yolda grizaya (uğra yarışı bitiremedi. -. Tacettinin kullandığı 2 numaralı se- petli motosiklet 16,19,3 İle yeni bir re- kor Yaptı. 'Ahmedin kallandığı 3 numaralı mo- tosiklet: #45 Süleymanın kullandığı # nonmarah motosiklet: 521 OTOMOBİL Aynaer oğlunun kullandığı 1 numa « ralr otomobil: 6 dakika. Samiye Burhan Cahidin kullandı - ği 2 numaralı otomobil kazaya uğradı. Ziyanm kullandığı 3 numaralı oto” mobil 4,57 İle yeni bir rekor yapırak birinci geldi. Eski rekor 5,16 ile Ek - remde idi. jsaesansmnsrassesunesasess0aanakssanpsune san sanmam | Atatürk Dün Ankaraya döndü Cumur Bakanı Atatürk, bugün Ekonomi Bakanı Celâl Bayar ha- zıt olduğu halde, Sovyet Rüsya büyük elçisi Karahan'la gelen Sov yet ağır endüstri komiser muavini Petakof'u kabul etmiş ve iki sa - at kadar yanlarında alıkoymuş - lardır, Akşam üzeri de hususi bir trenle kendisine bakanlardan bazıları re" fakat etmekte oldukları halde An- senemesaten #reseereresarsanmasane GO bit vekili ve 2000 asker yüklü bir vapur şarki Afrikaya hareket et- miştir. Ayrıca iki vapur da cepha- ne ve katır ir, Oniardi pdşüLvitü Hü yuri Habeş ordusu erkânrharbiye- sine geçirilmiş olan eski Osmanlı paşası Vehip, yeni bir diyevinde — bir Fransız gazetesi aytarma — bunları söylemiştir: “.— Biz çete harbi yapacağız. Çalılıklar içinde harbedeceğiz ve buralarda tayyare ve boğucu gaz- lar düşmanın pek işine yaramıya- caktır. Sovyet muharriri Karıl Radek İtaiya - Habeş işinin Avrupada doğuracağı neticeleri araştırıyor Sovyet muharrirlerinden Karl Ro - dek İngiliz gazetelerinden “Deyli He rald,,e yazdığı bir makalede Sovyet Rusyanın Habeşistanda ekonomik ve siyasal hiç bir menfaati olmadığı İçin İtalya « Habeş ihtilâfı omeselesinde tam manasiyle müşahit vaziyette ka - labileceğini - söyliyorsa da bu ihtilâ - fın avakibi göze alındığı takdirde hiç bir devletin buna bigâne kalamıyacak kadar ehemmiyetli bir vaziyet karşı - smda bulunduğunu işaret ediyor ve Sovyet Rusyanın müstemlekeler edin- mek suretiyle genişleme mazariyesi * ne esasen muariz bulunduğunu kayde- derek müstemlekeci (o devletlerin son zamanlarda tuttuğu yol (yüzünden müstemleke dünyasında yeni bir de vir açılmış olduğunu anlatıyor ve di - yor ki: “Harp esnasında bir çok (devletler, kendilerine tâbi olan ahalinin vazi - yetlerini ilerleteceklerine dair sözler vermişlerdi. Hattâ o müstemlekelere kendi kendilerini idare serbestisi ve - receklerini söylüyorlardı. Fakat bu sözler yerine (getirilmedi. Bundan dolayı kütlelerin kurtuluş hareketleri başladı. Bugün © Hindistanı, Çini ve Mısırı sarsan ihtilâl hareketlerini gö” xe almak, müstemleke dünyasınm ye- ni bir devre girdiğini göstermeğe kâ - fidir.,, Sovyet muharriri, İtalya Habeş ih - tilâfının Avrupada doğuracağı buh * ran işaretle Sovyet Rusyanm ilgisi - ni şöyle anlatıyor. İ “Sovyet Rusya, — İtalyanm Ha - beşistandaki âmalini terviç oetmeyişi Napoli, 22 — 46 zabit, 236 za - meselesini bir tarafa bırakınız — sul- Markoni ölüm şuaı keşfetme- dim diyor Brezilyada bulunan meşhur İtalyan kâşifi Markoni gazetecilere şu diyevde bulunmuştur: — Buradan İtalyanm Afrika müs- temlekelerinden olan Saopoloya gide ceğim. Ölüm şua: diye bir şey keş - fetmedim. Filhakika (devlet reisinin ricasiyle bazı tecriibeler (yapıyorum. Sübakanı İle de temasa geldim. Bu - nunla beraber böyle bir şua keşfet « mediğimi sarih olarak söylerken di « ğer tecrilbeler hakkında da süküt et- mem lâzımdır, Herhangi bir şuala motörlerin dur- durulması belki o mwümkündür. Fakat Kopenhaglı bir mühendisin keşfettiği ilân edilen tayyarelerin benzin depo- larmı iştial ettirecek (bir şua keşfi Bam Aa BAE lü yek say. ain depolarına elektrik şuaı.nüfuz 6 «» demez. bir tren kazası Otuz kişi yaralandı Paris, 22 (A.A.) — Bir eşya treni Myeres'de bir lokomotifle çarpışmış ve 12 si ağır olmak üze- re 30 kişi yaralanmıştır. hün muhafazası endişesindedir. İtalya, genişleme mücadelesi esna - sında Avrupa da zayıflıyabilir ve bu, Almanyanın Tuna havzası ve Balkan memleketlerine dilma (teşebbüsünü tacil edebilir, Böylece diğer bir mülâhaza kendi - ni gösteriyor: Avrupa sulh cephesinin yarılması ihtimali. Bu kanaatleri kar şılamak için İtalya O hükümeti şimal cephesinde muazzam manevralar ya - parak, ehemmiyetinden kimsehin süp- he etmediği İtalyan ordusunun kuv - vetini göstermek istedi. Harp esnasında İtalya ordusu bü- yük bir cesaretle çalıştı, Harpten son ra Musolii hükümeti dünyanın en iyi hava kuvvetlerinden birini, mükemmel bir donanma ve tam surette mekanize bir ordu vücude getirerek omüdafna kuvvetinin teknik cihazını tcodern bir dereceye çıkardı, Fakat mesele, İtalyan o ordusunun bügünkü kuvveti değildir. Habeş işi dolayısiyle yapılan âzim masraflar - a teşeddüt eden mali buhranın bu or- duya yapacağı tesirdir.., Kar) Radek'in sözleri (İngiltereye ait cümleleri de ihtiva ederek şöyle bitiyor: T “Eğer İngiltere, sulhün gayrikabili” taksim olduğu fikrini sözde değil, fa- kat tanıyacak olursa, Habeş mesele - sinde kendisine büyük (bir müza- heret cephesi bulacaktır. Biz o kanaatteyiz ki, sulhün mü - dafaası İtalya halkımın menfaatine - dir. İtalya için büyük felâketleri mu- cip olabilecek bir silâh çarpışmasm - dan kendin! alıkoymağa yardım eden- lere İtalya ilerde müteşekkir kala - caktır.,,