23 Eylül 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Italyan denizaltılar ve Mısır ön İtalyan gazeteleri mülâyimleşti | Son iki gün zarfında İtalyar gazeteleri mülâyim bir lisan kul - lanmaktadırlar. Beşler Komitesi. nin raporuna ancak iki noktadar İtalyanın itiraz ettiğini bildirmek tedirler. Komitenin tekliflerinde Habeşistanın silâhlanmasına kar şı gelmek için kâfi teminat veril - mediğini, ve bu takdirde oradak Italyan kolonilerinin müdafaası tahtı temine alınmadığını, ekono. mik cihetten ise İtalyanm hiçbir suretle tatmin edilmediğini yaz - maktadırlar, İtalya Napoliyi de tehlikede görüyor İ Napoölide hükümet bir tebliğ neşrederek ahaliye şehri terket . meğe hazır olmalarını bildirmiş - tir. Bunun hava hücumlarma karşı bir tedbir olduğu bildirilmekte - dir. Ayni zamanda İngiliz donan - masnın Akdenizde toplanmasın - dan kuşkulanan İtalya hükümeti Triyestede bulunan on iki deniz - altı gemisinin Napoli limanına git- melerini emretmiştir. Sahil muhafızlarıda dikkatli bulunmağa, ve geceleyin projek- törlerle denizi daima aydınlık bu. Tundurmağa emir almışlardır. İtalya red cevabını verdi İtalya ret cevabımı Beşler Komi» tösine resmen bildirmiştir. Komi. te bugün tekrar toplanacaktır. İtalyanın şu esaslar üzerinde! könuşabileceği sanılıyor: | 1 — Habeşistanla Habeşista - nın elegeçirmiş olduğu toprakları biribirinden ayırdetmek lâzımdır. İtalyanm asıl bu topraklara göz dikmiş olduğu anlaşılıyor. 2 — Habeş hükümetinin silâhsız- lanması inanç (teminat) altına a- Immalıdır ki, bu da ancak İtalya» nm kontrolü ile elde edilebilir. 3 — Habeşistana denizde bir çıkıt (mahreç) vermekten vazge - gilmelidir. Çünkü bu çıkıt Habe - şistanın silâhsrzlanmasını imkân. sız kılar. Sonra 1931 de Habeşis- tana Eritreden bir çıkıt vermemiş olan Italya şimdi Habeşistanın başka bir devlet topraklarından çıkıt elde etmesine müsaade ede- mez, 4 — Yeni konuşma projesi İtal-! yanm Üçler andlâşmasından do . ğan haklarını tanımalıdır. Halbu- ki bu hakları Beşler Komitesi şim | diye kadar bilmemezlikten gel . miştir. #arbin önüne geçlieb'lecek mi? Bazı İngiliz gazeteleri artık İ- talyanın Habeşistana saldırması- nın önüne geçmeğe imkân olma * dığmt yazıyor. “Sandey Tayms,, gazetesi: “U - luslar Kurumu Konseyinin teklif - leri Beşler Komitesinin teklifle - rinden daha az elverişli olacaktır. Çürtkü Konsey Azasından birkaçı, Beşler Komitesinin tekliflerinde çok müsaadeli davranmış oldu - ğu kanaatındadır.,, diyor. Londra siyasal mehafilindeki kanaat ise şu merzkededir: “Bundan sonra İtalyan emelle. | rine daha uygun yeni tekliflerde | bulunmak, Uluslar Kurumuna ya hut diğer devletlere düşen bir va- zifedir, Temas kesilmiş değildir.., Fransız gazeteleri, harbı önle - menin güç olacağını anlatan bü « yük başlıklarla neşriyat yapmak - tadır. | görülüyor. Hudutta, Adova muha- Habeş muharipleri silâhflariyle Akdenizde İngiliz kuvvetleri İngiliz Dış Bakanlığı İtalyada « ki İngiliz Elçisinin İtalyan Dış Ba- kanlığı müsteşarı ile yaptığı son mülâkatı anlatan bir bildirik neş « retmiştir: Bu bildirikte, İngilterenin Ak - denizde aldığı süel tedbirlerin mâ nası işaret edilerek deniyor ki: “Büyük Britanyanın Roma Bü ! yük Elçisi İtalyan Dış Müsteşarı Suviçi ziyarette bulunarak İtal - yan hükümetine İngiliz hükümeti adına İngiliz donanmasının Ak - denizdeki hareketlerini ve Akde- niz İngiliz garnizonlarının asker ve levazımca kuvvetlendirilmesini anlatmış ve bunların İngiliz hü - kümetince alınmış saldırım ted - birleri olmadığını, ancak İtalyan basınının İngiltereye karşı giriş - tikleri çok şiddetli savaşın tabii bir sonucu olduğunu söylemiştir. Suviç de İtalyan süel tedbirle - rinin ancak korunma mahiyette olduğunu ve hiçbir saldırım amacı gütmediğini Büyük Britan. ya Elçisine söylemeğe yetkeli ol - duğunu bildirmiştir.,, Vehip paşanın kumandası altında Adisababadan gelen haberle - re göre, Habeş ordusu Vehpi pa - şânın kumandası altında önemli tahşidat yapmaktadır. Fransızca Temps gazetesinin Eritredeki muhabirinden aldığı bir habere göre, İtalyanların o hu- duttaki tertibatı tamamlanmıştır. Hududun gerisindeki o Asmara mevkiinden hududa kadar olan yere yollar yapılmış ve her türlü sevkiyatı mümkün kılan bir hale! getirilmiştir. Her gün sürüyle harp vasıtalarının bu yollardan geçtiği rebesinde ölen İtalyanların isimle. rini taşıyan istihkâmlar yapılmış. tır, HABER — Akşzın Postası deli imparatorun davetine geliyorlar liklatına dair intibalarını yazı. yor: İngiliz gazetecisine göre, Ha- beşler, harbe hazırlanmakla, ha- zırlanmamak arasında bir vaziyet- tedirler... öeresenesar saree Bolşevikleri filosu. Akdenize geçmiyor Moskova, 22 (A.A) — Hal vas Ajansından: Tas Ajansı, Rus Karadeniz İ filosunun Akdenize gitmek ü- i i ; mektedir. eerananesanos sanması susama eyyam ne semaisi Fakat herkes, bir talyan istilâ- sına karşı canımı feda edercesine çarpışmağa âmadedir... Cenup mıntakasında gördüğü orada kumandanlık eden Vehi- bin sebep olduğunu tahmin edi: yor. Çünkü Habeşler istihkâmlar- dan çarpışmağı istihkar eden, düş mana elinde mızrakla saldırmağı tercih eden bir muharipti. Yeni sevkiyat 47 subay, 246 yarsubay, 22000 mı ve katır taşıyan üç gemi Na - poliden hareket etmiştir. Napoli, 23 (A. A.) — Plemont vapuru, 294 siyah gömlekli ve 3100 neferle hareket etmiştir. Habeş Imparatoru taşkınlık istemiyor Habeş İmparatoru bütün ku - mandanlara bir tebliğ neşrederek SON DAKIKA Yeşildirekte yangın karşı sırasında Naci ve Nuriyeye ait konaktan bugün saat on üç bu- çukta bir yangın çıkmıştır, Büyü- Habeşlere istihkâm fikrini Veh'p paşa vermiş “Deyli Herald,, gazetesinin A- disababa aytarı Habeşistanın ce- nubuna doğru yaptığı bir geziden sonra Habeşistandaki harp hazır- mek istidadını gösteren yangın gazetemizin makineye verildiği sa atte devam etmekteydi. meğe çalışmaktadır. (2469) o (*50*) ı Napoli lerine gitti zere emir aldığını tekzip et$| İ yara saygılarımı bildirmeği bir 2 EYLOL — 1935 Napoli halkına göre Mucize, “Muharebe yok!,, gösteriyor “News Chroniele” den; Napoli halkı bugün St. Janarius kilisesine üşüşmüşlerdir. Harp o- lup olmıyacağını oradaki ““muci - z8 Yaratan,, bir azizin kanından öğrenmek istiyorlarmış. Bir rivayete göre bu kilisede mahfuz olan bu kan azizin isim gününde mayileşirmiş, Ve eğer 6 sene harp olmak ihtimali varsa, kan kaynadığı takdirde olmaz - miş. 1914 senesinde kan kaynama « mış ve hakikaten de o sene İtalya harbe karışmış. Fakat bu sefer elli dakika sü - Kayseri fabrikasının açılış tö- reninde bulunmak üzere memleke timize gelen ve Atatürk'le İsmet İnönü tarafından da kabul olunan ve bir müddettir şehrimizde bulu- nan Sovyet sosyalist cümhuriyeti ağır endüstri halk komiseri vekili Y.L. Piatkof bugün gazetecileri | kabul etti. Bay Piatkof verdiği beyanatta ezcümle diyor ki: “Yeni Türkiyenin Sovyet bir- liğine karşı beslediği dostluk duy- gula birün samimiyet ve de rinliğini kendileriyle görüştüğüm esnasında hissettim. Türkiye Cüm. huriyet Başkanı Atarufk'e . Türk hükümeti Başbakanı İsmet İnönü- ne ve Ekonomi Bakanı Celâl Ba. borç bilirim. Bizim de büyük komşumuza karşı beslediğimiz o nisbette de- | rin sempati ve dostluğu — bu sem- İ pati ve dostluk herkesçe bilindi. hiçbir suretle taarruzi bir hare - kette bulunmamalarını emretmiş. tir. Buna sebep bazı yerlerde aha- linin baskınlar yapıp sabırsızlık güstermesidir. Ayni zamanda İmparator ga - zetecilere bir diyevde bulunarak asker yöklü gemi ile, harp levazı-| Beşler Komitesinin tekliflerini | bundan sonraki konuşmalar için bir esas teşkil edebileceğini söy » | İemiştir. Mısır sularında İtalyan tahtetbahirleri Londra, (Özel) — Mısır kıyı- larının üç mil açıklarında birkaç İtalyan denizaltı gemisi daha gö- rülmüştür. Hindistan ve İngilterenin harbe girmesi Londra, (Özel) — İngilterenin Hindistan orduları kumandan Fild Mareşal Sir Filip Çetvud ğ “Eğer harbe girersek, Hindistan Yeşildirekte polis karakolunun! da arkamızda olarak gxmek iste | İ riz..., demiştir. Cebellüttarıkta mum tedarik olunuyor Londra, (Özel) — Yapılan ih- tar üzerine Cebelüttarık balkı ye- Maamafih itfaiye ateşi söndür- dek olarak külliyetli miktarda mum tedariki için çalışmaktadır. Bu mumlar, “icap halde,, elek- ren bir duadan sonra kan mayi « | leşmiş, Ahali sevinçle sokaklara dökü. lüp “Harp olmıyacak!,, sadaları ile etrafı çınlatmış. Mucizenin ha» beri şayi olur olmaz Napoli ku - mandanı emir vererek top attır - Mış, Bütün İtalyan sahillerinde tedbirler | Londra, (Özel) — İtalyadan son gelen seyyahlar bazı haberler l İ de getirmektedir. Bunlar, İtalya- İ nın hücüma mâruz sahil mıntaka- | larında, hava saldırmasına karşı müdafaa tertibatı aldığını söylü- i yerlar. Sovyet halk komiser vekili PiatkoPun Sovyet - Türk dostluğuna ve iş arkadaşlığına dair yeni diyevi ğinden bunu söylemek bence zait ise — bir defa daha teyit etmek is- terim. Kayseri fabrikasının projesi - nin ihzarıa fabrikanın teçhiz ve montajına faal bir surette yardım etmiş olan Sovyet birliği ağır en- düstrisini Türkiyenin bu çok gü- zel fabrikasmın açılış merasimin- de temsil ederken bu Sovyet-Türk dostluğu abidesinin bitirilmiş e - serler sırasına girdiği ve bu ese » rin kombinanın yapılmasına bir <. “ikta çalışılması için Alman ka - rardan sonra bir bucuk yıl işinde vücut bulduğunu kendi gözümle görmekle hilhassa memnun ol - dum. t Bana ve arkadaşlarıma göste » rilen dostça kabulden ve Sovyet birliğinin döstu olan memleketi - nizde gördüğümüz müstesna mi - safirperverlikten dolayı en ha » raretli ve dostça teşekkürlerimi, benimle karşılaşanlara iblâğ etme. nizi rica ederim.,, | derin istihkâmların kazılmasına | masumane amana erk trik kuvveti kesildiği takdirde kul- lanılacaktır. Baron Alajinin beşler komitası ralsini ziyareti nikb'nlik uyandırdı Cenevre, 23 (A. A.) —B. Alo- isi, dün B. Madariaga ile yaptığı görüşme esnasında Roma'dan ge- len ve Beşler Komitesinin teklif - leri hakkında mütaleaları havi o- lan bir telgraf okumuştur. B. Ma- dariaga, bazı notlar alarak arka- daşlarına tebliğ etmiştir. Bünlar, bugün bir toplantı ya - pacaklardır. i Paris. 23 (A.A.) —B. Aloisi'. nin B. Madariaga'yı ziyareti, ga - yet bariz bir sükünet eseri gibi te- lâkki edilmektedir. Bazı Paris ga- zeteleri, bir İtalyan “mukabil teklifleri, nden tereddütsüz bah - sediyorlar, ... esmeab ilde d9e 00000000 sama eaaea saree tatürk Ankarada İ Cumur Başkanı Atatürk, be-İ raberlerinde Başbakan İsmeti İnönü, Genel Kurmay Başkanı! : Mareşal Fevzi Çakmak, İç, Fi-; j mans ve Ekonomi Bakanları ol: duğu halde dün saa! 125 daf Ankaraya varmışlardır. i