2 Kasım 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

2 Kasım 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

2 SONTEŞRİN — 1935 HABER — Akşam postası Benim görüşüm : Sulh teşebbüsü bir. arpa boyu bile yol gitmedi İtalyaya karşı devletlerin ta - kmdıkları tavır, bugünkü haber- le yepyeni bir safha arzetmeğe ladı, Aksini de söyliyebiliriz: Meğer İngiltere, ilk gündenberi! Ayni siyasasında devam etmiş de,| ün dünya, bir iki hafta kadar hhümlere kapılmış! İtalyanm Habeşistanı istilâ et- hareketine girişmesi üzerine, ük Britanya, bütün fırkaları ve dominyonlarile bunun aleyhi- m kalktı. Uluslar kurumu vasrta- © önüne geçmenin en hararetli araftarı oldu. Zira, bu istilâ, her. keser, ziyade onu alâkadar eder diz Müstemlekelerinin yolu üzerin kuvvetli bir “Roma,, nm belir- in razı olamazdı!. Akdenizde tahşidat, Mısırda tahkimat, Cebelüttarık ve Süveyş Strafında tedbirler, diplomatların demir leblebi gibi sözleri birbiri. Ni takib etti. .. herkeste şu kanaat hasıl ol. İngiltere, ne pahasına olursa ol. İtalyanın Habeşistanı yutma- imkân vermiyecek. Fakat, herkes, birdenbire şaşı. Mverdi; Bündân bir müddet evvel La -! Vale aidahalesi üzerine anlaşma İnkünları hasıl oluyor gibi bir va- zuhur etmişti! İntihabat arifesinde mel açiltere, İtalyaya karşı yumuşak bir siyaya takibine mecbur kaldı!, | ildi. Yine büyük devletler küçükleri Ylaşmak hususunda anlaşmış - Yınıydı? İtalya, Habeşistanın bü | bir kısmını yutacak ve burası cd iş Kurçueşmedeki (| mür depoları derdi » Kuruçeşmedeki kömür depola- için henüz bir yer bulunamamış- “ Depolara hararetle yer aram hatada. Depsoram kalkması z kındaki mahkeme kararı kes katiyet ettiğ aden burada de- Yâpılmış olan arsaların boşal- yemesi hazırlıkları © başlamıştır. & arsaların bir kısmı Evkafa ait ai bu sisaları satılığa çı- ıştır. Boğazın en güzel yeri olan Ku- MSstmede önümüzdeki yaz bü - e£ bir inşaat faaliyeti (o olacağı diden anlaşıtmaktadır. w Bir izah kesen gün gazetemizde Bay İs- B, derin valdesi Fuat Paşa kızı Y Yan Zeynebin vefatı haberini iştık. Muharrir arkadaşla - zda İskender Fahrettin, ken Daş © gündenberi bir çok tazi- Mektupları geldiğinden ve val- a hayatta olduğundan, bu liğinin tashihini rica benzer mektedir. m eden diğer bir arkadaşı- R y İskenderin annesidir. Ge. ve nlara uzun ömürler dile- nı müstemleke haline getirecek miydi? Bir iki gün evvel telgraflardan »zilen vaziyet buydu: İtalya, siyasada galebe çalıyor Mussolini, dediğini tamamen ol . masa bile kısmen yaptıracak!., Fakat, bugünkü nüshamızda çı kan son siyasal haberleri okursa: nız, meğer, vaziyet hiç de böyle değilmiş, İngiltere, Başbakanınm ağzile, İtalyaya dostluk tertnesi karışık tehditler savurduktan sonra, Ti - mes (Taymis) gazetesi vasıtasile de şöyle diyor: Habeşistan tam hukuklu bir devlettir. O, bizim uluslar kurumu arkadaşımızdır. Ona, mütecavi zin istediği muameelyi yapama: yız. İtalya isterse,onunla arazi mübadelesi yapabilir. Biz, sulh anlaşmasından ancak bunu anlıyo ruz, Ve bunun üzerine de, Musoli- ni köpürüyor, ateşin nutkunu söy- lüyor. Faşist gençliği, İngiltere sefareti etrafında mitingini yapı- yor. Fransa, İngiltere saftutuyor... . » s “Az gitti, uz gitti, dere teue düz gitti, birde arkasına baktı ki bir arpa boyu yol gitmiş...,, di. ye bir tekerleme vardır. Sulh meselesi ve İtalyanın si- yasal muvaffakıyeti de bu vazi- yet,,, Hatta arpa boyu bile ilerle- medi! Meğer, İngiltere: “ — İşte ben, harp olduğu sıra- da gene sulh teşebbüsünde bulun- dum?!,, demek için bu araya gir. mek teşebbüsünde bulunmuş.. Dediği, gene dedik... (va-No) cephesinde ikramiyeli yenice cigaraları Yenice sigaraları paketlerinde dünden itibaren yüz liraya kadar ikramiye bonoları ve fişleri bulun. maktadır, Fakat dün geç vakte kadar kimse paketinde fiş çıktığı- nı söyliyerek parasmı almak için İnhisarlar veznesine müracaat et- memişti. Genral Esat öldü Eski İstanbul polis müdür'i ve valisi olan mütekait general Esat Fener yolundaki köşkünde dün öl müştür, General Esat eski Sadra- zam İzzet Paşanın küçük karde - şidir. üvari kumandanı olarak U - mumi harpte, Şeria muharebesin- de müstakil süvari fırkasının za- yıf kuvvetlerile faik düşman kuv- vetlerile çarpışmış, mağlüb etmiş- ti. Bu muharebelerden birinde de bacağından yaralanmıştır, Kahra- man bir asker olan merhumun ce: nazesi bugün saat onda köşkün- den kaldırılmış, Kadıköyünde Os- manağa camiinde namazı kılm - dıktan sonra Karacaahmet mezar lığına gömülmüştür. Ailesine ve dostlarına taziyet- lerimizi sunarız. Buğday yükseliyor Ekmek de artacak Buğday fiyatı borsada yeni - den yükselmiye başlamıştır. Dün borsa kapandığı zaman azami fi - yat 9,35 para olan yumuşak buğ day dün 10 kuruş 25 paraya çık- mıştır. Buğday iki gün içinde 50 para yükselmiştir. İstanbul © değirmenlerindeki un ve buğday stoku 13000 tonu geçmiştir. Buğday yükseldikçe un fiyatları da yükselecek ve tabiati- | le ekmek fiyatına yine zam yapı: lacaktır. Bakalım bu işin sonu ne- seye varacak? —— Şehir meclisinin toplantısı Şehir meclisi dün saat on dört- te ikinci devrenin ikinci senesi mü zakerelerine başlamıştır. Celseyi vali ve belediye reisi Muhittin Üs. tündağ açmış ve şunları söylemiş- tir: “ — Bütçe tatbikatımız devam ediyor. Mali vaziyetimiz normal şekilde yürüyor. Varidat muham- men €saslar üzerinde iyi bir su - rette inkişaf vaziyetindedir. Mas- raflar da hüsnü suretle idare edi - liyor. Flurya üzerinde mesaimiz güzel neticeler vermiştir. Buradan faydalar bekliyoruz. Beş senelik yol programı da bu sene en ve. rimli devresine girdi. Tahsisat bit- meşine rağmen yeni sene tahsisa- tından vererek yol yapısı devam edecektir. İlk tahsil vaziyetimiz gü zeldir. Açıkta çocuk kalmamıştır. Ankarada bir belediyeler kon- gresi toplandı. Bizi pek alâkadar Fırtına hafifledi eden bu kongre münasebetile Baş. Dün geceki yagal Bir adam kendini üst pencereden attı Bu gece sabaha karşı saat dört buçukta Cağaloğluda Nuruosmani ye caddesinnde Kapalı fırın hanın! ikinci katmdan yangın çıkmıştır Yağın hemen itfaiyeye haber ve - rilmiş, İstanbul grupu yangın yeri- ne yetişmiştir. Yangın iki saat sürmüş, hanm bir kısmı ve yanm. daki frrınm içi yanmıştır. İtfaiye- nin gayreti sayesinde yangın ci - vardaki tahta evlere sirayet et - meden söndürülmüştür. Han ve fırm Yugoslav tebaa - smdan Yuvan Markoviç ve ortak- larmın malıdır. Halit isminde bir bakkal hanı ve altındaki dükkânı Geçen yıl Ekonomi Bakanımız Celâl Bayar Atiraya seyahat et- tiği zaman oradaki konuşmalar a- rasında Türk ihraç eşyasmın Yu- nan vepurlariyle yabancı liman lara taşınması da muvafık görül- müştü. O vakittenberi tatbik edi!- miyen bu isin bugün sırası geldi- ği görülmektedir. Yabancı vepur kumpanyaların» dan bazılarınm ihraç mewsiminin en hararetli olduğu şu zamanlar- da tarifeleri yükselttiklerini yaz- muştık. Bu yükseliş ihraç tacirle- rini zarara sokmaktadır. bakana ve İçişleri Bakanma birer Vapurlar Karadenize telgraf çekilmesini teklif ederim. Bundan başka Atatürkün hayatla- rma suikast teşebbüsünde bulunan hainler görülmüştür. Hepimizin bu teşebbüsü tel'in ederek büyük! öndere bağlılık telgrafı çekilmesi. ni de teklif edrim.,, Muhittin Üstündağın bu teklif- leri alkışlarla kabul edildikten son ra reiş vekilleri seçimi yapılmış - tır. Birinci reis vekilliğine Necip Serdengeçti, ikinci reis vekilliğine Tevfik Türe, katipliklere de Fa- ruki, Refik Ahmet, Selâmi İzzet, Reşat Yılmaz seçilmişlerdir. Daimi encümene de Fuat Fazlı, İhsan Namık, Avni, Mehmet Ali, Bican, Cemalettin Fazıl, Amca Tev fik, Sadettin seçilmişlerdir. Bazı maddeler görüşüldükten sonra toplantı bitmiştir. çıkmağa başladı Üç gündür Yıldızdan esen rüz- gür hafiflemiş, fırtına durmuştur. Limanda fırtına kesilmesine rağ- men Karadenizde ulu dalgalar yü- zünden vapurlar.n gelip gitmeleri intizamını kaybetmiştir. Sarıyer- de ve Büyükder: önlerinde birkaç gündür duran vapurlardan büyük- leri de Karadenize çıkmışlardır. Karadeniz limanlarında yeni » den bazı kazalar olduğu've nüfus - ça zayiat olmadığı bildirilmekte - dir. Bu arada Giresun açıkların - da bulunan fındık yüklü dört mav na ile Kefken açıklarında iki mav- na batmıştır. Vapurculuk sosye- tesinin Güney Su vapuru da Vona limanına sığınmıştır. Düzeltme Dün, Cumhuriyet bayramı münase. betiyle Balat Musevilerinin toplantı. sına dair olan yazımızda konferans “erenlerden Vitali Soryanonun ismi yanlış çıkmıştır. Düzeltiriz. kira ile tutmaktadır. Hari sigorta. lıdır. be. Hanım üst katmda yatan Yu- van Markoviç merdivenler tutuş- tuktan sonra uyanmış, inmek iste» yince alevlerle karşılaşır, geri kaçarak kendisini üst kat pencere sinden sokağa atmıştır. Yuvan Markoviç taşlar üzerine düştüğü için vücudünün muhtelif yerlerin- den yaralanmış, Cerrahpaşa has- tahanesine kaldırılmıştır. Yangmn neden çıktığı henüz belli değildir. Han sigortalı oldu - ğundan tahkikat devam etmekte." dir. Yabancı vapur kumpanyalarının tarifeleri tüccarı zarara sokuyor Bir yandan £keonomi Bakanlı" ğı bu hsuusta tetkikler yaparken, diğer taraftan ihraç tacirleri bu hal devam ederse boş Yunan ve boş Türk şileplerini kiralıyarak birleşik bir şekilde ihraç malları - mızı yapancı msmleketlere çıkar - mağa karar vermişlerdir. Bunun için İzmirdeki ihracat tacirleriyle temaslarda bile bülunulduğu anla? şılmaktadır. Bu kat'i adım karş sında yabancı vapur kumpanyala- rmın buna meyden vermiyecekle- ri umulmaktadır Soyguncular yakalandı Bundan bir hafta evvel Balıklı Rum hastahanesi gardiyanların - dan Vasil, nişanlısı ile birlikte Ye. dikue haricinde gezerlerken önle- rine iki kişi çıkmış, ve bunlar Va- silin yüz yirmi kuruşunu, nişanlı - sının da ipekli mendilile el çanta- sını alıp gitmişlerdi. İki gün evvel de ayni iki kişi Tıbbiye mektebi talebesinden Mu zafferin önüne çıkarak üç yüz elli kuruşunu alp kacmışlardı. Bu iki vak'a üzerine polis mü- tecavizleri yakalamak için araştır malarını şiddetlendirmiş. Netice de bunların Bakırköyünün Osma- niye köyünden Ömer oğlu Bekirle arkadaşı Receb olduğunu anla - mıştır. Bekir yakalanarak adliyeye ve. rilmiştir. Receb hâlâ aranmakta - dır. ŞEHRİN DERDLERİ Üsküdarda bir çeşmenin hali Üsküdarda İnadiye mahallesinde oturan anlatıyor: — Mahallemizde bir çeşme var. Bunun bütün mahalle halkı dünya kadar sıkıntı çekmektedir. Sabahın daha saat beşinden o altısından bir çok sakalar merkepleriyle birlikte bu çeşmenin ba - şına yığılmaktadır. Bir taraftan bunların o gürültüsü, bir taraftan tenekelerin palırdısı ve bir taraftan merkeplerin feryatları sabah namazından evvel bütün Mediha yüzünden | i itibaren ra alamazlar, da mahalleyi ayağa kaldırmaktadır. Gürültü ile mücade- le nizamnamesi nerede kaldı.? İkinci mesele de sakaların buçeşmeyi âdeta bir ne. vi inhisar cllina almış olmalarıdır, Çeşmeden su almak için gelenler bunun için büyük güçlüklerle (karşılaş - maktadırlar, Hele çoluk çocuk, çenesi veya kolları ku». vetli olmyanlar sabahtan akşama kadar bekleseler &i- Nedir bu çeşmeden halkını çektikleri? Bu işe mani olmağa imkân yok mu?