November 2, 1935 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

November 2, 1935 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 ; ei > Italyan - Habeş harbinin siyasal durumu sefarethanesini kuşattılar: “Kahrolsun İngiltere!,, diye bağırdılar Zecri tedbirler konferansı bugün toplanıyor Uluslar Kurumu : Cenevrede zecri tedbirler kon- feransı bugün toplanıyor. İngiliz ve Fransiz dış bakanları Cenevre- ye gelmiş olduğu gibi İtalyan baş delegesi Baron Aloizi de gelmek» tedir. Bunların gelmesinden Cenev- rede büyük bir iaaliyet değişikli ği olacağına ihtimal veriliyor. Habeş meselesinin halli için üç büyük devlet arasında sıkı mü» zakereler yapılacağı sanılmakta- dır. Söylendiğine göre, zecri ted. birler konferansı muvakkat bir zar man için kat'i kararlar almıyacak «ve çalışması esnasında, yapılacak olan bu üç devlet konuşmaların göz önünde bulunduracaktır. ingiltere ; “İngiliz dış bakanı Londradan ayrılırken gazetecilere demiştir ki: “Barış konuşmalarının Uluslar Kurumuna kuvvet verecek bir şe- kilde bitmesini samimiyetle dile- rim.,, İngiliz gazetelerinden Tayms Lavalin Musoliriyi ikna etmeğe , çalışmasının yakında” bir netice vereceğini tahmin ettikten sonra şunu diyor: “Çünkü şimdiye kadar, hükü metlerin muva'fakiyetli surette müdahale edebilecekleri bir daki- , kaya varılmamış ve Uluslar Ku- rumunun vaziye'len nasıl haber dar edileceği kararlaştrılmamış *| tır. Halbuki hez ihtimalde © her; hangi bir uzlaşma vukuunda bunu Uluslar Kurumur.un kabul etme | si lâzım gelir. Lavalin teklifi, eks perler tarafından tetkik ediliyor Bununla berabe” müzakereler için şimdiye kadar sığlam bir temeli konulmamıştır.,, Fransa: Fransız gazetelerinden Jurnal, İtalyan baş delezesinin Cenevreye gitmesini şu yolda izah ediyor: “Baron Aloizinin Cenevre ile; Roma arasında irtibatı temin et »| mesi, İtalyanın Uluslar Kurumu kafrosu içinde kalmak hususun - daki dileğini isbat etmektedir.,, Övr gazetesi ise bedbindir Ce- nevrede bugün başlıyacak ola" konuşmalara dal: yazarken: “Tasarlanan hal suretinin, kor müşmaya esas olarak bile kabulü “ muhtemel deği'dir.,, diyor. Italya: İtalya mahafili, zecri tedbirle- rin tatbiki meselesinde, İtalyan ti- caretinin yüzde 53 ünün, tanzim komitesine dah'i ( bulunmıyan memleketlerle yapılmakta oldu « ğunu bildirmektedir. Bunun yüzde otuzu Almanya iledir. Gene Roma siyasal mahafilin- den gelen haberlere göre, İngil- tere, İtalyanın Trablustaki kuv » vetlerinin bir fırkasının daha çe - kilmesini istemektedir. Aynima. hafil, böyle bir teklifin son defa Musolini ile İngilterenin Roma ek çisi arasındaki görüşmeler esna- sında yapıldığını söylemektedir. İngilterenin Akdenizden henüz hiç'bir gemi çekmemiş olduğun - dan Musolini'nin bu teklife red ce vabı verdiği söyleniyor. e e Amerika: Amerika Cumur Reisi gazete- cilere verdiği bi: diyevinde demiş-| tir ki: “— Amerika, bugünkü anlaş - mazlığa müdahale etmemek ka »| P# bilhassa| £ rarındadır. Ulusumuz, harbin sürmesini sağlıyacak olan gereçin satılması gibi bazı müsait tecim imkânları karşısında kala -| & bilir. Fakat hatp alanlarındaki muhasamanın devamiyle temin e - dilecek kazançların Amerika u .| lusu tarafından kabul edilemiye - ceğini sanıyorum. Amerika hü- kümeti, harbeden her iki ülkeye yapılan ihracatı kontrol etmekte »! dir.,, Romadan gelen bir habere gö-| * re, Faşist üniforması giyen yüz ka- dar talebe, İngiliz konsoloshanesi karşısında gösteri yapmışlar, “kah rolsun İngiltere , diye bağırmışlar- dır. Talebe üzerinde “Kahrolsun İngiltere,, yazılı bayraklar tâşı- maktaydı. Sonra, zabıta kuvvetiy- le dağıtılmışlardır. Sir Samuel Hor Cenevreye niçin gitmiş Cenevrenin bugünkü toplantı- sma İngilterenin. Dış bakanı Sir Samuel Hor'un de gitmesini “Dey Ni Herald,, gazetesi çok manalı bularak şu yolda tefsir ediyor: “Zecri tedbirlerin tatbiki hak- kında bir karar verme günlerinde Mister Eden bu işi kendi başma yapmağa ve ağır mesuliyeti yapa- yalnız yüklenmeğe terkedilmişti. Şimdi, ruznamede gösterilen işi, evvelce kabul edilmiş olan zec- ri tedbirlerin tatbiki için bir ta « rih göstermekten ibaretken ve İn- gilterede intahabat propaganda - ları son haddine varmışken, Dış bakanının Uluslar kurumu işleri bakanı Mister Edene refakat etme si neden? Bir tarih tesbiti için kabinenin iki azasının birden gitmesi mana- sız bir şeydir. Şu halde el altında bir şey var; bu nedir? Bunun cevabı geçenlerde hü « kümetin hazırlamış olduğu siya - sal formüldedir. Bu formül Sinyor Musolini ile yapılacak herhangi görüşmede Uluslar kurumu yo - lundan ayrılmıyacaktır. Sir Samuel Hor, görüşmelerin ya Uluslar kurumunun bir uzvu vasıtasile yahut bir nevi Uluslar kurumu cephesi ardında yapılma- sını temin için bir metod bulmak üzere Cenevreye gitti. Hükümetin bugünkü yegâne düşüncesi, harbi durdurmak ya - hut tecavüze nihayet vermek meş uliyetinden kendisini kurtarmak üzere mümkün olduğu kadar ça- buk hareket etmek olduğu anlaşı- lıyor. Göründüğüne göre, tasavvur, zaten kararlaşmış olan zecri ted « birleri “Uluslar kurumunun itiba- rını kurtarmak üzere,, hemen tat - bik etmek sonra onları ne çoğalt- mak, ne de sıkılaştırmak.. Sonra da oturup, Habeşlerin sulhu satm alma mevkiine düşme- sini temin edecek kadar Italyan - HABER — Akşam postasr v4 >. Matbuat Cemiyetinin satın aldığı bina ve binayı satın alan Cemiyet Paris, 1 — Pariste dolaşan şa- İ yialara göre Sir Samuel Hoare Ce nevrede bir nutuk verecektir, İn - giliz Dış Bakanı bu söylevinde İn- gilterenin meselenin başlangıcın- danberi takib ettiği hattı hareket- cektir. rına göre İtalyan - Habeş duru - munda gerginlik zail olmuş değil- le cephesinden gelen Mğemilene nazaran, bu şehrin, şimalinde şid- detli muharebeler olmaktadır. | talyanlar hücum esnasında tankla. ra ve tayyarelere istinat etmekte- Şanghay, I — Kumitangin top- lantısında bir hâdise olmuştur. Reisi H. Tarık Us İstanbul Basın kurumu kongre since tünelle Taksimi arasında bir bina alınmasına karar verilmişti. Kurum idare heyeti bu kararı tat- bik ederek Beyoğlunda istiklâl caddesinde Cemal Bey lokantası karşısında 40 - 42 numaralı bina- yı seçmiş ve satın alınan bina dün tesellüm edilmiştir. Bina 15.500 liraya alınmıştır. mam m m mm mama larm lrlemesini beklemek. Biz buna sulhu “satınalma,, . diyelim. Siz, nezaket tabirile “uzlaşma,, de yiniz.,, “Deyli Herald,, gazetesi bun - dan sonra Edenin evvelce söyle - miş olduğu bir sözü hatırlatıp hü - kümetin istical hususundaki eski diyevlerini kayıtla diyor ki: “Mister Eden: (insanların öl - dürülüp durduğu bir zamanda ge- cikmek olamaz. Uluslar kurumu- nun vazifesi harbi derhal hareke- te geçip durdurmaktır) diyordu. Bu gibi sözleri şimdi Sir Samu elden işitmek istemeyiz.,, Alman durumu ne olacak ? Cenevre, 1 — Havas aytarının haber aldığına göre Almarya U- luslar kurumunun muhturasına bu- gün cevap verecektir. Bu muhtıra- da Almanya İtalya - Habeş ihtilâ- fında bitaraf kalmak istediğini bildirmektedir. Berlinin İsviçre gibi bir hattı hareket takib edip Habeşistan ve Italyaya silâh ihracını menedeceği zannedilmektedir. Zecri tedbirlere gelince ayni za manda Almanya İtalyaya olan ih racalını pek fazlalaştırmamağa çalışacaktır. Habeş elçisi de Romadan ayrıldı Fakat karısını bıraktı İtalyanın Adisâbaba elçisi Kont Vinçi'nin Habeşistandan ayrılma» sı üzerine Habeşistanın Roma el çisi Afevork da Romadan ayrıl- mıştır. Yalnız işin şayanı dikkat olan tarafı şurasıdır ki, Habeşistanın Roma elçisi Habeşistana ( yalnız dönmüş, karısını ve çocuklarını birakmıştır. Habeş elçisinin karısı İtalyan dır. — Niyuz Kronikl'den — Çin Dışişleri Bakanı Aua - Thing » Ouel bir suikasta maruz kalmış- tır. Aatılan bir kurşun karnına isabet edip hayatını tehlikeye dü- şürmüştür. Samuel Hoare | Lold Corca sual soruyor “Böyle bir zaman- da hükümeti tenkit etmeniz doğru mudur ?,, Eski İngiliz Başbakanı Loyid Corcun son zamanlarda durmadan söylevler vererek bugünkü İngiliz hükümetinin siyasasını da tenkid etmekte oluşu, hükümet erkânı bazı sualler sormağa mecbur et - miştir, Bu cümleden olarak İngiliz dış bakanı Sir Samuel Hor, Cenevre- ye gitmeden verdiği söylevde hem kendisini, hem başbakan Baldvini hem iç bakanı Sir Con Simonu tenkid eden Loyid Corca hitaben demiştir ki: “Müteessifim ki, büyük bir ma- zisi olan Mister Loyid Corc bugün söylevlerinden anlaşılan vaziyeti takınmıştır. Büyük devlet makam ları işgal etmiş olan bir adamın, büyük bir buhran anında mesul ba kanların müşkülâtını takdir etme- si ve bugünkü menfi tenkidinden vazgeçmesi beklenirdi. Kendisine iki sorgu soracağım. Ve umarım ki gelecek söylevinde bunlara va zıhan cevap verecektir. Bu buhran anında İngiliz hü - kümetinin yapmadığı ve yapmış olması lâzım gelen şey nedir? Uluslar kurumu azalarının müş terek harekete hazırlanmış olm” dıkları zannile, İngilterenin müm feriden hareket etmesini mi tav- siye ediyor? Mister Loyid Corcun bu sade- ce menfi tavrı bırakıp, v291a““ tekliflei varsa bunları hükümete yapması, ve ortada iftirak uyan » dırıp mesul bakanalrı büyük bir buhran karşısında müşkül vaziye- te düşürmemesi umulur.,, Sir Samuel Hor, Loyid Corçtan pratik tekliflerde bulunmasını is temiştir. -—— Mançester Gardiyandan — ten vaz geçmediğini tebarüz ettire Fransız gazetelerinin yazdıkla- | 1 SONTEŞRİN — 1935 : u | Gazetecilere | SONDAKİIKA Faşist gençleri Romada Ingiliz Nihayet bir yurt sahibi oldular 15500 liraya Bey- oğlunda bir bina algılar Gerginlik henüz zail olmuş değildir Sir Samuel Hor bir nutuk söyleyecek dir. Sir Samuel Hoare söylevi" son günlerde Paristeki ekispef” rin görüşmeleri hiç bir netice mediğini söyliyecek ve bunun gilterenin Uluslar kurumuna # dık kaldığından dolayı ileri göl diğini anlatacaktır. İngiltere luslar kurumu paktı dahilinde cak Habeşistan tarafından ka” edilebilecek bir anlaşma tarafi rıdır. Habeşler mukavemet ediyor Adisababa, 1 (A.A.) — Makal.! dirler. Habeşle: kayalar ara! : da siperlere sıkıca yerleşmişler6 Habeşler bu mevzilerde İtaly?' larm kat'i hücumunu bekleme ve düşmana büyük zayiat verd" mektedirler. Çin dış bakanını vurdular Cani, bir Japon gazetecisi! Kaçmağa muvaffak olmakla * raber onun da yaralanmış olduğ” tahmin edilmektedir. Nankinde örfi idare ilân eği miştir. 15 günde 564 deprem Halk çılgına döndü Dün yeniden şiddetli bir deprff olmuş ve bir kişi ölmüş, 20 kişi ğ yaralanmıstır. Bicok binalar kılmış veya çatlamıştır. Son gün içinde bu 564 üncü d dir. “Halk çılgına dönmüştür. Denize bir uçak düşü! Londra, 1 (A.A.) —Bir Saint Zean burnu açıklarında nize düşmüş, tahlisiye gemileri * birvok uçaklar kaza yerine mişlerdir. Gülhanede muayeneler Gülhane tatbikat mektebi hekimliğinden: Gülhane tatbikat mektep v# yi niği 15/10/935 salı gününde" | baren tedrisata başlamış olduğ” dan poliklinik muayenelerini gi terir cetvel aşağıya yazılmıştır “ hir halkının buna göre mür etmeleri rica olunur. Sabahları saat 10 dan 13 © dar. Pazartesi: Kulak, boğaz, hariciye, fizik. Salı: Dahiliye, nisaiye Çarşamba: Röntgen çil asabiya, göz. Perşenbe : Hariciye, fizik, saiye. Cuma: Dahiliye, göz cildi cumartesi: Bevliye, asabiY lak, boğaz, burun. y HABER Bİ Istanbulun en çok bi hakiki akşam gazete ilânlarını HABER'S verenler kâr eder!€"*