26 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

26 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Isparta - Bozanönü ve açılışında amme Karakuyu hatlarının Afyon ismet İnönünün mühim Dün Afyon — Karakuyu ve Bozanö” İsparta hatlarınm merasimle kutlulanmıştı İlk tren Afyondan hareket ettiği za | mân bütün halk terafından © merasimle uğurlanmış ve ikinci (trenle de İsmet İnönü, nafia, iktisat ve maliye veklilerile nü açılışı büyük Meclis reisi, Parti umümü kâtibi ve di ger davetliler hareket etmişlerdir Afyondan Karakuyuya kadar bütün hat boyu halk yığı yük şenlikler yapılmıştır. Tren Karakuyuya vardığı zaman da merasim yapılmış, İzmirden gelen vali, belediye reisi, gazeteciler ve daha bir çok kimseler açılış esnasında hazır bu lunmuşlardır. 19 ğ : İ Katakuyudaki merasimden sonra İspartaya gidilmiş ve bütün İsparta hal! ? kı tarafından büyük sevinçle karşılan mışlardır. Buradaki merasim saat 17,30 d. tiklâl marşile başlamış, İsparta İsparta mebuslarından Mükerrem ve Ke mal ve bunlardan sonra O Başvekilimiz ikinel büyük nutkunu söylemiştir. Bu| hutuktan en dikkate şayan parçalari 2 kyoruz: Başvekilimizin nutku “Arkadaşlar, İspartanın o sevindiği bugüne iştirak etmek için hep beraber burada bulunuyoruz. Ankaradan ben ve| arkadaşlarım çok sevdiğimiz İspartaya bugünü kutlulamak için geldik Büyük Millet Meclisi muhterem ( reislerini ve muhterem azusını bü merasime İştirak! etmek için bilhassa tavzif ettim. Arkadaslar, eserler parça parça mü talca edildiği zaman hepsinin huşusl kıy metleri vardır. Burada ilerliyen, yapan ve hergün yeni eserler vücude getiren Türkiyenin ufak bit modelini canlandır miş olüydfuz. Maden, fabrika, demiryö! lu bu sahalarda (o cumhuriyetin kergün| kazandığı zaferler için iki (o gündenberi açtığımız yeni müesseseler sevinilecek iş İ cek eserlerdir. Bu eserler kadar bunlardan daha fazla ehemmiyetli olan yedi #ekiz vilâyet halkınm canir inkılâp fikirlerile beslenmiş, inkilâp fikirleri et rafında toplanmış, Atatürkün kuvvetli ve feyizli bir eliyle açılan yolda bütün icut gibi ilerliyen bir manzârâ göstermesidir. Asıl memleketin meranun olacağı, içeride ve dışarıda her kese göstereceği mana bu noktadadır. “Arkadaşlar, yeni (o Türkiyeyi canlı, ümitli, kendine güvenir, çalışkan ve ax" zimli, bütün manasile ve şeklile siz bu- rada temsil ediyorsunuz. Yeni Türkiye| cumhuriyeti çocukları, Atatürk çocuk. lar, yüreklerinde kuvvetli, bileklerinde kuvvetli, anlayışlarında kuvvetli ve da” ima ileri giden bir kudret O kaynağıdır. Memlekette bir çok eserler yapılmıştır dolmuş ve bür) £ nutku ve daha bir çok eserler yapılacaktır. Burada küçük © çocuklarımızdan en! za kadar hepimizin yüzünde bü | yük mücadeleleri başarmak, memleketi yüksel iradesi tecessi n ediyor. | Fi TENTE 1! İsmet İnönü radyoda konuşurken... Yeni açılan demiryollarımız Afyon Karakuyu Hatlı üzerinde nakliyat başladı Başbakanımız İsmet İnönü ta- rafından dün büyük merasimle a- çılan ve küşat resmine giden he- yetlerin şu dakikada üzerinde bu- lundukları Afyon — Karakuyu hattiyle İsparta şube hattı bugün den itibaren de filen işletmeye a- ılmış bulunmaktadır. Artık bu yeni battımızın yeni istasyonları olan Tınaztepe, Ko - catepe, Çiğkeltepe, Sandıklı, Ba- lıklı, Kazanpınar istasyonlarına ve şube hattının Bozanönü ve İs- parta istasyonlarına yolcu ve eşya nakledilmektedir. Yalnız eşya ve yolcu kabuliyle beraber ilk muhtelit katar Pazar günü Afyondan hareket edecek- tir. Haydarpaşadan Cumartesi gü- nü hareket eden muhtelit katar bu ilk trenle telâki edecektir. Devlet Demiryolları şimdilik Afyondan Pazar, Çarşamba ve İspartadan Pazartesi, Cuma gün- leri haftada ikişer muhtelit kata- rip hareketini muvafık bulmuş - tur, Ispanyadan gelen manifatura sandık- larında neler çıktı (Baş Wrafı 1 incide) | Bay Hacı Recebin 85 top pa- tisinin içinden bir çoğu alınmış, ! yerine halat kırıkları, kömür tozu| konmuştur. | Avunduk zadelerin 12 sandık; içinde gelen 100 küsur toptan 90 topu alınmış, ancak beşer topu br- rakılmıştır. İ Bunların yerine muz kökü | kaldırım taşı, çıkmıştır. Bozaltonun ve diğer birkaç fır- manm mallarından da ayni şekil de manifatura eşyası çalınmıştır. İlk parti hakkındaki tahkikat devam ederken dün Avunduk za- delerin 38 topluk ikinci parti mal ları gelmiştir. Sandıklar gene açı- Imca 38 toptan 36 sımm almarak ancak dört topun bırakıldığı gö- rülmüştür. Alınan 36 topun yerine 84 kilo üstübü, 30 kilo muz kökü, 68 kilo halat, 3 parça ve sekten kilo ağırlığında Barselona şehri « nin büyük kaldırım taşları çık- mıştır. Bu parti mallarla gelen diğer üç tüccarın melında da böyle taş ve toprak çıktığı anlaşılmıştır. * Vaziyetten İspanyadaki fabri- kalar ve sigorta kumpanyaları ve diğer alâkalarlar haberdar edil -| mişlerdir. Tüccarlar mallarmın bedellerini sigorta kumpanyala - | rından alacaklardır. Yalnız bu! hâdise İspanya ile daha yeni bas- | lıyan Ucari münasebat noktasın - dan pek de iyi karşılanmamıştır. | Rus - Japon askerleri birkaç kere çarpıştı (Baş tarafı i incide) numaralı hudut taşının yanından hududu geçmiş ve 250 metre ka- İ darilerleyip bir tepe üzerinde va- İ ziyet aldıktan sonra, Sovyet hu- dut muhafızlariyle yakınlarda bu- lunan bir hudut karakoluna ateş açmıştır. Sovyet hudut muhafız- larmın enerjik tedbirleri netice- sinde Japonlar geri püskürtülmüş-. lerdir. İki tarafta da ölü ve yara- i lr vardır. Tass Ajansının alâkadar ma - hafilden edindiği malümata gö- re, bu haberin alınması üzerine hükümet, Tokyodaki Sovyet bü - yük elçisine Japon hükümeti nez- dinde protesto etmek ve Japon as- keri makamlarının hareketlerinin sıkı bir tetkikine tabi tutulup mücrimlerin (o cezalandırılmasını talep eylemet üzere talimat ver - miştir. Sovyet hükümeti, ölenler için ayrıca mütemmim taleplerde bulunmak hakkını muhafaza et - mektedir. Japonlara göre hâdise nasıl oldu Tokyo, 26 (A.A.) — Harbiye bakanlığı tebliğ ediyor: Mançuryada Vladivistok'un ce. nubu garbisinde kâin Honçun şeh- ri civarında topoğrafi işleriyle meşgul bulunan ve Japon ve Mam çu zabit ve askerlerinden teşekkül eden bir müfreze adeden faik bir Sovyet müfrezesinin ateşine ma - ruz kednıştır, Müfrezemiz, her türlü ihtilâfa- tım önüne geçmek üzere yalnız bir iki el ateşle mukabele etmiştir. Birkaç zabit ve 10 kadar asker yaralandığından takviye kuvvet - lerinin getirilmesine lüzum hasıl olmuştur. Bu hâdiseler, şark hu - dudunun cenup mıntakasında ce- ... 4 üncü sayıfada Çin — Sovyet askeri anlaşmasına dair bir yazı vardır. 5 Bayan Afet Bükreşte de konferans verecek Bükreş, 25 (A.A.) — Hususi muhabirimiz bildiriyor: Profesör Bayan Afet.bazı tet- kiklerde bulunmak üzere yarın Peşteden buraya gelecektir. Kıymetli Türk âlim ve arkeo- loğ profesör Afetin münevver Türkiye üzerine nazarı dikkati çe- ken son konferansı bu seyahat ve- silesiyle Bükreşte tekrar edeceği tahmin edilmektedir. Esasen Bük- rTeş üniversitesinin, profesör AÂ- feti bir iki konferans vermeğe da- vet ettiği veya etmek istediği söy- leniyor. Kudüste Musevilerin nümayişleri Berlin, 26 — Radyo ile — Kudüs Çift be 76 MART — 1638 iri bir arabanın 200 kilodar fazla taşımaması icap ederken.. Bir hamal 380 kiloluk bir yük altında ezilip öldü Dün akşama doğru Üsküdarda bir hamal ekmek parası yüzünden canını fe- da etmiştir. Fatibte oturan Sıvaslı Hallâç oğullar. rından Halil oğlu Hüseyin ile arkadaşla” rından Şükrü ve Adil iskeleye yanaşan bir motörden büyük kalasları taşımak üzere bir odun deposu sahibi tarafından! yevmiye ile tutulmuşlardır. Evvelâ kü! çük kalaslar taşınmış, sıra büyük ve en ağır kalaslara gelmiştir. Şükrü ile Adil 380 kilo ağırlığındaki, büyük bir kalası beraber taşımak istemiş lerse de Hüseyin bu kalası güzel bir sı rette sırtına yerleştirilirse pekâlâ taşıyar cağını söylemiştir. Bunun üzerine Şile rü ile Âdil üç hamalın taşıyabileceği bu ağır kalası Hüseyinin sırtına koymuş larsa da Hüseyin bu kadar (ağır yükü kaldıramamış, yere yuvarlanmış, arka üstü düştüğü için 380 kiloluk O kalar göğsüne isabet ederek Hüseyinin göğüs kemikleri tamamen parçalanmıştır. Za- vallı hamal hemen bir otomobille Zey- nep Kâmil doğum evine (kaldırılmış. hayatınm kurtarılması için çok çalışılmış sa da biraz sonra ölmüştür. Zabıta vaka hakkında tahkikat yapmış, obünün bir kaza olduğunu tesbit etmiştir. HABER : Birkaç kuruş fazla almak için hayatını feda eden hamal Hüseyinin ölümünde (kendisinin odüşüncesizliği yoktur diyemeyiz. Bir hamalın 380 ki” loluk bir yük taşmasına müsaade eden ler de herhalde suçsuz değildir. Birkaç ay evvel Bahçekapıda sırtında pek ağır Feci bir cinayet (Baş tarafı 1 incide) mevcüdiyetindök şüphelenerek 'iy- lemiştir. p Tahkikat devam etmektedir. Katilin yakalandığına dair son da- kikaya kadar bir malâmat alına- İ Hâdise yerinde tahkikat yapan muharririmizin son dakikada ver- diği mütemmim haberlere göre, katil birkaç defa trmarhaneye gi- rip çıkmış bir gençtir ve çok sinir- lidir, Son zamanlarda gene bir sinir buhranına kapılmış, saatlerce odasında kapalı kalmağa başla- mıştır. Karısını babasından kıs- kandığı için bu,cinayeti işlediği yolundaki rivayetlerin, bir buhran anında söylemiş olması muhtemel bir sözden çıkmış olması akla ge- lebilir. Çünkü hâdiseyi ilk duydu- ğumuz zaman mevzuu bahsedil- miş olan bu rivayetin doğru olma- dığı anlaşılmıştır. Katil cinayeti müteakip elinde bıçağiyle kaçmıştır, elân buluna- mamıştır. KE Böyle manzaralar, garplılara garip görünüyor pek bir yük olan bir hamal otomobilin önün den kaçamayarak yere düşmüş, yükü nün altında ezilmişti. O zaman hamalların 100 kilodan fa Ja ağırlıkta yük taşımalarına (omüsaade edilmiyeceği haberi ortaya çıktı. Fakat aylar var ki buna dair hiç bir müsbet ka rar verilmedi. Çift beygiri bir arabanm 200 kilodan fazla yük ( taşıyamıyacağı hakkında verilmiş bir karar vardır. Ha mallar hakkında neden böyle bir karar hâlâ verilmemekte ve tatbik edilmemek" tedir. Hâdise karşısında bunu alâkadar Tardan soruyoruz? Istanbul lima- .nında ıslahat Nasıl yapılacak. Hükümetle temaslarda bulun duktan sonra şehrimize dönen li man umum müdürü Raufi Mam yaslı bugünlerde tekrar Ankara: giderek temaslarına devam ede cektir. Raufi Manyaslı Ankarada li manın Maliye Vekâletinden a; larak İktisat Vekâletine bağlan ması üzerinde temaslar yapmış v. bundan sonra limanm alması mü karrer şekil için liman idaresini; İktısat Vekâleti baş müşaviri Vi der Porten ile birlikte hazırladı; proje üzerinde izahat vermiştir. Öğrendiğimize göre liman ida resinin Maliye vekâletinden ayrı larak İktisat vekâletine devri i yeni bütçe senesi başımdan itib ren yani Hazirandan sonra ola tekemmül etmiş olacaktır. Ingiliz soğuk kanlılığı ten gelen haberlere göre; Museviler Fi-! listindeki İngiliz fevkalâde komiserine kârşı hümayişler yapmışlardır. Bu yün den bir çok museviler yakalanmıştır. Diamitler 20 kişiyin öldürdü Meksiko, 26 — Maden işlerinde kubl lanılmak üzere vagona yüklenmiş olan dinamitlerin bir kaza neticesinde patla” ması yüzünden yirmi kişi (ölmüş, elli kişi yaralanmıştır. İngiliz — Zecri tedbirler tesirini göstermeğe başlıyor. Biraz beklemek lâ: Habeşli — Evet ama vaziyetimiz beklemeğe müsait değil! İtalyanca (Guerin Meschino|