27 Mart 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

27 Mart 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

ti imi Rendeki Alman aske Fransa rlerini kovmak için | harbe karar verirse İngiltere yardım göremiyecek tir Hitler, intihabat yali Dresdende verdiği yeni bir söylev. l de, bundan sonra Almanyanın! mukadderatının “her hangi bir! konferansın veya milletler yetinin elinde olmadığını, miştir. Hitler sonra seçim işlerine geç- miş ve “maziyi unutarak şerefimi-| zi elimize almış olduğumuzu 29 martta dünyaya ilân etmeliyiz, demiştir. lngiliz Dışbakanının mühim söylevi ingiliz Dışbakanı Eden de A- vam Kamarasında bir söylev ver- miştir. Eden Ren meselesinin esa- sma dokunarak şunları söylemiş- tir: | zemi- söyle “Harpten sonra Fransa Ren mıntakasının Almanyadan ayrıl masını istiyordu. Fakat Versay muahedesini, bunu kabul etmiye- rek Rende gayri askeri bir mınta- ka ihdasiyle iktifa etti. Versay muahedesinin zorla im- zalanmış bir muahede olduğunu söyliyen Almanlar, Lokarno mu- ahedesi için böyle bir iddiada bu-! lunmamışlardır... Almanya, Fransız — Sovyet misakınr ileri sürerek, bu misak dolayısiyle Lökarno muahedesi- nin ihlâl edilmiş olduğunu söyle- di. Fakat bu meselede doğru ha- reket etmiyen. Almanya, hem, ak- li selime değil bir kuvvete daya- rarak işi halletmek istedi. Almanya, evvelâ hakeme mii- rasâat etmek vaziyetindeydi. Onu Yapmadı, Almanya, Ren isgalini haklı göstermek için Sovyetler ile Fraw- sa arasında aktedilmiş misakı ile- ri sürüyor. Halbuki Renin işgali yalnız Fransayı değil, (ayni za- manda Belçikayı da nlâkadar « diyor. Belçika hiç bir zaman! Fransız — Sovyet paktile ilişikli! değildir.,, İngiltera imzasına sad.k kalacak Eden bu süretle söylevinin en heyecanlı yerine gelerek demiştir kir “— Bizi bu meselede bazıları! hakem sanıyorlarsa da, biz hakem değiliz. Biz zaminiz... İngiltere nin Dışbakanı sıfatiyle söylüyo rum: İngiltere imzasını ayak altı- na almıyacaktır.,, Erkânıharbiye'er neyi konuşuyorlar ? Söylevi epey uzun süren ve çok) canlı meseleler» temas eden Ede- nin bir diğer noktaya da dokun-! en görülmüştür: | — Lokarno misakını imzalı - yan devletlerin erkânıharbiye ko- nuşmalarına gelince, bu konuş malar her hangi bir müdafaanın teşkilâtlandırılmasma matuf de ğildir. Sadece Lokarmo Mmuahe- desiyle yapılan teahhütlerin yeri) | Dışişleri Komiseri Litvinofla gö- den asla ne görmeliyiz alâkadardır. Er- kânıharbiyeler, sebepsiz bir hü- cum yapıldığı takdirde Lokarno- cular tarafından üzere almacak vazifeler hakkında o görüşmekte- dir.,, Japonların Fransız - paktını görüşü Hirota Tokyoda Fransız büyük elçisini kabul ederek Fransız — Sovyet paktı neticesinde Sovyetle-! rin üzak şark hududuna daha fazla asker yığması mümkün ol - duğunu ve bu noktanım paktı im - zalıyan Fransa tarafından dikka - te alınmasını söylemiştir. Bir mülâkat İngiliz Kralı dün akşam Sovyet Sövyet rüşmüştür. Ribentrop gidiyor Alman baş murahhası Riben- trop'un, ümidin hilâfma olarak hemen Berline döneceği anlaşıl- miştir, (alya da Fransızlarla herahor Romadan gelen haberler ftal- ya hükümetinin Lokarno muahe- desinin hâlâ meriyette olduğunu ve Almanyaya karşı zecri tedbir almak İstememekle beraber, alı- nacak diğer tedbirlere iştirak et- meğe hazır bulunduğunu £ bildir- mektedir. 84“ 9 Fransanın vaziyet! değişmiş değildir Fransız Dışbakanı Flanden, diplomatik muhabirlere verdiği beyanatında, Lokarno devletleri arasında kararlaşan teklifler AL manyaya tebliğ edildiğinden beri, Fransanın vaziyeti zerre kadar değişmemiş olduğunu söylemiştir. Londra tekliflerinden dönmek Almanyanın mübrem gösterdiği ihtiyaçların karşısında boyun eğ- mek gibi bir şey olacağından Fran sa buna muvafakat edemez. Flanden, bütün müzakerslere yeniden başlarsak üzere Londra- ya dönemiyeceğini söylemiştir. İngiltere Fransaya yardım etmiyecekmiş Londra, 27 — Avam kamara. smda dün gece yapılan münakaşa saat 23 te bitmiştir. Son olarak söz alan Maliye na- | zırı Nevil Çemberlayn demiştir | ki: “Fransa Rendeki Alman as- kerlerini kovmak için harbetmeğe karar verecek olursa, İngiltere Fransaya hiçbir zaman yardım et- ! miyecektir. Almanlara göre Eden'n nutku Berlin, 27 — Salâhiyettar Al- man mahafili Edenin son nutkunu müsait şekilde tefsir etmektedir.! ler. Bu mahafile göre | İngiltere, Fransız siyasetinden tamamiyle müstakil bir siyaset takip etmek istiyor, nk aimmiiin, KARLA MY di HABER — Siyasa: Tevakkuf ve tereddüt devresi Gün geçtikçe Londra E aşbelrci nun hakiki neticelerini daha iyi oanlıyg” ruz, Bu konfetansın başardığı en büyük iş bir aralık en ciddi mahafilde bile muh temel görülen bir harbin önüne geçmiş olmaktır. Çünkü Avrupa bârişmn bü yük tehlikeler geçirdiği kimse için yı siz değildir. Hattâ Fransız hükümet #aahafilinin bir aralık (büyük bir heyecana kapılarak 8 martta umum! seferberlik ilân etmek istediği de meye dana çiktmıştır. Fakat Almanya tarafından Lokar' no mushedeşinin hiçe ( sayılarak Ren kıyılarının işgalinden sonra doğan sar » #ıntılar tamamen bertaraf edilmiş değil dir. Almanya, Fransa ve İngiltete İtak ya anlaşmaktan henüz çok © uzaktırlar, Almanlar Versay muahedesinin ars tık gömülmüş olduğunu iddia ediyor| lar. Ve yeni anlaşmalara, Almanyaya tam bir müsavat verildikten sonra yana şacaklarını ilân ediyorlar. Hitlerin Lon drada kendisine yapılan tekliflere verdik Gi cevabın manası açıktır: Hitler “evwe- lâ dünü unutun. Sonra beraberce barışı; düşünürüz.,, diyor.. İngiliz efkârı umumiyesi Londrada Almanyaya yapıdan © tekfifleri Fransız hükümetleri arasında anlaşmasının ruhu hakkında büyük gö” rüş farkları vardır. Lokarno muahedesinin yerini alacak yeni anlaşmada İngilizlerin en o ziyade itiraz ettikleri noktalar ikidir. ingiliz efkârt ümumiyesinin büyük © bir kısmı Ren havrasına bitaraf kuvvetlerin gön derilmesine, ve bu suretle — Almanyanın şikâyet ettiği müsavatsızlığın devamına tamamen aleyhtardır. Ve sonra da İngi liz milleti bir o Fransız — Belçika itti fakma benzeyen bazı taahhütlere kat'iy- yen taraftar değildir. İngiliz efkârt ww mumiyesi Almanyayı milletlerharicine atacak, yalnız bırakacak, açıkçası doğ» rudan doğruya Almanyayı herhangi bir çember altıma alacak ittifakları benze yen anlaşmalara karşıdır. Herhangi bir zümreye çök yakından bağlanmak ve bu O süretle hareketten mâhtüm kalmak korkusu (İngilizleri her vakit olduğu gibi bugünlerde de çok ürkütmektedir. Efkâr umumiyesine tamamen tâbi olmak mecburiyetinde olan (İngiliz hir kümeti de yukarda saydığımız cereyan» ları hiçe sayamaz. Bunun (içindir ki Fransa yeni Lokarno anlaşmasını bir kül sâyarken İngiltere Almanya ile konuş maâların devam etmesi o İâzımgeldiğini iddia ediyor. ... Fransa bugünlerde heyecan içinde dir. Londra konuşmalarının kat! bir ne tice değil, ancak bir (o merhale olduğu meydana çikar çıkmaz Pariste kıyamet) ler kopmuş ve gazeteler şimdiye kadar görülmemiş tarzda İngiltereye ve hatti Milletler cemiyetine hücuma başlamış» Yardır. Zaten nazik olan dahili vaziyet de Pransız hükümetini bir o çıkmaza sok” maktadır. Sol fırkalara dayanan Saro kabinesi 26 nisanda yapılacak intihabât arifesinde, İngiliz görüşlerini omüdafda ve Alman tezini kabul eder tarzda bir yol takibinden çekiniyor. Böyle bir siya") sanm intihabatın neticesine tesir ederek| Fransız — Sovyet misakına, Mei bazı müsaadelere katiyyen eleyhtar © Jan sağ cenah fırkalarını kuvvetlendirme sinden korkuyor, Bunun içindir ki Fransa 26 nisa İm tihabatından evre!, istese bile, Alman tezine, zerre kadar müsamahakâr davra" namıyacak, yeni konuşmalara kolayca yanaşmıyacaktır. Vaziyet herhalde ancak, Alman ve Fransız intihabatından (sonra daha İyi tebellüir edecektir. İtalyanın Afrika har binden muvaffakiyetsizlikle çıkması ih-' timallerinin İngiliz siyasasına tesiti ola” cağını da kaydetmek lâzımdır. Bunun £ çindir ki kuvvetli bir İtalyan aleyhtar- lığını muhafaza eden İngilterenin Al » manyaya gittikçe müsamahakâr davratı" ması cok muhtemeldir. Raif N. METO 27 MART — 1936 ço ——— ——— İtalyanlar yeni taarruza hazırlanıyorlar Bu sefer karşılarında bulacakları Vehip paşa ve Ras Nasibu kuvvetlerini Mühim Kuvvet olarak telakki ediyorlar Bir tarafdan da Gondar üzerine yürüyüşün başladığı haber veriliyor Londradan gelen baberler, İtal yanların, Habeş harbini sür'atle; bitirmek için girişecekleri büyük; taarruza ait hazırlıklara başladık- | larını bildirmektedir. Habeş mahafili, İtalyanların Sassabaneh'in 30 kilometre yakı- nina Kadar yaklaşmış olduklarını söylemektedirler. Müteaddit hava bombardıman- larına rağmen Ras Nasibu bu cep- heyi aylardan beri tahkim etmek- tedir. İtalyanlar Daggabura kadar! kuvvetli bir mukavemetle karşı» laşmıyacaklarını tahmin etmek - tedirler. Ras Nasibu kuvvetleri - nin harp etmeden geri çekilmeleri ve Harrar — Berbera — Cicigâ yolunu müdafaa eden mevzilere yerleşmesi ihtimal dahilindedir. Böyle hir hareket İtaiyan ilerile- mesini güçleştirecektir. Çünkü bu mıntakanm 50 kilometrelik (bir kısmı çok arızalı olup, mukabil taarruzlara ve bilhassa pusulara son derece müsaittir. General Grazyani evvelce ka- zandığı muvaffakiyetleri temadi ettirmek niyetindedir. Fakat bu sefer karşısmdaki Ras Nasibu ile Vehip paşanm kumanda ettiği kuvvetler çok müthiş bir düşman telâkki edilmektedir. Cicigaya yapılan müteaddit bombardımanlardan sonra, artık bir harabeden başka bir şey değil- dir. Takkaze nehrini geçen mühim İtalyan kuvvetleri buradaki bütün mıntakaya yayılmışlardır. Diğer taraftan Kaftayı işgal etmiş olan İtalyan kuvvetleri ileri yürüyüşle- rine devam etmektedirler. Halyan kuvvetleri Göndar istikametinde ilerliyorlarmış Hartum, 26 (A.A.) — Reuter ajansı bildiriyor: Söylendiğine göre, iki İtalyan kolu, Eritrenin garbında, nehrinden geçerek Amhara mın- takasında Gondara müteveccih i- lerlemektedir. Setit| Bu kollardan biri Amhagerden Noggaraya, diğeri Sittamadan Bircuttana ilerlemektedir. Diğer taraftan, Debratabardan Debata ve Şilgadan şimale doğru Habeş kıt'alarının ilerlediği ha - ber verilmektedir. Gelecek Italyan harekâtının hedefi Harrar olacakmış : Adisababa, 26 (A.A.) — Ha- vas ajansı muhabirinin bildirdiği- ne göre, İtalyan tayyareleri bu sa- bah Harrar yakınında, Burkot mev kii üzerinde bir keşif uçuşu yap- mışlardır. Habeşlere göre bu mevki gelecek İtalyan hareketleri- nin hedefini teşkil etmektedir. italya yeni asker gönderiyor Tarente, 26 (A.A.) — “Prinçi- pessa Çinvanna,, vapuru bir tabur askerle Doğu Afrikaya hareket et miştir. Italyaya karşı iktisadi ' harp Devletler arasındaki tesanüdü kırmıştır İtalyanın Londra elçisi böyle söylüyor İtalyanın Londra elçisi Grandi İtalya alevhinde Akdarizde bir anlaşma yapılması neticelerinden bahsederek demiştir ki: “ Bugün memleketimizin aley- hine emsali görülmemiş iktisadi bir harp tatbik ediliyor. İtalya a- leyhindeki bu tedbirler büyük devletler arasındaki tesarüdü kır- mış, Avrupada beynelmilel siyasi buhranlara, vahim karışıklıklara sebep olmuştur. İtalyaya karşı alınan gayri âdi- lâne vaziyet İtalyan miletinde de- rin bir yara yapmıştır. İtalyanın hududu olan sularda İtalya aley- hine bir anlaşma yapılması İtal- yayı deniz meselesinde kendi müdafaası ve emniyeti için lâzrm gelen “tedbirleri almağa sevket- miştir. 43 milyonluk O İtalyanın mazisi ve istikbali denize bağlı » pe — Petrol ambargosunun tesirli olacağına siz kani değil misiniz? — Tabi değilim! Herkeş elekt rik yakıyor! (Fransız karikatürü)