23 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

23 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Faşizm ve nasyonal sosyalizm meğer ihracat malı imiş! Evvelâ bağırıp çağırdılar: “Bizim reji onu tak! mal değildir imiz kendimize mahsustur! Kimse mez! Ve etmesini de istemiyoruz... Nasyonal Sosyalizm ihracat Fakat, işte vaziyet değişti: İhracat malı oldu! Esasen, Almanyaya da İtalya- den sirayet etmişti, Her mal ihraç edildiği memlekete göre az çok bir değişikli ğe tabi tutulduğu içini, faşizın de Alman yaya nasyonal sosyalizm olarak girdi. Pa- kat Lâtin TÜR'ler inyasında meydana gelen bir icadı alarak kendi teknik ve KÜL. i içinde tekâmül ettirmek öteden beri Almanların âdeti olduğu için gene böyle yaptılar. Sonradan çıkan boynuz kulağı aştı. Nazilik faşizmi gölgede brak ta, ona taş çıkarttı! Ve işte, şimdi, Alman sanayii ihracat imkânların: bulamazken, “Made in Germany — Almanyada yapılmıştır. markalr rejim düsturları dünya siyaset piyasasmda hayli revaçtadır! en müh e ya: Von Papen, Çekoslovakyada; Von Neurath Macaristanda. Fakat immi daha son haftalar içinde diktetörlüğe geçen Yunan Başvekili Metak- sac't Alman propaganda nazırı Göbels, “gayriresmi şekilde,, siyaret etinektedir! B ün bunların manas pek büyüktür; Almanyaya diyorlar ki, İspanyol a- silerine tayyare gönderiyormuş. Bu, ikin ci derecede ehemmiyetlidir. Asıl bu rejim düsturlarınm ve propagandacılarının diyar diyar gönderilmesi birinci safta mü- himdir! Nerede bir müşteri sezerse derlmi bir komivuayajör! Faşizm ve nasyo- mal sosyalizm dış paazrlarda son günlerin en çok sürülen malları ve Japon damıpin gine taş çıkartan malları arasındadır. Suriye ihtilâlcileri reisi Emri altındaki kuv- vetin ihtilâl ordusunun niivesi olduğunu söylüyor General Dil'in kumandası altında Fi- listine yeni sevkedilen taburlar emniyet tedbirlerini almağa başlamışlardır. Diğer taraftan Suriye (—ihtilâlcileri reisi Fevzi Tulkerin ile Jevin arasında kâin “dehşet müsellesi,, adr verilen mın takıda bulunmaktadır. İngiliz menbala mından gelen haberlere göre, Fevzi Bi. listin Araplarma, İngiliz © otoritelerine karşı hiçbir müsaadekârlıkta bulunma- mak &mrini vermiştir. Fevsi, kümandası altında bulunan kuvvetlerin, bir Arap ihtiIĞİ ördüzünün nüvesini teskil edece- Sir Samuel Hor imngilterenin siyasetini değiştir. mediğini söylüyor İngiliz kralı Akdeniz memleketlerini mütenekkiren gezerken, İngiltere bahri ye nazırı Sir Samuel Hor da Akdenizde bir tetkik seyahati yapmaktaydı. Bu se- yahatten dönmüş olan (İngiliz nazır “Akdeniz devletlerile dostane münase- betler tesis ettiklerini ve imparatorluk yollarım! emniyet altına aldıklarını, söy İedikteğ sonra İngilterenin siyasetini de değiştirmiş olduğuna dair İtalyan mü - talealarını cerheder mahiyette demiştir ki: “İtalyanların iddiası tamamen asılsız- dır. Akdenizde yeni bir (e siyaset takip etmediğimiz gibi İngiliz & siyasetinde de herhangi bir cezri değişiklik yapıl - Sir Somüuei Hor İngiliz donanmasının son bir sene zarfında (Üzerine aldığı “çok ağır vaizfeden,, bahsederek sulh Zamanında bü vazifeyi hakkile başardığı için ou tebrik etmiştir. “ 35 Bulgar gazete Hüseyin Faruk TANUR Baloda bomba! Sosyalistlere bir tecavüz Grenoble'den Paris - Soir gazetesine bildirildiğine göre, Viennede (Fransa- nm cenubunda) tam sollar Ckomlinist ve sosyalist gençler) geçen cumartesi gecesi bir halk balosu tertip etmişlerdi. Saat 21 de başlayan balo gâyet kala balıktı, ve pistte iki yüz çift dansediyor du, Ansızın, pistin ortasma fitili yan - makta olan bir bomba düşmüştür. Deh- şet içinde kalan halkın © şaşkınlıktan kaçışmağa başladıkları bir © sırada bir dansör büyük bir soğuk kanlılıkla bom- bayı eline almış ve dışarı | furlatmıştır. Bir saniye sonra şiddetli bir infilâk işi tilmiştir. Camlar kırılmış ve civardaki bir bakkal dükkânmda yangın çikmış- tir. Şehir itfaiyesi yetiştiği sırada, bu swikasdi yapanları görenler olmuştur. Suikastçılar arakalarıdan koşanlarâ silâhla mukabele ötmişler, ve P. Lasser- re adir 23 yaşındaki bir genci yaralamış- Jardır. Bu genç bir saat (o sonra hasta- nede ölmüştür. Bütün gece, siyasi bir münaletetten dolayı bu işi yapanlar takip (edilmişse de bugüne kadar mütecavizleri yakala- mak imkânı olamamıştır. Bu sabah (pazar günü), Oo komiser Ttiffe, Vienne'da tahkikata devam et- mek üzerç istintak hâkimile beraber Li- yondan hareket etmiştir. İstintak hâ - kimi, Liyon polis lâboratuvarı şefinden bomba Üzerinde yapılan ve ipucu verme *i muhtemel olan milşahedeleri hakkın. da malâmat almıştır. Hitlerci gençler Musoliniyi selâmladı Roma 23 (Hususi) — İtelyaya gel. miş olan 450 Hitlerci genç, bugün Mu- solininin önünde bir geçit resmi yap- mışlardır. Bu ziyareti inde maksadile faşist İtalyan gençlerinden mürekkep bir ka- filenm de yakında Berline gidecekleri söylenmektedir. cisi şehrimizde © > tanii Batın Kurumunda bir çey siyafeti verilmiştir. Bu münasebetle Kurum reisi Hakla Tank Usla Bulgar heyeti reisi tara- fından mütekıbii dostkik nutukları söylenmiştir. Misafirlerimiz dün akşam “Çar Ferdinand,, vapuril krimizden ayrılmışlardır. Yukarıdali resim misafirlerimizden bir Kemm Türk gazetecileri ara- sında gösteriyor. ?R — Akşam postası dıktan baş bozgunculuğa Nüremberg kongresi ve askerliğin iki seneye çıkarılması üzerine birçok devletleri endişeye sevkeden Alman- ya, gerek kuvveti ve gerek osaafı moklalarından ©n ziyade komşusu Fransay alâkadar etmektedir. Bu iti- barla, gençlikten itibaren askerlik ça- gına kadar ve âskerlik hizmetinde iki devletin ordusunu ne suretia hazırladı- İma dair Fransız generali Payl Azan mühim tetkik makaleleri yasınağa başlamıştır. Bunlardan gençlik teşkild- tına dair olan birincisini tercüme edi- yoruz; Askerlikte herkes şu sözün manaâsi- nı bütün şümulile kavramelıdır. “Di- &iplin ordunun en belli başlı kuvvet dir.,, Buna, bir de vatan için kendini dı. ima fedaya hazır olmak, imeziyetini ilâve etmek ferp eder, Bu hakikatler askeri birer mütearifedir. Gerek harp malzemesinin, gerek ordügâhlar hari- cindeki teşkilâtım, maneviyatı yüksel. memiş olan bir orduya temin edeceği faydalar hiçten ibarettir. Acaba, bugün Alman ordusunun ma neviyatı ne dereceye kadar kuvvetli- dir? Derhal çok yüksek olduğu söylene- bilir, Çünkü, bu maneviyat millete ço- cukluğunda, her vasıta ile verilmekte. dir, Genç Alman, asker olmağa mektep- ten itibaren hazırlanır. Orada sadece Deden terbiyesini değil, aynı zamanda silâh .atmağı da öğrenir. Bu tedrisat, Sselerin yüksek smıflarmda Haftada bir buçuk saat mecburi olarak yapılır. Bundan başka, muhtelif geçit resimle- rinde gururla geçen beden terbiyesi ve silâh atma cemiyetleri de mevcuttur, Bu nevi cemiyetlerin en kuvvetlisi “Hitler Tugend,, adını taşıyan ve üç miyon azası olan cemiyettir. 10 Ja 14| yaş arasındaki çocuklar bir nevi ilk askeri terbiye sınıfını teşkil ederler.| 15 le 18 yaş arasmdakiler asıl “Hitl.r gençliği,, zilmresini vücuda getirirler Bu sonuncular, muhtelif sahalarda bi- zim “İzei., dediğimiz teşktlâtın yantığı talimleri görürler, Fakat buna biraz da askeri terbiye karışır: Meselâ, ara- ziyi tabiye noktasmdan tetkik ederlir ve orduya faydalı olacak başka talim- ler de görürler. 18 le 20 yağ arasındaki Alman genç. leri askeri bilgilerini inkişaf ettirecek dört teşkilâttan birine çirmek mecbu- riyetindedirler, Müdafaa kısmı, kışla talimleri gö- rür; hücum kısmı, buhrana rağmen, bir milyondan fazla genci ihtiva eder; motörlü teşkilâtta 400.000 genç var- dır; birdiğer teşkilâtta da tayyare pilot, radyocu gibi teknisiyenler yetiş. tirilir, Bu suretle hazırlanmış olan Alman genci, 20 yaşma gelince, mecburi hiz- mete başlar. Ordunun maneviyatı, bilhassa, vatan İ işgal! ettiği disiplinli teşkilât yardım!le te.) ? cemiyetinin mühim bir mevki şekkül etmiştir. Gençlere Almanyanm ber şeyin üstünde olması hissi aştlan- mıştır, Gençler ırkının yüksekliğile öğünlr. Bundan başka, vecit derecesine varan bir vatanperveriik hissile mü- cehhezdir, Bu nevi bir hazırlanma beynelmilel- liyetgi olan münekkitler tarafmdan hoş görülmez ve sulhun istikbali için bir tehlike addedileb'lir. Fakat, bütün bu tenkitler boşunadır ve dünya Ak manyanım bügünkü vaziyetini göz önün de tutmağa mecburdur. Le Gençliği askeri hizmete hazırlamak üzere Fransada takip edilen usuller ne- lerdir? Mevcut resmi teşkilât iptidai askeri (P.M, E.) ve yüksek askeri hazırlıkla alâkadar (P. M.S.) dir, İptidai askeri hazırlık sıhhiye neza- Bir Fransız Generalının makalesi © - © (Almanlar askerliğe çekirdekten hazırlanıyorlar Halbuki Fransada bu yapılma- ka gençler teşvik ediliyor retine alttir. (Beden terbiyesi kâtibi umumiliği), kredi aşmak ve techizat vermekle mükelleftir. Muhtelif nahiye- lerde birer müdürlüğü, eyâletlerde bir dairesi vardır. Gönüllü olarak çalışan teşkilâtı da kontrol eder. Yüksek askeri hazırlık devletin bü- tün büyük mekteplerinde mecburidir. Bu tedrisat milli müdafas nezareti ta- rafından idare edilir ve orduda faal hizmeti olan zabitler ve küçük zabitler tarafından yapılır. Bu tedrisatm gaye- 8i zabit vekili ve ihtiyat zabiti yetiş tirmektir, Yetişenlerin miktarı da 1800 7» kadar çıkar, Bu iki teşkilâtm hakiki gayesi tale- belerin maneviyatmı yükseltmektir. Fakat, hazırlanan muhit Almanyadaki kadar müsait değildir. Ve bilhassa Fransiz gençliğinin ancak küçük bir ekaliyetine hitap eder. Bu teşkilât haricinde, rolleri fevka- lâde mühim olabilecek spor cemiyetleri vardır, Fakat, bu cemiyetler, işe siya- set veya mesleki propagandalar karış- tıran adamlar tarafından idare edil- mektedir, İlâve edelim ki, Fransiz çocuklarının maneviyatı yolunu şaşırmış, zararlı adamların elindedir, ve bu hal Fransa» yı zayıf bir halde düşmanlarmın ku- cağma atacak kadar tehlikelidir. Bun- dan başka, gönçlik umumi karakteri itibarile, memleketine karşı artık eski- den oldüğu gibi küvvetii bir aşkla Ir değildir. Aynı fedakriklert yapamı: yör ve düşüncesi milli midafaadan zi- yade smıf mücadeleleri ile meşguldür. (Deutschland über Alles) i terenniim eden ve içleri yeni bir imanla dolu olan Alman gençliği karşısmda, Fransiz gençliği ekseriya, Enternasyonali te İ rennüme ve generallerine karşı silâh kullanmağa davet edilmektedir. Bu hal Fransa için askeri malzeme itibarile Almanyadan aşağı olmaktan çok daha kötü olan bir endişe mevzuu teşkil eder. Milli futbol takımı- mızın antrenörü geldi Futbol federasyonu tarafından an geje edilen futbol antrenörü İn; Booth dün &kşam şehrimize gelmiştir. M. Booth bir müddet Modada husu- si bir yerde oturacaktır. Futbol federasyonu birkaç güne ka: dar umumi bir mesai programı bazırlıya caktır, İspanyadaki dahili harp memleketi mahvediyor: — Kızıllarm kurduğu nihayet ezmeğe muvaffak oluyorum. — Amerikan karikatürü — hükümeti 23 EYLUL — 1936 Doğru mi, değil mi ? Tornlstanm tramvay arabaları Tramvay şirketi birkaç gündeniöi eskilerden yenilenmiş iki son 8 (4) arabaşı tecrübe ettiriyormuşu F ğer bu tecrübe iyi netice verirse İst0" buldaişliyen 198 arabanın hepsi P gekilde yenilenecekmiş.. Elbisenin tersi yüz yaptırılarak Y€ milendiği ve sırla geçirildiği bu gö çim dünyasında olagandır. Fakat kın emniyetle Dikmek istediği büyü bir taşıma vasılasının bu şekilde yet” lenmesi ne demektir? Bir vapur, bir lokomotif muayyei sene işleyip fenni hesaplara yöre ta dit edilmiş ömrünü. doldurduktöt sonra kadro harici kalır. Tramofi arabaları için böyle bir ömür nede mevsubahs dağildir.? Yoksa bu arabalar iâyemutlar sefi sine mi girmişlerdir? Jetanbul sokaklarında devrilen, fre" lerinin tutmaması yüzünden ala ğine koşup duvarları delen, heme her virajda hattan çıkan herbiri © az yirmişer senelik bu seyyar salaşli” hdlâ eskimedi mi? Tabii ömürlerini çoktan doldurmüi olan motörlerin üzerine renkli bir kelet geçirilip yeni araba diye halit" gösü boyatımamalıdır. Şehirde emniyetle binip yahat ol rulacak tramvaylar istiyoruz. Halkın Dostu KÜÇÜK HABERLER içeride : * Şehirellik mütohasarsı Prost O kendisin? belediyede tahula odimiş'olan dairede dün - den itibaren çalışmınlarına baştamıştar. » Tramvay şirketi saki mrahmlürdan beet tadilâtla Kadıköy tramvnyları Şef” kayduğu evvelce yazılmıştı. Bu (o arabi” tecrübeleri bügün yapılacak, muvafık görü “ Mürse, diğer arabalar da yavaş © yavaş Yİ gekle konacaktır. * 'Tünel şirketinin Galata cihetinde yap * mağa mecbur olduğu binanın plânr, beledi” nin yeni bazırladığı yollar tatimatnam. uymadığından inşası menedilmniştir. Pin, Kö rar vermek Üzere Nafla vekâletine miştir. * Ramlde; Rıfatın dükkândan, çığ silâhin tehdit ederek eşya çilmaktan suç Mehmet ve Süleyman ismindeki © gahmiari muhakemeleri dün neticetenmiş ve Mehm 8 mene 11 aya, o Süleymen da 7 sene 2 #1“ mahküm olmuşlardır. * Beygelmilei İzmir panayırı dün gece #88 24 de kapanmıştır. Bu minsaehetle sere! 300 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Panay”fi gezmiş olanların miktarı 334046 kişidir. 4 İnhisarlar vekili Ali fana Tarhan şer” taki tetkiklerine devam © etmektedir. VE şimdiki halde Maçkadan kâyvanla Tr: kareket etmiştir. « Zirsat bankasının buğday satn sins devam etmektedir. Şimdiye kadar alınsri# rm miktarı 1900 tonu bulmuştur, » Maarif iâaresi, mekteplerde talabeye İğ rilecek #ulârın iyi olması için tertibet ağı masmı karartaştırmıştır. » Üniversite yabancı dil derelerin'n tesi ya daha faydalı ol#bilmesi için bundar #08 #nbahlari okutulmasına karar verilmiştir. © Yürin merastinle Ankaraya naklednmei kararlaştırılan Harbiye mektebinin nakil Bİ sırtıkları tamamile bitmiştir. Harbiye mekt” binin bütün eşyası Ankaraya © makledilni rulunmalktadır. Dışarda: ma mmm * Viyanada ölerek cemedi | Atinaya Ef Himiş olan eski Yunan cuğhurrelsi zay cenaze merasimi dür, kral, başvekii ve DÜ kömet miimessirlerile, kur diplomatik ve ## kari etknm İstirakile yapılmıştır. * Poşteye pitmiş olan Alman hariciye Mi tari Fon Nöyret, kral naibi Amiral H ile Peşte olvarmda geyik avına çıkmıntir” Marsilyadan gelen mallar Veba tedbirlerine tâbi tutulacak Marsilyada 10 Eylül 996 tarihi” de bir veba © vakası ve daha ön“ 30 ağustas 1996 tarihinde diğer Hi veba vakası görülmüş olduğundi” müvâridatına vebaya mahsus teğbi” ler konulmuştur