23 Eylül 1936 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

23 Eylül 1936 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

i Ja (Baş tarafı 1 incide) Bilbao 23, (A. A.) — Askeri müşa. öde, ihtilâle o kuvvetlerin (oOdün 3albaonun Oo şarkında (elde ettik. eri o muvaffakıyetler (dolayısiyle Mm şehrin vaziyetinin ümitsiz müşahidler Bilbao müdafilerinin si, lâh ve mühimmatları olmadığını, nilislerin ekserisinde silâh olarak ancak birer biçak bulunduğunu, çünkü ( ihtilâleilerin bunlara aid silâh yüklü kamyonları ele geçir. miş (bulunduklarını ve limanın ih. tilâleilerin oelindeki donanma ta. rafından abloka edilmiş bulundu. gunu ilâve eylemektedirler. Havas Ajansi muhabiri | asi do. nanmanın (Marksistlere aid bir ge. miyi zapt ve bir diğerini de batır. miş olduğunu bildirmektedir. Diğer taraftan, asilerin elinde bulunan gemilerin hükümetin için. de 750.000 fisenk bulunmakta olan bir Odenizaltıyı zaptetmiş oldukla. rida haber verllmekteise de bu haber teyid edilmemiştir. Bilbao“ da yiyecek, içecek (fıkdani şiddet. le hissedilmektedir. Madridde hazırlıklar Madrid, 22 (A. A.) —25 ihtildici tayyaresi Madrid üzerinden uçarak halka payitahta pek yakında taarruz edileceğini bildiren — beyannameler at- maları üzerine hükümet kuvvetleri, yeni askere alınanlara mütemadiyen ta limler yaptırmakta, Madridi çeviren bü tün cephelerde siperlerini takviye et- şektedirler, M. Largo Caballero ile General Acensionun talebi üzerine Bar selondan Madride mütemadiyen ve sü- ratle silâh ve mühimmat sevkedilmek- tedir. Askeri müşahitler, Madrit muharebe #inin kat'i olacağını beyan etmektedir. ler. Gazeteler, bir İspanyol Verdön muharebesinden bahsediyorlar. Asiler, Tage vadisi yolile yani Napolyonun as- kerlerinin 1808 senesinde takip etmiş oldukları ayni yoldan Madridi istilâ etmek maksadile Talavera cephesin- «deki gayretlerini arttırmaktadırlar. Hükümet, Madrit şehrinin yiyeceksiz kalmıyacağını, çünkü asilerin en ileri mevzilerine 40 kilometre mesafede bu- Yunan Valencia » Aranjuez demiryolu vasıtasile erzak celbi mümkün olacağı- nı beyan etmektedir. Madridin şima- lindeki bütün dağlarda hükümet kuv- vetlerinin mevzileri pek sağlam olup şimdiden bu yüksek mntakalarda kış- © lama hazırlıklarına başlanılmıştır. Biza odasını da almışlar - Ispanya Isyanı 2 — Uruguvay mâslahatgüzarı, Mağ riği terketıneden evvel, Ipanya Harlci- ye nezareti nezdinde şiddetli bir prv- testoda bulnacaktır, 3 — Maslahatgüzar, Arjantin diplo- masi mümessillerinden İspanyada! Uruguvsy tevaasının bisayesini mas edecektir. 4 — Bu kararname metni, Milletler cemiyetine gönderilecektir. Uruguvay hükümetinin Burgosta milli müdafar komitesini İspanyanm meşru hükümeti olarak tanıyıp tanr- madığı henüz malüm değildir. Urugvay ispanya ile münasebetini kestikten sonra Londra, 23 (A.A) — Salâkiyettar ile diplomasi mlinasebtlerini kesmeğe mahafi), Uruguvayın Madrit hükümeti karar vermiş olmasınm ne derece va- him olduğunu ehermmiyetle kaydet- mektedirler, Bu mahafjl, cenublAmerixzanın diğer devletlerinin de Uruguvaym tutmuş ol duğu yolu tutmalarından endişe etmek tedirler. Gizli silâhlar nasıl meydana çıktı Dün, Brükselde polis tarafından ya- pılan bir araştırmada mühim miktarda gizli silâhın meydana o çıkarıldığı ve memlekette bir komlinist ibtilâli yapıl - mak istendiğini yazmıştık. Bu hususta gelen yeni haberleri de neşrediyoruz.: Brüksel 22 (A.A.) — İspanyaya gön- derilmek üzere hazırlanmış ve tescil edilmemiş tabancalar, o rovelverler ve İspanyaya gönderilmek için izhar olun- muş ağır, hafif mitralyözler, tüfeklere bumbaralara, tayyare (o bombalarına ve prhir otomobillere ait Oo beyannameler bulunmuştur, Filvaki bu ayın 16 sında Anversin merkezi istasyonunda Belçi - kada bulunan diplomasi memurlarından bir İspanyol yüzbaşısının çantası bulun muştur. © Yüzbaşt, bu çantayı trende unütmüş- tur. İçinde Brüksel, Liyej've Anversin muhtelif şahsiyetlerile yapılmış muame lelere ait bir takım vesaik bulunuyor - du. İşte bu çantanın bulunması üzerine yapılan tahkikat neticesinde yukarıda tahsolunan silâhlar meydana çıkarıl - mıştır, Gizli bir imalâthane Silâh kaçakçılığı meselesinde yapılan taharriyat Üzerine polis o gizli bir silâk Sivilla, 22 (A.A.) — Resmi bir teb. imalâthanesi de meydana çıkarmıştır. liğe göre nasyonalistler Toledo cephe- i Bu hususta tafsilât verilmemektedir. sinde Madridden 80 kilometre mesafe-| de bulunmaktadırlar. Diğer taraftan oMarjorgucdaki nas- yonalistler Biza adasını ele geçirmişler ve halk tarafından sevinçle (karşılan. mışlardır. Malagada Markistlerie | bahriye askerleri sokaklarda çarpışmaktadırlar, Asi rsisleri toplandılar Lizbon, 22 (A.A.) — Disiroda Man- ba gazetesinin Talaveradaki © hususi #ouhabiri bildiriyor: Muhtelif süel gruplarınm şefleri dün Salamankada bir konferans akdetmiş- Jerdir. Konferansta, Franko, Mola, Varela, 'Dellano ve Yaküenin bulundukları bil- diriliyor. Makucdanın alınması, o Kastilyanın en mühim noktalarmdan birini nasyona- Mistlere geçmiş ve bu suretle Madridin — , cenupla irtibatı tamamen kesilmiştir. “Bir sürü öküzü ele geçirdiler Valanece 23 (A.A) — 'Teruel cephe- sinde harp etmekte olan milisler, asi- lerin haftalarca iagelerini temine me- dar olacak olan bir sürü öküzü cüret- kârane bir el çabukluğu ile ele geçir- © mişlerdir. Uruşvay Matirit hükümetile münasebetini kesti Montevideo 24 (A.A.) — Madritte ki Uruguvay vis konsolosunun Üç kz kardeşinin öldürülmesi üzerine Urugu- » vay hükümeti ile Madrit hükümeti ara- “ sindaki.diplomasi münasebetlerinin ke — silmiş olduğunu nstık bulunan karar namede şöyle denilmektedir: 1 — Madritteki Uruguvay sefaret- hanesi kapatılaçak ve diplomasi . mü- messilleri İspanya hilkümeti bu mü. messillerinin vazifelerini ifa edebilme- lerine imkân bahşedecck teminatı ve- ceye kadar, geri çağrılacaklardır. Habeş işi Lahey divanı adaletine veriliyor Habeş delegelerinin Milletre semiye- ti asamblesine iştirak edip etmiyecek- leri meselesi hallolunmakta gibidir. Salâhiyetleri tetkike memur komisyon Habeş delegelerini doğrudan doğruya çikarmayıp onların istiraki meselesi» Lâhey beynelmilel adalet divanma sor- mağa karar vermiştir. Necaginin murahhasları Uluslar ku- rumuna iştirakte şimdilik devam ede- esk. Titülesko Doktorlar bir rapor neşrettiler Hâd fakrüddemden mustariptir Saint Moritz 22 (A.A.) — Dün neşre dilen ve profesör Or Abramj ile profe- sör Ciuca tarafından imza edilmiş bu - lunan sıhaht bülteninde şöyle deniliyor: “Yapılan umumü muayeneler, M. Ti. tüleskonun başlangicı geçen temmuz â- yının son günlerine tesadlli eden ve ken Giliğinden birdenbire arazını (gösteren “bir hastalığın neticesi olan had fakrüd- demden müstarip olduğunu beyana mü-| esittir. Kan nakli neticesinde müşahede olunan kan reaksiyonları hastanın lehin de ve onun henüz vehametini muhafa - £a eden sıhhi vaziyetinde salih husulü- nü ümit enirecek m. HABER — Son da kerlere göre Titüleskenur sıhhi vaziye- ti çok ağırlaşmıştır. Tehlikeyi atlatabi- ieceği zannedilmemektedir. HABER — Akşam pokfası Antakye ve Iskenderunun vaziyeti Suriyeye istiklâl veren Fransız — Su riye muahedesini 16 gün evvel Pariste imzalayan Suriye keyeti bu sabah eks- presle Avrupadan şehrimize gelmiştir. * Heyeti istasyonda hükümetimiz namı na Vali muavini Hüdaj ile © Suriyeden evvelce gelen hecytler alerşılamışlardır. Gelen heeytin rgisi Haşimül Etasidir. Azalar da Cemil Merdan, Sadullah Ce- beri, Farisi Huri, Edmon Hamsi, Mus- tafa Şehabi, Naimül Alakidir. Karşılayan heyetler de o şunlardır.: Şamdan Suphi Abdullah, Mehmet Gri- vati, doktor Fehmi Fezzti! Halebi, Bed- reddin Nakşibendi, Cemil Kassar, Sait Kahhale, Nuri Halil, Beruttan Mehmet Refik, Necip Seyit, Sadullah Seyit, Bale bekten Sait Haydar, Zeki RUfal, Halep- ten Abdüsselâm, doktor Ahmet Hamdi, Ahmet Tavas, Abdülcevat Leben, Ah- met Baki, Muhlis Cemal, Ahmet Pazar- başı, Şarkülerdenden Abdurrahim Fa- rac, Kâmil Abdin, Tevfik Tüzbedar, Tev fik Tahhan, Akki Filistinden Oo Yusuf Hassan, Hayfadan Münir Habel, Vecihi Habeldir. Tren iki saat gecikme ile gelmiş, bir sıraya dizilen Suriyeli (o heyetler tren pencerelerinde heyet reisi ve azalarını görünce arapça “yaşasın murahhas he- yetimiz,, diye bağırmışlar ve alkışlamış lerdir, Heyet reisi kendilerini karşılayan Va- Mi muavini Hüdaiye teşekkür o ettikten sonra otomobillere binip gren ote Tine gitmişlerdir. Bir muharririmiz heyet - yelsi Haşi- mül Etasi ile görüşmüş, Önderimiz Ata- türkle Türk milletinden büyük bir hay- ranlıkla bahseden reis şunları söylemiş- tir; “ — Türkiye hududuna (girdiğimiz andan itibaren Türk kardeşlerimizden gördüğümüz hüsnü £istikbalden çok memnunuz. Suriyenin istiklâl kazanmasından biz ne kadar memnun ve bahtiyarsak Türk). lerin de ayni derecede memnun olacak- larma şüphemiz yoktur. Kardeş ve müs takil Suriyeden Türkiyeye biçbir xamar zarar gelmiyeceği gibi Suriyede büyük Türk kardeşinden iyi komşuluk mua- melesinden başka bir şey (o bekliyemez. Türkler — Araplar arasmdaki rabıta 1300 seneliktir. Bu münasebet (diğer milletler arasındaki (o rabıtalardan çok olan dostluk ve kardeşlik bundan sonra da unutulamaz, nitekim unutulmuş değil di de... Türkiyenin terakkisinden, ve azame - tiden fevkalâde memnun (ve meşru oluyoruz. Büyük Atatürk ve Türk mil- letine karşr olan derin ve ezeli mubab- betimizi söylemeye fırsat bulduğumdan dolayı çok bahtiyarım.. — Şuriye nasıl bir şekli o hükümetle idare edilecektir) — En mükemmel idare (şekli de- mokrasi şeklidir. Şama varır (varmaz intihaba başlayıp mebusan meclisi kuru- lacaktır. Bundan sonra kabine teşekkül edecek ve reisicumhur seçilecektir. Reisicumhur beş sene (o müddet işin intihap olunacaktır. Yeni meclisin yapa cağr işlerden biri de yeni (o muahedeyi tasdik edecek, istiklâline kavuşan Su - riyede terakki ve kalkınma hareketine başlayacaktır, Suriyenin nüfusu 2,5 milyona yakın- dır. Fransız askeri (o çekildikten sonra Suriyede de ordu teşekkül edecek, her müstakil devlet gibi müdafaa tedbirleri alınacaktır, Fransa ile yaptığımız mushede dost Juk ve beraberlik muahedesidir. Harp| çıkarsa her izi devlet biribirine yere edecektir. Suriyedeki Fransaya ait bü- tün bak ve salihiyetler iki sene, zarfın” da yeni hükümete geçecek, üç sene son ra dn Süriye Milletler cemiyetine gire-| » Bu haha ALKAZAR sineması Şayanı hayret ve tüyler ürpertici filmini görmek için koşuşan ve yer bulamayıp avdet mecburiyetinde kalan bin- Bügün matinelerden İharen 26 kısımdan mürekkep 2 safhasını birden göster 23 EYLOL — sile iia İerce seyirciyi memnun etmek emelile meğe karar vermiştir. YARIN AKŞAM SARAY sineması ULY DAMİTA - JAMES CAGNEY - RİCARDO CORTEZ tarafından fevkalâde bir o sürette yaratılan Amerika ihtilâli Şaheserini takdim ediyor, Amerika ibtiâli: İstırap, heyecan ihtilâl ve isya” arasında parlayan bir aşkın teranesidir... İlâiveten: FOX JURNAL Fransa - Swriye muahedesi - Nuremberg kongresi - Filistinde İngilizler - Şon mod& saç tuvaletleri vesaire:. SUMER sineması” Yarm akşam; yeni sinema mevsimine başlıyor. İlk programda: Colmanın ve güzel Joan Bennet tarafın dan temsil eğlen MONTEKARLO KRALI zengin sahnelerile dolu pek nefis bir komedi. Ronald Colmar, oyundaki arlak talihi acaba aşkta da muvaffak olacak mı? İlâveten: FOX JUR* 274”. Fiatlarda mühim tenzilât vardr YT ETLE Satınalma Köjmisyonu : İlânları * 350 ton elektrolit bakır. Tahmin edilen bedeli 133000 lir. olan (o yukarıda miktarı ve cinsi yazılı malzeme askeri fabrikalar umum müdürlüğü sa- tunalma komisyonunca o 11/11/936 tarihinde çarşamba günü saat 15,30 da kapalı zarf ile ihale edilecektir. Şartname alti ia 65 Kuruş mukabilinde komisyondan verilir. Taliplerin muvakkat teminat olan 7900 lirayı havi teklif | mektuplarını mezkür günde saat 14,30 a kadar komisyona vermeleri ve ken dilerinin de: 2490 numaralı kanunda2ve3 maddelerindeki vessikle mezkür gün ve saatte komısyona müracaatları. (1417) 100 ton elektrolit tutya | Tahmin edilen ( bedeli 19000 lira olan yukarıda miktarı ve j cinsi o yazılı malzeme Askeri (Fabrikalar Umum Müdürlüğü Satınalma Komisyonunca 12/11/9386 tarihinde perşembe günü saat 15 de kapalı zarf ile ihale edilecektir. Şartname parası? olarak komisyondan verilir. Taliplerin muvakka? teminat olan 1425 lirayı havi teklif mektuplarını mezkür günde saat 14 8 kadar komisyona vermeleri ve kendilerinin de 2490 numaralt kanunun 2Zve3 maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve 82“ atte komisyona müracaatları. “1418,, i m———ğ 150 ton hususi plâtinen saç Tahmin edilen bedeli 16500 lira olan (yukarıda mik" tar vecinsi yazılı malzeme Askeri Fabrikalar Umum Müdür lüğü — Satınalma Komisyonunca 13/11/9356 tarihinde cums günü saat 15 de kapalı zarf ile ihale edilecektir. Sartnam? parasız olarak (Komisyondan verilir. (o Taliplerin Oomuvakkst teminat olan 1237 lira 50 kuruşu havi teklif mektupların! mezkür günde saat 14 e kadar Komisyona (vermeleri ve ken dilerinin Ode 2490 numaralı kamunun 2 ve 3 maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatte komisyona müracaatları. “1419, ma yemle mez ği yi Loyd Corc — Antakya ve İskenderun o Fransız mandasında bir muktariyeti idareye ma) Faşlet partisine mi girecek İ, Dikti. İdariMransa mandasmdaki ayni bu) © Bu sabahki posta ile gelen pi ve idari, Fransa mandasındaki ayni hu -İ Referee"” Gazetesinin siyaset muhal “suk ve salâbiyetlerle Suriye hükümeti-) nin yazdığına göre, ee me geşiyor. yaretinden dönen ve Hitlerin Heyet azası, Ankaraya seyehat ede) hayranlıkla karşılıyan | geki iz ceklerine dair bir şey söylememişlerse | Başvekili Lloyt George'un Londra ds, Ankara muhabirimiz, bize — Paşistlerine iltihak edeceği İ” maati gittikçe kuvvet bulmaktadır. Bu yolda çıkmış olan ri şöyle bir haber vermiştir; ğa Arkaraya gidecekler m1? hakkında kendisine müracaat edeni © — zetecilere Lloyd George kat"? bir Ankara 23 (Hususi) — Bugün İstan» vermemiş, mezkür rivayeti ne bula gelmiş olan Suriye heyetinin ha. riçte yapmış olduğu O temaslar burada ya de tekzip etmiyeceği yolunda bir net göndermiştir. geri” hususi ehemmiyetle karşılanmıştır. Heyet İstanbulda iki gün kaldıktan İloyd George'un işçi partisile wi resiz kalmış olen flörtü ve onu in sonra, reis Haşimül Etasi ile ( birlikte eden siyasi hareketleri, heri. Ankaraya gelecektir. Burada yapılacak görüşmelerin siya- Foşist partisine girmesi ihtimalini uzak göstermiyor. eğ si bir manası olmadığı ve sadece kardeş milletin hükümet adaralarile bir tanışma mahiyetinde olduğu söylenmektedir.