20 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

20 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

: pay l Benim görüşüm : Türk Doktorlarının kıymeti ?... Ötedenberi, doktorlarımız aley- hinde bir vardır: — Çok rlar... Yeni ya: pılan ekser apartmanlar onlarm ma” k!. derler... Yahut da, şmeseleâ, şöyle. bir macera anlatırlar: — Adamın birinin tek gözünde | bir ârıza peydalanmış. Bizimkiler bakmışlar. İçlerinden en âlimi şöyle söylemiş: Bu illet sağ gözde görü- nüyor ama, asıl menba şimdi hiç bir ağrısı falan olmıyan soldadır. Maa- esef onu çıkarmamız lâzım geliyor ki, bari bu sayede sağ kurtulsun! | | “Aman bre!... Hasta ve akraba» 81 telâşa düşmüş. Neleri var, neleri yoksa satarak zavallı işkence mah- kümunu alıp Viyanaya götürmüşler. Orada bir mütehassıs "göz roma! masıdır!,, diyerek birkaç aspirinle | adamı iyi etmiş.,, Bu, bir aspirinin reklâmı mıdır, bilmiyorum. Fakat, birçok memleket İerimizde, birçok ağızlardan ayni İ hikâye tekrarlandığını işittim. Dok” | torlarımız aleyhinde propaganda silsilesindendir diye kani oldum. Ve bu telkinler hayli ilerlemiştir. Kanaatim sorulursa, bizim muh. telif meslek erbabımız arasında en ileri gidenler doktorlardır. Onlar, hakikaten iftihar vesilemizdir. Bey. nelmilel meslek edebiyatında bir çoklarının defatla adı geçtiğini ben gözlerimle gördüm. Gerek hürriyet fikirleri, gerek bütün ileri hamleler için, tıbbiye, en mükemmel kay - ! naklardan biri olmuştur. Hastaha- nelerimizin resmileri de, bususileri de koltuklarımızı kabartacak gibidir; | İşte Cerrahpaşa, İşte Ortaköy şifa yurdu. Vilâyetlerimizde de, bu, | böylediğ.. Hem, sonra * ve en mühimi . bi- ! zim doktorlarda insaniyet fikri “hâ- ,Jâ,, devam etmektedir. Öğreniyo - Tari ruj yapı! ması, çin bin İngiliz lirası istemiş. Zira bu işi becerecekler, dünyada üç beş ki- şi imiş... Monopolu almışcasma kr rıyorlar ortalığı! Veyl o kadar pa: | rası olmayıp da hastalanana! | Mademki bizimkiler aleyhine yukarıda anlattığım bir efsaneyi an- latıyorlar, ben de garplı profesörle- re dair hakikaten olmuş ve benim pek yakınım olan bir bayanın başm- dan geçmiş bir vakayı anlatayım: | Bu kadıricağız, Alman senator- yumlarından birinde istirahat eder | ken parmağından ufak bir ârızaya | uğrar, Müessesenin hekimi, yarayı işletecek yerde, yanlışlıkla kapatır. Parmak, davullar gibi şişer. Bunun üzerine, Berlin'in en meşhur bir cer. rah profesörüne baş vururlar: — Hemen şimdi, dakika fevtet. meden kesmek lâzım; - der. . Yok- sa, bütün el, bütün kol gider... Eyvahlar olsun... — Bari anneme sorayım... — Olmaz!... Hemen şimdi... Bu kadar aceleye razı olmazlar ve profesörün kızmasma rağmen, çıkarlar, arkalarından kapı, gümme: dek kapanır. O gece, matem içinde oturup ko- nuşurlarken, bizim Hilâliahmerde hizmet etmiş bir bayan: — Şu parmak nasıl olsa kesile" cek değil mi? Bir de benim dediğimi yapın! . dedi. . alaturka bildiğimiz sabun var sizde değil mi? onu sıcak suda eritiniz. İçine (bir de hamızlı basit bir terkip söyler) 'onu da ko" yunuz. Elinizi sokun. Müteaddit defalar buna devam edin. Sabaha kadar bu tedaviyi yap- * marifetleri Biri keramet diğeri maharet göstermek istedi Dün cürmü meşhut mahkemesine ke ramet ve maharet göstermek istiyen iki rhoş verilmiştir. * aananbll Yalova arasında / işliyen bir motörde amelelik eden balıkçı Veli dün motözlü kaçırmış ve teessürünü da» ğıtmak için sabahın altısında rıhtım kenarında oturup rakı işmeğe koyul, muştur, Veli, tam 9 saat içmiş ve dokü- uncu saatte birdenbire fırlayıp nârâ atmağa ve “bırakm beni denizin üzerin de yürüyüp motöre yetişeceğim,, deme. ğe başlamış ve polisler tarafından yaka- lanarak cürmümeşbut mahkemesine ve- rilmiştir. Maharet e sinemalardan birine sarhoş i da Hüseyina. olarak giren 21 yaşların dında bir genç sinemayı seyrederken Amerikan koboylarının şabanca çıkar- dıklarını ve ate$ ettiklerini görünce he- Jini beline atmış ve* Mar yi babam silâh öyle atılmaz, böyle atılır,, diyerek tecrübe yapmağa kalkmış ve'bir sürü saçmalarla ortalığı velveleye verdiğinden yakalanıp cürmü meşkut mahkemesine sevkedilmiştir. —— Fakir çocuklar men- faatına müsamere ünü Robert Kollej müsamere rm ey ilkmektebi ile Rumelihisar idman birliği temsil kolu müşterek olarak fakir gocuklar menfaa. tine bir müsamere vermişlerdir. Bu mü samerede arapça değil mi uydur, uydur söyle,, kömedisi ile “Zaferin yası, isim li piyes oynanmıştır. Müsamere oçok YE m nere - bir menfaat temin edilmiştir . Eroin kaçakçısı Fenerde Akif paşa sokağın” da oturan meşhur Heroin kaçakçı - larından Safer dün aya kabı civarm- da şüpheli vaziyette dolaşırken çev- silmiş, üzerinde on gram Eroin bu- lunmuştur. Safer ihtisas mahkemesine ve- rilmiştir. Sirkecid IÇERİDE: « Şehir meclisinden seçilen komtiayon ms yaz birden itibaren yeni zabıtai belediye tali malnamesinin hazırlanması için tetkiklerine başlayacaktır. # Bırt bamallığınm kaldırılması için olan proje birkaç gine kadar dalmi © encümene verilecektir. » Belediyede "Vakıf bürom,, o namile bir büro teşkil adiimiştir. » Nisan devresinde olgunluk imtibanma girmiyesler Haziran ve €y)0l devresi imtihan jarma girebileceklerdir. . * Denizyoflarınn yeni tenzilâti; o tarifesi ay başından ilibüren tatbik edilecektir « * Üriyersilede askerlik dersleri tmtibarı na 17 mayısta başlanacak, 25 mayısta gib yet verilecektir. Faztüite kampları vr tem muzda başlayacaktır. # İnlulip enstitüsü imtihanları 24 mayınis başlayacak ve 20 mayına kadar devam ede” cektir. a * Konsorratavar müdürü Yüşuf Ziya dval işi için haziranda Avrupaya gidecektir. & Ticuret odası kazanı; vergisi kıyasların bi kitap halinde toplamaya, Od Tecil gir diye kadar 173 kıyas yapmıştır. Sleek mışlar. Zonklama hafiflemiş, yara işlemiş. Şimdi, bahsettiğim baya: nım iki elinde hâlâ on parmak vardır. Ne buyrulur? j Garptaki ekser doktorlar bak” kındaki dedikodu da “iş çıkarıp pa- ra kazanmak istiyorlar!,, süretinde- dir. Londra hekimlerinden de bu hususta bizzat İngilizlerin pek çok şikâyet ettiklerini okudum. Fakat, (vâ-N0 (Devamı 4 üncüde) * 19 mayıs, genlik programını tali komita bugün parfi merkezinde toplana : pir” plerdeki gidasız çocuklara yar için keyetler tegekkii etmiştir. Bu he dem KS akbuz mukabilinde her evden yar 'dım istiyeceklerdir. « Hükümetimizin! müssadesile müzeleri mizde mevcut 25 kadar eserin mulâğarı &- lnmış ve dün Romaya gönderitmiştir e Cihangirde bulunduğunu yazdığımız Bİ sana devrine git mermer lAhit müzeye getiri eti, N eg İzmir sergisinde bütün suş olduğu dün bildirilmiştir. yerlerin tutul Bunun için kı sarhoşun |1380 kuruşluk bir define! Yedikuleyi heyecana verdi Fahri adında on beş yaşlarında bir çocuk evvelki gün Yedikulede surun üzerinde gezerken yerde bir on kuruş. Tuk bulmuştur, Çocuk bu on kuruşlu- ğun yerini tetkik ederken bir on kuruş- luk daha bulmuş ve toprağı biraz eşele. yince bir on kuruşluğa daha tesadüf et- miştir. Çocuk sevinçten çılgına dönmüş ve koşa koşa eve giderek kazma kürek almış, arkadaşlarını da yanına katarak tekrar sura (o gitmiştir. Hararetli bir hafriyattan sonra bulunan on kuruşluk bronzların adedi 45 şe baliğ olmuştur. Bu sırada, surda define bulunduğu haberi etrafa yayılmış ve kazmayı küre gi kapan civar halkı sura koşmuştur. Bu şekilde aramalardı on kuruşluk bulunmuştur. Fakat iş zabıtaya aksedince araştırma durdurulmuş ve mesele müddelumumi. liğe haber verilmiştir. Müddeiumumi muavinlerinden Hikmet Sonel Yediku- leye giderek mahallinde tetkikat yap. mıştır, Paralar eski eserlerden olmadığı için müsadere edilmemiş, sadece kimle. rin para bulduğu tesbit edilmiştir. mmm 20 SALI NİSAN — 1987 Heri: 1396 — Seferi 9 GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? Feniks sigorta şirketinin tasfiyesine baş- 1ande. Hitlerin 47 inel doğum Yıldönümü bugün Almanyadâ kutlulanesktır. sergi sahasi hiraz daha genişletilecek tir. * Eskişehirin Mahmüdiye o postanesinde 1500 Viral bir sujistimal meydana © çıkarı mıştır. Posta gafil Kadri Levkif edilmiştir. » İstanbul vilâyet ve — belediyesinin 1097 bütçeleri Dahiliye vekâletine geidi, Belediye bütçesi (637333 Wa. vilâyet bütçesi 4.632.583 tizadır. * Vekiller heyeti demir ve benzeri madde terin ihracmı menetmigtir » Zirant vekâleti iki orman mütebassır m ütica suretile memleketimize gelen 1753 kişi Türk vatandaşlığına kabul edilmiştir - “ Kaymtkamlar arasında yapılacak geniş değişikliğe ait kararname projesi hazırlar miştir. » Yeni an paralıkların dim Mini müğafan vekhieti askerlikte talim terbiye devresinden sonra bütün meslek oil ihtisasları dahilinde istifade edil mesi için bir proje hazırlanmaktadır. » 15 yübat tarihine kadar o gümrüklere gelmiş olan bütün mallar ithal edilecektir. * Yeni“asri ertreponun yapılacağı Mum hane antreposu yıkılmağa başlarımıştır. * Şimdi muvakkat idare tarsfından İşle len Ereğli kömür ocakları 1 mayısta tama men hükümet eline geçecektir . * 1800 lirayı çaldırdıktan sonra garip hal ler gösterdiği için Tsbbr adliye o gönderilen posta müvszzli Orbanın halhdn sar'ası tuta rak düştüğü ve başmı taşa çarptığı için ka futasının çatladığı anlaşılmıştır. ; * Şeker fabrikaları şirketi (o Avrupadan #ki şeker pancarı mütehassıs getirmekti dir, , * Arazi Lahrir komisyonlarının o miktar 784 de çıkarılarak tahrir bu sene bitirilecek tir. kalıpları Maliye MM la da 93 tane daha Sefterberlikte halkın vazifeleri Vekâlet seferberlik daireleri hazırlık yapıyor Bir harbe ve hava hücumuna hazır. lanmak üzere kazalarda (açılacak 48 Kurs için hazırlıklar devam etmektedir. Vekâlet seferberlik müdürlükleri bu işi ehemmiyetli bir surette takip etmek. tedir. Bir seferberlik vukuu karşısında şehirlerimizin ajacağı (ovaziyetler ve bilhassa açılacak hastaneler, tedaviha- neler, toplanılacak (o mahallerin tesbit ve tayini hakkında icap eden mukarre- rat ittihaz edilmekte (o ve herhangi bir hareket karşısında kadın ve erkeklerin alacakları vaziyet tesbit olunmaktadır. Bu meyanda bilhassa hükümet muame. lâtmin durmaması için askeri vazife ile mükellef bulunan memurların yerlerini işgal edecek şahıslara varıncaya kadar vazifedarlar tesbit edilecektir. —— “Samatyalıları yakacağım!,, | 14 yaşında bir çocuk Mahkemeye verildi Yedikulede bir bahçıvan yanında ça. şan 14 yaşmda Lâmbe O isminde bir Rum çocuğu dün gece sarhoş (o olmuş, Samatyada dörtyol (ağzımda durarak bağırıp çağırmış, civardaki uyuyan hal- kı yataklarından fırlatmıştır. Lâmbo hâkimin suallerine şöyle ce- vap vermiştir: “.— Bir yerden bedava takı buldum. Nekadar olduğunu bilmiyorum, İçtim. Geceyarısı da bağırıp çağırdığımdan haberim yok!., iki gahit.dinlenmis, bunlar “çocuğun gece saat ikile avaz wap: * © * — Samatyalıları yakacağım. Önüme kimse çıkmasın! diye bağırdığını, ka. dnıların fena halde korktuklarını söyle» mişlerdir. Neticede Lâmbo yaşının küçüklüğü noktasından iki Jira para cezasına mah- küm olmuştur. Hâkim kendisine rakı içmemesini, bir daha mahkemeye düşerse hapisle ceze, landırılacağını ihtar ederek serbest bı- rakmıştır. « Ziraat vekâleti hayvancılık hakkında tetkike yapsak üzere bir heyet Avrupaya gönderecektir . * Belediye Haliç vapurlarının kat şekli için İktisat vekdletine müracaat etmiştir. * Türk — Japon tienret anlaşması bugün lerde imzalanacaktır. DIŞARIDA: * Hitler İngiliz Işçi İlderlerinden Lansbury yi katl etmiş ve fi buçuk saat kadar gö rüşmüştür. * Almanyanm meşhür genersilerinden, Urmlharpte 11 inci ordu ile Sırbastanı isti lâ eden Von Galiviniz 85 yaşında ciduğu hal de ölmüştür. * Ornubi Afrika hükümeti naziler aleyhi De Dir beyanname neşretmiştir. » Hindistanın girnlinde Veziristan asite rinin İngiliz kıtaatına karşı yeni bir taarruz bazırladıkiarı tesbit edilmiştir , * Yunanistanda merleketimizdeki tayya Te piyangasunun şeklinde bir piyango ter tip edilmiştir. * Arjanıln maliye nazır gazetecilere baya natında Arjantinin yakmda parasmı kiy tan düşüreceğine dair çıkan bekerlerin #ez olduğunu söylemiştir . * Pariste çıkan sonyaliat Popujaire gazete si, İngiliz işçi partisi eski relsl Lanaburynin Berline seyahatini şiddetle tenkit (ederek diyor ki: “Beynelmilel sonyallat © erkinr ve hattâ Lansbury'ye karşı iy! hisler besliyen ler hile mumaileyhin bü seyabatini nefretle karşılamışlardır., * Röyter ajansmın Brlkeelden aldığı ba bere göre, Belçikayı Lokarno taahhütlerin den ibra eden Fransız — İngiliz notam Del çikü hükümetine tevdi edilmiştir. * İngiliz hariciye nazır: Eden, önümüzdeki pazar günü Belçikaya giderek Brükselde üç gün kalacak ve bu esnada Van Zeeland ile görüşmelerde bulunacaktır. A Mehek CUMHURİYET "te: Akdenizin emniyeti meselesi Yunus Nadi, ayni silâhları kulla han iki taraf arasındaki bir harpte sa. ferin yine gelip “beşeri kahramanlı. ga,, dayandığını, tayyare ,tank, top ve tüfeğin ancak bu silâhlara malik ol. mayan betbaht bir kavmi kolaylıkla mağlüp ve esir edebildiğini söyledik. fen sonra Akdenizde statükonun de- vamını kabul eden İngiliz - İtalyan anlaşmasına temas ederek şunları ya. zıyor: “İtalya Akdeniz anlaşmasile İngil. terenin korkularını izale ettikten başka statükonun muhafazası for. mülü ile Akdenize sahildar diğer devletlere de teminat vermiştir. Bu- nun başka türlüsü zaten tasavvur bile edilemezdi. Çünkü Akdenizin emniyeti işi yalnız İngiltere ile İtal- yayı alâkadar eden bir mesele de. ğildir. Bütün denizler gibi Akdeniz dahi bütün milletleri alâkadar eden bir meseledir. Denizlerin seyir ve sefer açıklığı .milletlerarası hukukunun en başlı kaidelerinden biridir. Ak. deniz için bu kaidenin ihlâli, değil bu denizin kıyısında ve etrafındaki memleketleri, Amerika gibi en w. zak memleketleri bile alâkasız br. rTakamaz. Bu denizin emniyeti onun etrafında bulunan memleketler için se ölüm dirim meselesidir. Mare nostrum (Bizim deniz) formülü bir dereceye kadar doğru sayılabilmek için onu Akdenizle sahildar bütün memleketlere teşmil etmek lâzrmge- lir. Filiyatın teminatı olarak günün bi- rinde Akdenizin emniyetini bozabi. lecek mahiyetteki, bilhassa tecavü. Z, tedbirlerin yavaş yavaş terko. lunduğunu görebilmeliyiz. İnsanlığın Akdenizde tehlikeye de- gil, tehdide dahi tahammülü. yok“ tur. va Memnun olunacak tir ki Sip müd- dettenberi Akdenizin emniyeti etra. fında milletlerin sinirlerine yatış. kanlık veren serin bir meltem ha. vası esmeğe başlamıştır. Bu hava- nın teyid ve takriri insanlığın izzet ve şerefini arttıran bir himmet ve hizmet olur, AKŞAM'da: Alman-Sovyet anlaşması rivayetleri Bu sabahki “Akşam” om siyasi do mealinde muharrir Almanya - Sovyet. ler anlaşmasının Japonyadaki akisle. rinden bahsederek Tokyodaki Alman sefirinin bu rivayetleri resmen teksip ettiğini bildiriyor ve ilâve ediyor? Bu suretle izsh ve tefsir edilerek canlandırılan şaylalar bütün dünya. nın ve bahusus Bolşevikliğe karşı bir cephede mücadele etmek için Almanya ile ittifak yapan Japonya- nın ziyadesile nazarı dikkatini cek petmiştir. Bunun Üzerine Almanya hükümeti çıkan şayiaların doğru olmadığını resmen Japonyaya bil. dirmeğe lüzum görmüştür. Ayni zamanda bütlin Alman matbuatı İki tarafın ordularına ve generallerine atfolunan ittifak ve anlaşma tasav- vurları iddiasmın bir entrikadan İbaret olduğunu ve Bolşeviklik ile milli sosvalistliğin anlasmaları im. kün haricinde bulunduğunu yazı, yorlar. ” Muhterem mwharririn, “Bolşeviklik ile milli soswlisti laşmayı imkân haricinde aâdederken söylemeyi unuttuğu bir naktd var. O- mu da biz ilâve edelim: “Almanyada dahili vasiyet öyle bir hal almislter ki, bu nasyonal sosya, Hizm ile Alman aklıselimini temsil e- den Almanya erkânıharbiyesinin de daha usun müddet bağdaşmasına im, kân kalmamıştır. , TAN'da: Ilim terbiyesi için İstanbul üniversitesinin eski rektö- rü ve sabık Terbiye Müderfisi İsma. il Hakkı bugünkü mektep teşkilâtı (Sayfayı çeviriniz) Kara Davu” mili