20 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

20 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Valânsiya, kontr itiraz Asilerin elebaş ediyor ları biribirlerine karşı suikastlara başladılar Valensiya, 20 (A.A.) — İspanya bah riye nezareti neşrettiği tebliğde ademi müdahale komitesinin İspanyaya harp maİzemesi gelmesine mani olmak iddia- sile bahri bir kontrol ihdasın: “beynel. milel hukuka muhalif, telâkki etmekte- dir, Kontrol başladı Londra, 19 (A.A.) — Şimkli İspanyol sularında bulunan İngiliz harp gemile- rinin, bu gece saat 12 de meriyete gire. cek olan ademi müdahale kontrol plânı mucibince İngiltereye tahsis edilen mın takaların nezaret altına alınmasına kâfi geleceği zannedilmektedir. Şimal mın- takasmda iki kruvazör ile altı (o torpito muhribi bulunmaktadır. Cenup mınta- kası Cebelüttarıkda (o bulunan bir kru. yazör ile dokuz torpite muhribi tara- fından nezaret altına almacaktır. Asitler birbirlerini yemeğe başladılar Salsmanka: 19 (A.A.) — Nüsyona- list seridika partisi reisliğine (o Hedilla intihap edilmiştir. Bu partinin baz: rüesas: o Hedillaya karşı suikaste teşebbüs (etmişlerse de yakalanmışlardır. Bu (esnada bir kişi ölmüş ve bir kişi de ağır surette yaralan mıştır. Birkaç kişi de hafif surette yara. lanmıştır, Londra: 19 (A.A.) — “Niyuz Kro- gikl,, gazetesi Tancadaki hususi muha- birinin Almanya tarafından (İspanyol Fas: sahillerinde yapılan tahkimata da. ir bazı ifşaatını neşretmektedir. Buna nazaran Almanyanın Fasta yap makta olduğu küçük mikyasta Maginot hattı bittiği vakit Lean burnundan Şaf- ferin adalarında Benzou ve Cebelütta. rik karşısında bulunan Kısar şehre ka- dar, ve garp sahillerinde de Tanca civa- *Ürilakı Avziladan Larsşa kâdar imtidat edecektir. Daha şimdiden Cebeltittarık, boğa. zından geçiş serbest değildir. Benzowa Almanlar 45,5 Tik bir top yerleştirmiş- lerdir. Bu topun İspanya istikametinde yapılan tecrübeleri iyi neticeler vermiş. tir. Benzou civarında Punta OBlanchaya Alman mühendisleri vaktiyle Vickers fabrikaları tarafmdan İspanyol babriye si için yapılanış olan daha küçük çapta bir batarya ( yerleştrmişlerdir Gene böyle bir batarya Punta ( Caracro ve Kısar şehre konulmuştur. Septe hakiki bir Alman müstahkem mevkii halini almıştır. £ Şehrin içinde dört tane 15,5 Juk toptan mürekkep bir batarya ve son sistem dört tayyare to- pu, şehrin şarkında in Hachoya 11 top, ve hapishane civarma da 15,5 luk üç ve yedi buçukluk da 8 top yerleş- tirilmiş bulunmaktadır. Bütün bunlar en son sistem Alman mamuldtındandır. Çok iyi bir menbadan öğrenildiğine göre, memnu mıntaka olan Alhucemas Bİ mm mma mazla ilim terbiyesi verilemiyeceğini bir “tez” halinde ortaya atıyor. Ve terbiyenin ilmi manasım anlattıktan, ve müşahodeye, tetkike dayandığı an- Unlar serdeitikten sonra diyor ki: Bğer bu dediklerim doğruysa, prog- ramm dediği gioi yapmakla gocuk. ların “ilmi bir kafada,, yetişmeleri- ne imkân yoktur. Çünkü ilmi kafa öğretmenin doğrudan doğruya olan, telkinei tesirleriyle teşekkül etmez. İlmi kafanm teşekkülü için üç çare vardır; 1 — Âlimin muhiti,2 — Alimin çalışma tekniği, 3 — İlmi e. ser İcat etmek. Eğer bu şartlar yokaa ilmi kala da yoktur. Müfre- dat programı çocuk terbiyesinde he. def olarak ilmi kafayı alsaydı, il- min tekniğini de birlikte alacaktı ve vâlzin telkin şartlarından değil, âlimin istihsal şartlarından mülhem olurdu. Bu işin de hazmedilmemiş olduğu. nu göstermekle kalıyorum. Şunu 4x, söyliyeyim ki yüksek hedeflere ancak yüksek tekniklerle varılabi. Jir, İlmi tenkitten ürkmiyelim. Kara Davud da Alman denizalk (o gemileri ideal bir melce bulmaktadır. Buraya da bir çok 7,5 luk bataryalar konulmuştur. Melillada ise şimdi 20 İtalyan deniz. tayyaresi (o bulunmaktadır. Tahkimat Ceutadakinden çok daha mühimdir. Ar- zilanın methalindeki (o tahkimat henüz bitmemiştir. Bütün bu inşaatı o Alman mühendisleri ve ajanları idare etmekte- dir. Bu ajanlar arasıra Fransız Fasına ida giderek orada propaganda yapmakta dir, Kontrol başladı Cebelüttarık 20 (A. A.) — A demi müdahale kontrolü bu gece başlamıştır. Cebelüttarık'tan geçen ve İspanya'ya giden her gemi bir müşahid tarafından muayene edile- cektir. Lehistanda hâdiseler Polis iki nümayişçiyi öldürdü Varşova 19 (A. A.) — Havas Ajansının muhabiri bildiriyor: Halkçı köylü partisi tarafından yapılmak istenilen bir nümayişin menedilmesi üzerine çıkan bir arbe- de neticesinde polis nümayişçiler- den iki kişiyi öldürmüştür. Bu kan- İr hâdiseler efkârı umumiyeyi pek müteessir etmiştir. Hükümet balk- çı köylü partisinin içtimalarımı me- nederken komünist elemanların hu- lâlü dolayısiyle böyle tedbirler al mak mecburiyetinde kaldığnı ileri sürmüştür, Muhalif gezeteler ise bu tedbirlerin mahalli partileri göz- den düşürmek ve faaliyetlerine ma- ni olmak maksadiyle ittihaz edilmiş olduğunu iddiaetmekteditler. Sarhuşiuhla Yedikulede istasyon caddesinde 6 numaralı evde oturan İstelyo dün gece sarhoş olmuş, evine gidip cam- ları kırmıştır. Bu sirada kırılan cam parçaları ellerini kesmiştir. İs. telyo hastahaneye kaldırılmıştır. Bir kabadayı Galatada zurafa sokağında Ro- za İsmindeki kadınım işlettiği umu” mi eve Cemal isminde birisi girmiş, Donna, Marika, Rabia isminde üç kadını döğmüş, ölümle tehdit etmiş, camları kırmıştır. Ev sahibinin şi kâyeti üzerine Cemal yakalanmış - “Ceyhan taştı . A kesildi Adanadan gelen haberlere göre, Ceyhan nehri dün karların erimesi neticesi olarak birdenbire taşmıştır. Adananın kenar mahallelerini yeni. den su basmıştır. Köylerle müne kalât kesilmiştir. .. . Güzel bir . .. reklâm usulü Bulgar pulları afiş vazifesi görecek “Bulgaristan yetiştirmekte oldu- gu ve harice satmak istediği taze meyve ve sebze için yabancı mem- leketlerde çok geniş propagandalar yapmaktadır. Bu cümleden olmak üzere Bulgaristan posta pullarının üstüne meyve resimleri basılmasına karar vermiştir. Posta pulları bir memleket mahsulü için en iyi ilân vasıtası addedilmektedir. EN İstanbul beşinci icra (o memurluğun. dan: Mabcuz olup paraya çevrilmesine kâ- rar verilen oda takımı bir büfe, 26—4— 937 tarihine tesadüf eden: pazartesi günü saat 9 dan 11 re kadar Karagüm- rük Acıçeşme Sıhhat apartmanında en Üst katında ilk açık arttırma (o suretile satılacağmdan talip olanların mahallin. ola | nz 20 NSAN — 10057 mz am; Türk Dektorlarınınmn kıymeti ?... (Baş tarafı üncüde) bizimkilerde ekseriyetle * hem de kat'i bir ekseriyetle . hâkim olan, daha ziyade, insaniyet fikridir. On- lar “medeniyet” in bu lekesiyle le- kelenmemişlerdir çok şükür... Olsa olsa kendilerinden şu şikâ- yette bulunabiliriz: Kalabalık mer- kezlerde pek fazla temerküz ediyor lar, Memleketin geri parçaları cid- den hekimsizdir. Bir de bu kötü huylarmdan doktorunun üstüne (bütün milli te masübümüzü nazarı itibâra alırsak) hekim yoktur ve doktorlar, söyledi. ğim gibi, bütün diğer smuflarımız er. Di kendi şubelerinde | faiktir- er. Onun için, en zeriğinin de onlar olması, apartman © yaptırmalarmı çok görmemeliyiz. Daha çoğuna bi- le lâyiktirler.. Keşke diğermeslek müntesipleri de o kadar mevcudi - yet gösterse... Onlar da o zaman ce. miyetten ayni suretle mükâfatmı göreceklerdir. (Vâ - Nü) Madam Litvinof sürülmedi Verilen haberlerin doğru olmadığı anlaşılıyor Madam Lilvinof Moskovadan Niyuz Kronikle gaset6. sine büdiriliyor: Sovyet hariciye komiseri Litvinofun çekilmek üzere olduğu ve bir İngiliz olan karısı Madam Litvinofun ise Siberyada küçük bir sehre sürüldüğü ve orada hocalık mesleğine devam et. mekte olduğu yolundaki haberleri, Sovyet harleiyesinin mes'ul bir me - murü “manasız ve tamâmen AsTİSIZ, diye tarif etmektedir. Madam Litvinofun, geçen kânunu- sanide on sene hapse mahküm olan sabık Londra sefiri Sokolnikof'un ka- rısı ile pek fazla arkadaş olduğu şek- linde uydurulan bir suçu da ayni 56. kilde saçma telâkki edilmektödir. Litvinofun yirmi yaşındaki kızı Patiania da dahil olduğu halde, yaptı. ğımız. muhtelif tahkikattan anladığı. miza göre, Madam Litvinofun Siber- | yanın garbında Urallarda Verdlovsk Üniversitesinde (550 kelime ile ingiliz- ce öğretmek (Basic English) usulünü tetbikan) ingilizce okutmakta devam etmektedir.. Madam Litvinof, kocasma ve çocuk- larma mülâki olmak üzere vakit va. kit Moskovaya gelmektedir. vaz geçseler, Türk | Cuma günü daireler tatil 23 Nisan milli hâkimiyetin ilâ - nma tesadüf eden bu cuma günü .de hazır bulunacak (o memurüns müra- caatları ilân olunur. bütün resmi daireler tatil edilecek- tir. 3 HİZİ Ihtiyar kadını Kezzap içirerek Kızı öldürmüş! Tevkif edilen karısını ith Bakırköyün Feriş köyünde kaynana. sını öldürmekten zat altında bulunan Ramazan dün adliyeye teslim edilmiş- tir, Ramazan dür üçüncü sul ceza mah kemesinde ün iddiaları inkâr ederek demiştir ki: “— Yalan söylüyorlar. Ben Ayşeyi dövmedim. Bunda benim O kabahatim yoktur. Kaynanam Ayşenin, karım Emi katil maznunu am ediyor | ne ile yani kendi kızı ile arası açıktı. Emine de annesini istemiyordu. Bunun İ için annesine kezzap içirerek öldürdü. Karnın: açsınlar da baksmlar. Kezzap- la yanmış olduğunu göreceklerdir. Asıl katil benim karım Eminedir. Eğer kay. nanımın karrında kezzap çıkmazsa ben cezama razıyım, Ramazan kahkeme kararile tevkif &- dilmiştir. Romanyada vaziyet Müfrit sağ partilerin bir manevrası akim kaldı Bükreş, 20 (A. A.) — Kral Ca- rol'un biraderi sabık prens Nicolas, otomobille Snagov şatosunu terket . miştir. Prensin hükümet merkezin. de dostlarının yanında bulunduğu ve Nicolas Brana ismi altında bir ec- nebi memleketinde oturacağı riva- yet edilmektedir. Bazı mahfeller, altı sene evvel akdedilmiş olan bir izdivaç icin pren. si haklarından mahrum eden niya- bet meclisinin bu kararma hayret etmekte ve kararın siyasi sebeple- ve istinad ettiği hakkındaki şayialara inanmakladırlar. Bu mahfellere göre hâdise haki- katta son zamanlarda vahim bir şe- kil alan bir aile ihtilâfından doğmuş. tur. Prens, zevcesine prenses ünvanı verilmesinde ısrar ve ordu umumi müfettişi sıfatiyle kralın askeri ma- iyeti erkân ve zabilanıma (zevcesi Ki RE m Gel an matın icrasını emretmiştir. Müfrit sağ cenah paritleri vazi- yetten istifade ederek prens Nico- las hakkımdaki teveccühlerini ve kral Carol'ün etrafındakilere karşı memr nuniyetsizliklerini açıkça izhar et - İstanbul ikinci noterliğine: Beyoğlu birinci Noterliğince musad. dak 17.—şubat—937 terih ve 2291 nu- maral: senetle İstanbulda Lângada Tu- lumba meydanı sokağında 76 numaralı hanede Artin oğlu Serkis o Gulayyana tediyesine borçlu O bulunduğum (86) seköen alt: liranın bermucibi senet ikin ci taksiti bulunan yedi lirayı hüviyetini isbat ettiği takdirde kendisine verilmek üzere dairenize tevdi eylediğimi ve mi- teakip teksitleri dahi gene dairenize tev di edeceğimi beyan ve keyfiyet malümu olmak've ana göre hareket etmesi için üç nüshadan ibaret bulunan (o ihtarna- melerimden bir nüshasının O kendisine tebliğini diğerinin daireniz dosyasında hrfzile üçüncüsünün tarafıma vti İlmesi. ni İsterim, ADRES: Feriköy ikinci Baruthane caddesinde 42 sayılı dükkânda Tevfik oğlu Nazmi Attilâ. Yapılan tahkikat neticesinde mumal- leyhin ikkametgübmda bulunmadığı ve- sair ikametgâhı meçhül bulunduğu an. Jaşılmakla keşidecinin talebi valsii üze- rine tebliğat makamına kgim olmak üze re berâyı neşir ve ilânı Cumhuriyet Ga- getesi idarehanesine takdim kılındı. 194937 Nükte . Kahkaha - Fantezi ve Musiki: RO GER : Yarın akşam SÜMER Sinemasında LEO SLEZAK - ADELE - SANDROCK - HANS MOSER ve PAT PATAŞON 1 gibi 5 mükemmel komiğin ilk olarak PAT ve PATAŞON SiRKTE mişlerdir. Bununla beraber mese. lenin siyasi şeklinin ehemmiyetinin izam edildiği anlaşılmaktadır. Esa” sen demir muhafızlar teşkilâtmm reisleri sabık prens Nicolas ile müna. e bulunamadıklarını söylemiş- erdir. 3. Kor için 30 adet yangın söndür- me âleti 274-937 Sak günü saat 14 de Tophanede Satınalma komisyonunda pazarlıkla, almacaktır. Tahmin bedeli 960 liradır, İlk teminat 72 liradır. Şartnamesi komisyonda görülebilir. İsteklilerin belli saatte komisyona gel meleri, “428” “2201” —— Yedek subay okulu icin 50 adet çin. ko leğen 26 Nisan 937 Pazartesi günü saat 14,30 da Tophanede Satınalma | Kömisyonumda pazarlıkla almacaktır. Tahmin bedelt 140 Yiradır. Teminatı misyona gelmeleri. “429 “22029” —ş— Harbiye okulu için karyola borusun- dan 200 adet altlı üstlü karyola 21- 41931 çarşamba günü saat 1430 da Tophanede satmalma komisyonunda pazarlıkla alınacaktır. Tabmin bedeli 3400 liradır. İlk teminatı 255 liradır. Şartname. si komisyonda görülebilir. İsteklilerin belli saatte komisyona gelmeleri. (421) (2166) m A ama Kadıköy birinci sulh hukuk hâkim- Hğinden: Beyoğlunda Balıkpazarında Dudu. lar sokağında 10 numaralı kasab Ni. konun dükkânmda iken elyevm ika - metgâhı meçhul bulunan Vasile: Un tüccarı Ali Fuat tarafından 8- | leyhinize açılan Kadıköyünde Zübtü paşa mahallesinde Fener sokağında eski 11 ve 11 ve yeni 34 ve 36 ve 38 ve 40 numaralı bostanm izalei şüyuü taleb davasma dair namınıza gönde- rilen davetiye ikametgühmızın meç . huliyetinden bahisle geri gönderilmiş ve bittalep 20 gin müddetle Hânen teb ligat icrasma karar verilmiş olduğun. dan mahkemetizin icrası için tayin ki- nan 175.997 pazartesi günü saat 10,30 da mahkemede bilâsale veya ta. rafınızdan vekâletname ile bir vekil göndermek suretiyle hazır bulunmadı- ğıniz takâirde hasmın talebi İle hak. kmızda gıyap kararı ittihaz olunaca- ğı tebliğ makamına kaim olmak üze. re İlân olunur, mr musikili komediyi göreceksiniz. BERT STOLZ le al e Gil tile İl ön