20 Nisan 1937 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

20 Nisan 1937 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

a a a *debdebe ile karşılanacaktır. Gil HABER — Roma bu hafta içinde bir çok siyasi müzakerelere sahne olacak Akdeniz, Orta Avrupa ve Balkanlarda Italya... Romada dehşetli bir dış politikâ faaliyeti görülmektedir. Akdeniz, Şimali Afrika, Balkanlar ve orta Av. rupada Romanın giri müzakere ler ve pazarlıklar Berlin, Paris, Londra ve Moskovada büyük bir dikkatle takip edilmektedir. Ro ma İspanyadaki bâdiselerde hâlâ fa- al bir rol oynamaktadır. Ve Akdeniz deki çalışmaları gün geçtikçe inkişaf etmektedir. İtalyanm hedefi nedir? Entransijan gazetesinin Roma muhabiri bildiriyor: Nisan ayı bitmeden e Venedikte Avusturya başvekili Şuşniz ile Mu- solini arasında bir mülâkat olacak ve ağlebi ihtimal bundan evvel Muso- lini ile Kont Çiano Goring ile konu- şacaktır. Montrö konferansından Kahire- ye avdet ederken Mısır bakvekili Nahas paşa Venedik sarayma ve Şi- gi sarayma ayrı ayrı ziyaretler! yapa- caktır. Bir haftadanberi Türkiye başvekilini misafir etmiş olan Yu - goslav başvekili Stoyadinoviç ise şu günlerde Romada beklenmektedir. Bundan sonra İtalya kral ve kra- liçesi Budapeşteye giderek 1936 ikinciteşrininde Macar naibi ile zev- cesi tarafından yapılan ziyareti ia- de edeceklerdir. İtalyan hükümdarı Budapeştede Bu sr rada İtalya ile Romanya ve İtalya i- le Türkiye arasında ciddi müza- kerelere devam edilmektedir. Buna son günlerde İngiliz * İtalyan müna. sebetlerinde hissedilen salâhı da ilâ. ye edersek İtalyan dış siyasasmdaki faaliyetin derecesini anlarız. İtalyan gazeteleri 22 nisanda Ve, nedikte Avusturya ile yapılacak te - masları büyük bir nikbinlikle karşı" lamaktadır. Bu gazeteler diyorlar ki: “Avusturya Roma protokoluna sadık kalmaktadır. Viyana gazete. lerinden birçoğunun Şuşnig - Muso- lini mülâkatı etrafında hararetli neşriyat yapmakta olması Avustur- ya efkârrumumiyesinin Avusturya «İtalya anlaşmasına verdiği ehemmi- yeti göze vurmaktadır. Avusturya başvekilinin Musoli* niye “bir taraftan Almanyanın A - vusturyaya karşı olan vaziyetini, di- ğer taraftan da İtalya ile Almanya arasındaki münasebetleri,, Avustur ya noktai nazara göre izah edece» ği söyleniyor. Bu konuşmalarda Habsburgların tekrar tahta oturma- ları mevzuünun bir hayli münaka- şalara sebep olacağı sanılmaktadır. Zira İtalya Habeburgların tekrar sal. tanata geçmelerine açıkça eleyhtar bir vaziyet almış bulunmaktadır. Ceneral Göring'in çarşamba gü- nü (yarın) Romaya gelmesi beklen- mektedir. Bu takdirde Muselini, Avusturya başvekili ile temastan ev. vel Almanyanın Avusturya hakkın” daki son fikirlerini öğrenmiş olacak» tır. Maamafih Habsburglarm tah. ta çıkmalarma muvafakat etse de etmese de İtalya Avusturyanın İstik- Vilini temin ve müdafaada devam €- decektir. Musolini . Göring mülâkatında tetkik edilecek en mühim mesele İspanya işleri olacaktır. Alman gazetelerinin “Alman hükümeti İs- panya işleriyle yakmdan alâkadar - dır., demelerine rağmen son günler- de Alman hükümetinin İspanya iş leri ile olan maddi bağları tamamiyle akanmıştır. Buna mukabil İtalya hâlâ Franko taraftarlarına azâmi yardımlar göstermekte berdevam- dır. Gırandi tarafından ademi mü- dabale konferansma bir takım şart- lar mukabilinde İtalyan gönüllüleri» nin İspanyadan geriye alımacakları- | na dair verilen teminat, İtalyada Fa- şist hiç kimse tarafımdan kabul edil- kere ey Zira İtalyanlar diyor ar ki: izim oradaki kuvvetlerimiz bir kül halindedir. Çekile bilirler. Fa- kat muhtelif yerlere dağılmış o ka: dar gayri muntazam yabancı gönül. lüler vardır ki bunların ellerine bir çok yerlerde İspanyol pasaportları da verilmiştir. Bu gönüllüleri İs - panyada taramak; bulmak ve çıkar. mak imkânsızdır. Romadaki İtal. yan mahafilinin kanaatine göre İs- panya meselesi kolay kolay bitmiye- cek ve Avrupa sulhunu tehdit eden dehşetli bir tehlike olmak istidadmı muhafaza edecektir. Akdeniz meselesi İtalya Akdenizdeki politikasmı, mahirane idare etmekte devam edi- yor. Montrödeki kapitülâsyonlar konferasında Misir noktai nazarma müzaheret ederek Kahire de ken “disine taraftar bir hava uyandırma. ğa çalışmıştır. Gerek Nahas paşa- nm gerek Yugoslavya başvekilinin Romayı ziyaretlerine azâmi bir debdebe vermek için Surada hazırla" nılmaktadır. Stoyadinoviçe gösterilecek deb. debenin kastı İtalyanın orta Avru. padaki yeni dostluk siyasetini istis- mar etmektir. Türkiye ve Roman. ya ile İtalya arasındaki müzakereler henüz bitmemiştir. Fakat İtalya bu iki devletle de Yugoslavya ile oldu. ğu gibi bir an evvel anlaşmağa ve a* radaki pürüzlü mevzuları kaldırma- ğa çabalamaktadır. Bşvekil (Baştarafı 1 incide) bahki ekspresle şehrimize dönecekler, dir. Başvekilimiz istasyonda resmi me- rasimle karşılanacaktır. Bu merasim Ankaraya Baeket ederlerken de tekrar- lanacaktır. Belgrattan hareket Belgrat, 20 (hususi) — Baştekili, miz İsmet İnönü ve refikalart ile hari- ciye vekili Tevfik Rüştü (Aras, diğer Türk heyeti azaları dün (gece saat 23 te Belgrattan görülmemiş deretede sa- mimi ve muhteşem merasim içinde ay. rılmışlardır. Başvekilimizle diğer zevat Türk rica. li şerefine Yugoslavya başvekili tara- fından verilen ziyafeti müteakip istas. yona İnmişlördit.'Bü Ziyafette o Türk gazetecileri de hazır bulunuyordu. İstasyonda Yugoslav o başvekili ile bütün diğer nazıtlar hazır obulunuyor, başta alay sancağını taşıyan bir kıta ve müzika resmi selâmı ifa ediyordu. Vak- tin geç olmasına rağmen büyük bir ka- labalık istasyonu sarmıştı. General Göring , yarın gi | k U (Baş tarafı 1 incide) başka devlet adamlarının da mi yapacağından bahsedili » yor. Türkiye hariciye vekilinin, kon- feransı müteakip Montröden dönerken Musolini ile görüşmek üzere Romaya uğrıyacağı söyleniyor, Haber: İngiliz gazetesi burada ye. nilmış. Çünkü Hariciye Vekili Mısırın Montrödeki | kapitülâsyonlar konfe- ransına değil, Başvekilimis ile birlik. te Yugoslavyoya gitmiş bulunmakta. dır. İngiliz gazetesi, Montrö deyince aklına Boğazlar konferansı gelmiş 0. Tacak ki, onun da zamanı geldi geçti.,, Yugoslavya Başvekil ve Hariciye Nazırı Stoyadinoviçin de Nisan 60- nunda Kont Çiyanonun Belgrad ziya. relini iade etmek üzere Romaya gide- ceği bildirilmektedir. Üçler konferansı ? Niyuz Eronikl yazıyor: Hitlerin “itimat ettiği şahsiyet, Hava nâzr! general Göringin gelecek hafta Musoliniyi görmek üzere Roma- ya geleceği şiradi teeyyüd etmiş bulu. nuyor, Papanm nâşiri efkârı olan “Öster. vatore Romano" general . Göringin çarşamba günü Romaya geleceğini yazıyor. Bu takdirde genera! Göringin Mu- #olini ile Avusturya meselelerini gö. rüştükten sonra Avusturya Başvekili- nin de iştirakiyle Üç devlet konferan- sı halini alacak bir toplantıda bulun. mak üzere Musolini İle birlikte Vene, diğe gitmesi muhtemeldir.,, Şuşnig mülâkatı 'enedik, 20 (A. A.) — Sanıldığma Sofyada Herkes Yugoslavyanın siyasi tarihin. de böyle candan kopan bir İstikbal ve teşyi o merasimine şahit olmadığında müttefikti. Vaktin geç olmasına rağmen, büyük bir kalabalık, Türk devlet » adamlarını hareketlerinde! şiddetle alkışlâamış ve üttefi ürkiyenin bâşvekili Sofyaya götürecek olan hususi tren, alkışlar o ve “Yaşasın Atatürk, ve "Yaşasın Türkiye,, ve “Ya yasın Türk - Yugoslav dostluğu,, nida- Yarı arasında Belgrattan saat 23 te hare. ket etmiştir. Başvekilimizin beyanatı Belgrat 20 (Hususi) — Başvekilimiz Vreme gazetesine şu beyanatta, bulun- —etur : “.- Yugoslavya ( sahillerini ziyaret ettikten sonra, Yugoslavyanm Adriya- &k denizindeki haşmet ve kudretini ve 'dolayısile Akdenizde pek büyük bir â. mil olduğunu bizzat görmekle fevkalâ- de memnun oldum.,, göre Şugning - Musolini mülâkatı Ve. nedik önlerinde Santa Maria Della Salute de demirliyecek olan Duçenin hususi Lamora yatında cereyan ede" cektir. Avusturya heyetini, Kont Çin- no ve Alfieriyi kabul için hükümet Saraymda ve şehrin büyük otellerinde hazırlıklara başlanmıştır. işe girmek için tavsiye mecburiyeti Evvelce polis olduğu halde bu vazife- den ayrılan ve bundan bir müğdet ev. vel polis ikinci şube müdürü Necatinin imzasını taklit ederek kendisini Bey- koz merkezine memur tayin © ettiren Mehmet Alinin duruşması dün yapıl mıştır. Dünkü duruşmada müddeiumum! fik ri öylemiş ve bundan sonra söz alan suçlu vekili Etem Ruhi şu şayanı dikkat sözleri söyliyerek müdafaasını yapmış. tırı “— Bir genç uzun müddet iş ariyor. Nihayet İnhisarlarda bir münhalin bu- Yunduğunu duyuyor. İnhisar idaresine müracaat (ediyor. Tanınmış bir saylavdan bir tavsiye gö- türüyor. Genç işe alınıyor. Ve bir gün İnhisa. ra mensup bir zat bu saylava: “«. Emriniz mucibineç tavsiye ede- rek gönderdiğiniz genci işe aldık, di. yor. Saylav hayret içinde, Çünkü hiç kim- seye İnhisarlar (| idaresine girmek için tavsiye vermemiştir. Nihayet delikank yakâlanıyor. O bi- # sd Gİ ilini ENİ — 10087 Be şişi “30 NİSAN Suriyeye haydut gönderiyormuşuz! (Baş tarafı 1 incide) yiaları tekzip etmektedir. Suriye hü. kümeti bu şayiaların fikirleri karıştır. mak için uydurulduğunu bildirmekte. dir, Cüret diye buna derler! Haleb, 19 (Hususi) — Berut gaze teleri “Suriyedeki Fransız manda hü- kümetine atfen Türkiyeden Suriye topraklarına geçen çetecielre Türk hü- kümeti tarafından yardım edildiğini ve fransız hükümetinin Ankaradaki sefirini bu hususta siyasi teşebbüs. lerde bulunmağa memur ettiğini,, yaz. maktadırlar. Kırıkhan o kaymakamının, Türklere cebir ve şiddet siyasetine âlet olmak is- temediği için azledildiğini (o yazmıştık. Paris radyosu bu sabahki neşriyatırda bu haberi verirken şu şayanı dikkat ifa- deyi kullanmıştır : “Antakya, 19 — Kırıkhan kaymaka. mr azledilmiş, yerine Kırıkhan jandar- ma kumandanı tayin edilmiştir. Kırık- han Türkleri bu hareketi (o kendilerine karşı bir tazyik hareketinin başlayaca. ğına delil telâkki etmektedirler ,, Kiliste çıkan “Kilis, (o gazetesi yazır yor: Cenupta yapılan ve Fransanın Anka- ra büyük elçisi tarafından (kendisinin haberdar olmadığı beyan olunan askeri manevralar esnasında dostlarımızın tay yareleri bizim Tibil köyü üzerine kadar gelip gitmiştir. Halep valisinin herzeleri Şamdan gelen haberlere göre Suriye ve Hatayda Türkleri takip işi şiddetlen miştir. Türk taraftarlığının alâmeti şap kadır. Şapka giyenlerin cinayet işlemiş insanlar gibi takibi resmi makamlar ta. rafından da tasvip edilmektedir. Halep valisi Emir Mustafa El-Şahab o Azaz, Kürddağı, İskenderun mıntalelarında yaptığı bir seyahatte bizzat şapka mese İelerile meşgul olmuştur. Vali bu mın takada yaptığı seyahatlerde müteaddit istir. tukların he mamalar an Rİ ere şilede mulame İe edilmesini tavsiye etmiştir. Bir softanın hezeyanı ve akibeti Türkler aleyhine yapılan hareketler mlm Sovyet Rusyada Casuslar Bir alây teşkil edecek kadar çok yakalanıyormuş Deyli Herald yazıyor: Bir Sovyet müessesesinde çalı- sıp, kendisinin tedhişçi bir teşkilâta mensup olduğu söylenen ve yaban ci bir casus teşkilâtma gizli malü » mat tevdi etmek üzere memleket dı- şına kaçmağa teşebbüs eden biri yakalanmıştır. Bu adamın, Troçki ile buluşmak üzere olduğu ve ondan daha başka tedhiş hareketleri ve suikast yapmak husüsunda talimat alacağı yolunda itirafta bulunduğu söylenmektedir. Son defa gazetelerin haberlerin- den anlaşıldığına göre, Sibiryadaki Sovyet hudut muhafızlarndan yal - nız bir tek alay, “bir alay teşkil ede- cek kadar çok casus yakalamış,, ve 100,000 İngiliz lirası müsadere et * miştir. perva yaptığını itiraf ediyor: —Ne yapayım diyor. — İşsizdim, aç kaldım. Bana İnhisarlara (girmek için nüfuzlu bir şahsiyetin (o tavsiyesini gö. tür dediler. Bu saylavı tanımıyordum. İstesem de belki tavsiye © etmiyecekti. Oturdum imzasını taklit ettim ve bu sa yede de birçok talibin arasında bu işe ben tayin edildim. Saylav çocuğu © çağırtmış ve kendi imzasını, açlığını gidermek için taklit eden genci affetmiş. Bu gence kanun da ceza vermedi ve delikanlı şimdi işin- de noksansız çalışarak nafakasını temin etmektedir, Görülüyor ki muhterem heyeti hâki- me, bu İşler kanunun ( etzalandırdığı suçlar meyanına ithal edilemiyor. Hiç şüphe yok ki bu hareket dürüst değil dir. Fakat bu nevi çocukluklar da ceza- yı mucip değildir.,, Duruşma başka bir güne kalmıştır. ç di a kedisi. viii b vi ği para ile tutulmuş bir takım yobazların telkinile tahakkuk ettirilmek istenmek. tedir. Meselâ Şeyh Ahmet isminde bir "serseri Sancak mutasarrıfı Hüsrü Bara. #i ve Antakya kaymakamı Abdülkadir tarafından himaye görmekte ve bu mül “kiye memurlarından aldığı direktif dai- resinde Türkler aleyhinde propaganda yapmaktadır. Şeyh Ahmet aldığı direktifle halkın dini hissiyatına müracaat o etmektedir. Ezcümle Türkler aleyhine tahrikât yap. m için şu gülünç sözleri söylemekte- ir: “— Artrk Türkler Amerika ile ittifak ettiler, protestanlığı kabul ve müslü- manlığı mahvettiler, Kur'an tahrif olun dul, Mahalli hükümet tarafından azami himaye gören Şeyh Ahmet omuhitinde bir vaaz vermiştir. Bu vaszda Türklerin karılarmın boş olduğunu söylemek su. retini halkı kandırmak istemiştir. Fakat balk softayı kürsüden sopalarla indir. miştir. Türklere taraftar olanların katli helâlmış ! Halepte Babülhadi, Bivaze, Osmani- ye camilerinde medrese talebesi tarafın dan vsızlar verilmektedir. Bu vaızlara mukabil softalara hükümet tarafından ikramiyeler dağıtılmaktadır. Camilerde verilen bu varzların hedefi Türkiye aley hine telikinler yapmaktır. Softalar cami. lerde alenen şu cümleyi kullanmaktadır #; lar: “Türkiyeye taraftar olan islâmların katli helâldir... Yaz geldi ia RR o 0 Kışın dört dıvar arasında buna" Jan kadınlar, baharın aldatıcı ve mu- vakkat sıcakları bile fırsat bilerek hemen dışarıya fırlamışlar ve aylar- danberi özledikleri denize koşmuş” lardır. Gördüğünüz bayanlar İngiltere gibi olduk*a soğuk bir memlekette nisan ayında denizin doyum olmı” “yan zevkine kavuşmaktadırlar. Ml eğ Ğİ NY Muhtelif memleketlerde futbol Bu hafta muhtelif Avrupa mem- Teketlerinde yapılan futbol maçları u neticeleri vermiştir: Macaristanda Budapeşte, 19 (A. A.) — Budapeşte, 19 nisan 1937. Hungaria — Boçkay (o 4—2 Ferenç Varoş « Budafok 8—0 Uypeşt — Memzeti 2—0 Kispeşt — Föbuş 755 Elektromos — Haladaşb 2—0 Seget — Hofner 11—0 Çekoslovakyada Prug, 19 nisan 1937 Preaburg - Viktoria fil en 2—1 Liben . Kladnov 21 Avusturyada Viyana, 19 nisan 1937 Vaker - Vicna 2—1 Libertas Admira 3—i Post Spor. Avstria 1—0 Favoritner * Floridsdorf 4—3 , Sporklup - Futbolklup o 2—2 Hakoah . Rapid 2—0