2 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

2 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Eski Yunan başveklili Mihalakopulos'un ölümü tabiidir Ortaya atılan iddia bir resmi tebliğle tekzip edildi Atina, 1 (A.LA.) — Atina ajansı bil- diriyor: I Gazeteler vefat eden eski başvekil | Mihalakopulosun kardeşinin bir mek. | tubunu neştetmektedir. Bu mektupta, | — sabık başvekilin kronik myokardit'ten (kalb adalesinde müzmin iltihap), ta- . hatsız olmadığı bildirilmektedri. Bu :mektubun bir suretini almış olan matbuat — müsteşacı Nikoludis, verdiği cevopta, Mihalakopulosun hastalığının Viyanalı profesör Eppinger'in ve diğer 7 Atinalı doktorun 19 mart tarihile vermiş oldukları tahriri raporda teabit edilmiş bulunduğunu ve bütün bu dok- torların sabık başvekilde Kronik Myo- kardit bulmuş olduklarını tebarüz ettir. miştir , HABER — Mihalokopulosun ö'ümü üzerine Yunanistanda bazı fena dedi- kodular yapıldığı yukarıdakij tebliğden anlaşılıyor. Fakat tebliğ., doktorların şahadetiyle bu dedikoduları kökünden gürütmekte ve bu şayiaların general Metaksas iş başma geçeli beri her Yu- nan siyas Hiderinin ölüşünde, ortaya çı. nan siyasi liderinin ölüşünde, ortaya çı- karılan dekidoulardan — farksız olmadı. Ingiliz « talya görüşmeleri BEy Baştaratı ) incide miyeti vııxlııı;r]c tatınmasını kabul et- tiği bildirilmektedir. Akdeniz meselesi hakkında, Roma, anlaşmasının, iç harbin sonunda İspan- | ya topraklarını tamamen boşaltmak | için teminat vermeğe âmade bulunmak. tadır. Akdenirde ve Şap denizindeki karşı- likir kuvyetlere dair malümat teatisine matuf müzakerelerde ehemmiyetle iler- | lemiştir. Yeni rejim altında Filistindeki İtal- yan menfaatlerinin himayesine ; elin. ce, bu hususta mühim noktalar üzerin. de şimdiden mutabakat hasıl! olan mek- tuplar teati edilecektir. Ş İngiliz topraklarında — propaganda meselesi hakkında yatıştırıcı — teminat verilecektir. Anlaşmanın aktinden sonra, Libya, daki İtalyan kuvvetleri en az yarıya in- dirilecektir. Bu vaziyete göre anlaşmanın yazıl. masın& başlanılmış olduğu görülüyor. | Maddelerden önce umumt bir deklâras. yon bulunacak ve bunda iki devletin Ak deniz havzasındaki menfaatleri bilhassa Italyan menfaatlerinin hayati mahiyeti göz önlüne alınmak suretiyle, karşılıklı olarak tanımacaktır. Nihayet, Fransanın menfaatleri de gözden uzak tutulmıyacaktır. Filhaki. ka, müzakereler başlarken Lord Pör - tun dikkati bu noktaya çekilmiş bulun- maktadır. Müzakereler başlamadan ön. ce, İngiliz Başvekili meclisteki beya- natında, İspanyodaki yabancı gönüllü- ler meselesinin hallini bu itilâfın akdi için şart olduğunu bildirmişti. Bu münasebetle İngiliz mahfilleri, hükümetin bu meselenin ademi mülda. hale komitesi tarafından halli için bü- tün gayretini sarfettiğini hatırlatmak- tadırlar. Atatürkün iyileşmesi üzerine Ber- Başlaralı 1 incide İlk olarak, geçen celsadan kalan Zabıtlar okunmuş ve kabul edilmiş, 938 bütçesi tetkik edilmek üzere büt go encümenine vorilmiştir. Bundan sonra, yeni belediye Ta- brtası talimatnamesina konması tek H? edilen maddeler ile Hıydırpuıl da domiryolunun üzerinden yaptırı- | dacak köprünün masrafıma belediye- nin de iştiraki, gazoz imalâthanele- rinin sıhhi şartlara riayeti için bele- 'diye zabıtası talimatnamesine konu- Tacak maddeler hakkındaki teklif- Joar bütço encümenine, sular iİdaroesi- nin 937 blânçosu ve belediyeye alt moktum emvali ihbar edonlere ik- Tamiye verilmesi hakkındaki mazba a alâkadar encümenlere verilerek Jbelediye zabıta — talimatnamesinin müzakeresine devam olunmuştur. Çavdar ekmeklerinin şekli hakkın- daki kayıt da münakaşalardan sonra kaldırılmıştır. Atatürkün sıhhatleri Müzakereleri müteakip — azadan HBthem Akif, Cumhurreisimizin ra- hatsızlıklarıma vo ayni samanda ta- mamen iyileşmiş — bulunduklarına Kgazetelerden muttall olduğunu söy- liyerek, Atatürkün fadel Afiyet et- Mmiş olmalarından dolayı duyduğu Böovinci Izhar etmiş ve rels vekili de bu sevincde bütün meclisin müşterek bulunduğunu söylemiş ve diğer aza- Jar da (hay! Hay) seslerile bu se- Yince İştirak etmiş ve Atatürke bir tazim telgrafı vorilmiştir. Moclis salı günü tekrar — toplana- caktır. Ermeni cemaatinin duası Ermeni patriği Mesrop Naroyan i- le, elamant? mecilsi! Atatürkün Afiyot bulmaları sevincile bir telgraf çek- mişlerdir. Ayni zamanda — patriğin erarile bugün bütün Ermeni kilise- Terinde cumhurrelsimizin sıhhat ve Afiyeti için dualar okunacaktır. Patrik, dün Beyoğlu kilisesinde- ki dinf âyine riyaset ederek Atatür- kün tahakkuk ettirdiği mucizoleri anlatan bir vaaz vermiştir. Bugün «tat 9,90 da da şehrimizin bütün Yahudi mâbedlorinde ayn! şe- kilde dun edilmiştir. iz?k çekilmesine karar Sirkecide gar meydanı Devlet Demiryolları — dokuzuncu işletme müdürlüğü, Nafla vekili Ali Çetinkayanın verdiği direktif dahi- Ninde plânları hazırlanmış olan Sir- koci garının otrafını açma işine baş lamıştır. Garm giriş kapısı karşısıma düşen kısımdaki istasyon bahçesi ve bura- daki barakalar kısmen kaldırılmış- tır. Diğerlerinin kaldırılmasına de- vam edilmektedir. Eaasen Devlet Demiryollarına ait binaların kaldırılmasından sonra ba zı dükkânların ve bir camiln istim- lâk ve yıkılmasına srra gelecoktir. Bu suretle garın giriş kapısı önünde büyük bir maydan açılacaktır. O za- man tramvaylar burada — bir kavls yapacaklar ve uzun müddet durma- dan yollarına devam edeceklerdir. Öğrendiğimize göre nafia vekâleti Birkeci gart ve elvarmdaki teslisatı şehrin Avrupaya olan kapısı denil- moğo Tâyık bir hale getirecektir. Pro fesör Proztun Iptidat projesinde Av- rupa şimendiferlerinin buraya ka- dar gölmesi 'münasip görülmemekle beraber Nafla vekâleti Sirkeci ga- rının bu bitiş noktası için en müna- sİp bir yer olduğu — kannatindedir. Bu lübarla yeni büyük Avrupa İstas- yonunun gene ayni sahada vücuda getirilmesi mukarrerdir. Mısırda seçimin neticesi Kahire, 1 (A. A.) — Anadolu ajan. sının husust muhabiri bildiriyor: Dün 110 yerde yapılan seçimde şim- diye kadar hükümet taraftarı partile- rin 38, müstakillerin 19, Sadi partisi. nin 12 ve Vefd partisinin de 3 mebus- luk kazandığı resmen anlaşılmakta « dır. - Teşekkür Aramızdan öbediyyon ayrılmati- Je bizleri sonsuz bir matem — içinde bırakmış olan alle reiszimizin vefatı dolayısile gerek bizzat, gerek mek- tap ve telgrafla taziyelerini bildire- rek elemimize iştirak etmek lütfun- da bulunan ve cenaze merasiminde bulunmak zahmetini ihtiyar eden n- Hle dostlarımıza alenen teşekkür ot- meği bir borç biliriz. Rahmetli İsmall Hakkınm oğlu Orhan Temel ile annesi ve kardeşi sinde ilerliyorlar HABER — Aksam postası Abide düşmanı Kurşun hırsız- larile mücadele Bamyacı Ali çaldığı kurşunlardan bir kusmayla Medrese ve camilerin harab olma. sına, hemen daima bakımsızlık sebeb gösterilir. Halbuki bu gibi eserlerin tahrib edilmesinde en büyük rol kur- şun hırsızlarının — üzerine yüklenmiş- tir. Kurşunları çalman cami ve med- reselar kısa bir zaman içinde yağmu. run tesiriyle berbat olmaktadırlar. Emniyot ikinei gube müdürlüğü bu hususu nazarı dikkate alarak kurşun hırsızlarıyla şiddetli bir mücadeleye başlamıştır. Geçen gün İzmire kaçı - rilmâk istenilen 500 kilo kurgundan sonra bu sabah da Lângada “Bamya- er Ali” namiyle maruf meşhur kurşun hırsızlarından bir! daha yakalanmış. ır. Bir ay evvel, gene kurşun hırsızlığı yüziünden mahküm olduğu ceza müd- detini bitirerek hapishaneden çıkmış Olan Ali, tekrar eeki işine başlamiş, ve bugün de Kocamustafapaşadaki medreselerden Böktüğü 70 kilo kur - şunu bür zembil içinde götürürken ya- kalanmıştır. Hükümetçiler Madrid cephe- yar- Beaştarafı 1 incide Terrlyente ve Azor kasabalarmı iş- gal etmişlerdir. Cumhuriyetçilerin taarruzları Las İnvlerunsdan Saclise kadar otuz kl- lometrelik bir caphede — inkişaf et. mektedir. Fransada endişe Paris, 3 (A.A.) — Sliyast mahfil. ler, İspanyada askeri vaziyetin son Inkişaftından dolayı endişe izhar et- mektedirler, Çünkü içlerinde bir çok ecnebi? gönüllüler bulunan Franko kuvvetleri Fransız hududu civarına türatle yaklaşmaktadırlar. Asilerin mukavemeti kırıldı Madrit, 1 (A.A.) — Asllerin Ara- gon cephesinde şiddetli hücumlarına rağmen cumhuriyet kıtaları kuman- danlığı iki hareket başarmıştır. Bun lardan biri üç gün evvel Alarrasin bölgesinde başlamış va 15 kilometre bir ilerleme ile neticelenmiştir. Hü- kümet kıtaatı Masozoso, Terrionte va Azoör köylerini işgal etmişlerdir, İkinel hareket Sellelada merkez ordusu tarafından yapılmış ve dün erkenden şiddetli bir topçu ataşin- den sonra başlayarak — akşam üzeri 12 kilometre ilerleme İle neticolen. miştir. Abanedas köylü çevrilmiştir. Geoneral Miaha, ansızın — taarruz karşısında kalan astlerin pek az mu- kavemot göstördiklerini bildirmiş. tir. Bununla beraber bu bölgede şid- detli muharebeler cereyan etmiştir. Barselonda Ingilizler Londra, 1 (A.A.) — Barsolondaki İngiliz teboasr şohri terke davet o- lanmuştlur. Lerida da vaziyet Fraga, 1 (A.A.) — Franko kıtaası saat 13,20 de Lerida dış mahallele- rinfn tik evlerini Işgal etmiştir. Aragon cephesinde Saragos, 1 (A.A.) — Havas ajan. sının muhabiri bildiriyor: Dün öğleden sonra ve akşam üze- ri General Moscardo — kumandasım- dak! krtaat Esplusu zapt ve Altorri- kona vasıl olduktan sonra Saragos ve Lerida eyaletlerinin hududuna kadar ilerlemişlerdir. Bu suretle şi- malde Solşaga kolordusu ve cenubda Leridayı sıkıştıran Yaguenin kolor- ve sol cenah partileri Z .NİSAN — 1938 Tek askeri olan memleket Ber- Baştaratı 1 incide gümrük memurundan ve yedi polisten ibaretti. “Fakat, bu elli gümrük memuru ara- simiri istilâddan kurtardı. Çünkü, bu elli memur İsviçrelidir!.., Lihtenştayn prensliği, harp sonuna kadar Avusturyaya bağlı idi. PFakat, ondan sonra, bugün neticesi İyi olan bir ihtiyatkârlık yapmış ve ÂAvusturya- dan ayrılarak, İaviçre federal hükü, metlerine dahil olmuştu. Avusturyaya bağlı kalsaydı, tabil, Avusturya ile be- raber, Almanyaya iltihak edecekti. Bu gün İsviçreyo bağlı olduğu için, Al- manya oraya tecavüzden çekinmiştir. Bu küçük hükümetin 12000 kişilik nüfusu vardır. Meclisteki meb'uslar | on beş kişiden ibarettir. Bunlar da iki partiye ayrılmıştır. Biri on bir kişilik, diğeri de dört kişilik parti! Ve bu on beş kişi aralarmda hiç uyuşamamakta, dır.! Lihtenştayn bükümetinin idaresi meş- rutf prensliktir. Birinci Frans ismini taşıyan prens bugün &S yaşındadır. Memleketin bütün nezaretlerini kendi- sinde toplayan ve ayni ramamda, başve. kil olan doktor Jozef Hvop fle, prens, her gün şatosundan telefonla kanuşur ve hükümet işleri hakkında malümat 2- lır, talimat verir. Bu pernsin devlet reisi olması da gariptir, Memleketi eline, ne hacp ede- rek geçirmiştir, ne babasından kaldığı için, ne de bir prensesle — evlenerek.. Pragda hükü- « met darbesi ©e Baştarafı 1 incide Bu gazete Prag, Bükreş ve Bel. grad arasında şimdiden müzakereye başlanabileceğini ilâve etmektedir. Ingilterede vaziyet nasıl mutalaa ediliyor ? —— — Londra, 1 (A.A.) — Çekoı!onk- yadaki vaziyet efkârı umumiyeyi ve bilhassa sol cenah gazetelerini moş- gul etmekte devam ediyor. Sol cenah gazeteleri, bu sabahki nüshalarında, Çekamlovakyanın hergün şiddetlenen kuvvetli bir tehlike karşısında bu- lunduğunu tebarüz ettirmektedir. Mançester Gardiyan diyor ki: “— Çekoslovakyanın — istiklâline hürmet edileceği hakkındaki Alman teahhütlerinin hiçbir. kıymeti yok- tur. Almanyanınm, Alman dili kulla- nrlan mıntakaları Ilhak etmek niye- tinde bulunduğu şüphe — götürmez. Nasgyonal sosyalist şefleri, bu meste. leyi aralarında — konuştukları, za, man bunda katiyon müttefiktirler. Yalnız Berlinde tetkik hususunda fikirlerde Ihtilâf vardır. — Bazıları, Südet mımtakasının Almanyaya il- hakından tonra Çekoslovak devleti- ni Almanyanın himayesi altında ida- me ettirmek, yalnız bu devleti küçük antant ile Fransız ve Sovyet ittifak. larından ayırmak fikrindedir. Diğer bazılarının fikrine göre, isa, yalnız tamamilae Çek olan mıntakalar istik- 1âlini muhafaza etmeoli, diğer ekalli. yetler ise mensup oldukları millete, yani Polonyalılar Polonyaya, Mü- carlar Macariatana ve Slovaklar ise kısmen Polonyaya kıgmen de Maca- ristana verilmelidir.,, Diğer taraftan Deyli Herald gaze- tesinin bildirdiğine göre, Çek nasyo- nal sosyallstleri Prag — hükümetine karşı bir hükümet darbesi hazırla- maktadır. Sag ve sol cenah arasında Prag, 1 (A-A.) — Di Zayt gazetesi yazıyor: THükümet birliğini teşkli bden sağ arasındaki İkllik gittikçe fazlalaşmaktadır. Bü. tün gol cenah Çek partileri, kamü- nlatler de dahil olarak, halkçı cep- henin ilk asasını teşki! etmek Üzere müştarek bir komite kurmuşlardır. Sağ cenah partileri ise sağ — tenah gençliği toşekküllerinin bir — öolden idaresi için daha bundan birkaç gün evvel bir mill?! komite vücuda getir- mişlerdir. Başvekil Hodza Bugün Südet Al- manlarının parlamento grupu relsi, Kund Je Alman südetleri pârtisinin reis muavini Rihteri ve Karpat Al- man partisinin rele muavini Frog- neri kabül etmiştir. dusu arasında hasıl olan delik ka- panmış bulunmaktadır. Cephenin bu yon! şakli Ebrenin şimalinde faaliyette bulunan bütün kollar tarafından yapılan manevra- larmm inkişafma imkân Hayır.. Birinci Frans burasını para ile satın almıştır. Memlekete varis olan düklerden birj Lihtenştayn prensliğini satmağı düşünmüş ve en fasla para verene ciro etmiştir! Bu küçük devletin bir tek askeri vardır! Lihtenştayn devletinin ordusu 1868 de lâğvedilmiştir. Bu orduda askerlik edenlerden bügün Andrecaa Kicher is, minde ve 97 yaşmdaki bir, asırdide tağ- dır. Bu ihtiyarın resmi, hükümetin mer « kezi olan Vaduz şehrinde hemen hemen bütün dükkânlarda yaldızlı çerçeveler içinde atılıdır. Sovyet Rusyada - temizlik BEer Baştarafı 1 incide Bahsedilen hâdise geçen hafta 13 Sovyet gemisinin, içindeki 800 ki-i ile Sibiryanın buzlu mıntakalarında kalmış olmasıdır. Şimal kutbu totkik heyetinde - başkan iki kişi: Yanson Je Berz minof da azledilmişler ve Bergami- nof tevkif olunmuştur. Buharin vc diğer eski şeflerin son muhâakemesi esnasında Bergaminofun da — ismi geçmişti. Hâdiso hakkında hükümetin te»- Nğinde “fena teşkilât, suç ortaklı?r ve kendine kıymet vormede İfrol., kelimeleri kullanılmaktadır. Dün de Sovyot idaresino karğı ha- roket eden 19 Sovyet liderinin daha idam edildiği haber verilmiştir. U- ral dağlarından Çin Türkistanına ku dar uzanan bir Sovyet cumhuriyeti elan Kazakistanda gizli bir muhake- me yapılmış ve eski kazak cumhur- relsi Kulemkekof, eski başhâkimicr den Yeskarayef, komünist partisinin mahall! sekreteri Sadvakozof ve da- ha 16 kişi idam edilmiştir. Kasapların ” dilekleri Hükümetin İstanbulda et fiatlarmı indirmek için yaptığı büyük fedakâr lığa rağmen, fiatların uctuzlaması i . şinde birçok müşkülüta tesadilif eden ve kasaplık hayvan komisyoncuları ve toptancılarla aralarında büyük ihs tilâflar çıkan İstanbu! kasapları, bu hali, bu büyük işe teşebbüs eden başa vekil Colâl Bayara bildirmeyi münga sip görerek Ankaraya dört kişilik bir heyet göndermişlerdir. Perakendeci kasaplarm Ankaraya gönderdiği bu heyet başvekilden et meselesinde tam muvaffaktyetin hu. süle gelmesi için bazı istirhaml--da bulunacaktır. Perakendociler, bütün hüsnüniyete rağmen toptancıların et fiatlarını narha uygun bir hadde tut. mamaları dolayısile kendilerinin doğru dan doğruya celeb komisyonculardan günlük ihtiyaçlarını tedarike, bunu mezbahada kestirerek resmini verdik- tan sonra kendi dükkânlarında satma- ya imkân verilmesini istiyeceklerdir. Ete narh konulduğun gündenberi ce. leb komlayoncularla toptancılar itti « fak ederek komisyoncuların doğrudan doğruya kasaplara hayvan vermoleri- ne imkân bırakmamışlardır. Bu yüz. den kasap istenilen ifatı — vermeye meebur olmaktadır. Halbuki toptancıs nn bir Karaman koyünu başına al- dığı fark 140 kuruştüur, Meselâ, son satışlarda mezbahada Karamanı toptancılar kasaplara kilosu 44 kuruştan teklif etmişlerdir. Halbuki Karamanın 37 kuruştan verilmesi narh iktızasıdır. Belediye toptan fi « atları mezbahanmn kapısında ilân et. mektedir. Fakat toptaner istediği lıı- t vermiyen kasaba: — Satacak malım yok! Cevabmı vermektedir. Kasaplar başvekil Celâl Bayarm bu hale muhakkak nihayet verecoği ümf dindedirler, Zayi — Mührümli kaybettim, yeni- sini alacağımdan eskisinin hükmü yoktur. 1 Paşabahçe Yalı sobak Zehiye —