2 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Yeni yat, iîay_ sonra geliyor Yatta spor hâvuzu yapılacak, Ertuğrul yatı satılacak Cumhurrolsaliğimiz içir Almanya- da satın alman yat, İngiltoreden an- cak bir buçuk, iki ay sonra hareket edacektir, İngiltereda yat üzerinde bazı tadilât yapılacaktır. Bu arada, yatın içinde büyük bir yüzme havu- zu da yapılmast kararlaşmıştır. Bu suretle, dünyanın buen — büyük, en güzel ve en konforlu yatı favkalâde Lord Loyd Bu akşam Atinaya hareket ediyor Dün Ankatadan şehrimize gelen, İngilterenin eski Mosrr fevkalâde ko - miseri ve hâlen Lordlar kamarası aza. sından Lord Loyd, Albay Bizc'le bera- ber, bu akşamki eksepresle Atinaya gi- decektir, Lord Loydla beraber bulunan albay Bric, bulunduğu bir beyanatta şöyle demiştir: “— Lord Loydun seyahatinin, daha doğrusu beraber yaptığımız dolaşma - mın ne siyasi, ne de resmi bir mahiyeti yoktur. Malümunuzdur ki, Lord Loyd Bir birlik namına çalışmaktadır. Bu birlik te, ne resmi bir teşekküldür, ne de hükümetin bir teşekklilü.. Sadaca, hedefi ve programı ile Framsız birliğine benzer, Gayesi hariçteki İngiliz talebe. sinin, İngiliz mektep ve fikir müessese- lerinin varifesiyle alâkadar olmaktadır. “Geçen Temmuz ayından itibaren Lord Loytd, benim de genel sekreteri bulunduğum bu mücssesenin başkanlı- nt uhtesine almış, bu teşekküle yeni bir hız vermeği ve, bilhassa, işsizlikten mustarip olan hariçteki İngiliz ve Mal- talılarla meşgül olmağı gaye edinmiş . tir. Biliyoruz ki hemen hemen bütün memleketlerde bugün kendi tebaalârını himaye eden kasunlar vardır. Fakat, elli seneye yakın bit zamandanberi ec. nebilerin duçar olduklarr mahdut şe- raiti düzeltmek için mümkün olduğu kadar çalışacağız. “Kehireden Kıbrısa gittik ve orada tetkikte bulunduk. Buradan — Atinaya geçeceğiz; — sonra, — teşekkülümüzün merkezinin bulunduğu Londraya gide- ceğiz. “Ürnit ederim ki Lord Loydun Ankara- daki temasları gayemize hizmet edecek mahiyette olmuştur.,, İngilterede tayyare- lere sulikast Londra, 1 (Husust) — Tayyarelere yapılan suikast hakkındaki tahkikat de- vam etmektedir. Diğer taraftan, İngiliz siyset mahati. Hi bu mesele İle meşgüldür. Dün Avam Kamarasında bu mesele konuşulmuş, salâhiyettar kimseler izahat vermişler. dir . Atina radyosu 10 Nisanda neşriyata başlıyor îunı.nlaıaııda bir radyo istasyonu kurulmuş ve tecrühe soervislerine başlanmıştır. Bir Alman fabrikası tarafından tesla edilen bu lstasyon orta dalga- nın 499 metresinde çalışacak ve neş- riyata 10 nisanda başlayacaktır. 15 kilovat tuvvetinde olan Yuna: nİstan radyosu — memleketimizden gök güzel işltilebilecektir. Galatasaray ikinci relsi de istifa etti Galatasaray klübu idare heyeti aza, sından veznedar Muslih ile futbol kap- tanı Vamığın istifalarından sonra bu- gün de Osman Müeyyet ikinci reizlik vazilesinden çekilmiştir. Bir tavzih Mersinde bir milyon lirâya varan mü- him bir döviz kaçakçılığının meydana gıkarıldığı ve dokuz kişinin mahkeme- ye verildiği yazılmıştı. Suçlular arasın. da ismi geçenlerden biri, bu haberin doğru olmadığını, bir iftira karşısında kaldıklarını, “hakikatin İktısat Vekâleti müfettişliği ve Mersin vilâyeti Türko- “fis müdürlüğünce de anlaşılmış — öldü- ğünu,, bildirmektedir, ! modern bir apor havuzu ile de tozyin edilmiş olacaktır. Yat süvariliğine, Eğe süvarisi Salt kaptanın tayini keyfiyeti tasdik o- lunmuştur. Hrtuğrul yatının zabitan çarkçı, doktor ve diğer müstahdemi- ni yeni yata verilmişlerdir. Yeni yat, alındıktan sonra Ertuğrul yatı hiz- metten — çıkarılmıştır. Bu tarihi ve emektar yat yakında satılacaktır. Hitler bugün Avusturyada Alman kıtalarının geri çekileceği söyleniyor Berlin, 2 (A. A.) rildiğine göre, anşlusdanberi Viyana- da bulunan Alman ordusunun 27 inci firkası Almanyaya hareket etmiştir. Diğer Alman kıt'aları da yakmda A. vusturyayı terkedeceklerdir. Bazı mahfellerde zannedildiğine gö- re Alman kıt'alarının Avusturyadan ayrılması Avusturyada plehisitin as. kerf bir zafer havası içimtde cereyan etmesine mâni olmak arzusundan ile- ri gelmektedir. Ayni mahfeller, kıt'aların geri alm- ması neticesinde Almanyanm harici siyaseti hakkmda faraziyatta bulunu- lamıyacağını beyan etmektedirler, Bu mahfeller 12 martta Avusturya. nm süratle işgal edilmiş olması bu memleketin noktalarının birkaç santte işgal edilebileceğini gösterdiğini ilâve eylemektedir. Hitlerin nutukları Hitler bugün Avusturyada buluna- caktır. Mumaileyh, pazar günü Gratza gidecek ve muhtelif Avusturya gehir- lerinde her gün bir nutuk söyliyecek. tir. Hitler 9 nisanda Viyanada buluna- cak ve büyük bir ihtimalle intihabat mücadelesinin son nutkunu söyliye- cektir. Hitler 10 nisanda Viyanada rey ve- recektir. d ALCZ * Musolini, İtalyan — imparatorluğunun birinel mareşalı ilâni münnsebetile Hit. lerden aldığı tebrik telgrafına aşağıdaki cevabı vermiştir: “Telgrafınıza ve Taşist İtalya hakkındaki temennilerinize bütün kalbimle teşekkür eder ve samimf selâm. larımı gönderirim... * Havr limanında — 10 numaralı Abey romorkörü ile Mosley ismindeki Norveç bandırah Sarnıçlı vapur İlmanın — melha. linde çarpışmışlardır. Romorkör — batmış ve mürettebatından 6 kişi kaybolmuştur. * İngiliz dahiliye narırı — Samuel Hor 1 mart 1938 denberi 1917 — Avustaryalıya İngiltereye gelip yerleşmek müsandesinin verildiğini Avam kamarasında söylemiş. tir. G1 kişinin talebi reddedilmiştir. * İngilterenin Cebelüittarık vali ve baş- kumandanlığına genecal — İransayit tayin olunmuştur. Şimdiki vali general l(ırııu..l tön önümüzdeki bir iİlkteşrinde tekalit 0. hacaktır. * Holanda finans bakanlığı, silâblanrmıa masrafları için, vergilerin yeniden arttı- rılmasını derpiş etmektedir. — Hususi bir müdafaa sandığı tesis edilccektir. * Vatikan radyosu tarafından bu akşanı yapılan neşriyatta, Avusturya katolikleri. ni nasyonal sosyalizme iltihaka ve Avus. turyanın Almanya ile birleşmesini tasvibe davet eden Viyana piskopasluğunun hattı hareketi sarih surette takbih edilmektedir. * Amerika birleşik devletleri dabiliye nerareti,helyüm gazının yabancı memleket lere satışı hakkındaki yeni nizammameyi neşretmiştir. Bu niramnameye göre, hel. yumun harp için kullanılmaması esçe şart tır. * Norveç mebusan meclisi, milli müda. faa İçin hükümete 52 milyon kuronluk bir istikraz akdine mezuniyet veren bir ka- nun projesini 6 reye karşı 144 reyle tasvip etmiştir. * Bulgaristan ile Polonya arasında bir matbuat anlaşması vücuda — getirmeği is- tihdaf eden kömite, dün — Varşovada ilk defa olarak toplanmış ve mesaisine baş. Javsıştır. — Resmen bildi. | | İ ı' SAKARYA sinemasında görülecek film. NAMUS LEKESİ Filmi, cidden ilânci bir (SUHİSTİMAL DAVASI) filmidir. Baş rollerde; Victor Francen . Sesstue - Hayakawa - Lisç Delamare . Lois Jouvet Tlâveten: PARAMOUNT JURNAL. Greta Garbo İtalyada ve Avusturya hâdiselerinin mabadi. |l Bu Pazartesi akşamı Müşkil “Viktorya,, rolünde Biletler şimdiden satılmaktadır. Yerlerinizi temin ediniz. Tel, 41341 Ankara borsası açıldı Maliye vekili bu münasebetle bir nutuk söyledi Ankara, 1 (A. A.) — Ankara men- kul kıymetler ve kambiyo borsası bu- gün açılmıştır. Bu münasebetle yeni borsa binasında yapılan meraslme başta maliye vekili Fuad Ağrakı oldu. ğu halde C. H. P. genel sekreterlik yardımcı Üyesi Münir Akkaya, mali. ye vekileti müsteşarı Cumhuriyet merkez bankası genel di. rektörü Kemal Zalm Sınal, ve bütün diğer bankalar direktörlerile banka - lar idare meclisleri üyeleri, maliye vekâleti erkânı, belediye reis muavini ve Ankarada bulunmakta olan yerli, ve ecnebi matbuat mümessilleri işti - rak eylemişlerdir. Maliye vekili Fnad Ağralı borsayı açarken demiştir ki: “— Cumhuriyet hükümetinin ras - yonal çalışmaya verdiği ehemmiyetin feyizli neticelerinden birisine daha bu gün burada şahit oluyoruz. Filhakika rejimimiz, bütün işlerin yekdiğerile olan alâka ve irtibatmı ahanktâr bir surette tanzim ve idare için cumhuriyet merkezinin ona göre, teşkilâtlandırılmasını Ümir bulunmak- tadır. İşte bu lüzum ve zaruretle mali mü- essesccirimiz burada toplanmış ve bu. nun neticesinde de mali transaksiyon. lar vüsat kespetmiştir. Millf paranın fit istikrarının mu. hafaza ve takviyesine programının ba- gında yer vermiş olan hükümet, bor- sazın bu sabahki rolünü nazarı itiba- ra alarak Ankarada bir kambiyo bor- sasının açılması lüzumunu takdir et- miş ve bu kararmı bugün tahâkkuk ettirmiştir. Ankara kambiyo borsasını açarken bu mübim müessesenin memleketimiz iktısadiyatı için hayırlı ve verimli ol. masmı dilerim.., Borsa idare meclisi reisi Ferid Fer. had Demirtaş da verdiği oevapta, cumhuriyet —hükümetinin borsadan beklediği hizmeti ifa için borsa âcen- telerinin kendilerine düşen vazifayi hakkile yapmakta hiç bir vakit tered. düd etmiyeceklerini göylemiştir. Bunu mütcekip maliye veikli Fuad Ağralı ilkönce nukut ve onu takiben de menkul kiymetler muamelelerina ait kısmın kordelâsmı muvaffakıyet temennisile kesmiş ve bu esnada çalı- nan kampana ile esham ve tahvilât ü- zerinde ilk satışlara başlanılmıştır. Birine) muamele, birinci tertib Türk TUÜRK sinemasında Deli Petro Milyonlar sarfile yapılan, herkesi hayrette bırakan, Merakh, heyecanlı film. ilâveten : BAHÇE SARAY Şark opera filmi Bugün saat 1 de matinc Cezmi Erçin, 2 .NİSAN — 1888 ” BEREFETELA AAA p3 Aşk... Müthiş ihtiras... Kuvvetli enirika... filmi * we "Prens ALBERT,, rolünde Amerikan filo- sunun harekâtı Japonyada hiç hoşa gitmiyor Tokyo, 1 (A. A.) — Japon gazete. leri Karolin adalarmda — Japonyanın mandası altında bulunan Truk ada- sina 27 mart gecesi meçhul bir gemi- nin yaklaştığını ve projektör ile sa. Hilleri taradığını bildiren haber- kar- şisında Japon resmi - mahfellerinin duydukları heyecana terceman olmak- tadır. —- v Umumiyet itibariyle bahriya malh- fellerinin naşiri efkârı telâkki edilen Hoşi gazetesi, bu hâdiseyi, son Ame. rikan manevraları ile alâkadar gör - mekte ve bu manevralar sahasıım Ja- pon mandası altmdaki adalar mınta. kasını dahi ihtiva edebileceği hakkm- da Amerikan gazetelerinin verdiği bazı haberleri sütunlarma geçirmek- tedir. Bu gazete sözlerine şöyle devam ct- mektedir: “Bu manevralarım, Amerikan harp gemilerinin Singapuru ziyaretlerin . den ve İngiltere Ile Ihtilâfa rağmen A. mörikanın Kanton ve Enderburi ada- larmı işgalinden sonra vukua gelmiş olması da bilhassa şayanı kayıtlır. Herhalde bazı Japon mahfilleri, A. merika birleşik devletlerinin pasifik- teki faaliyetinin sarih surette Japon- yayı istihdaf eylemesinden dolayı çok müteessiftirler... Eskişehirde feci bir kaza Eskişehirde Devlet Demiryolları a- telyesinde bir kişinin ölmesi, bir kişinin de yaralanması ile neticelenen bir kaza olmuştur: Demir bir deponun inşaatında çalı. şan İşçilerin üzerine, demirler birdenbi- re düşmlş ve işçilerden Sivaslı Nuri demirler altında kalarak ölmüştür. Nu- riyi kurtarmak istiyen arkadaşlarından Salih te, ayağı ezilerek ağır surette ya. talanmıştır . borcu üzerine yapılmış ve 19,50 den 20 tane satılmıştır. Bunu takip eden muameleler de şunlardır: Anadolu mümessil senedi T0 tane 40,50 den İş bankası esnedi 50 tane 10,80 den. İş bankası senedi 50 tane 11 den. Merkez bankası senedi 10 tane 98,50 den. Merasimden sonra dıve!llln-!ıııır lanan büfede izaz edilmişlerdir. - Kraliçelerin en büyüğü ve zevcelerin en yükseği İ KRALİÇE VİKTORYA (MİLLETLER KUPASI) büyük mükâfatımı kazanmış fransızca sözlü — filmin ilk iraeşi şerefine PEŞTE SERGİSİNDE 6 GÜN EÜKREŞ ŞEHRİNDE 2 GÜN ÖTEL, VAPUR, TREN, YEMEK, GEZME HEPSİ BERABER 98 Lra 30 Nisandan 1 Mayısa kadar Müracaat: NATTA İsisabul Telefon: 44914 Japonlar Şanghaya çekiliyor Çinliler bu şehre 130 kitometre daha yaklaştılar Londra, 2 (Hususi) — Şanghayden gelen haberlere göre, Şanghayın 100 kilometre kadar yakininde mühim muharebeler cereyan etmektedir. Çin muntazam askezleri burada Şanghay Vuhu . Hançu müsellesi içinde çeteler le birleşmişlerdir. Çinliler, mülcadeleyi son on gün |- çinde Şanghaya 130 kilometre data yaklaştırdıklarını bildiriyorlar. Bitaraf yabancı bir. menbadın &l- pan malümata göre, son hafta züs- fında her gün Şanghaya en az elli Ja. pon yaralısı getmiştir. Diğer taraftan Japonyada iktısadi vaziyetin bozulduğu anlaşılryor. Tok- yoda mağazalar, resimlerin fazlalaş. ması Üszerine bugünden itibaren, fiat- lı.rmı yüzde 10 ilâ 15 yükseltmişler. Çlnin aylarca yelecek silâhi var Londra, 1 (Hususi) — General Çang Kay - Şek, karısıyla beraber gşimal cephelerindeki teftişlerinden döndük- ten sonra Hankov'da “Taymis” gaze- tesinin muhabirine beyanatta bulun. müuştur. General, harbin Çinliler lehine inki- şafından çok memnundur, General, harb malzemesi hakkındaki suale, va. ziyetin “şimdik! halde” bu cihetten hiç biy endişe vermediğini söylemiş- tir, “Taymis” in muhabiri bunu, Çi. nin elinde aylarca yetecek harb mal- gemesi bulunduğu geklinde teafir et- mektedir,