21 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

T L gn AKŞAM POSTABSI ŞSahibi ve Neşriget Müdürü Hasan Rasim U4 (İDARE EVİ : istanbul Ankarı Peste gelmei iisatet 1D6. Telaraf eöreit S Yazı işleri telefonu: 2 : 24370 1 20335 idare » X Hün « * î_hş Siyasa Sokak ! Yazan : Şekip Gündüz Nasyonal sosyalist Cermenlerin Vi- şanayı aldıkları gün, Tuna devletle- rinde muhtelif tahrikler yüzünden müzmin bir huzursuzluk başlayacağı- nı, hatta bu devletlerden bazılarmın gok sinirli İç siyasa — mücedelelerine düşebileceklerini bu sütunda izaha ça- lışmıştık. Geçen günler, hadiselerin © tahminlere uygun bir seyir takip et- mekte olduklarını göstermektedir, Biz, Viyanada kürulan yeni nazi umu mi karargâhınm ilk ağızda Peşte ve Bükreşte müessir olacağını kaydetti- ğimizi de hatırlıyoruz. Peştede nasyo- nal sosyalist temayülliü muhtelif te- gekküller vardır. Bunların “yahudi aleyhtarlığını şiddetlendireceğini, hat ta belki, Macar hükümetinin, öteden- beri yahudiye düşman olan geniş halk tabakalarının sempatisini kaybetme- mek endişesile daha atik davranıp yahudi düşmanı kesilivereceğini,, de göylemiştik. Sonra, Romanyada Gö- ganm tahrikâta başladığını, siyasf hayattan çekildiği iddiaama rağmen Kodreanonun, gizli gizli, fakat mutla. ka eskisinden daha giddetli bir fanli- yeti olacağını ilâve etmeği de unut- mamıştık. Hiç şüphesiz, şimdi, bu tahminleri- Taizdeki isabeti bir keramet suretinde göte vurmağa çalışacak değiliz. Zira Tuna huvzasındaki siyasi vaziyetin az gök dikkatli bir tahlili, insanı zaten ve ancak bu düşüncelere ulaştırmakta idi, Bununla beraber o tahminleri yap tığımız günlerde, anşlustan sonra Âl- manyanm, bu devletler üzerinde bu tarazda bir tesiri olmayacağını Bsöyli- yenler bulunmuş olduğunu da hatır- Jatmaktan kendimizi alamayacağız. Gelelim yeni hadiselere: Bugün, Peşto hükümetinin yahudi düşmanı bir cephe aldığı meydanda- dır. Fakat bu cephede henliz naziliğin aradığı keskinlik yoktur. Daranyi le arkadaşları yahudiliği kökten tara- mak cihetine gitmemişlerdir. Daha doğrusu gidememişler ve acizlerini gizlemeğe dahi lüzüum — görmemişler- dir. Daranyinin Peçte gazetelerinde gıkan beyanatından hldığımız gu par- ça büu aczin sebebini açıkça göze vur- maktadır. “Hükümet yahudiliğe karsı alı- nabilecek tedbirlerin azamf hudu- duna kadar gitmiştir. Ekonomik müvazenemizi bozmadan daha ileri- ye gitmeğe imkân yoktur. Daha ile- riye gitmek istiyenlerle beraber o- lamayız. Çalışma ahengimizi “so- kak,, m arzularına göre değiştire- meyiz, Esasen “sokak,, dan emir âalmağa tahammülümüz yoktur.,, Daranyinin “sokak,, dediği şey bu hadisede nazi manasına gelir. Eski. den, sadece masum ve çalışkan hem. gerilerle dolu olan şehirlerde emniye- tin hüküm sürdüğü “sokak,, şimdi; müfrit temayüllerin demagojilerile intizam ve asayiş kuvvetlerine karşı yapılan nülmayişli ve tehditli yürüyüş lere sık aık sahne olmaktadır. Bü "sö- kak,, bazan komünist, bazan faşist, bazan sosyulist, bazan nazi oluyor. Her memlekette temiz vatandaşın te- mennisi, bittabi “sokak,, ın eski hall- ne ve basit manasına avdetinden iba- rettir. Ama, sokak birçok memleket. lerde öyle şrmarık bir sonradan görme olmuştur ki, ölen iç emniyetin bu 14 netli mirasyedisi birikmiş şeametleri- ni tamamile harcamadan bu temenmi yerini bulacağa benzemiyor. Ş“ GDND"Z Sonya Heni tehdit edildi “1000lira yollamazsan kendini ölmüş İsveçli Yıldız Büyük bir korku ve tehl:ke atlattı Sinema âleminin en sevimli artistlerine den biri de, Iuç |uphm Sonya Henidir, —ampııunudur $imdi, bu güzel kızın bir adam tarafın dan öldürülmek istendiğifi söylersek ta- bit hayret edersiniz. Amerikadan gelen bir haber herkesi şaşırtmıştır. Sonya Heniyi öldüreceğini söyliyen a. dam, Pred Kenigam isminde, 24 yaşında bir gençtir. Bu adam; Mis - Heniye bir mektup göndermiş, bizim paramızla 1000 lira kadar bir para istemiş, ve “vermez- sen kendini ölmüş bili,, demeği de unut- mamıştır. Bu tehdit karşısında zavallı kız ne ya- pacağını şaşırmış; evvelâ, hayduttan kör karak, bu parayı vermeyi düşünmüştür. Fakat, sırrını açtığı bir arkadaşı kendisi- ne: — Aptallık etme! demiştir, bin lira ve- rilir mi hiç! Polise müracaat et... Sonya Heni polise müracaat ediyor ve, bu gibi haydut meselelerinde pek nadir bir muvaffakiyet olarak. Amerikan poli- bil!,, SD Patinaj şampiyönu ve Sinemtir yıldın Sonya Heni sİ, artisti tehdit eden adamı bulup mey- danâ çıkarıyor; tevkif — ediyor.. Şimdi mahkemeye sevkolunacak. Sonya Heni, kendisini — pek korkutan tehlikeyi bu suretle atlatmış bulumuyor. Sinema sütunlarımızda evvelce de yaz- dığımız gibi, artist, — İsveçlidir ve daha 6 yaşında iken patinaj yapmağa başla- maştır. 14 yaşında dünya kadın patinaj şampiyonluğunu kazanmış, 1936 da, şöh- reti bütün dünyayı tutmuştur.. Göbels meşhur yıl- dızları Almanyaya çekiyor Kate dö Nagi Berline çağrıldı .. dört fılm Geçen gün Kate de Nagi'ye telefon e diyorlar: — Allo! matmazel de Nagi siz misiniz? Burası Berlin. Doktor Göbels yarın sizi burada bekliyor... Artist heyecana düşüyor. Kalbi çarpı- yor. Paristen tayyareye atlıyor ve der- hal Berline gidiyor. Doktor Göbelsle ko- nuşüyor: Alman propaganda nazırı, aslen Ma- car, fakat tabiiyet itibarile Fransız olan artiste, Almanyada dört film — çevirmek için bir mukavele teklif ediyor. Dört film çevrildikten sonra, artist isterse muka- veleyi uzatabilecektir. Çünkü, Almanya Kata de Nagiyi bir Alman artisti yap. mak niyetindedir. Artist Göbelsle konuştuktan sonra, tek rar tayyareye biniyor ve Parise geliyor. Pariste bulunduğu beyanatta şöyle di- yöri “— Başıma gelenler beni serseme çevir. di. Hödise öyle çabuk ve beklenilmiyen Tayyareciler yil- ; dızlarla evleniyor Tayyarecilerin yıldızlarla evlenmesinde herhalde şaşılacak bir şey olmasa gerek. Çünkü, havalara yükselen bu insanların *yıldızlara,, âşık olmaları kadar tabif bir gy olamaz, Sinema artistlerinin ha- vailikleri de gözönünde tutulurza, tayya- recilere yıldızlar en muvafık eş -sayıla- bilirler. Son zamanlarda büyük rekorlar kıran iki tayyareci de birer artistle evleniyor. Bunlardan biri Dik Meril, diğeri de Ha- ri Riçmandır ve bundan iki sene evvel, Atlâs Okyanusunu beraber geçerek, bü- yük bir rekor kırmışlardır. Dik Meril'in evlenmek üzere olduğu artist, Holivut semasında yeni parlayan bir yıldız: Ving Tobidir. Hari Riçman da meşhuür bir varyete — kumpanyasına mensup dansöz Hazel Riçmond ile evle- niyor.. çevirecek bir şekilde vukua geldi ki, rüya gördüm samyorum. Düşünün bir kere: İki sene- dir Berlinde jilm çevirmemiştim. Çevir- meğe niyetim de yoktu. Hoibuki şimdi, önümüzdeki perşembe günü “bir ipek te. H,, isminde bir filme başlıyacağım. Ayni fülmde benimle beraber Villi Friç de tol alacaktır. — Acaba tamamile orada mt kalacak- sınız? — Aslâ! Otto Belçikada kendis!ni emnişette görmüyor Arşidük Ottonun şimdi bulunduğu Bel- çikadan Londraya gitmek niyetinde ol« duğunu yazmıştık. Landra gazetelerinin verdiği yeni ma- Eden'in de benzeri çıktı Adamcağız Holanda- da gazetecilerin hü- ctumuna uğradı Sinema artistlerine benziyenler ken- dilerini çok mestit sayarlar; Bir gün baş- larına devlet kuşu konması ihtimali var. dır. Fakat siyaset adamlarına benziyenler hallerinden öyle şikâyetçi ki! Başlarına devlet kuşu değil, bütün halk üşüşüyoru Geçen gün, Hitlere benziyen bir Fran- sızdan bahsetmiştik. — Kendisini Hitler sananların iz'acından muzlarip olan bu adam taliinden şikâyet ediyordu. Şimdi — Amsterdamda da Edene benzi- yen bir adamın bulunduğu haber verili- yör. Bu ikinci Eden, Spuner isminde bir İn- giliz tüccardır. ve iş icabı. Holaridaya gitmiştir. Fakat, kendisi Edene o kadar benziyormuş ki, Amsterdama ayak basar basmaz halk ve gazeteriler, fotoğrafçılar etrafını çevirmişler, resmini almışlar mü- lükat istemişler. Hattâ Alman gazetele. rinin Amsterdam — muhabirleri Berline şöyle haberler göndermişler: *“Eaki İngiliz haritiye nazırı Eden bü. raya gelmiştir. Kendisinin Çörçilin ge- çenlerde Pariste yaptığı, gibi. Holanda hükümeti ile yarı resmi bir surette görü- şeceği ve kuvvetle zannedilmektedir.,, Fakat adam, kendisinin Eden olmadı- B nihayet zorla anlatryor ve kabul et- tirebiliyor. Öndan sonra da — rahat edip kendi işi İle meşgul olmağa fırsat bulu- yor, O esnada, hakiki Eden İngilterede, Yorkşayı'da istirahat etmekteydi. Hitteri Romada esmerler karşılayacak Hitler yakında Romaya gidecek, Ro- ma, Alman devlet reisini karşılamak » Çin uzun müddettenberi hazırlanıyor.. Bu hazırlıklar arasında Romada Na- polide ve Floransada Hitleri karşılamak üzere genç kızlar ayrılıyor. Bunlar, elle- rinde çiçeklerle, güzel milli elbiselerile, Hitlere hoş geldin diyecekler. Fakat, İ- talyan hükümeti bunları yalnız esmerler- den seçiyor... Bütün şehirlere gönderilen bir tamirste, Hitleri karşılamak için ay- rılan genç kızların esmer olması ve bü suretle İtalyan kadın tipini temsil etme- leri bildirilmiştir. Şimdi İtalyada saçlarmı sarıya boya- yan kadınlar biraz pişman olmuş bulu- nacaklar! lümata göre, Arşidük Otto annesi eki| Po) Bonkurun kızı imparatoriçe Zita Belçikadaki çatoların- da kendilerini emniyette hissetmemekte- dir, Çünkü, Berlin hükümeti, — Arşidük Ottoyu vatan haini olarak ilân etmiş ve hakkmda tevkif müzekkeresi kesmiştir. Arşidük, Hitlerin dine geçtiği gün tev- kif olunacaktır. Bununla beraber, Alman — hükümeti, Ottomün tadesini isterse Belçika bu tale- bi reddedecektir. Fakat, Belçika hükü- meti Almanya ile bu meselede ihtilâf çı- karmak ve müşkülâta girmek arrusunda değildir. Bunun için, Arşidük Otto Bel- çikadan çekilmeyi daha münasip görmek tedir. Girit adasında Ecnebiler arazi alamıyor Atinadan bildirildiğine göre, Yunan hükümeti, bir kararname ile, Girit ada- sında yabancıların arazi satım almalarınt menetmiştir. Bundan sonra da adada hiç bir ecnebi herhangi bir arazi alamıya- caktır. Amerikadan çuğrılıyor Eski Fransız başvekili ve bundan ev- velki kabinede hariciye nazırı olan Pol Bonkurun kızının artist olduğutu ve bu- nun Üzerine Pariste uyanan alâka ve he- yecanı yazmıştık. Katrin Pol ismile sahne hayatına atı- lan bu genç kız, ilk — temsillerinde çok muvaflak olmuş ve şöhreti artık yalnız Fransada değil, bütün dünyada duyul. mağa başlamıştır, Hattâ kendisini Ame- rikaya davet edecekleri söyleniyor. 3 850 000 000 dolar ihtiyat fazlası ! Vaşington 21 (ALA.) — Amerika bankalarının ihtiyat fazlaları, bir re- kor teşkil etmekte olan 3,850,000,000 dolara baliğ bulunmaktadır. Bu rakam federal Rezerv Bordun tarihinde gim- diye kadar görülmemiş olan bir mik- tardır. 935 senesinde ait olan bundan evvelki rekor 3,300,000,000 baliğ bu- lunuyordu, 21 NİSAN — ıı:ınmsıım Hicri: 1357 — Sefer: 21 , B " S ığı 1060 1855 2056 vas ;*;şgğ!ıîn Harncstlı YKSN Stomocin deremakr için Beredle ) GYOSL Bebeli Cübelli 88 » ÖL Wüy dhetir EM07. Geniz yoltarı yamı kael, Edremit, Ayvalık ve Dikiliye uğrıya- rak İzmire gidecektir. Karadeniz postası: Yarın sefer yapıl- miyacaktır. giyzr & brle ÇÜi TI : ! | Hİt bilki ;’Eî*îğ İ l PE * Tahisarlar idaresi için 653 metremikd- guma günü snat 14 de İdarenla ıım“ tevazım ve.mühayaat Şubesinde pazarlıkla satın alınacaktır. . € İnhisarlaf Hkör fabrikasında mevctt 85 adet müstamel fıçı, yarınkl cuma günü tur. Polis mektebinde mevcut 26 parça eşya Acık arttırma suretile — satılacaktır. Salığ yarınki cuma” günü saat onda — Yıldırda polis mektebi Mıııındı rıpılmlnr İstanbul llıııııodıx ecıılıdllıll yeni idare heyeti seçimi yarımnkl cuma günü ce- miyetin Galalada Adalet hanındaki merke- sinde (saat 10 dan 16 ya kadar) yapılacak- ır. Gecen tane bugün Dü ©oldu ? * Başvekli İımu. İnönü — Belgradı Biyaretter — gonra .ıhılmlu geldi. * İki yüz mülteciyi şehrimize gelirmek Özere lıı'ıdıuıı 'ıpnııı İspanyaya gitti. Türk: Rıbıııını. İıkk Pariste buluşa. hırı. Saray: Meçhül — kadın. — /pekr Silâh kuyveti. Sümer: — Arşın mal — alan Sa karya: Yalnız senia için. Alkazar; Telör. gü ve bir gecede üç cinayet.Asri Ölümü şu- ti ve karısı ve daktilosü. İSTANBUL Ferah: Üç film birden: Azak: Kraliçe Viktorya (Adolf Volbruck) ve Çin geçidi Mittt Nlhrıeenln gözdesi, A :lnlt SI'ZAR BORJİYA SAMATYA: Cinayet masası Tophot Tivatıosar TURAN TİYATROSU Hakkı Rüşen ve arkadaşları Tstanbal Ar tiyatrosu sanatkârları birlikte Matmazel Miçe . Pençef varyetesinin iştirakile İki oyut birden: KRAL ÖDÜP 5 perde — Mütercimi Recat Sanay, KONYA KÜLAHI komedi 220 ecnebi Fransadan hudut haricine çıkarıldı Paris 21 (A.A.) — Dahiliye nazı- rı, dün nazırlar meclisinde memleket. to bulunmaları erzü edilmiyen occne- bilerin nezaret altında bulundurulma. B ve memleket haricine çıkarılması hususunda ittihaz edilmiş olan tedbir. ler hakkında izahat vermiştir. Geçen hafta 220 ecnebi memleket lllıııııfuıııır.ı—uchı ricine çıkarılması icap eden eenebile- re hududa kadar memur terfik etmel suretile memlekot haricine çıkarmak sistemini takviye etmek caresini tet. kik etmektedin