21 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İ K — 23-24 nisanda yapılacaktır. İ Ce MA ü - Belediye, otobüsgetir- terek işletecek | Wevcut otobüsler emniyet nok- tasından elverişli görülmüyor B Baştarafı 1 incide gerek yaya giden halkın her gün du- çar olduğu müşkülât gözönünde tutula. €a kolursa Haydarpaşa garında Üs- küdar ile Kadıköy arosında demiryolu üzerindeki geçit mahallinde fevkani bir köprü Inşaasının hakikaten büyük bir ihtiyaca cevap vereceği şüphesizdir. Esasen İstanbul belediyesinde de bu ihtiyaç senelerce evvel tesbit edilerek lecek mesarile yarı yarrya leceği Anadolu — Bağdat de- miryollarına bildiri ve hattâ üç se- ne sıra ile bütçeye bu husus için elİlişer bin Hra tahsisat konulduğu bittetkik anlaşılmıştır. Ancak — yapılmakta olan Atatürk köprüsünün külliyetli bir meblâğ ihti- yarma mütevakkif olan inşaatın ikmali ve çek mühim ve yapılması pek zaruri ve mübrem diğer inşaat dolayısiyle 938 mali yılı bütçesinde araştırmalara rağ. men tahsisat ayırmağa imkân hasıl ol- mamıştır. İmkân müsait olabileceği dü- Şünülen 939 senesi bütçesinden — itiba- Yen $ yüz bin liraya kadar yapılacağı Demiryolları Müdüriyetinin iş'arından anlaşılan inşaat masralınm üçte biri de- recesindeki miktara baliğ oluncaya ka. dar her sene belediye bütçesine ellişer bin lira konması ve bu husasun — 938 bütçe kararnamesine bir madde ilâvesi ile taahhüde girişilmek üzere salihiyet verilmesi yolundaki makamın teklifi en- eümenimizce de muvafık görülmekle tasvibi yüksek meclisinize arzolunur, ,, Encümenin bu mazbatası kabul olun- muş, afişaj talimatnamesine geçilmiş , bir iki maddesi müstesna, talimatname heyeti umumiyesi itibariyle taşedik ©- Junmuştur. Bu bir ilet madde mülkiye encüme - ninde tektar tetkik olunduktan sonra heyeti umumiyeye gönderilecektir. Yatr okulları pansiyonu hakkımdaki talimatname mülkiye encümenine gön. Herilmiştir, Belediye zabıtası talimat - namesinin müzakeresine geçmeden ev- vel reis, makamdan gelen iki tezkere - nin ruznameye alınarak okunmasını teklif etmiş, kabul olunmuştur. İlk o- küunan tezkere meali şöyle idi: “— Şehir dahilinde işliyen otobüsler hiçbir vakit fenni ve emniyet noktasın. dan elverişli değildir. Eakimiş ve ömlir- Terini tamamlamış olduklarından bun- Jarm tecdidine lüzum vardır. Halkın dJaponlar Lingyi şehrini işgal ettiler Hankov, 20 (A.A.) — Japonlar, Kanlt bir muharebeden sonra Lingy! gehrine girmeğe muvaffak olmuşlar- dır, Şehirde şiddetli sokak muhare- beleri olmakta ve Çinliler Japonları keri atmak için bütün gayretleriyle çarpışmaktadır. Civarda bulunan Çin kuvvotleri sürâtle Lingyi'yo sev- kolunmuştur. Diğer taraftan Hangşoangsın zap- tı için de bu sabah kanlı bir muha- rebe başlamıştır. Çinlilerin hazırlıkları Şanghay, 20 (A.A.) — Röyter, bü. tün Çinde binlerce yeni kaydedilmiş neferler talim görmektedir. Yabancı müşahitler, Hunan, Kvangsi Ce Kvey- gav vilâyetlerinin bütün erkeklerinin askert talim görmekte olduklarını bikdi- riyorlar, Mühimmat bol gözüküyor, Binlerce tüfek ve mühimmat sandık- larr tepelere gizlenen depolara sevkedil- miştir , Her taraita yeni tüyyare meydanla. rr, yollar, demir köprüler yapılmakta ve demiryolu şebekeleri bi Kastamoni güreşel- leri Samsunda Kastamonu, 20 (ALA) — Göçen sene 30 ağustosta Samsun güreşçilerinin yap- tıkları ziyareti iade için — güreşçilerimiz bhugün vali muavininin — başkanlığında Samsuna — gitmişlerdir. Müsabakalar hoayatı noktasından bu işi otobüs sa- hiplerine bırakmak doğru olamaz. 937 tarih ve 2571 numaralı kanu nile bele- diyeye verilen — otobüs işletme imti. yazını kullanmak ve bu işe 30 — 40 ©- tobüsle başlamak azmindeyiz, Sipariş edilip gelecek otobüsler em- niyet, istirahat temin edecek — şekilde en modern nakil vasıtaları olacaktır. Bu işe başlamak için 500.000 Jiraya ihtiyaç vardır. Otobüs işletmek rantabl bir iş olduğundan otobüğler beş senede ken- dilerini amortise edeceklerdir. Bu iti- barla Jâzım gelen salâhiyetin verilmesi rica ediyorum. ,, Bu tezkere okunduktan sonra reis bumun bütçe — ve iktısat encümenlerine gönderilmesini teklif etmiş, kabul o. lunmuştur . İkinci tezkere ile de işleri biten Sa- rıyer ve Beşiktaş arazi tahrir komisyon- larının Fatih mıntakasında çalışan ko- misyona yardım etmeleri hakkında daim! encümen kararının tasdiki isteni- yordu. Bu da kabul edilmiştir. Celseye on dakika ara verilmiş, ikin ci celseda belediye zobrtası talimatna. mesindeki kahvehaneler iuakkındaki ki hükümler okunmuş kabul edilmiştir. Meclis Pazartesi günü toplanacaktır. Belediyeye müracaat eden firmalar Bazı "irmalar belediyeye müracaat e- derek otobüs satmnk teklifinde bulun- müuşlardır. Amerikan firmalarının mü- racaat etmek üzere bulundukları haber alınmıştır. Beleliyenin getireceği tlr otobüs, on, on beş bin Jira değerinde, bütün em- niyet ve istirahat tertibatmı haiz ola. caktır. 'Yarım milyon lranın ne şekilde ve nereden temin edileceği hakkında he- nüzr bir karax vetilmemişti Başvekilin seyahati Celâl Bayar pazartesi yola çıkıyor Ankara, 20 (Telefonla) — Başvekil Celâl Bayar cuma günü şehrimizden İstanbula hareket edecek ve ayın yirmi beşinde oradan Atinaya gidecektir, Baş- vekil Rüştü Aras, Refik Amir, Cevat Açıkalın ve Baki Sedes refakat edecek- tir . Başvekil Atinadan sonra doğru An- karaya dönecektir. Ayni günlerdde bir matbuat heyeti Atinada bulunacaktır. Atinada hazırlıklar yapılıyor Atina, (Hususi) — Türkiye Başve. kili Celâ! Bayarın Atinayı ziyaretleri münasebetiyle burada büyük harırlık « lar yapılmaktadır. Har: Nezateti ziyaret programımı te etmiş ise de henüz neşredilmemiştir. Türkiye baş- vekiline yapılacck bir çok merasim a- rasında nisanın 28 inti akşamı “Kral tiyatrosu,, unda da bir kabul resmi ya- pılacaktır. Bu kabul resmine kordiplo. matik te davetlidir. Milli Hakimiyet bayramı Resmi daireler ve meklebler tatil ediliyor 23 Nisan Hükimiyeti Milliye ve Ço- cuk bayramı için şehrimizde hazırlıklar yapılmaktadır. Kültür Bakanlığı, bu bayrama takad- düm eden günlerde mekteplerde müsa- mereler verilmesini tamim etmiştir. Ayrıca mektepler her sene mutad olan sıtaları munzam seferli tarifeler tatbik edeceklerdir . Hikimiyeti Milliye bayram: müna - sebetiyle resmi dajreler yarın öğleden sonra tatil yapacaklardır « — Bira sarfiyatı Bomonti ortadan kal- kınca artmaya başladı Devlet' ziraat işletlemecleri kurumu memlekette bira istihlâkinin artması ve bu suretle dünyanın en iyi bira ar- pasını yetiştiren memleketimizde arpa istihsalinin yükselmesini temin için mühim kararlar almış ve bu kararla- rı tatbika başlamıştır. Bu kararların başında bira fiyatlarının ucuzlatılma- sı gelmektedir. Ankara bira fabrikasının açılmasm dan evvel gimendifer hattmdan uzak olan vilâyetlerde biranm şişesi dok- san kuruşa kadar satılmakta iken bu gün memleketin her yerinde bira ayni fiyata ve şişesi 30 kuruşa satılmakta- dir, Bundan hbaşka şimdiye kadar mu- vasala vesaiti noksan olan birçok yerde bira bulundurulmazken kuru- mun aldığı tedbirlerle en ücra yerlere kadar bira sevkedilmektedir. Bunun neticesi olarak gimdiye kadar 22,000 hektolitre olan bira sarfiyatı bugün 85,000 hektolitre çıkmıştır. Yakın bir zamanda sıhhi içki olan bira istihlâ- kinin 60,000 hektolitreye çıkmasımı temin edecek tedbirler ahmmaktadır. Kurum, arpa ihracınm artırılması- bakımmdan da faydalı tedbirler al- maktadır. Umumi harptaen evvel arpa ihracatımız 1911 senesinde 120 bin ton, 1912 senesinde de 192 bin ton ve 1918 de 114 bin ton iken 930 senesin- de 3,600 tona düşmüştür, Memleketimizin birçok mmtakaları bilhassa Ankara, Eskişehir, Afyon ve Uşak vilâyetinin birçok mahalleri dünyanm en iyi arpasmı yetiştirmek- tedir. Kurum bilhassa bu mmtaka- larda arpa ekiminin artırılmasını teş- vik edecektir. Şişhane facia- sında karar Vatman ikisenehap se mahküm oldu İki 8üc evvel, Şişhane yokuşunda vukubulorak Tramvay Şirketi müfettiş- letinden Niyazi, kontrol İsamil, Zühtü ,ve Mehmet adında dört kişinin ölümü. ne ve bir çok kimselerin yaralanmasmma sebep olan tramvay kazasının ağır ce- zada görülen duruşması dün bitirilmiş- tir 4 Vatmoa Fahreddin, Tramvay Şirke- ti atelyesinde çalışan Numan Hasan ve tesviyeci İsmail tedbirsizlik ve dik- katsizlikle ölümlere sebebiyet vermek. ten suçlu idiler, Tramvay Şirketi de mes'ulü bilmal sıfatiyle suçlu bulunuyordu. Mahkeme- nin verdiği kararar göre, vatman Fish- rettin 2 sene müddetle hapis ve 200 li- ra da ağır para cezasına mahküm ol müştür. Ayrıca yaralı Habibin 17 gün hasta yatmasına sebep olduğundan kendisine 250 lira manevi zarar verecektir. 13 gün hasta yattıktan sonra ölen diğer yaralı Mehmedin mirasçılarına da Tramvay Şirketi 500 lira ödeyecektir. Diğer davacılar hukuk mahkemesin. de Tramway Şirketi öleyhine tazminat davası açtıklarını mahkemeye bildirmiş ve haklarından ferağat etmiş oldukla - rından öonlar hakkında mahkeme bir ka- Ter vermemiştir. Suçlulardan Numan Hasan ve tesvi- yeci Tsmail beraet kararr almışlardır. Hariciye Vekili Mısır seyahati etrafında izahat verdi Ankara, 20 (ALA.) — C. H. P. B. M. H. Gurüpü dün 19 - 4 -1938 “'rabron Saylavı Haszan Sakanın baş- kanlığında toplandı. Kürsüye gelen Doktor Aras, iki memleket arasındaki bağlılığın bir tezahürü olmak üzere Mısira yaptığı seyahat etrafmda İzahat verdi. Miısirda ikameti esnasında Türk milletine ve onun şefine karşı Mısır milletinin ve ricalinin gösterdikleri muhabbet ve yüksek tezahüratı be- yan ederken Gurup Umum Haeyeti Misir milletine ve kralına karşı sü- rokli alkışlarla memnunlyetini gös- terdi, Aydetinde Berut yolu ile. gelmiş Hâveten: FOX JURNAL dünya havadisleri 21 NİSAN — 1988 Bu akşam SAR AY Sineması Sinemanın en ihtişamlı yıldızı JOAN CRAWFORD'u FRANCHOT TONE ve ROBERT YOUNG İle beraber son çevirdikleri Mevzuu, her ködin hulyasının bakikat olması arrusudur. LA TOSCA.. SCHUBERT'in gşarkıları, altın ve tatlı sesli SAKARYA GRACE MOORE'un CARY GRANT' ile beraber çevirdiği — Fransızca sözlü Yalnız senin için Parlak komedi filminde taganni ve büyük muvaffokryetini teşkil etmektedir SERENADI.. LA HABANERA Sinemasının Hatayda seçimi kontrol heyeti Dün Cenevreden şehrimize gelerek Hataya hareket etti Hatay Intihabatını kontrol etmek üzere Milletler Cemiyeti tarafından seçilmiş —olan beyet, dün ek- progle Cenevreden şehrimlze golmiş ve Sirkeciden motörla Haydarpaşa- ya geçerek 'Toros ekepresiyle Hata. ya hareket etmiştir. Heyet 22 kişlden mürekkeptir, Ri- yasetinde — İsvişreli Roje — Şekrota bulunmaktadır. Heyet Reisi Şekrota, dün eabah hareketinden evvel kendisiyle görtü- şen gazetecilere, şunları söylemiş- tir: *—- Hazlran sonunda bitmes! mu- K * Cekoslovakya, 21 nisan 1918 de İtal yan hükümeti ije Cekoslovakya millt kon. yi arasında Romada imza edilen muka- vele ile bir gerçek haline gelmiş olan Çek ordusu teşkilâtinin 20 iaci yıldönümünü kutlamaktadır. * BELÇİKADA orta elçilik — müsteşarı Reydikit, Belçikanın Moskova orta elçili- Hine tayin edilmiştir. Orta — elçi Lötelye Belçikanın Paris elçiliğine tayin edilecek- Ür. Yunan gazeteleri, Türkiye elçisi Ru- Eşref Ünaydının 16 — nisanda Rotar şen klüpte şerefine verilen ziyafette söylediği mutkü uzun uzadıya mevsuubahs etmekte ve bilhassa iki memleketin uzun müşterek hayatından doğan fikri karabet ve müşte- rek mükadderatına İstinat eden Türk — Yunan dostluğuna ait olan kısım üzerinde durmaktadır. * İskoçyanın doğu cenubundaki bir ma- dende üzerinde on kücük vagon bulunun bir hava kablosu kopmuş ve vagonlar bo; Tuğa düşmüştür. Dört işçi ölmüş, bir kısını ağır olmak Özere 22 işçi yaralanmıştır. * Sövyetler birliği ve Finlândiya hükü- metleri arasında Finlândiyanın Leningrad konsolosluğunan pek yakta bir istikbalde kapatılması hususunda bir anlaşmaya va- İmmıştı * Fransada Liyon tayyare karargâhın- dan bir bom lırnan tayyaresi dün sabah yere düşerek parçalanmıştır. İçinde bu- lunan beş kişi ölmüştür. * Arap Addifaa gazetesinin — yazdığına göre son yahudi mevkuflar dâ Akkâ kam- pını terketmişlerdir. Şimdi orada ancak birkaç yüz Arap mevkufu kalmıştır. Bi enaleyh Arapların da tahliye edildiği ha- beri teeyyüt etmemiştir. <<—<cvc<2cc ve orada Fransız âli komiseriyle gö- rüşmüş olan Döktor Aras, Beruttan ve Trablus Şamdan ve Halepten gi çerken halkın, Şefimiz Atatürk'e 'Türkiyaye karşı İzhar ettikleri ve bi zim duygularımızm bir makesi olan derin muhabbet alâkasını anlatır- ken Gurup Umuml Heyetinin çok mütehasesis olduğu herkesin yüzün- den bolli oluyordu. a g Berlinde toplattırıldı karrer olan intihabatı kontrol etmek üzere Hataya gidiyoruz. Biliyorsu- ntz ki, Hatay için evvelco bir seçim nizamnamesi tanzim odilmişti. Fa- kat bilâhare Türk hükümeti bu ni- zamnemenlu gerek tertip tarzıma, gerekse motnine mütenilik bazı esas- li noktalara itirazda bulunmuştu. Bunun üzerine mesele yeniden Mil- letler Cemiyeti konseyinde tetkik e- dilerek Türk hükümetinin noktal na- zarı haklı görülmüş ve Türkiye ila Fransa murahhaslarının iştirakiyle teşekkül eden bir komisyonda yeni bir nizamname hazırlanarak itirazı mucip olan noktalardan bazıları ta- dil ve bazıları İse tamamen değişti- Tilmişti. Şimdi intihabat bu yeni nizamna- menin şartları dahilinde cereyan e- decektir. Hataya, muvasalât eder etmez, tntihabat hazırlıklarile meş- gul olacağız. Nizamname evvelca Fransa tarafımndan Hataydak! ma- kamlarına bildiri!diğine göre, Fran- sız memürlarının bize yardım ede- ceklerini Ümlit ediyoruz.” “Taymis, gazetesi Berlin, 21 — İngilizce “Taymis,, gaze- tesinin çarşamba günkü sayısı polis tara- fından burada toplattırılmıştır. Gazete- nin bu nüshasında, eski ordu başkuman. gdanı general Friçin geçenlerde azledildik ten sonra, bugün tekrar vazilesine iade edileceği yazılıyordu. TUT aa MK Çocuğu seviyorsanız çocuk hafta. sında ona yardım ediniz. —— 0 Çocuk bir cihandır. Vatan çocukla. rin, çocuk vatanmdır. Onları vatan kadar sevgili tutunuz. Gürbüz çocuklar kuvvetli nesil ve milletin saadetli atisini gösterir. L Nİ AÇT L