2 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Futbol meraklısı bir çocuk stadyomda adam yaraladı Hâdisenin sebebi, carihin maçı bedava seyretmek istemesidir Dün Beşiktaşta müessif bir yaralama vakası olmuştur. Galatasaray - Beşiktaş müsabakası yapılırken bir sandal Beşik. taş sahasının rıhtımıma yanaşmış, için- deki dört genç stadyoma — girmişlerdir. Buradan içeriye biletsiz girmek yasak ol- duğundan saha bekçisi Salâhaddin ken- dilerini önlemiş, sandallarıma binip geri gitmelerini ihtar — etmiştir. Dört genç maçı bedava seyretmek İstediklerinden bekçi ile aralarında kavga çıkmış. bu a- rada Sadulah isminde olan genç - sustalı çakısmı çekip bekçinin sol memesinin altına saplamıştır. Diğer arkadaşları bekçinin göğsünden kan aktığını görünce sandala koşmuşlar ve Sadullah da arkalarından giderek hep birlikte sandala atlayıp uzaklaşmak iste- mişlerdir. Bu sırada yaralı bekçi — yerden büyük Müthiş bir tayyare kazası 19 yolcu ve müret- tebatın hepsi öldü Roma, 1 (A.A.) — Tirana ile Brendizi arasında kaybolan tayyare parçalanmış olarak bulunmuştur. Bu tayyarenin saat 18 e doğru Formia civarında bir dağın müş ve hükümete haber — vermişlerdir. Tayyarede Arnavutluğun Roma orta el. çisi Cufer Villa, diğer sekiz ecnebi yol. cu, beş İtalyan ve beş kişilik de tayyare mürettebatı bulunuyordu. Bunların hep- si ölmüştür. Cesetler yanmış ve parçalan. ııuınıduımıhn teşhisleri pek güç ola- Fıncınlın düşen saksı “YFalih, hatlat İzzet sokağında otur- makta olan Hasan, evinden çıktığı Sırada ayni sokaktaki Salimin evi- nİn penceresinden bir saksı düşmüş ve başını yarmıştır. Hasan polise şi- kâyette bulunmuş ve tarafeyn cürmü meşhud mahkemesine verilmiştir. talebeyi grup halinde Edirneyi — ziyarele davet etmiştir. * ALMAN bandıralı “Milvoke,, — vapuru fle şehrimize dün 300 seyyah gelmiştir. * NEVYORK sergisine iştirak edecek o- Tan hükümetimiz bu hasustaki hazırlıklara başlamıştır. Sergideki Türk — paviyonunu sanatkârlarımız tanzim edecektir. * MÜLRİYE memurlarının tekaütlükleri ne sicilleri özerinden başlanılması hakkın- 'da hazırlanan talimatname meriyet mevki. İne gitmiştir. * BAYRAN ve şenlik — günlerinde mey- danlarda ve kulelerde tenvirat tesisatı ya- Balması için belediye ile elektrik şirketi a. Tasındaki temaslar bitmiştir. Tesisat cum- huriyet bayramına kadar bitirilecektir. * ÖTOBCS işletmek için belediyeye ya- pılan yeni müracaailar şehirde fazla olo. büs işletmiye imkân olmadığından redde- dilmektedir. * BAKIRKÖY halkevinde dün bir resim sergisi açılmıştır. Sergida amatör eserleri teşhir edilmektedir. * İTFAİYE birliği yardım sandığı teli- Tatnamesi kararlaştırılmıştır. Sandık, va. zile başında ölenlerin ailelerine ve malâl kalanlara esaslı yardımda bulunacaktır. * RESMİ dalrelerde bugünden itibaren tatbik edilen yaz mesal saatine göre, vazi. feye saat 8,5 da başlanacak, 12 den 13 e kadar tatil yapılacaktır. — Öğleden sonra mesal 13 den 17 ye kadar devam edecektir. * İSTANBUL - Londra asfali — yolunun memlekelimizdeki kısmında bulunan çeş. meler tamir edilmiş ve su verilmişlir . * YARIN saat 20,40 da Üsküdar halkevi salonunda döçent Dr. Lâtfi Orhan tarafın- dan İdrar taşları mevzulu bir — konferani verilecektir . DIŞARDA: * Hitlerin İtalyaya yapacağı ziyaret mü. nasebetile seksen Alman gazetecisi İtalya- ya gitmiştir. * Bükreşte “Senlalul,, — ve (Gazela) hü Kümet tarafından — kapatılmıştır. Senlalul Goga hükümeti tarafından kapatılan yahu. & “Adeverul,, gazetesinin yerine çıkıyor- 'du. * Filistinde, Tulkerim civarında bir şey yar jandarma karakoluna tethişçiler tara. fından yapılan şiddetli bir hilcırm esnasın- da elti Arap polls memnru öldürülmüştür. Muhscimler de ağır saylat vermişlerdir. bir taş alarak üzerlerine — doğru atınca Gört genç sandalı tekrar sahile yanaştır. mışlar, bekçinin üzerine bir daha hücum mobili ile hastaneye kaldırılmıştır. Sa- dullah on yedi yaşındadır. Ve talebedir. Sabalth Garelelri v d.ı*dlza? OUMHURİYET 60 milyon nüfuslu Balkan birliği We- Baştaralı 2 incide Balkan birliğine tekâmülü üzerine derhal nihayet bulup gidecektir. Biz Balkanlılar için Balkan Antaatının alenen ifade olunmuş bir Balkan birliğine tekâmülünü katl bir zaruret olarak görü. yoruz, Balkanlar sulhuna — olduğu kadar dünya sulhuna dabi müessir surette bhiz- metin kestirme yolu Bboundan — ibarettir. Karalarda ve — denizlerde — dünyanın bu çevresine ait olarak herhangi mesele bahse mevzu olursa bebemehal altmış — milyon nüfuslu Balkan birliğinin reyi alınacak ve sözü dinlenilecektir. Bu — birliğin mü- eyyit kuvveti her zaman her yere yetişebi. lecek olan 8 milyon süngü ormanıdır. Hiçbir devlet hiçbir sebeb veya bahane ile Balkanlı devletlerden bhiçbirine gözünün üstünde kaşın vardır diyememelidir.Bunun temini çaresi Balkanlıların kendi çevrele- rindeki antantlarını dünya plânına nak- Teden müuazram ve mühteşem bir birlikle ikmal eylemekleridir. Bügünlerde Avrupanın dört büyük dev- leti arasında gene bir direktuar tesisi Ih- timallerinden zaman zaman bahsolundu. Bu görür olduk, Lehistanın — haklı olarak böyle bir taşavvurdan kuşkulandığına şa- hit olmaktayız. Lehistan bu — ıstırabında yalnız olamaz. Anane halinde büyük ün- vanımı halz olagelmiş — devletlerin kendi aralarında böyle bir anlaşma — yapmaları küçük milletlerin hiçe sayılmasını farzet. tirmemek ihtimali yoktur, ve böyle bir şey in kobulüne imkân, — tasavvur olunamaz. Kendi hesabımıza öyle — bir tasavvuru da- ha rüşeyin halindeyken ipta! etmiş olmak için Balkanlıların — birliğini tesbit ve İlân ederek orlaya 60 milyon müfuzlu büyük bir devlet halinde çıkabiliriz. Dünyada eidden mukaddes bir (beşer bukuku) olduğu gibi ayni — kutsiyeti haiz bir de milletler hukuku bulunduğunu İt- bat etmekliğimiz lâzımdır, ve bunu isbat edebilecek kabiliyet ve kudrette bulunu. yorüz, A Mektep ve dışarısı EKTEPLERİMİZDE ara stra talebeler- le muallimler arasında — vakubulan zabdıla vakaları doölayısile yazdığı bir fık- rasında Falih Rıfkı Atay diyor ki: fİlk, orta — ve yüksek mektleplerimizle muhtelif kurslarda okuyan Türk talebele. rinin yekânu 1.000.000 u çoktan aştı. Kü- çük vilâyetlerimleden yalnız birinin mer- kezinde 4000 taleba birkaç — sene içinde 17.000 1 bulmuştur. Ba kadar — kalabalık içinde hastalar, kötü — mizaçlar, sinir za. yıfları, ve her şey — bulunabilir. Ara sıra en hazin hâdiseler de vukubulabilir. Bu- mun ne terbiye siştemi İle, ne mektep di- siplini Ile münasebeti yoklür. Sonra şuca teşekkür etmeliyiz ki bizde bu vakalar, se. neler içinde ancak bir iki diye sayılacak kadar âazdırlar. Fakat, kendimiz dahi — düşmüş olduğu- mus bir hata olduğu için, itiraf — edelim: Bu hâdiseleri teşhir etmekte ne fayda var? Bilâkis çocuk hartasiyetleri düşünülecek olursa, bunları neşretmek İntihar vakaları- v neşretmekten daha — gararlıdırlar. Biz ötedenberi mektebin gündelik — merak ve münakaşa çerçevesi içine alınmasının hak h olarak aleyhinde bulunduk. Bu fıkra Hle kendi müharrirlerimiz ka- dar, bizimle hemfikir olduklarına şüpbe etmediğimiz meslektaşları bir daha ikarz etmek istadik. Eğer intihar yazıları İntihar hüdiselerini coğalttığı sebit — olmuşsa, dı- şarıdan mektep hâdiseleri ile meşgul ol- mannın, çocuk zihniyetlerin! nasıl tehlikeli tesirler altına elobileceği tasavvar oluna. bilir.. Meşrutiyet senelerinin hazin halıraları unululmamıştır. Gazeteler mekteple meş- gul oldukları nisbatte, talebe mektep di- Bu akşam SAK AR Y A Sinemasinda Müstesna bir zarafet havası arasında büyük bir aşk ve casusluk filmi SON SEYAHAT Fransızca sözlü emsalsiz bir film. Baş rollerde : Unutulmaz CONRAD VEIDT ve dilber Hind yıldızı VİVİANE LEiGH İlâveten PARAMOUNT JOURNAL de İngiliz -İtalyan muahedesinin imzası merasimi. Yerlerinizi evvelde aldırınız. Telefon : 41341 '2MAYIS — 1938 < 1 mayıs nasıl geçti ? Moskova, 1 (A.A.) — Bir Maym bayramı dolayısiyle bugün Kımlmey . Handa büyük bir askeri geçit ve mu- azzam halk tezahürleri olmauştur. Kordiplomatik ile Sovyet ve ecnebi gazetecileri ve başta Stalin olmak ü- zere parti ve hükümet erkânı hazır bu- Junmuştur. Stalinin tribunda görünüşü coşkum yaşasın sesleriyle karşılanmış - tır. Tam saat 10 da müdafaa kömiseri mareşal Voroşilot, at üzerinde olarak Kremlin sarayının kapısından çıkmış - tar. Yanında geçit kumandânı mareşal Budienni bulunuyordu. Dizilmiş olan kıtaların önünden ge. gen ve askere bir. Mayıs bayramımı tebrik eden Voroşijof doğruca harırlan- mış olan yere geçtikten sonra geçit nes- mi b En önde, müdelfaa komiserliği sw- baylarından mürekkep muhtelit bir kıta ve ondan sonra askert mektep ve aka- demi talebesi geçmiştir. Moskova garnizonu olan birinci fır- kanın tüfok ve mitralyözler elde olarak geçişi alkışlarla selâmlanmıştır. Bistinci fırkadan sonta sıra ile pilot ve paraşütçüler, topçular, bisikletçiler, motosikletçi kuvvetleri ve nihayet mo- törlü ağır toplar gelmekteydi. Kızilmeydanı büyük bir sür'atle ge- çen büyük tanıkların geçişi muazram bir heyecan uyandırmıştır. Askeri geçit yüz binlerce işçinin ge- gidi ile nihayet bulmuştur. Bu esnada tayyareler meydan tte- yapryordu. Halk cumhuriyetçi tspanya heyetinin bulunduğu tribünün önünden geçerken heyeti giddetle alkışlamıştır. Tribünün önünde İspanya cumhuriyetinin Üüç renkli bayrâğı sallanryordu. Fransada Paris, 1 (AA.) — 1 Mayıa — diğer Balıkliıda bir kavga Dün Balıklıdaki eğlenceler esna- sında bir yaralama vakası olmuştur: Tarlabaşı Kilid sokağında oturan Köreyin ile arkadaşları Karabet, La- zi ve Marika Balıklıda eğlenirken, Hüseyin, Mustafa, Haydar ve Mak. Bud ismindeki grupla kavgaya tutuş- muşlardır. Bu esnada Hüseyin, Köre- yni tarafından bıçakla yüzünden ve baklırından, Haydar da taşla başın- dan yaralanmış. Bunun üzerine jan- miş ve iki delikanlı kavgaya başla- mışlardır. Berber Mehmed kavga kızışınca makasını çıkararak Abdullahı kova- lamağa başlamış ve yakaladıktan son ra bisikletin lâstiklerini kesmiştir. Bunun Üzerine suçlu yakalanarak mahkemeye verilmiştir. Tramvay altında Dün akşam üstü Nışantaşında yine bir tramvay kazası olmuş ve bir ka- din ağır surette yaralanmıştır. Maçka-Beyazıd hattında işliyen vatman Şerifin idaresindeki 102 nu- maralı tramvay, Vali konağı önlirde Torahira kızı Arife isminde bir kadı- na çarpmış ve başından ağır suürette yaralanmasına sebeb olmuştur. Ka- dımcağız imdadi sıhhi arabasile Şişli gçocuk hastahanesine kaldırılmış, vat. man yakalanmıştır. ——— — siplini ile alâkalarını — keserlerdi. Çocuk terbiyesinin başı, çocuğu onu terbiye eden Terle berabee yalnız birakmak, tallinin sa. dece mektabine bağlı olduğu kanaslini on- da sarımamaktır. mevsimre olduğu gibi gene inci çiçek. leri satılmağe başlanmıştır. Otobüsler, metro ve taksiler de dahil olmak üzere bütün umumi servisler normal bir şekilde işlemektedirler. Dün batılan aksiyan Franser gart- tesinden maada hiç bir gazete çıkma - S . : İngilterede bir “halk yen zümrelerle bugünden görüşmeğe yanaşmıyorlar, İşçi partisinin keridli kuvvetine gü- ven ifade eden bu vaziyeti birkaç se- bepten ileri gelmektedir: 1 — Gerçi işçiler harpten sonra iki defa iktidarı ele aldılar. Fakat her iki defasında da mecliste mutlak ekseriyeti karanamadıklarından programlarını tat- bik edemediler. 1929 seçiminde az kaldı mutlak ek. seriyeti de kazanıyorlardı. On dokuz muştır. Müvezziler bu gazeteyi şehrin merker maballelerinde satmaktadırlar. Ingilterede Londra, 1 (A.A.) — İşçi ve faşist partileri bugün Hayd Park ta muka- bil tezahürler tertip etmişlerdir. İşçiler, faşistliğe karşı mücadele e- dilmesini ve İspanyada yardımda bulu- nulmasını istiyen kareç suretleri almış. lardır. Mübim polis kuvvetleri muarızların biribirlerine geçmelerine mâni olmuş- Tardır, İşçiletin mitingine 200 bin kişi işti- rak etmiş, SO bin kişi toplantı yerine muntaram alay halinde gelmiştir. Çinde Hankov, 1 (A.A.) — Yüz binden fazla Çin işçisi bugün sokakları dolaşa- rak | Mayısı kutlamış ve Şenkayşeke sadakatini bildirmiştir. Çinli işçiler bü- tün dünya işçilerini kendilerine yardıma davet eylemişlerdir. Lehistandaki hâdiseler Varşova, 2 (A.A.) — Biz Mayıs do- Tayrsiyle Polonyanım bir çok şehirle « rinde Markalstlerle sağcılar ecasında hâdiseler olmuştur. Bir kişi ölmüş ve bir çok kişi yaralanmıştır. Lenber de dört bomba patlamış ve kırk kişi yaralanmıştır . Varşovanın yaludi mahallesinde bir bodrumda patlayan bomba Üç metrelik bir çukur açmıştır. Bu hâdisede insanca mebus daha seçtirebilselerdi, ekseriyeti | zayiat yoktur. karanscaklardı. Mnı karzanama - Luvov'da, sosyalistlerden mürekkep =&h Uh"l:::' M:hix bir olay geçmekte iken atıdan bir ket- Tti oltaaimıytare. D B ande S an Dilme İi yarılanmaz daha. kendipartilerinden başka tüm |— — yuelee'de yahudi aleytarı müftte'düğ relerle beraber yürümeği istemiyorlar. 2 —Konservatör parti arasındaki ih- tilâiim derin olduğuna ve seçmenler karşısında hükümetin vaziyetinin de sartıldığına kanidirler. Son ara seçme. lerini sıra ile kazeamış - olmalarından da cesaret alarak gelecek seçimi yalnız başlarına kazanmayı ümit ediyorlar. Sonra ittifaklarına alacakları — siyasl zümheleri büyük bir kuvvet addetmi - yorlar, Filhakika Fransada biribirine yakm küvvette bir çok parti kalabalığı oldu. ğu halde Ingilterede başlıca iki perti vardır: Konservatörler ve işçiler... İn« gilterenin siyast bünyesi üçüncü parti. yi kabul edemediği içindir ki işçiler kuvvetleşince, eski liberal parti âdeta ortadan kalkmıştır . Bu düşünceler —ne dereceye kadac doğru, ne dereceye kadar yanlıştır? Burası malüm değildir. Malüm olan şey şadur ki İngilterede halk cephesi kom- binezonu bugün için varid görünmüyor. Şu halde konsarvatör hükümetini, an. cak bir işçi bükümeti istihlâf edebile- cektir. . Bu dı bugün için yakın bir ihtimal gibi görünmüyor. Çünkü gerçi son 1a- manlarda İngilir hükümetinin vaziyeti sarsılmış gibi görünüyor. Fakat bu, iş- gi partisinin becerikliliğinden değil, hü. kümetin son seçim vaadlarını tutmadı- ğından ve Eden Çurçi! gibi Konserva. törlerin kendi partilerine dayanan bü- kümet aleyhindeki foaliyetlerinden (- leri gelmektedir. Çemberlâynı istemeyen halk zümre- sinin, mutlaka, muhalefet Hderi olan Atli hükümetini istemesi Jâzımgelmez. İngiliz politika hayatına yakından ba- kınca; muhalefetin çok beceriksiz eller- de olduğu görülüyor. Bu da partinin bir koç dela kriz geçirmesinden — ve Mac Donald, Henderson, Lânsbury gi, bi liderleri kaybetmesinden ileri geli- yor. Muhalefetin hükümet aleyhindeki cereyanı parti namtna istismar etmek için müsbet bir İş yaptığı göze çarpmı- Parlâmentoda acemice bir takım su- aller soruluyor ve istizahlar yaptlıyor cenah partisine mensup olar nasyonal . demokratlarla sosyalistler arasında ç- kan bir arbede esnasında bir kişi ölmüş ve yedi kişi yatalanmıştır. Poznanda, gene bir arbede esnasın- altı kişi yaralanmıştır. Varşovada, Muranov meydanmda alayın geçeceği yolun üstünde patla - mıştır. Fakat iyi bir tesadüf eseri olarak alay başka yerden geçmiştir. Bununla beraber infilâk neticesinde birkaç met» Te uzunluğunda bir mesafeye kadar sçrayan kaldırım taşlser yeldan geçen iki kişiye isabet ederek yaralanmala- rına sebebiyet vermiştir. Yunanistanda Atina, 1 ÇA.A.) — Pirede tertip olu- nan bir mayıs tezahürlerine — tokriben yüz Hin İşçi iştirak etmiştir. Başvekil Metaksas söylediği nutuk- ta ötoriter hükümetin Yunanistanı kâar- güşülıklardan kurtarmış olduğunu kayd eylemiştir . Yugoslavyada Belgrad, © (A.A.) — Bir Mayma gü- Almanyada Berlin, 1 — Ölimpiyat stadında bü- yük bir toplantı yapılmış, gençler Hit- letin söylediği bir nutku — dinlemişler- dir. ki Çemberlâyn için bunlara karşı muka- bele etmek işten bile değildir. Muha - Tefette bu derece beceriksiz olan bir ». yasi partinin, iktidara geçtiği bir an için farzedilse bile, bu iktidarı uzun taman muhafora ödebileceği şüphelidir. Bu itibarla Çemberlâyn hükümeti, muha- liflerden korkmuyor. Daha ziyade ken di partisi içinde Eden ve Çurçil tara. fından temsil edilen muhalefetten kork- mâktadır. Ve bu korkunun - telkiniyle- dir ki birkaç gün evvel, Edeni hüküme-