21 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

21 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

Çin tayyareleri Japon adalarında Bomba yerine Japonları isyana davet eden risaleler atıldı Harkov, 20, (A.A) — Röyter ajansı muhabirinden: Çinlilerin bombardıman O tayyareleri, bu sabah erkenden Ozaka, Sasebo liman- ları üzerinden uçmuşlar ve birçok risale- ler atmışlardır. Bu (tayayreler, bomba atmamışlardır. Çinlilerin tayyareleri, Ja pon avcı tayyarelerine tesadüf etmemiş- ler ve tayyare dafi topların (endahtına uğramadan hareket üslerine dönmüşler- dir. Atılan risalelerde Japon milletine Çin- lilerin kendilerine karşı hiçbir düşman- lik hissi beslememekte olduklarma dair teminat verilmekte idi, bu risaleler Japon milletini isyan ve Çinin istilâsma müha- lefet etmeğe davet ediyordu. Çin tayyareleri, gizli olan hareket üsle- rini gece yarısı terketmişler ve deniz ü- zerindeki uçuşları esnasından telsiz va- sıtasile hareket üsleri ile mütemadiyen temas halinde bulunmuşlardır. Ilim Yediğimiz gıda- larla karakter arasında müna- sebet var mıdır? Yazan: Dr. A. R. ADASAL BA” Boşlarajı 5 incide melek been Bl denen incedirler; karakterleri yum: Huyguları yüksektir. ye illerin fanatkâr yetişir, Tabiatle bütün ba mütalealarda müba- Tağa olmakla beraber bir hakikat nüvesi olduğu da muhakkaktır. Gıda tarzmın iklimlere, âdetlere ve hattâ irsiyete göre değişiklikler gösterdiği tabildir. Sibirya- da fazla et, Antalyada ise daha ziyade sebze yenilir. Fakat bugünkü insan ma- kinesinin mekanizmasma göre Sibiryalı da sebzeye, Antalyalı da ete muhtaçtır. Bellibaşlı gıdaları pirincin çeşitli yemek» lerinden ibaret olan Japonlar, kanlı bif- teklere bayılan Anglo oSeksonlar kadar harp ve istilâ peşindedir. “Bizde Karadeniz halkı çokça balık yedikleri için fazla asahi ve faaldir,, gibi bir hü- kümde bulunabilir miyiz?.. Faraziyeleri ve fantazileri yürütehiliriz. Ancak mo. dört YanaDatn “de abi ettiği ilmi bir. hakikat vardır ki rasyonel yemek tarzı eti az olan muhtelit rejimdir, Zaten halk arasında romatizma, suibazm, tansiyon yüksekliği, zehirlenme ve hattâ kansere istidat kazanmak gibi endişelerle eti a- zaltanlar hergün , Nebati gıdalar, çok kere ucuzlukları ve daha ko- Ty tedarik edilebilmeleri itibarile fakir halk kütlelerini açlıktan kurtaran gıda lardır. Et sokakta bulunmaz; fakat tar. Yalarda bir çok yabani otları topliyarak haşlayıp yiyen va adalt kuvvetlerini mu- hafaza eden insanlar sayısızdır. “Tababette bile son natüralizm cereyanı, yemekte sebze ve tedavide de nebati ilâç- Yarı tercih etmektedir. Dr. Rasim'ADABAL Yeni teslihat programımız yap Baştarafı 7 incide yeni bir programın tatbiki için tanzim Olunan bu lâyihanm mucip sebepler Jâyihasında hükümet aynen şöyle de- (Teklif ödilen 125,5 milyon liralık ve em AM Başvekilimiz Pire yat klübü azası Piredeki Yat klübü, başvekilimiz Ce. MI Bayara fahri azalık oünvanımı ver. migtür 7 Atatürk Mersinde askeri teftiş ettiler Dep” Başlaraft 1 incide gisini Ulu Öndere bir kere daha göster- mek fırsatını bulmuştur. Atatürk, balkm sürekli ve içten go- len alkışları arasmda kendilerine tahsis eğilen köşkü teşrif buyurmuşlardır. Mersin hajki görülmemiş bir bay- ram ve sevinç içindedir. Reisicumhurumuzun teşekkürleri Mersin, 20 (A.A.) — Riyaseticim. hur umumi kâtipliğinden: 19 Mayıs gününün yıldönümü müna- sebetile yurdun her tarafmdan vatan. desların beyecan ve sâmimi hislerini ve azimkâr gençliğin şuurlu tezahüra- tnt bildiren bir çok telgraflar gelmek. tedir. Atatürk, bundan pek mütehassis ol muşlar ve teşekkürlerile sevgilerinin iletilmesine Anadolu ajansını memur etmişlerdir. Hatayda vaziyet Bep” Başlarafı 1 incide yukardakini teyid eder mahiyettedir. hayali bir Türk dostluğu uğruna Sancağı * terketmeme- yi Fransız harlciyesine tavsiye ettik- ten sonra bizim Hatayda kolayca bir askeri muvaffakıyet elde edemiyece. ğimizi yazmakta ve çünkü orada bu. lunan 35 bin Ermeninin müdafaaya pek elverişli arazide müthiş bir çete harbine girişeceklerini bildirmektedir, Bu da Fransızlarm Hatayda Ermeni. lere rol oynatmak için onları kandır maya çalıştıklarmı veya kandırdıkla- Tımi gösteriyor. Fransız hariciye nazırı selirimizle görüştü Paris, 20 (A, A.) — Hariciye Na- zırı Bonnet, dilin öğleden sonra Türki- ye Büyük Elçisi Suad Davaz'ı kabul etmiştir. General Mariç Kayseride Bugün tayyare fabrikasını gezdi Kayseri, 21 (Hususi) — Yugoslavya harbiye ve bahriye nazırı general Mariç bu sabah saat 9,30 da buraya gelmiştir. Misafir, istasyonda vali Adil Bayman ve general Mümtaz Aktay ile askeri ve mül ki erkân tarafından karşılanmış, askeri kıta selâm durmuştur. General Mariç buradan tayyare fabri- kasile dokuma fabrikasını gezdikten son- ra bugün öğleden sonra Ankaraya hare- ket edecektir. Atina radyosu Bu akşam neşri- yatına başlıyor Yunan hükümeti tarafından oAtinada yaptırılan yeni radyo istasyonu, bu ak- şam saat 21 de neşriyatına başlıyacak- tır. İstasyon 299,2 metre üzerinde çalışmak tadır. Bu akşamki neşriyat Yunan milli mwarşile başlıyarak, posta nazırınm bir nutküru müteakip Yunan havaları çalı nacaktır. Neşriyat saat o yarıma kadar sürecektir. AABER — Akşara postası Almanlar hudutta tahşidat mı yapıyorlar ? mp Baştarafı 1 incide reket yapılmadığı csvabının verildiği zennodilmektedir. Harekât “mevsim icabı, mı Londra, 21 (A, A.) — Alman kıt. alarmın yer değiştirmesini icab etti. ren sebebler hakkımda İngiltere sefi, rinin Almanya hariciye nezaretinden malümat istediğine dair Berliuden ve- rilen haber İngiliz siyasi mahfellerin- de büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Dün öğle zamanı Almanyada askeri hareketler yapılmakta olduğuna dair Londrada bazı şayialar devcran etti-, ği malümdur. İyi haber alan mahfeller Alman kıt: alarmm “mevsim icabı olarak, yer değiştirmelerinin Londrada (endişe tevlid etmiş olan 'bu hareketlerin ye. güne sebebi olup olmadığını suale şa. yan görmektedirler. Ayni mahfeller İngiltere sefiri tarafından Berlinde yapılan teşebbüsün İngilterenin hali, hazırda Orta Avrupa hâdiselerine kar şı gösterdiği büyük alâkayr tebarür ettirmiş olduğunu ilâve eylemektedir. Çekoslovakyanın endişesi Londra, 21 (A. A.) — Salâhiyettar mahfellerde zannedildiğine göre hafta başmda Çek hükümeti Alman kıt'ala- rınm faaliyeti hakkında Almanyadan malimat istemiş ve kendisine İngilte. Te sefirine verilen cevapla mukabele edilmiştir. Çekler bu husustaki endi. şelerini Londraya bildirdikleri için İn. giltere bu hususta tesebbüste bulun - muştur. Hâdiseler Prag, 21 (A. A.) — Ostrsva - Mo- ravskada halk (Alman evi) ni muha. sara etmiştir. Polis halkı dağıtmak için güçlük çekmiştir. Brno'da polis bir alay tertib ederek milli marşlar söyleyen 5.000 Çeki da- ğıtmağa teşebbüs etmiştir. Alman kon- goloshanesile (Alman evi) ve Hayn. Tayn partisinin merkezi polisin muha- fazası altındadır. Almanlar Çek askerlerine hücum ettiler Prag, 21 (A. A.) — Resmen bildi- rildiğine göre dün ve evvelki gün gi mali Bohemyada bazı ciddi hâdiseler cereyan etmiştir. Evvelki gün 60 Alman, Bohemya . am gşimali garbisinde kâln Şomutov. da Çek askerlerinden mürekkep 5 ki- şilik bir grupa taarruz etmişlerdir. Askerlerden biri ağır surette başmdan yaralanarak hastaneye nakledilmiştir. Diğer askerler kasaturalsrını çekmiş- Jer ve mütecavizler kaçmışlardır, Va- ka mahalline polis takviye kuv- vetleri gönderilmiştir. Dün sabıh yedi jandarms, bicviye dağıttıkları esnada tevkif dilen üç Almanı kurtarmağı çalışan takriben 300 kişiden mürekkep bir kütleyi 40. palarla dağıtmıştır. Diğer bir jandar. ma da nümayişçilerden biri tarafm , dan atılan tahta bir kutu ile yaralar- van Vaziyet vahim bir şekil almış. Salinimtekize ydi all tinde olmak Üzere tabancesile bir tel ateş etmiştir. Nümayişçilerden biri bir köza neticesinde yaralanmış, üç tanesi de tevkif edilmiştir. Hâdise mâ- halline polis takviye kıt'aları gönde. rilmiştir. Akşama doğru sükünet av. det etmiştir. Dükkânlar bütün gün kapalı kalmıştır. Fabrikalarda Sü. e e imtina etmişler “Pragdaki nümayişler Prag, 21 (AA) — “Alman ratları: “Bizim #lav Prağımıza uzun ö- mürler dileriz,, diye bağırarak sokaklar. dan geçmişlerdir. Nümayişçiler bir ke- çidiyi yaralamışlardır. Polis halkı dağıt- mak için sokakları ahloka etmeğe teşeb- büs etmiştir. Nümayişler geceyarısı hâlâ devam etmekteydi. Polis nümayişçilere sopalarla o hücüm binada bulunan “beyaz haç,, kahvesinin camlarını kırmıştır. Südetliler, Prag Hükümetile müzakereye girişmiyorlar Prag 21 (A.A) — Brno ve diğer ma- hallerde vukubulan hâdiseler (üzerine Haylanyn hükümetle müzakereye giriş- rafından ileri sürülen başlıca şartlar şun lardır: z 1 — Nizam ve asayişin yeniden tesisi, 2 — Fikir serbestliği 3 — Matbuat serbestliği, 4 — Toplarıma serbestliği. Çek hükümetile müzakereye girişmek İçin Haynlaynistler tarafmdan İleri sü- rülen şartlardan mada Haynlayn siyasf teşekküller vücuda getirmek (hakkının kendisine verilmesini istemektedir. Londrada endişe Londra, 21 (A.A.) — Südetletin Prag hükümeti tarafından teklif edilen müza- kerelere girişmekten imtina etmeleri İn- giliz siyasi mahfellerinin endişelerini art- tırmıştır. Haynlayn Londrayı (ziyareti esnasında itidal ile hareket edeceği hak- kında bir kanaat tevlit etmiş olduğu için bu son vaziyet karşısında siyast mah feller bayret etmekten kendilerini alama- maktadırlar. Bu mahfeller, bu ziyareti İngiliz efkârı umumiyesinin tayakkuzu- nu aldatmağa matuf bir manevra mahi- yetinde olmadığını ve İngiliz sefiri tara- fından geçende Berlinde yapılan teşeb- büslerin Südetler meselesinin müslihane Ayni geahieller nihayet Berlinin Sü- detlere ihtiyatla hareket etmelerini tavsi- > edeceği midini de izhar etmektedir. nün asabiyet Berlin, 21 — Alman gazeteleri Çekos- lovakyada cereyan eden hâdiseler hak- kımda uzun tafsilât veriyorlar. Komoden şehrinde vukubulan hâdiselerde 100 Al man yaralanmıştır. Südet partisi Almanlara hitaben neş- rettiği bir beyannamede kendi emsiyetle- #ini temin için icap eden tedbirleri ak mağa davet ediyor. Berlin gazeteleri, Çekoslovakya hâdi- selerini şiddetle tenkid ediyor. Fikişer Beobahter gazetesi (oyağdığı bir makalede diyor ki: o “Çekoslovakya, Almanya ile anlaşma arzusunu izhar €- derken, Çek gazeteleri Almanlara karşı en şiddetli hücumlarda ( bulunuyorlar. Çek jandarmalarının gözü önünde Al manlar yaralanıyorlar. Bu vaziyet karşısında, Çekoslovakya nım Südet topraklarında emniyet ve asa- Cumhuriyet bayramı için... Mekteplerde bir yazı müsabakası açıldı Ankara, 20 (A.A.) — Onümüzdeki 29 Teşriniovvelde o kutlulanacak olan Türkiye Cümhuriyetinin 15 inci yıldönü- milnasebötilo C.H. partisi tarafından ilk, orta, lise, öğretmen, #anat ve tica- ret okullarımızın talebesi arasında birer yazı müsabakası tertip (olunmuştur. Türk gençliği Cümhuriyet rejiminin memleketin hayat, istiklâl ve istikbali Için vücuda getirdiği eserlerle onun ku- rucu ve koruyucusu olan Büyük Şefimiz Atetürk'e karşı duyduğu sevgi, #aygı, minnet ve bağlılığı ifade etmeğe davet etmek üzere Kültür bakanlığı bu tahri. ri vazifenin hemen ilkokullarm © inci simıflarile diğer okulların bütün talebö- sine verilerek İlkokullarda Mayıs ve diğer okullarda Haziran sonuna kadar yazdırılmasını tebliğ etmiştir. Bu vazifeler Türk hususi ve ekalli- yet okulları tulebesine ve yabancı okul- lardaki Türk vatandaşı çocuklara de Yazdırılacaktır. Bakanlık bu yazıların nasıl seçileceği hakkında Kültür direk. törlerine ayrıca bir tamim göndermiş 71 MAYIS —— 1938 aldir. Bu vaziyetin mesuliyeti tamamile Prag hükümetine aittir... National Zeitung şöyle yazmaktadır; “Son saatler içinde hâdiseler o kadar inkişaf etmiştir ki oAlman milleti artık bunları Çek vatanperverliğinin arizt bir infilâkı şeklinde tefsir (o etmiye imkân göremiyecektir. Südetlerle dahilt bağlar- Ja birleşmiş olan Alman milleti Çek hü- kümetinin bu tahammül edilmez korkunç vaziyete nihayet vermesini xsrarla talep ediyor... Belgratta tevkif edilen talebeler Belgrad, 21 (A. A.) — Belgrad Ü- niversitesinin teknik fakültesinde mü- him miktarda propaganda malzemesi bulunmuştur. Talebelerden 12 iyi kif edilmiştir. mama Fransız-lItalyan müzakeresi kesildi Roma, 21 — Salâhiyettar mahafil, kufa uğrıyan İtalyan . Fransız itilâf müzakerelerine tekrar başlamak için hiçbir tedbir alınmadığı beyan Şİ mektedir. Dahiliye Vekili şehrimizde Dahiliye Vekili ve Parti Genel Sek, reteri Şükrü Kaya bu sabahki trenle Ankaradan şehrimize gelmiştir. ZATA Benzin fiatlarında ucuzluk Hükümetin istihlâk vergisini indir. mesi Üzerine yeniden tesbit edilen ben- zin terifesinin tatbikına bu günden İ- Hibaren başlanmıştır. Yapılan tenzilâla göre benzinin gi. şesi şehrimizde bu günden itibaren TI.5 kuruşa satılmaktadır. ış POLISTE Tramvay kazası Bostancıda oturan Kemal Görgözün İ- Ankarada Bölge kupası maçalrı Ankara klüplerinin B takımları arasın» da mıntaka kupası futbol müsabakaları» na pazar günü devam edilmiştir. Selim Baykurtun hakemliği ile yapıl- ması icap eden Harbiye idman yurdu » Muhafızgücü maçı Harbiyelilerin sahaya gelmemeleri yüzünden (yapılamamış ve Muhafrrzücü hükmen galip addedilmiş- tir. Saat 17 de Gençlerbirliği ile Demir. spor futbolcuları hakem Muharremin İs 'daresinde karşılaşmışlardır. Ankarada haftanın yegâne futbol müsabakasını teş kil eden bu karşılaşmaya iki takım bir- çek birinci sınıf futbolcwlarile İştirak et- miş olduklarından, maç çok güzel ve he- yecanlı ölmüş ve çok üstün Oynayan Gençlerbirliği neticede 7-1 gibi büyük bir, Mi — Beynelmilel | müsabakalar Hokey Holanda - Almanya Berlin, 16 (A. A.) — Hollanda milit takımı İle Alman milli takımı arasm« da olimpiyad hokey sahasında yapı « Jan ve 16 mcı karşılaşmayı teşkil eden bu maçta Alman takımı 3-1 gulip gel“