22 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

22 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Bir Gözlerim denizin karanlığına alışmea, İngilterenin en tanınmış kaplara. mından birisi olan Dan Halkror geçen sene hizmetten çekilmiştir. Debonşir' deki malikânelerinde oturuyor.. Kap- dan, geçenlerde, “deniz üstünde, 56 $€ ne,, isminde bir kilap yazarak hatva- Jörmt neştetmiştir. Bu kitabın bir fas h hem feci, hem de gülünç bir vaks-| ys anlatıyor. Kısâltarek alıyoruz. İskoçya deniz inşaatı tezgihlafından bir mektup aldım. Yeni Zelântda yeni kurulan bır seyriseler şirke | namına| yaptırılmış olan bir geminin yeni Zelan- da kadar kaptanlığı teklif o ediliyordu. Bu sıralarda işsizdim. Bu (teklifi kabul etmeğe karar verdim. Görüşmek ve sart. ları tesbit etmek için doğ direktörün yanına gittim. Bana hatı verdiler: — Gemi bize on ay evvel ısmarlanımış- tı, inşaat devam ederken bir gün bir a dam bize müracaat etti, Ve inşaat esma- sında da şirket o namma işleri kontrol edeceği bildiriliyordu, Geminin — inşaatı söna yaklaşırken bu kaptan bize müra- caat ederek “uzun senelerdenberi deniz- den ayrı yaşıyorum. Düşündüm. Birinci kaptanlığı benim almam doğru olmıya- cak... Siz bir birinci kaptan bulunuz, Ben de ikinci kaptan olayım., dedi, Bu tek- | İifi kabul ettik ve bu iş için size baş vurs | duk. Şirket direktörile beraber, dehize iri- dirilmiş ve son hazırlıkları yapılmakta | bulunan gemiye kedar gittik. “Prens AL | ber,, isminde olan vapuru çok beğendim. Vapurda, bana ikinci kaptanlık vazifesi- ni görecek olan kaptan Burju takdim et. tiler. Bu orta yaşlı bir adamdı. Halinde hiçbir fevkalddelik yoktu. Bana hoş gel diniz, dedi, kendisini takdim etti. Ve kaptan elbisesi giymediği için itizar et- ti. Sonra da şu manasız suali sordu: — Gemide çalışırken üniforma giymek mecbüriyetini disiplin için zaruri bulan- lardan mısınız? 'Bu suale cevap bile vermedim. Ve gemi yi beraber dolaşmamızı rica ettim, — Siz yalnız dolaşsanız daha iyi ölur. | Gemi hakkındaki fikirlerinize tesir etmek | Btemem. Gemiyi dolaşmağa - başladım. Dümen | dairesine girdim. Burada yalnız el di- meni vardr. Otomatik dümenin nerede olduğunu sordum, cevap verdiler? — O da olacaktı. Fakat kaptan Burj taktığımız otomatik dümeni çıkarttı. O yalnız el dümeni ile gemiyi iclare etmek istiyor. Kaptan Burjun yanına girdiğim vakit otomatik dürmenlerin herede olduğunu sordum. Dik dik bana baktı ve “beti onları def ettim, dedi, eski ananelere bağlı bir dda- mem, Gemiyi el dümenile < iflare edece- “çizmeden yukarı" Gemisüvariliğine özenen ahçı Bir adam, ölen kaptan kardeşinin şaha- detnamesini eline geçirmiş ve Koca dir vapuru engin danizlerde dolaştırmak sevdasına kapılmış |I Gizerimier doğra gelen müthiş bir vapur gördim.. Aklımda garip bir şüphe dolaştı: “A- caba bu adam deli miydi?,, Kestirme ce- vap verdim: — Bu köca gemi el dümenile idare 6- Junamaz. Bundan başka otomatik dü- merler kullarmak kananen mecburidir, Böyle bir mecbürivet de olmasa ben böy- le bir gemide çalışamam. Boynunu büktü ve “mademki ısrar & diyorsünuz, öyle olam!, dedi. Kaptan Burj ile ikinci ihtilâfımız hari- la yüzünden oldu... Haritaları seçerken, Burj kulağıma fıstldedı: — Singapurdan ilerisi için boş yete harita almayınız. O denizleri avucumun içi gibi bilirim. Artık sabrım kalmadı; — Şu noktayı unutmayınız, azizim dedim. Bir gemide iki kaptan olamaz. Prens Aleber gemisinin birinci kaptanı benim. Nasihat almaya da ihtiyacım yok. Ni seler başladı. İkinci kaptanın garabetleri günden güne artıyordu. Ah- çıya marangoza, tayfalara ahçılık, marafı gozluk, tayfalk mesleğine dair yazılmış ufak, bayağı kıymetsiz kitaplar dağıtır köprünün mu onmuş demir bil kalkıyordu. Vakalar biribirini kovalamağa başla yınca deniz nizamrameşini açtım. Birin- ci ve ikinci kaptanların vazilelerini ta» yin eden ve birinci kaptarın verebileceği. cezaları gösleren fasir el yazımla kopye etm ve İkinci kaptana gönderdim. İki gün sonra Port Sâlde yanaşirken sabahın ikisinde keskin düdük sesile u- yandım. İkinci kaptan makine dairesine emir veriyordu? — Son hızla geri. Kumanda borusuna atıldım. — Ne var? — Bir gemi... Tam önümüzde. Gözlerim denizin karanlığına alışınca üzerimize doğru gelen kocaman bir va- pur gördüm. Bitmiyccek kadar uzun iki dakika geç ti. Gemiyi tam vapurdan iki metrecik v- zâkta durdurabildik.. Bu vakadan ucuz kurtulmuştuk. Fakat ya kaza olsaydı. Tamamile bizim hatamız kazaya sebebi- yet vermiş olacaktı. Hiddetten kuduru- yurdum. Derhal Burja döndüm. — Bundan sonra siz nöbet tutmıyacak- smız. Nöbetleri üçüncü kaptanla ben tu- tacağıım, dedim. Ertesi sabah Burjdan bir ültimatom alrmıştım. Derhal ikinci kaptanlık vazife- si ve haklari kendisine verilmediği tak- dizde gemi sahiplerinin mümessili sıfati- le ilk uğrıyacağımız iskelede gemiyi tev- kif ettireceğini söylüyordu. Yazısma yazımla cevap verdim. Kap- tanlık vazifelerine müdahale etmekte de- yor, Yapı köpri isli çıkma, HABER — Akşam postası hikâyesi 22 MAYIS “1938 Tarihi bir vesika ortaya çıktı Bugün ortaya — çıken bir vesika ile, Napolyanun oğlu Rayştat düklünün Mek * sika imparatoru Maktimilyenin babati oldüğü isbat olunmuktadır, Ceyms Henri Duven ismindeki tarihi İ eserler meraklısı bir İngiliz yeni neşretti- ği halıralarında ba kiymetli . vesikadar, bahsetmektedir. Bu bir mektuptur ve Napolyanun oğlu tarafımdan o zamah henüz Arşidük balu- nan Maksimilyene yağılttıştır. “Kartal yavrusu, isini verilen Rayştat dükü, yani Napolyonün oğlu, Avusturya impâraterd Pransova o Jojefin kardı Maksimilyene gönderdiği bu . mektupta göyle yazmaktadır: “Sevgili oğlum, “Ben, senin zavallı baban, sen dünyas ya gelmek üzere olduğun #frada dünyayı terketmek Üzere (o bulunuyorum. İsen şeklindeki şu cahavat Meternikde fazla yaşıyamıyacağımı atladı. Betim delili lerim onun taliine'yaradı.Her şeyi bildiği gibi, senin doğuşundaki gizli noktayı da öğreneteğinden korkuyotum. “Bu fk l tubu sana, istediğin gibi düşünüp hüfe- ket etmiye imkân bulacağın bir ozaman | da eline geçmesi için yazıyorum. “Annen sana bir şeyden bahsetmiye- esktir. O, dünyanın en büyük adamının torunu ve tek varisi olan bir çocuğu kar nında taşımış olmayı bir utanç telâkki | etmektedir. “Bir gün gelecek, Fransa, en . büyük evlâtlarından birinin doğrudan doğruya varisi olan birisini, kendi (başına geçir- mek istiyecektir. O zaman, sen iftiharla, kim olduğunu ilân edertin.,, Nâpolyonun oğlu, bu mektubu, karısı” na gönderdiği bir mücevher kutusunun içine gizli bir şekilde . yelertirmitir. Bu kutu tarihi eserler meraklısı Ceymsin eline geçmiş ve okuduktan sonra, Maksi- Milyenin Napolyonun torunu olduğuna dair esasen mevcut bulunan kanaati. is- İOULOL mon RE A TAİ ra Yı ANN ŞA Ya Ai vamı tökdirinde derhal kendisini tevkil ettireceğimi ve ayaklarına s#iadir vurup ambara tıkıyacağımı bildirdim. Bu yazı istediğim tesiri yaptı. (Yanıma geldi, yaptıkları için özür diledi, Çok tatsız bir seyahatten sonra gidece- ğimiz Kleyd limanına gelmiştik., Burada raporumu yazdım ve kumpan- | Pat ettiğini görmüştür... ya direktörüne yerdim. Vakayı gifahet Bu suretle, tarihin gizli bir sayfası de anlattım. Sözlerimi bitirir — bitirmez | *Yoımlanmış oluyor, i direktör. Malümdur ki, Avusturya imparatoru- — Bütün bunlara inanılmaz, olnuya. | vweh Kardeşi Maktimilyen, Meksikaya cak şeyler dedi. girerek orada imparatorluğunu ilân et- mügtür, — Yalan söylemiyorum. Geminin se İâmeti namına bir defacık tahkikat yâp tırınız, Siz de İşi arlarsmız. 'Tahklakt yapıldı ve şu neticeyi verdi: Ka; Bürj şimali Yeni Zelandasında ÇOCUKLARINIZ ÇN En güzel bir kitap Türk ikizleri UNİ NV küçük kir otel sahibi imiş. Bu adarım| gg Çocuk Esirgeme Karamanan | Yaz mevsimi için İstanbula gelenlere kaptanlıktan tekaüt olmuş bir (kardeşi vaktile bir aile kütüphanesi ola. bulunmaz fırsat varmış.. Ölmüş, kardeşine büy'ik bir mis rak bastırdığı İkizler serisinde | © Cağaloğlu Himayöielfal sokak 5 nura- ras bırakrnış. Kardeşinin evrakı arasında kaptanlık şeliadetnamesini de ele geçir- miş, Bir gemide kumandan olarak denizler- de dolaşmak çok hoşuna giden bir şey- miş, Kardeşinin gemisinde bir çok sene- ler ahçılık ettiği için gemicilik edebilirini hülyasına düşmüş, ve o sırada yeni tecs- süs eden seyrisefer şirketine mühim bir il olmüş.. duyduğunuz bu oksikliği bu gü zel ve resimli büyük hikâjo kita. bı ile doldurulmuş buluyoruz. () Kültür bakanlığı eseri tetkik etmiş, ilk okul çağındaki çoduk. Jar için faydalı eser olduğunu tas. dik etmiştir. (9 Arkara ciddesinde Yakit Kitap Denizbank Istanbul şubesi müdürlüğünden: Satışa çıkarılmışken talibi zuhur etmiyen Yalova kaplıcalağındaki eski & lektrik tesisatma ait motör, dinamo, âkümülâtör ve buz makineleri yeniden pazarlıkla satılığa çıkarılmıştır. Pazarlık 30 mayıs 38 günü sâat on beşte De- nizbank Materyel Dairesi reisliğinde yapılacaktır. Satılacak parçalar müfredatlı lstesi ve satışa ait mukavele projesi Ma. teryel Dairesi reisliğinden parasız olarak alınabilir. Pazarlığa girmek istiyen- ler, pazarlık saatinden evvel. Denizbank vezmmesine bin yetmiş liralık teminat yatırarak pazarlık saatinde Materyel dairesi reisliğine müracaat etmelidirler. Tokat Valiliğinden: 6-5-938 cuma günü saat 14 de Vilâyet Ewtümeninde kapalı zatf ueulile eksil& mesi yapılacağı evvelos ilân edilmiş olan Zile Kaza Merkezindeki (21620) lira 60) kuruş keşifli ilkmektep ( inşaatma mit ek ltmede tahibinin ibraz ettiği vessikin nok san olduğu görülmesinden eksiltmenin bir ay içinde pazarlıkla yapılacağı ilân olu Mur. (2827) : ralı Kocapıçak apartmanında mevsim do- laynaile İ inci ve 3 üncü kat daireler Mo. bilyesi ve ihtiyaca kâfi oşyasile kiralıktır. Görüşmek için 1 inci katta Nael Özvere. ne müracaat edilmelidir, evinde araymız! Flatt 60 Küruş; posta için 4 kuruş TlAva dölniz, katleri şirkelin idare medisi da itiraf mecburiyetinde kaldığımı ye son ra hapishaneyi boyladığını bilmem söyle» meğe hacet var mi? Kelepir Şişlide Bözkürt caddesinde 6 No. lı An. saldo apartımanının yarısı 24/5/038 sah günü sani 14 de açık artırma ile ve diğer yarısı da doğrudan doğruya mulasamıhı tarafından satılacağından fazla malümat istiyenlerin 24 Nisan 938 tarihli Cumhu, riyet gazetesinin 11 İnci sayfasındaki res. ml ilân okumaları ve Galstada İzmirlioğ- tw hanında 6 No. hi avukat yarıhanesine müracaat etmeleri. TV. P. 11226) Acele satılık apartıman Kasımpaşada Tabakhane caddesinde 23 numaralı üç daireli iki dairesinde dör- der ve birinde de üç oda ki centan ör bir oda. Üst katı muşamba döşeli mutfak, >. TA TAKE RMİCTİLİe ” Keşif bedeti 880 lira 89 kuruş olan Çubuk'uda Belediyeye ait köşkün tamiri aç sıyu havi apartman üç bin Rraya acele | eksiltmeye konulmuştur. Keşif evrakile şertnzmesi Levarm müdürlüğünde görü” satılıktır. lebilir. Tstekliler 2480 No. İt kanunda yazılı vesikadan başka Fen işleri müdürlüğü” Görmek istiyenlerin üst kattaki sahip- İden alacakları fen efifiyet vesikasile 66 lira 87 kuruşluk İk teminat makbuz ye” lerine mfiracaatları. mektubile beraber 24-5-088 salı günü saat 14 de Daimi Encümende bulunmalıdı ılar. (2657); (B); halâ ve muntazam elektrik (tesisatr ve