22 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

22 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

mizmileiün edile ediz mükemel HABER — Aksam postası. lann harbi göze aldımı? bir tesanüt hâlinde bulunduğunu temin ( bulunmak zarurelinin kizsedildiğini Ber baştarafı 1 incide Varşova, 22 fire yam Yarı resmi bir lenilmiyen bu hareketi Cieszya mntaka- sındaki ahaliyi telâşa düşürmüştür. Ma- hallf memurlar tarafından ihtiyat ted- birleri alırmış olduğu söylenmekte ise de bunu teyit eden hiçbir haber alınmamış. tır. Hadiseler Paris, 22 (Hususi), — Pragdan ve Berlinden, Çekoslovakya Almanya ara sında silâhlı bir ihtilâfa sebeb olabilece- Bi endişesini doğuran o heyecanlı haber ler gelmektedir. Dün Çekoslovakyanın muhtelif şehirlerinde (o Almanlarla Çek- ler arasında çıkan hâdiselerden sonfa ye- niden bir hâdise daha olmuştur. Dün ge- ce sabaha karşı Şebde bir hudut muhafızı üstünde iki kişi bulunan ve Almanyaya doğru giden bir motosikleti durdurmak istemiştir. Motosiklettekiler, verilen em- ri dinlemedikleri için muhafız, steş ede- rek her ikisini de öldürmüştür. Bunların iki Südet Almant oldukları anlaşılmıştır. Kısm! seferberlik Berlin gazeteleri ateş püskürmektedir- ler. Almanyanın ani kararları ve hateke- te geçişleri malüm olduğu için Çekoslo- vakya hükümeti askeri ihtiyat tedbirleri almıştır. Bütün köprüler ve bütün resmi binalar muhafaza altındadır. Genç ihti- yat sabitleri ile mütehassıslar ve ihtiyat teknikciler silâh altına davet edilmişler. dir, Taksiler ve kamyonlar ordu hizmetine almıştır. İlk ihtiyat kuvvetlerinden bir sınıf İle iklinei ihtiyat kuvvetlerinden bir snr teknisiyenler de dahil olduğu halde “is- tisnal bir askeri hizmet devresi için,, si- Vâh altma alınmışlardır. Bu suretle silâh altına alman efradın yekünu 140 bindir. Kırk yaşmı geçkin teknisiyenler de silâh altma çağrılmış- lardır, Çekoslovakyada hükümet makamları Almanyanm Prag hükümetine bir ülti- matöm gönderdiği haberi tekzip etmek- tedirler. Nazırlar meclisi Hodzanm riyasetinde toplanarak vaziyeti tetkik etmiştir. Südet Almanları mebusu Frankdün akşam başvekil Hodzayı ziyaret ederek İ- ki sınıf ihtiyatım silâh altına çağırılması ve diğer askeri tedbirlerin Südet Alman- ları arasinda asayişi bozacak bir haleti ruhiye yaratmış olduğunu bildirmiştir. Beneşin söz'eri Reisicumhur Beneş, Taborda söylediği bir nutukta, bugünkü vaziyetin Çekoslo- vakya için harpten sonraki vaziyetlerin hepsinden daha vahim olduğunu söyle- miş ve fakat Çekoslovakyanın her türlü ihtimallere karşı hazır bulunduğunu ilâ- ve etmiştir. Çekoslovakya, Avusturya değildir Çek başvekili (Hodzanın mensup olduğu cumhuriyet köylü (partisi reisi Beran Hâvas ajansının muhabirine de- “Şimdi bazı ecnebi mahlfelelrinde belki Almanların Avusturyada olduğu gibi, hiçbir mukavemete maruz kalmadan Sü. detlerle meskün mıntakayı istilâ edebile- cekleri zannedilmektedir. e Halbuki Çe- koslovakya, mevzuubahs olunca iş deği- şir. Burada bütün millet müstevliye kar şı duracaktır, Ve bu vaziyette bir ihti- lâfm önüne geçmek kabil olamıyacaktır. Çeklerle Slovaklar arasında görüş ihti- Jâft yoktur. Çekoslovakya halkı müttehit ordu ile müsteviflerin karşıma çıkacak- tır. Hlinka tarafından idare edilen Slo- vak muhtariyet partisinin bizimle tam edebilirim. Ingiliz sefirine tatmin edici cevap verilmedi Berlin 21 (A.A) — Röyter ajansı bil- diriyor: Vaziyet çok ciddi olmakla beraber &- mitsiz oaddedilmiyor, şurası muhak- ! kak ki, Almanya Südet Almanlarma yardım için azami derecede ileri git- meğe karar vermiştir. Maamafih bir barbi göze alacağı zannedilmiyor. İngiliz büyük elçisinin bugün Ak man Hariciye nazırı ile yaptığı mü lâkatlar enternasyonal endişeyi izale edecek neticeler vermemiştir. Alman siyasetinin maksadı, hariçte Alman » yanım Südet Almanlarmı müdafaa için her geye azmetmiş olduğu İntibamı yaratmak olduğu merkezinde gibi gö- #iküyor. Alman Hariciye nazırı dün müste- şar tarafından verilen teminatı tek- rarlamaktan başka bir şey yapmamış» tar. Bu teminat şudur: Kış kamplarından yaz kamplarma yapılan nakliyat haricinde fevkalâde hiçbir askeri hareket yoktur. İngiliz elçisi, bu temiratm tatmin edici mahiyette olmadığını, çünkü kr- sa mesafelerde olsa bile askeri hare- kât yapıldığı muhakkak olduğunu ve çünkü Avusturya hadiselerinda âyni mealde teminat verilmiş olduğunu Al- man Hariciye nazırma hatırlatmıştır. Hulâsa, Royter ajansınm aldığı ma- Iümata göre İngiliz büyük elçisi Al man Hariciye nazırının yanından şu intiba ile ayrılmıştır: Almanya «zimkâr battı hareketini muhafaza etmekte ve mütavassıt bir hal tarzını kabul etmemektedir. Almanyada asabiyet Berlin 21 (A.A.) — İngiliz seliri bu- yün öğle vakti von Ribbentrop ile bir- sâat görüşmüştür. Bu mülâkat hakkında hiçbir şey söylenmemiş, yalnız sefirin hudut civarma Alman kıtaların hare- kâtı hakkında dün kendisine müsteşar tarafından verilen teminatın von Rib- bentrop tatalmdan teyidini İstediği ha- ber verilmiştir. Almanyada, Çekoslovakyadaki Alman ekalliyetinin vasiyeti ciddi ihtilâtlar ih- daş edecek mahiyette telâkki edildiğinin bugün von Ribbentrop ile İngiliz sefiri Henderson arasında (yapılan mülâkat esnasında anlaşılmış olduğu Alman mat- buatı tarafından bildirilmektedir. Bütün Alman matbuatı OÇekoslovak- yadaki son hâdiseler üzerine Çek hükü- metine şiddetle hücum etmekte ve Südet Almanlarma yapılan tazyike bir niha- yet verilmesini istemektedir. Gazeteler Egger hâdisesinde Almanlara karşı hazırlanmış bir suikast görmekte müttefik bulunmakta ve “cinayet,, sure- tinde tavsif eylediği bu hâdiseden doğ- rudan doğruya Prag hükümetini mesul tutmaktadır. Hariçte nkisler Londra, 21 (A. A) — Akşam gaze teleri Eger'de iki Almanm öldürüldü. ğü hidisesini ve Çekoslovakyada iki sınıfın silâh altına almdığı hakkmda. ki haberleri büyük başlıklarla neşret- mekte ve Lord Halifaks'n hafta ta- tilinden vazgeçerek alelâctle Londra. ya dönmüş olmasma büyük bir ehem- yet vermektedirler. Çünkü bu gibi dönüşler İngiliz nazırları arasında an- cak fevkalâde müstesna ahvalde vu. kubulur, Fransaria endişe Paris, 21 (A. A.) fani ajansı bildiriyor: Çekoslovakya meselesi bu akşam Pariste diğer bütün meseleleri hattâ ademi müdahale işi hakkmda İngilte- re İle yapılan anlaşmayı bile gölgede bırakmaktadır, — İtalyan Ste. Prag ve Berlinden gerek Fransız hükümetine, gerek gazetelere gelen telgraflar bedbindir. Ve İngiliz büyük elçisinin Berlinde yaptığı teşebbüste endişeleri arttırmaktadır. Çünkü bu teşebbüs Londrada da bir ihtilAftan korkulduğunu ve son bir tegebbliste gösterir. . . Fransız hariciye nazırı bugün, öğ leden sonra Sovyet, İngiltere ve Çe. koslovakya elçilerini kabul ederek kendileri İle uzun müddet görüşmüş- tür. Fransız hariciye nazırmın İngiltere ve Çekoslovakya elçileriyle yaptığı konuşmalar münhasıran Çekoslovak- yaya taallük etmiş ve Sovyet elçisi ile olan mülâkatında ise Çekoslovakya meselesine ancak temas edilmiştir. Fransız harlelye nazırı gerek İngi. liz elçisine, gerek Çekoslovak elçisine Fransanın Çekoslovakya hakkındaki siyaseti ne idiyse şimdi de o olduğu. nu tasrih eylemiş ve 14 Nisan Londra anlaşması mucibince Fransa İle İn- giltere arasında noktainazar birliği bulunduğunu kaydetmiştir. Fransız matbuatı Çekoslovakya var ziyetini uzun uzadıya mevzubahs ct. mekte ve vaziyetin çok nazik bir saf- haya girdiğini kaydeylemektedir. Romanya bududunda emniyet tedbirleri Bilkreş, 21 (A. A.) — Çekoslovak- yada dün ve bügün vukubulan kanlı hâdiseler ve iki smıf ihtiyatın silâh al, ta çağrılması burada derin bir tesir hâsıl etmiş olmasına rağmen siyasi mahafil Çekoslovakya (o hâdiselerini sü- kfnetle karşılamaktadır. Romanyanın, Çekoslovak - Roman- ya hududu boyunca karakollarm tak. viyesini emretmiş olduğu rivayeti do- laşmaktadır. Lehistan hududunda hareket mi ? Varşova, 21 (A. A.) — Çekoslovak. ya hududunda Polonya kıtaatının ha- rekâtta bulunduğuna ve mareşal Smiglinin de hudut civarma geldiğine dair ecnebi memleketlerde bir takım şayialar çıktığından hükümet Londra ve Roma elçilerini bu şayiaları kat'i olarak tekzibe memur etmiştir. Italya vaziyeti vahim görüyo: Roma 21 (A.A.) — Akşam gazete. leri Çekoslovakyada vukubulan vahim hadiseleri heyecanla mevzuubahis et. mektedirler. Giornale d'İtalla, sık sık tekerrür etmeğe başlayan bu hadiselerin en cid di endişelere yol açtığını yazmakta. Atatürkün seyahati gep” Başlaroft * incide Büyük halâskârlarına (Okavuşan ve kendisini neşe içinde gören Mersinliler görülmemiş bir bayram sorinci İçinde bulunuyorlar. Atatürk dün saat on sekize kadar va, H konağında meşgul oldular. Sonra o tomobille Silifke istikametine hareket ettiler, Ineiliz Kralınm tebriki Ankara, 21 (A.A.) — Relsicumhur Atatürk'ün doğumlarının yıldönümü münasöbetiyle İngiltere Krair ile a- şağıdaki telgraflar teati olunmuş. tar: Türkiye Reisicumhuru ANKARA Doğum gününüzün yıldönümü mü nasebetiyle elde ettiğim frrsattan büyük sevinçle istifade ederek siz ekselansa en hararetli tebriklerimi ve saadet ve refahmız hakkındaki en İyi temennllerimi sunarım. KRAL CORGC Majeste VI net Corç TONDRA Doğumumun yıldönümü münase- betile majestenizin vaki temennile- rinden fevkalâde mütehassis olarak en hararetli teşekkürlerimle birlik. te şahsi sandetleri ve İmparatorluk- Tarımın refahı hasasundaki samimi .dileklerimin kabulünü rica ederim. K. ATATÜRK ep Okyanus üzerindeki bir seyakatinde kaybolan kadın tayyareci Anelye Er hert'in yere konmadan en uzun mesafeyi kaletmek rekorunu Lion Elizabet ismin- deki bir Fransız kadın tayyorecisinin ker dığım, bunu de diğer bir tayyareci kadı- mn kırmaya teşebbüs elliğini yazmıştık. Madam Düpeyron ismindeki bu kadın fayyareci Lion Elizebetin rekoru kırdığı hat üzerinde Franşadan İraka doğru yola çıkmış, fakat kendisinden birkaç günden. beri bir haber alınamamıştır. Bu kadın tayyarecinin, Amelya Ehort' ın dkibetine uğradığına pek iklimal veri- İemez. Çünkü katedeceği yol teklikeli yerlerden geçmemekledir. Fakat çöllere düş- müş olacağı da zannediliyor. Geçen gün Londrada olan bir yeraltı tren Kazasmda 6 kişi ölmüş, yirmi kişiden fazla yaralanmıştır. Kaza, iki trenin çarpışmasından ileri gelmiştir. Kaza yerine derhal imdad teşkilâtı gönderilmiş, yirmi doktor birden faaliyete geçmiştir. o Yaralılardan yalnız biri hastanede ölmüştür. Bu kaza, Londra trenlerindeki en büyük kazadır. Bundan evvel dört kaza daha olmuş, fakat hiçbirinde bu kadar zayiat görülmemişti. görüşler : Kendi yağile kavrulan Almanya wep” Paşlarafı 5 inelde Almanyanm kendi yağı ile kavrul- mak için aldığı tedbirlerden bazıları hakikaten şayanı dikkat neticeler ver, miştir. Lâstik ve yünün yerini tutacak maddeler imali bu meyandadır. Almanyada her geyden sıkı bir de para kaydı vardır. Bloke edilmiş bir miktar para vardır ki, bu para ancak Almanya dahilinde sarfedilebilir. İt - hal edilen mallardan bir kısmının be, deli de bu paradan ödenir. Bu, birçok garib alışverişlere de meydan vermek- tedir, Meselâ Standard Oyl şirketi Al. manyaya sattığı malın bedeli olarak bir defasında tamam 40.000.000 ağız armoniği almak mecburiyetinde kal . mıştır. Metro » Goldvin film şirketi de karşılaştığı müşkülâtı ancak Alman. yada canlı bir su aygırını satmalmak ve sonra onu bir Amerikan 8irkine sat mak suretiyle telâfi edebilmiştir. Fla, delfiyada Budd makine İsbrikası Al- manyaya 43000 dolar kıymetinde sat- tığ makineler mukabilinde para yeri, ne 200.000 kanarya kuşu almıştır. Bütün bu ince buluşlara rağmen Almanyada ithalât pek kat'i bir şe- kilde tahdid edilmiştir. Bir mütehas, sısm iddiasma göre Almanyanın fab. Tikalarmı normal bir şekilde çalıştır « mak için tamam 200 milyon dolarlık itkalât yapması lAzrmdır. Almanyanın kendi yağıyla kavrul - İ General Mariç Ankara, 22 (Hususi) — Yügoslmwya Harbiye ve Bahriye Nazırı general Ma- riç dün Mill Müdafa Vekilimiz ve mih- mandarları ile Kayserideki tayyare ve dokuma fabrikasını gezdikten sonra saat 12,30 du Ankaraya müteveccihen yola çıkmış ve gece 21,30 da buraya vasıl olmuştur. General burada yarım saat kaldıktan sonra 22 de hususi tren- le ve yanında ayni zevat olduğu halde Eekişehire hereket etmiştir. Eskişehirde Eskişehir 22 (Hususi) (o —General Mariç yanında general Kâzım Özalp ve büyük erkânharbiye ikinci reisi gene. ral Asım Gündüzle beraber saat 9,30 - da buraya vasıl olmuş ve vali Kadri Üçok ile mevki komutanı Abdurrahman Nafiz &rafırMlan karşılanmıştır. Gene- tale bir askeri krt'a resmi selâm: ifa et- miştir. Misafirimiz istasyondan doğruca Orduevine gelmişler ve vali ile general Abdurrahman Nafize iadel ziyarette bu- Junmuştur. Bunu müteakip hava kuvvetleri ve havacılık mektebi gezilmiş, öğle yeme. ği Örduevinde yenmiştir . Misafirimiz saat 1$ de hususi trenle- riyle İzmire hareket edeceklerdir. mak için sarfettiği fevka'beşer kuv . vet, oradaki yaşayış seviyesini çok düşürmüştür. Hayat son birkaç sere zarfında temam yüzde 20 nispetinde pahalılaşmıştır.