22 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

22 MAYIS 1908 * Denizyollarınım yeni İrok ovapura bugün ilk seferini davetlileri hamilen Mu- danyaya yapmıştır. * Topçu atış mektebi, Bakırköy açıkla. rına konacak deniz hedeflerine karşı ya- run ağır topçu endahi lecrübeleri yapacak tr. * Bu sene açılacak olan ilkmellep b Teba kamplarının ücretleri tayin edilmiş. tir. 45 şer gün sürecek Kır'ltoprak, Eren. köy, Sarıyar, Yeşilköy ve Şile kamplarının ücreti 24, 30, Florya ve Pendik kampları- nın ücreti 16 Hiradır. * Gayrimübadiller komisyonunun elli kişiyi bulan kadrosu dokuza İndirilmekte. dir. Komisyon reisi, eski (o maliye nazırı Füik Nüzhet Br işi fabriyyen yapmağı ka. bul etmiştir. * Bakırköyle Yeşilköy arasındaki meş. hur Ayamama çiftliği 80 bin liraya hü- kümetçe satın alınacaklır. Burada bir süt fabrikası kurulması muhtemeldir. * Üniversite askerlik kampları Bi sene de Yedek Subay okulünda yapılacaktır. 'Tilebe öç Kamp devresine ayrılmıştır. İlk devrenin başlangıç tarihi 20 haziran, ikin- ci devrenin #6 temmuz, üçüncü devrenin $ ağnstostur, * Eskişehirde bir kadın iki boynuzlu Bir çocuk doğurmuştur. Çocuk ölü doğmuştur. * İstanbu) sanayisileriarlen o mürekkep Bir heyet bu hafta içinde Ankaraya gide. eğitir. Heyet Ankarada muhtelif işler et- rafında temaslarda bulmscektır. * İstanbul üçüncü ikokul talebesi, ders esimi münasebetile,, dün kız Msesh salo- nunda güzel bir müsamere vermişlerdir. * Eslişehir istasyonunda o bir kam ol isuş, sekiz yaşında bir kız çocuğu kömür toplamak ârere demiryolundan geçerken manevra yapan vagonların altında kalarak ölmüştür. * Üniversite yabancı diller mektebinde bu sene yazılı imtihanlara 2260 talebe gir- miş, bunlardan 246 sı muvaffak olamamın- tır. Sözliye giren 1993 talebeden 1786 sı seçmiş, 207 si ikmale kalmıştır. * Bolunun Sığırkuyruğu köyünde çıkın bir yanın ön yedi evi yakmıştır. * Muğlein dağalayına sancak verme me. rasimi dün yapılmıştır. DIŞARDA: * Bülgar kralı mili medlisin dört sene. Tik bir fevledan sonra üçüncü İçibma dev. resinin fevkalâde celsesini yarın açaçuk- tır. * İrlanda hükümeli İngiliz - Irlanda an- laşması mucibince İngiltereye © vermeye mecbur olduğu 10 milyon sterling Tirssı- nı Tedarik Için pazartesi günü Bir IBUKraz öyacakur. * Barselonadan, çubuk halinde 20 tn altın v4 görüşü Barmil 20 kutayon Pratt budadumua geçmiştir, Fransiz —makammtı bunan Fransıs topraklarına girmesine mü- saade eylemiştir. * İngiltere ile Meksika arasındaki dip. | Ibmetik münüsebetlerin inkıtar üzerine İs giliz elçisi dün Nevyorka gitmek üzere. Meksikadan ayrılmıştır. * Amerika velsicumhuni Rusveit yeni harp gemileri İnşası için parlamemiodan yeniden 73.575.000 dolar fevkalide tahsi- sat istemiştir. * İranın Londra elçisi Süheyli hariciya narırı tayin olunmuştur. Çinliler Japon zafer- lerini yalanlıyorlar Muhtelif noktalarda Japonlar mağlüp ve ricate icbar edilmiş Hankov, 21 (A. A.) — Cepheden gelen hurb raporları, Japon ordusunun "Tangsun'en Lumgai'ye ve Kiangsunun şimaline doğru yaptığı ileri hareketler / akim kamış olduğumu TEYTA öYTEMİr. tedir. Tangşansın şarkmda Livgang istas. yonuna kadar “ilerliyen 200 ki . gilik bir Japon kuvveti Çin müdafaası ile karşılaşmış ve yapılan kanlı bir muharebeden sonra düşman 700 ölü bırakarak geri çekilmiştir. Tangşanst cenuptan tehdid eden Ja. pon fırkası ise muharebe sahasında 600 ölü ve 1$ tank, 20 esir bıraktık- fan sonra Hantasku'ya ricat etmiş - tir. Kız sam'at sergisi dün açıldı Başvekil sergiyi gezerek genç san'atkârları tebrik etii ve kalabalık bir devetli kütlesi hazır bu, | Ankara, 21 (A.A.) — Ankara sergi erinde tertip edilmiş olan “Kiz enstitü. Teri ve donat okulları, sergisi bugün a- gelmaştır. Açılış merasiminde Büyük Millet Meclisi resi Abdülhalik Renda, Büş- wekil Celâl Bayar, Maarif Vekili Saffet Arikan ile diğer vekiller, meb'uslar, kordiplomatik, Maarif Vekâleti erkân: tim üzerinden tediyat başlıyacaktır. Kuponlarım milruru saman'a uğrıya- Cağrı beş sene zarfinda vukua gelebilecek tahavvüller de gözününde — tutulmuş ve hüriyet idaresinin bu mekteplere ver- Düyumu umumiye #eclisi bu O müruru zamana kadar dolarla Türk lirasının şu karşılaşmasının kur farkı nö olursa ol Düyunu umumiye meclisi Türk bercu ikinci sıra tahvillerinin kupon bedelleri- Çin karargâhi mümessili bugün ga. zetecilere yaptığı beyanatta Susovun işgali hekkındaki Japon tebliğlerini kavi olarak, tekzib, etmiş ve şehrin hâlen, Çin kıtaalnın elinde Tlundu. umu beyan etmiştir. Muharebe halen Susov'ın garbmda devam etmektedir. Honan'da Lungsi demiryolu mmta” kasmda Japonlar Longfan istikame'. tinde ilerlemeğe oçalişiyorlar, fakat bu töşebbilsleri akim bırakılmıştır. Çin kuvvetlerinin 5 Sarı - nehirden bir taarruz yapmaları ibtimaline kar- “şı Fengşide bulunan Kaifongu Japon- — şiddetle. bombardımana. başlamış. lardır, unmakta idiler. Saat 14 de Başvekil Celâl Bayar, ser“ gi binasına geldiği zaman, sergi önünde iki tarafir yer tutmuş olan kız, erkek #enat okulları talebeleri kendisini sü“ rekli alkışlarla karşılamışlar “var ol, diye selârnlamışlaridır. Başvekil Celâl Bayarn gelmesini mü- teakip serginin şeref salonunda toplan- mış bulunsn davetlilere hitaben diği bir nutukta Maarif Vekili Saffet Ankan memleketimizdeki sanat mek- tepletinin bir tarihçesini yaparak cüm- miş olduğu ehemmiyeti tebarliz ettirmiş ve son senele içinde bu mekteplerin maxhar oldukları #nkişefa bir nürune teşkil etmekte olan bu sergiyi açmak natfunda bulunmalarını Celâl Bayardan rica etmiştir. Başvekil gençlerimizin itina ile ha Bi. ise eskisi gibi gene frankiz tediyeye | zrladiğğiğin eserleri bir arayo toplayan arar vermiştir. Bu sebeble bu kuponlar- da yarından itibaren 18,75 frank muka- bili Türe parasile 66 kuruş 42 santim o- larak ödenecektir. Kezalik bu ödeyişin de frankla Türk parası karşılaşması mü“ sergiyi açmaktan dolayı mem. “ölerek kurdelâyı kes- böyle mişâr. Bütün davetlilerin takdir hisleri ile takip etmiş oldukları sergiyi baştan ba- muru zaman sonuna kadar sabit addedil- | şa gezen Celâl Bayar, her kısımda ayı miştir, ” ayrı durarak izahat almış ve yaptıkları Türkiye Bütün yakın şarkta Bir sulh âmilidir Londra, 31 (A.A.) — Anadolu A- Jansımın hususi muhabiri bildiriyor: 17 Mâyıste parti içtimamda Bâşve kil Celâl Bayar tarafmdan yapılan beyanat bütün İngiliz gazeteleri te- rafından alâka ile karşılanmıştır. Gazetelerin bir kısmı İngiliz . Türk dostluğu otrafında mütalealar ve kanlarda ve bütün yakın şarkta bir sulh ve süküm âmili olduğunu teba- rüz ettirdikten sonra Türkiye hakü- metine bü suretle mali bir yardımda bulunduğundan dolayı Büyük Bri- tanya hükümetinin hareketini takdir etmekte ve muvaffakıyetle netice- lehmiş olan bu müzakerelerin İngif tera ile Türkiye arasmdaki iyi mü- mâsebetleri bir kat dha kuvvetleri- direceğinin muhakkak bulunduğunu ilâve etmektedir. Celâl Bayarın Bandırmalılara hediyesi Bajvekil Celâl Bayarın, Bandırma İd» man yurdu ve Doğanspor üplerine &e- diye ettiği iki şarpi klüplere teslim edil- Geçen sene kürek ve yüzme birincilik» lerinde Türkiye ikincisi olan Bandırma- İlar, bu seneki yelken yarışlarında iyi netice almak için antrenmanlara başla- mışlatdır. Markiz Dö Londonderi'niu bacağı üzerine bir yılan resmi dövülmüş. Geçenlerde Londrada büyük bir balo verildi. Bu balodan bahseden. bütün ga- zeteler baloda bulunan kibar Kadınların giydikleri elbiseleri uzun uzadıya anlat- tılar. Bunlar arasında bir haber çek re zarı dikkati celbetti. Bu haber, daima şık elbiselerile tanman Markiz Dö London deri'nin o akşam baloda üzerinde baştan başa Arabesk tezyinat o bulunan gâyet ince bir ipek çorap giymiş olduğu idi. Tabit hiç kimse Markizin çoraplarını yakından muayene etmemiş olduğu için bu Arabesk süslerin göraba ne suretle Birkaç gün sonra gazeteler bu haberi tashih ettiler. Bu tashih asıl haberden daha fazla merak uyandırdı. Markiz ev- lendikten sonra kocasile beraber balayı seyahatini geçirmek için Çine (gitmişti. Nankinde Markiz Çinli kadınların vö- Gutlarma Dövdürdükleri resimlere bayıi- muş ve kendisi kalçasından topuğuna ka» di. az daha ince ve şeffaf bir çorap seçmişti. na dövülmüş yılan resminden bahsedi- güzel işlerden dolayı genç sanatkârla- fmızı tebrik etmiştir. “Kız enstitülüri ve sanat okulları, ser gisi Ankarada bugüne kadar açılmış olan bütün diğer sergilerin hepsinden üstün bir değerdelir, denilebilir. Ve bu değer #ergide teşhir edilmekte olan ve her biri Türk gençlerininin ince bir zevk ve sanat eseri olan el işlerinden ve nihayet bütün bu san'at eserlerinin teşhir tarzında parlak bir şekilde ken. dini göstermektedir. Bugün SARAY sinemasına gidiniz ve güze! 2 film birtlen görünüz. bükten düşen kadın Fransızca sözlü film MYRNA LOY ve ROBERT MONTGOMERY tarafından Namus Lekesi Mükemmel bir dram VİCTOR FRANCEN : ve SESSUE OHAYAKAWA tarafmdan Suvare 8 1/2 da her iki film birden Yolculara gümrükler- de gösterilen kolaylıklar Bir çok garp memleketlerinde mevcut olmıyan kolaylıklar bizde seyyahlar için ihdas Ankara, 21 (A. A.) — Gümrükleri mizde yolculara karşı kolaylıklar gös. terlmesi gümrük ve inhisarlar vekâ. Tetince çok arkı bir sürette iltizam 6- dilmektedir, Bu hususta incelemeler yapan Anadolu ajansı muhavrirlerin. den birinin tetkikatı neticesini mem - nuniyetle neşrediyoruz: 1 — 1499 sayıl gümrük tarifesi kar sunu İle yabancr ülkelerden gelen yol- cularım kullanılmış ve kullanılmamış zati eşyalarına gümrük muaflığı ta - dikleri eşyaların şalıslarına ait olma. #t kâfidir. Eşyanm müstamel olduğu. au ispsta mecburiyet yoktur. İstimal yartı ancak eşya yolcunun beraberinde gelmeyip ayrı getirildiği takdirde a- ranılmaltadır. Diğer taraftan tarife kanunun yolcular hakkımda daha müsaid vazi, kamınla tarife kanununda tadilât ya- pılarak seyyahların bindikleri otomo. bil, tayyare ve diğer nakil vasıtalari. Ie bü nakil vasttalarımda Bulunan eş- yaya, matbah ve yatak eşyası, kav, ping ve spor İvazımı “Türkiye turitg ve otomobil klübüntn veya Türk hava Kurumunun kefaletleri altmda muvak- kat, muaflık bahşedilmiş ve turizme mütesilik propaganda malzemesi ve matbu evrak hakkında da kat'i muaf- bir kabul olunmuştur. Bu kanun sey- yahlar içim büyük kolaylıklar temir etmektedir. 3 — Seyyah ve yolculara ne gibi eş. Yalarınm muaflıktan istifade edebile. cekleri ve hangi eşyaların ithal ve Ih- bakmak üzere ayrılan memurlar ha zik, bilgisi yerinde ve fransızca, al. manca, ve ingilizce lisanlarına aşirâ olanlar arasından seçilip ve ayrıca hr sus bir kurstan geçirilerek vazifeleri || Kendilerine talim edildiği görülmüş tür, 5 — Trenle gelen yolcular Hudud is tasyonlarmda trenin içinde gümrük muayenesine tâhi tutulmaktadır. Hal, buki birçok garb memleketlerinde yol- Cularm trenden indirilerek salonlara yapılmaktadır. 6 — Deniz yol ile gelen ve giden yolcuların muayeneleri gümrük salon. edilmiştir larında yapılmaktadır. Bu salonlar iş- lerin en çabuk ve kolay bir surette ya, pılmasını temin edecek şekil ve şart larda tadil ve ıslah edilmiştir. Bilhas- sa, Galata ve İzmir yolcu salonları yolculara sıkımı vermiyecek surette tevsi ve tanzim edilmiştir. İstanbul ve İzmir limanlarınm ve bu limunlardaki ambar ve amtrepola- rin İdaresi hususi bir kanunla İstan. bul iman, işletmesine devredilmiş ve bu devir meyanmda hamallık işi de bu idareye intikal etmiştir. O vakit, tenberi yolcuların ve bagajlarınm va- pürlardan indirilmesi işleri bu idare tarafından memnun edici bir şekilde ıslah olunmuştur. Bu cümleden olarak İzmirde kayık. lar kaldırılarak ecnebi yolcuları taşı- miaya mahsus iki motörbot alınmış ve yerli yolcuların da vapurlara borda 6 den şartlar Üzerinden gümrük idaro- sinin muvafakati ile hiçbir gümrük kontrolüne tâbi olmadan doğrudan doğruya kuraya çıkmaları temin edil, miştir, 7 — Salonlarda hamallar liman iş. letmesi idaresi tarafmdan sıkı bir kontrol ve İntizam altıma alınmış ve yolcu eşyalarının şikâyete meydan vermiyecek bir sürette nakli temin o- Tanmuştur. 8 — Yolcu salonlarında gümrük i. daresi tarafmdan münavebe ile daimi surette nsemurlar bulundurularak yol- &nların gündüz ve gecenin her süatin- de gümrük muamelelerinin yapılması temin olunmuştur. Yolcüler için bunlardan başka daha bazı gümrük kolayirkları tatbik edil. mek üzere yeni tedbirler almmak için teşebbtislere ( girişilmiştir. Bu teşeb. büsler neticelendiğinde derhal tatbi. kma geçilecektir. LL 1 Meksikada asilerle Hükümet askerleri barp ediyorlar Dap” Buştarofı 1 inelle Bir tayyare San - Lui de Pvtosisin ü- zerinden uçarak şehre altı bömba ve hal. kı isyana davet eden general Cedillonun tedip fanliyeti San - Lui - Potosi, 22 (A.A), —Şe- hirde sükümet hüküm sârmektedir. So- kaklarda deyriyeler gesmektedir. Tayya- reler general Cedillosun çiftliği üzerinde dolaşmakta ve generalin taraftarlarının Bir askeri şef beyanatta bulunarak de- miştir ki: “— Cedillistlerin silâhlarının alıjıması- na normal bir şekilde devam edilmekte- dir. Bu işler on beş gün kadar sürecek- tir, s