29 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

29 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

yapmağa başladım. Bir taraftan yıka - nırken, bir taraltan da bahçeyi gözet- Hyordum. Yengemin ve kızın eve doğru geldiklerini gördüm. Hazırlanmam bitmeden evvel Nimet gider korkusiyle o kadar acele ediyordum ki ilk elime geçen el- biseyi sırtıma geçirdim. Bu, cuma gün- leri giydiğim beyaz elbiseydi. Bu suretle süslenip, bahçede görün. düğüm vakit yengem şaşırdı, kaldı; — Ne oluyor, Muammer, dedi, nere- ye giliyorsun? Çıldırdın m:?, Nimet alay eder gbi bana baktı; yen. gem beni azarlamakta devam ediyordu: — Nasıl.. Cumalık elbiseni yıkanma» dan mı giydin?. Nimetin (kahkahalarla güleceğini sandım. Fakat kız dudaklarmı ısırdı ve gok ciddi bir tavırla: — Yeğeninizin beni karşılamak için eumalık elbiselerini giymesi çok hoşu- ma gitti, dedi. Utancurklan kendi kendime: “Yer yarılsa içerisine girsem, diyordum. Birdenbire bu kadar alaycı olan Nimet. ten nefret ettim. Bir yandan nefret €- diyor, diğer taraftan da yengemin onu ikindi çayına alıkoymasını, bu suret- e parkta onunla oyun oynayabilmemi- si temenni ediyordum. Fakat biraz son- Ya, kız izin aldı ve insafsız yengem onu ağa için bir kelime bile söyleme. a dör gitmez, kocaman bir bahçe gerisinde yalnız, kimsesiz ve ümitsiz kaldım. Bir dakika evvel, pek parlak bulduğum güneş birdenbire donuklaş - muştı. Bahçıvanlar yaptıkları artık beni alâkadar etmiyordu. Cumalık el biselerimin içinde somurtkan bir çeh- Ye ile elma ağaçlarının altına doğru yol- landım. Beyaz elbiselerimin kirlenece. ini düşünmeden otlar üzerine uzan- dam ve daldım. "Akşam oluyordu. Yemek vakti çok- tan gelmiş olduğu halde ben hâlâ ye. rimden kımıldamıyordum. Yengem ve hizmetçi beni bir çok aradıktan sonra bulabildiler. Yengem göz yaşları içeri- Önde kalan suratımı ve baştan aşağı çi- men yeşiline boyanmış pantalonumu gördü. Ölkesi, şefkatinden daha çok- tu, Beni kolumdan tuttu, eve kadar sü- rükledi ve bir lokma yemek vermeden yatak odama götürdü. İşte Nimetie karşılaşmam böyle oldu; A Bu tatilde, onu bir çok defalar daha görmek mukaddermiş.. Ertesi hafta © gene bize geldi. O gö. rünür görünmez sanki bahçe aydınlan» dı, hortumlardan fışkıran su, bir donan- ma gecesinde gökyüzünü aydınlatan havai fişekler kadar ışıklandı. Bu defa yengem misafirini çaya alı- koydu. Beraber, yanyana çay içtik. Nimet, zeki, ateşli, alaycı bir kızdı. En ciddi şeylerden bile bir oyun, bir eğlence mevzuu çıkarıyordu. Çaylarımızı bitirirken, yengem birçok nasihatlerden sonra bizi ihtiyar da- dımın nezareti altında yalnız bıraktı, Dadımın mutfakta görülecek bir çok iş- leri vardı. O da Nimetin ağırbaşlılığına güvenerek işinin başıma gitmekte bir mahzur görmedi. Bu suretle bahçede o, ve ben yalnız kaldık. Başbaşa kalınca, Nimet bana; — Hangi münasebetsiz şeytana uy- | dunuz da geçen halta beni götür gör mez cumalık elbisenizi giydiniz, de- | di. Utancımdan kulaklarıma kadar kı. zardım. O, dudaklarından tuhaf bir gülüş, de- vam etti: — Islak otlar üzerinde çıplak ayakla koşmak 6 kadar tatlı olur ki, — Fakat bu yasaktır. — Daha iyi ya. “Yapma,, dedikleri şeyi yapmağa bayılırım. Bu açık itiraf beni çıldırttı. Bir 'dakika içerisinde kunduralarımı- zt, çoraplarımızı çıkardık. Ve ikimiz birden henüz sulanmış çimenler üzerin- de koşmağa başladık. Şimdi bir deli gi. bi koşan, gülen, haykıran, beni yere a- tan, yüzümü otlar içerisine sokmak için benimle âdeta güreşen bu kızm, bahçe yolunda gördüğüm şemsiyeli ve kibar kılıklı kızla ya MÜNASĞ edi tu, Bu düşüncen a BİLİR. ERER mr aa anaya ae iki zelzele “atUrUe nu denise açılırken hatırma getireni, miz hemende yok denebilir. Kumkapı sahillerinde, içindekilerle berâber sir olan bir sandal, bizi, geli- ba mevsimin ilk deniz faciasiyle kar. şılaştırıyor. Hâdise şudur: Bayan Vâhide isminde genş bir ki- zın bir'randalr vardır. Bayan, denize Aşıktır, Hele kürek sporuna bayılır, İstanbul sahillerinde bir sandalı muhafaza etmek meseledir. Onun İçin, genç kız, Kumkapıda Mahmut ismin. de bir kayıkçıyla anlaşmıştır: Mah . mut, sandala bakacak, fakat genç ki- zn gezmiyeceği saat ve günlerde ken. di kesesi hesabıma onu kiraya verebi- lecektir, * Salı akşamı, dört delikanlı, yazın ilk güzel gecesinde bir deniz safası yapmak istiyorlar. Tesadüf, karşıları. na Mahmudu çıkarıyor. Pazarlıkta çabuk uyuşuyorlar. Ve, “Engin”, i. çindeki dört delikanlı ile enginlere a- çılıyor... * Gidişo gidiş. Geceyarısı göçiyör: sandal yok. Saat iki: kayıkçı Mahmud, endişe 1. çinde, sahilde kakılmış kalmıştır; ka- ranlık denizi, ufukları gözlüyor. Saat 4: sandal yok... Mahmut, şafak söker sökmez, san, Önl sahibi bayan Vahideyi uykusun . dan uyandırıyor ve bâdiseyi haber ve- riyor. Kumkapı polisine başvuruluyor. Hatırş gelen Iki ihtimal var: 1 — Sandal, akıntıların ve dalgala. rm tesiriyle Marmaraya sürüklenmiş» tir. Ya ıssız ve uzak bir sahilde bâş. tankara etmiş, yahut da, içindekiler. le beraber denizin dibini bulmuştur... 2 — Dört delikanlı, bir kız kadar cicilibicili sandalı gözlerine kestir. mişler ve onu Kağırmışlardır... Polis, her iki ihtimali gözönünde tutarak harekete geçiyor. Sandalın sürüklenmesi mümkün bu. lunan sahiller zabıtası hâdiseden ma- lümattar ediliyor. Fakat.. şu sante kadar hiçbir iz ele geçmiş değildir. “Engin” le enginlerde deniz safa. 8 yapan dört delikanlı boğuldu mu? Yoksa, alelâde bir hırsızlık vakası | közo Pirene cephesindeki son muhare- | mıyız? daha oldu İstanbul, 28 (A. A.) — Rasathane den tebliğ edilmiştir; Bu gece, biri saat 23 ü 28 dakika 6 #aniye geçe saat 2 yi 5 dakika 59 sani, ye geçe ve merkez üstü İstanbuldan 570 kilometre mesafede olmak üzere iki zelzele kaydedilmiştir. Çangırıda Çankırı, 28 (A- A.) — Gee saat iki- yi ön geçe biribiri üstüne iki hafif zel, zele oldu. Hasarat yoktur. Yoguslavyada Belgrad, 28 (A. A.) — Belgradra. sathanesi âletleri dün gece 2230 da merkezi takriben 380 kilometre cenu- bu garbide şiddetli bir zelzele kaydet. miştir, Zelzele merkezinin Yugoslav « ya - Arnavutluk hududunda İşkodra gölü civarı olduğu tahmin edilmekte. dir. Ispanya harbi Bp” Baştarafı 1 incide Bir bombardıman daha Valensiya, 29 (A.A.) — Franko tayya- releri bu sabah Valensiyayı ve Grao mın- takasını bombardıman etmiştir. Harp vaziyeti Barselona, 28 (A.A) — Cumhuriyot- çiler Balekver köprü başma, Fraganın cenubundaki Seros köprü başına tekrar taarruza başlamışlardır. En mühim hareket Seros önünde ol. muş ve Cumhuriyetçiler (e Sedrenin şark sahiline ilerlemişlerdir. Balektrer etralındaki muharebelerde 2» siler bilhassa Valleokonada , geri çekil. mek mecburiyetinde kalmışlardır. Tahtelbahir Kaçıran general Barselona, 28 (A.A) — Resmen bil. dirildiğine göre, Fransanın o Brest lima. | nında hükümetçilerin bir tahtelbahirini kaçırmağa teşebbüs ettikten sonra Fran. adan tardedilen Frankocu general Tron | belerde ölmüştür. Istanbul 20 MAYIS — 1938 PAZAR 17 Taksim stadından naklen, İzmir Üç- ok — Beşiktaş futbol maçı 18,30 oplâkla dans musikisi, 19,15 konferans, Prof. Sa- Tih Murat (Radyo (dersleri), 20 Nihal ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, 20,45 hara raporu, 20,8 Ömer Rıza tarafından arapça söyler, 21 Cemal Kâmil ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları, (saat aya- rı), 21,4$ orkestra, 22,15 ajans (o haberleri 22,30 plâkla sololar, opera ve operet par- çaları, 22,50 son haberler, ve ertesi günün programı, 23 son. ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Halk San'atkârı Naşit ve arkadaşları Miçe Pençef varyetesi Bugün gündüz saat 15 da ÇİFTE KERA. MET Gece sant 20,30 da KUDRET HEL - VASI DANS, SOLO, DÜET, YARYETE erime yakın bulmaktan doğan sevin. cimi ona söylediğim zaman: — Ya, deği, demek beni gösterişi s6- ver, yapmacıktan hoşlanır bir kız san- dınız?, Yengem geldiği vakit, biz dizlerimize kadar sular içerisine girmiş, biribiri- mizin suratına çamur atıyorduk. Ni metin elbisesinin beyaza benzer yeri kalmamıştı. Ben de çamur içinde idim, yengem, her vakitki gibi bağırdı. Beni mektebe daimi leyli yazdırmakla tehdit etti, Nimeti de bir ei sonra evin» sinen > öğrenili iğine xw iki Tdebüs Hanlayn'ın partinin ta- leblerini tasrih eden şahsi mektupla» rmı hâmildiler, Müşahitler iki taraf arasındaki mü, zakerelere devamı edilmekte olduğunu ve âkşam Henlayn partisinin mes'ul mahfellerinde artık “mütekaddim şartlardan,, bahsedilmediğini beyan etmektedirler. Parti zimamdarları 80. kollarla milli muhafızlar silâhları a- lmdığı için hükümet tarafmdan veri- len teminatın kâfi addedildiğini söy. lemektedirler. Berlinin tavsiyesi Berlin, 28 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Çekoslovakyadaki Almanlar meso- lesi yeni bir safhaya gireceğe benzi- yor, Alınan haberlere göre, Henlayn bir kaç güne kadar Südetlerin idare muh tariyetlerinin tatbiki süretine dair sarih bir program neşredecektir. Diğer taraftan Berlinin Henlayne itidal tavsiyesinde bulunduğu söyleni- yor. Bazı ciddi emarelere göre, vak- tile Avusturya ile yapılmış olan 11 temmuz 1936 anlaşmasına benzer bir Anlaşmıya doğru gidilmektedir. ÇEKOSLOVAKYA ALMANYAYI PROTESTO ETTİ Prag, 28 (A.A.) — Çekoslovakya- nın Berlin elçisi, Alman tayyareleri- nin Çekoslovak arazisine tecavüzleri meselesini Berlin hükümeti nezdinde protesto etmek üzere talimat almıştır. ALMANLARIN PROTESTOSU Prag, 28 (A.A.) — Pragdaki Al man elçisi, Çekoslovak tayyarelerinin hududu tecavüz (etmeleri meselesi hakkında hariciye mazmı Kroftaya mutedil bir Ilsanla yazılmış bir pro- testo mektubu vermiştir. Kendisine, bu hususta derin tetkikat yapılacağı cevabı verilmiştir. Dr. Irfau Kayar Röntken Mütehassısı Hergün &tleden sonra saat 3 ten 7 ye kadar Belediye, Binbirdirek Nuri tonker sokakta Aslaner apartıman No, 8-10 l Radyosu EY Lüzumlu Telefonlar için: Yeşilköy, Bakırköy, Bebek, Tarabya, Yangın: İstanbal için: 24222, Beyoğlu İçin: 60025. 29 MAYIS — IEA 29 MAYIS — 1938 PAZAR Mieri: 1357 —- Rebiülevvel 29 Düsen dağayı Oüseyin baka 433 1932 saba» Oda ih Akşam Ye 1.38 1211 1810 188 213R S0 44644, Kadıköy için: 60020, Üsküdar , Büyükdere,Fenerbahça, Kandilli, Eren« mubabere memus köy, Kartal, Büyükada, Heybeli, Burgaz, Kınalı, için: Telefon Tuna yangın demek kâfidir. Kalesi: 21906. Galata yangın kölesi: 40060. ddelumumtlik : Sıhhi imdad: 44993. Mü 22290. er müdürlüğü: 24382, Elektrik Şirketi: Beyoğlu: 44801 . İstanbul: 24378. Sular: İdaresi; Beyoğlu: 44783. Beşiktaş: 40958. Cibali: 20222. Nuruosmas e Bide, Üsküdar - Kadıköy: 60773. Havagazi: İstanbul: 24378. Kadıköy: 80700. Beyoğlu! 44642. Taksi Otomobili İstemek İçin Beyoğla ciheti: 49084. Bebek pe 36 - 101, Kadıköy ciheti; 00447. Denizyolları İstanbul scenteliği: 22740. Karaköy: 42362. rıbtımından, Mudanyaya: Pazar, Salı, Perşembe, Cuma günleri sast 8,30 da Tophane * Sah ve Cuma günleri seat 19 da Tophane rıhlımından kalka Karabigaya; ve Tekirdağ, Mürefte, Erdek, iskelelerine uğrıyarak Karahigaya varır, yacaktır. Akdeniz postası: Yarın sefer yapılmı; Karadeniz postası: Yarın sefer Mözeler yapılmıyacaktır. Ayasofya, Roma « Bizans, Yunan eserleri ve Çinili Köşk, Askeri Müze ve sarnıçlar, Ticaret ve Sanayi Müzesi, Sıhhi Müze: (Bu müzeler hergün saat 10 dan 10 ya kadar açıktır.) Türk ve İslim eserleri müzesi; Pazartesiden başka hergün saat 10 dan 16 ya kadar ve Cuma günleri 16 dan 17 ye kadar açıktır. "Topkapı Müzesi: Hergün saat 13 den 16 ya kadar açıktır. Memleket Dışı Deniz Seferleri Romanya vapurları: Cumartesi günleri 13 de Köstenceye; Sah günleri 18 3g Pire, Beyrut, İskenderiye, “Avrapa Hattı İtalyan vapurları: Cuma günleri saat 10 da Pire, Brendizi, Venedik, Triyeste, Sirkeci İstasyon Müdürlüğü Telefon 23079 Semplon ekspresi hergün Sirkeciden saat 22 de kalkar ve Avrupadan geleni sast 7,25 te Sirkeciye muvasalat eder. Konvansiyonel 20,30 da kalkar, 10,22 de gelir. Edirne postası! Hergün saat 8,50 de hareket eder, 19,33 de geliş Anadolu Hattı Hergün hareket eden şimendiferler; Saat 8 de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakır ve Samsun, 15,90 da Eskişehi Bu trenlerden saat 9 da bareke* ve Cuma günleri Haleh ye ? #veklü- MÜNAKAC uhayet, hürriyetle #1, muahedelerle verilmiş olan hürriyetlerini istemek değil midir? Fa- kat bunları tekrar etmekten ne çıkar? Şu anda Hatay Türklüğü, maddi manevi en fecf işkenceler içinde kıvranıp duru- Almanya ve Triyeste Avusturyaya verilen Serbest liman hakkı Almanyaya devredilmiyor Berlin, 28 (A.A.) — Almanya Ha - riciye nazırı Ribbentrop ile İtalyan büyük elçisi, bugün Berlinde bir seri ticari anlaşma imzalamışlardır. Bu anlaşmalar, Almanya ile İtalya arasında mevcüt ticaret ve turizm an- aşmaları Avusturyaya da teşmil eyle- şmekde ve ayrıca triyeste limanının va- ziyetini de tesbit etmektedir, Avusturyaya bahşedilen serbest Ji- man hakkından Almanya istifade ede- miyecek fakat buna mukabil Tiryeste limanında Almanya için hususx tercih kayıtlarını havi tarifeler tatbik oluna- caktır, Bu huşusta neşredilen rasmi teblig, bugün imzalanan anlaşmalar ile Avus- turyanın Almanyaya ilhakından doğan bir seri meselenin halledilmiş bulundu- ğunu bildirmektedir. Meksikalı asi general Henüz memleketten dışarı çıkmadı San - Antonio, (Teksas) 29 (A. 4.) — Asi general Sedillo kaçarken So. mevçhr'de durmuş ve radyo vasıtasi. le Amerikan matbuatına beyanatta bulunmuştur. General, isyan birkaç aydanberi ha- zırlanmakta olduğu için federal kıta. larla birkaç sene çarpışacak vaziyet- te bulunduğunu söylemiş ve hükümet | darbesinin muvaffakıyetsizliğini fe . | dersi kıt'alarla çarpışmak istemiyen | San . Lul'de Potosi halkına atfetmiş. || tir. Sedillonun dostları generalin Teksas hududunden kaçmağa teşebbüs ede . ceğini zannetmekteğirler, Generelin kızı ile ailesinden bazı | kimselerin Teksasta bulundukları ma- lümdur, 9,10 da Ankara ekspresi, 20 de Adapazarı. j Apkara muhleliti Pazartesi, Çarşamba ge xe etmektedir. dedeceklir. » kabiliyetinde 2 adet bas- lerini ve imkâ' günü saat 2 de İdare. kuvvet ve imkânız meğe mahkfim olduğüsir beton arme dırmakta menfaati olaniğr gksiltme: şe ye palım.? .. Hiçbir ihtimal, bizi, inlrlâbm Yaman ve şeref davasını yarıda bırakmağa & kedemez, Vatandaş ve Hatayi: Türkler, tam bir itimatla, hükümete (bağlansın- lar., ? Tetkik Yugoslav bası nının tarihi Sırp istiklâlinde ve Yugos- lav krallığının kuruluşunda “malbua,nın rolü Dap” Paştarafı 8 incide kitapları da Şlavca yazılırdı. Bu mat- baanın açılışından sonra, Türklerden kaçan(?1) (**) Sırp » Bizans kültürü - nün Rumen prensleri tarafından himaye edildiğini görliyoruz.,, Bu ilk matbaalardan &onra Sırplar, ancak 16 mcı asırda başka matbaslar tesis edebiliyorlar. Bu yeni müessese İetin ikisi Venedikte kuruluyor ve di- ğerleri de İşkodra, Görice, Belgrad. Mileşevo, Kırakova, Gıraçanika'da, « Muharrir, bu matbaaların ekserisinin. manastırlarda yapılmış okluğunu söy * Tüyor. Neden? Acaba Türklerin kültür hür“ riyeti vermemelerinden mi? Hayır, ortodoks kilisesi mili gizli çalışmalarm karargâhı halini alıyor d8 ondan. (ikinci makale yarın) (99) Sırp tarihinin ba hatadan art tahlis edilmesi lâzımdır. Biz çok şiddet" li harp ettik. Fakat Ballcanlılar, kendi” lerine her zaman kültür hürriyeti bah- DOKTOR Necaettin Atasagun Her gün sabahları sekiz buğuğ” akşamları 17 den 20 ye kadar U *ayyare apartmanlar ikinci dai”€ 17 numarada hastalarını kabul eder" Cumartesi günleri 14 den 20 ye e dar hastaları para: e. Kurun ber okuyucularım dakupon muka” « “ünde maavene eler Telef