30 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

30 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 1

5 Kuruş » Telefon: 23872 — KARA LiSTEde isimleri olanların layihası 15 haziranda meriyete girecek Aftan istifade edecek olanlar seksen beş kişidir affı Ankara, 30 (Hususi) — Yüz el ler listesine dahil olanlarla, hakların. heyeti mahsusa kararı ve istiklâl mah. kemeleri tarafından mahküm edilmiş bulunanlar için hazırlanan af | olursa, yaz tatli devresinden iste müzakere edilecek ve mi me neşri tarihinden itibaren meriyete gire- cektir. Bu tarihin 15 haziran olduğu söyleniyor. Bitaraf ecnebiler hakkımızı teslim ediyor : Hatayda tetniş Seçimin doğru olması imkânlarını ortadan kaldırmıştır Hataydaki vâziyet bitaraf ecnebi gö zetelerinde akisler uyandırmaktan u. Busüsta yazdıkları yazılarla hâkikati Yealim»etmektedirler; Bu'ârada İsviçri- ' de Bern gelirinde çikan “Bund Ab. Blatt,, gâzetesi şu makaleyi neştetmel- tedir. “İskenderun Sancağındaki intihabat için kayıt muamelesi başlamıştır. Bu yolda şimdiye kadar elde edilen netide Sancakta Türklüğün hâkimiyetini kat'i olarak göstermektedir. Fakat Türklüğe Meelisin düşman olân ve Fra tarafından yardım gören Araplı beri oldu. ğagihi şimdide, Türk ahali üzerinde en âğıt tazyikler yapımaktan ve en zali - mağ tedhiş hareketleri icrasından çe- kinmemektedirler. oOGün geçmez ki Türklere karşı ika edilen cebir ve tazyiki ve kanlı tecavüzleri bildiren, ölü ve ya raldarı sayan haberler gelmemiş olsun. | Araplardan da ölenler ve yaralananlar vardır, çünkü artık Türk ahalinin sabrı tükenmiş bulunuyor. map” Devamı 7 incide yaz tatili tehir edilecek mi ? Hatay meselesi halledilmemiş olursa toplantılar devam edecek Ankara, 29 — “Büyük Millet Meclisi 17 haziranda yaz tatiline gire- cektir. Yalnız, o gün yapılacak toplantı- da, Sa, Hatay meselesi noktai (omazarımıza göre halledilmemiş ve kati bir varılmamış bulundu tatil devresine girmeye karar vermiye. cek ve toplantılar devam edecektir. — Fenerbahçe Tamşvarı 1 - O va üçoku 6 - 3 yendi Beşiktaş Dimi iü kalecisi, Hakkının bir akını kesiyor. (Yazıları spor sayfalarımızda) neticeye kdirde, Meclis Sekiz maddeden ibâret olan bu lâyi- badan istifade edecek yüz elliliklerin miktarı takriben 85 kişidir. Yüz ellilikler, memlekete geldikten son 8 sene müddetle devlet hizmetinde maaşlı veya ücretli bir iş alamıyacak » lardır. Haklarında heyeti mohsusa ka- rarı olanlar için bu mliddet 4 sene ola. rak tesbit edilmiştir. 30 MAYIS 1938 Pazartesi Alimlerin #öy- lediğine göre, bu sene yaz çok sicak olacak. Bilhassa 2 Hâziranla 12 Ha- ziran ve 5 Ağus « toslr 25 Ağustos arasında Avrupa i büyük bir sıcak dalgası içinde kav » rulacak, Bu tahmin döğru çıkacak mı? Pek kat'i bilmiyo - ruz. Fakat âlimler © bunu, güneşteki le- kelere bakarak söy Varşovada Süvarilerimiz Yeni bir muvaffa- kiyet kazandılar Varşova 29 — Bugün yapılan mil - letler arası kudret müsabakasmın baş- langıcında 1,60 metre irtifada olan mâ» niaları yalnız beğ müsabık aşmağa mu- vafjak olmuştur. Bunlardan ikisi Türk ekibimlen yüzbaşe Eyüp Öncü ile teğ- men İhsan Ataldır; Bu müsabakaya Türk ekibinden 5 süvari girmiş bulusüyotdu. Prens Bibesko Bu sabah tayyare ile Ankaradan geldi - Beynelmilel hava l federasyonu o reisi Prens. Bibesko bu sabah inlağiin! tayyaresile hâre - ket ederek saat 9 da Yeşilköy hava meydamma inmiş « tir. Kendisi burada yarma kadar Hava Kurumunun misa « firi olarak kalacak ve yarın sabah sa- at 7 de Bükreşe müteveccihen hareket edecektir, Ankara 29 (Hususi) — Prens Bibesko bugün Fuat Bulca ile beraber Ergazideki Türkkuşu kampmı gezmiş genç pilotla- rın idanı e yapılan uçuşları ve para- şütle atlayışlari seyretmiştir. Gençlerimizin pek kısa zamanda elde etmeğe muvaffak oldukları uçuş kabili- yetlerini tebrik'eden prens plânörcül sahasını da dolaşmış ve Fuat Bulcaya: — Müsaade ederseniz Romanyadan buraya plânörcülük öğrenmek üzere tâ- lebe gönderelim,, demiştir. Prensin şereline Anadolu klübünde bir fet verilmiştir. Prens Bibesko Ispanyada bombardıman facıaları Alikant, 29: (A.A.) — Sön bombar- dımanı netiçesinde yıkılan binaların en kazıaltından: 29vceset Çıkarılmıştır. Hastanelerdeki yaralılardan ellisi bu- gün ölmüştür. 100 ;kadar: yaral daha çok ağır vaziyette yatmaktadır. Barselona, 29 (A.A.) — Franko tay yareleri bu sabah iki defa şehri bom- bardımana teşebbüs etmişlerse de mü- dâfâa âteşi karşısında bombalarını isa bet ettirememişler ve bu bombaların ekserisi suya düşmüştür. Mamafih ci- var köylere birkaç bomba düşmüş ve üç beş kişi yaralanmıştır, Hasar çok hafiftir, Tüyorlar. Bülyor. sunuz ki güneşteki lekelerin hava üze- rinde büyük tesiri vardır. Bunlar mu ayyen (senelerde görülür veo za- man dünyadaki ha, Taret vaziyeti des ğişir, Yapılan , he- saplara göre, dün. N N İki he İnk 7 yada her 45 senede bir ayni hava vas ziyeti vardır. Yani 45-sene evvel bü- gün hava tiütrlss bu senede bugün ayni olacaktır , Bugünkü sayımız 16 Sayfadır İlân işleri Tel; 20335 Alimlerin söylediğine göre Sıcaklar Bu yaz fazla olacak. Haziranın ilk haftasile ağustos ortalarında Avrupada sıcak dalgası hüküm sürecekmiş 1893 songsli ye Burdan 45 senö eve vel de 2 hazirari-ile '12 haziran! ve: $ ağustosla 25 ağustos ardarda âyni “yes kilde büyük bir sıcak dalgası hüküm sürmüştü. Avusturyalı yahudi 'profesörlerden 200ü Türkiyeye çağırılacakmış Memleketimize gelmelerine müsaade edilmesi için Almanya ile müzakereler yapıldığı bildiriliyor Avusturyadaki aslen Yahudi profesör ve döktorların memleketimizde hizmet görmeye çağrılacakları haber verilmişti. İngilizce haftalık “Mançester Gardi- yan,in yazdığına göre Türki turyadan 200 Yahudi doktoru çağrıla- caktır, Bünlar İstanbul üniversitesinde trp müesseselerinde ve diğer (hastanelerde çalışacaklardır. Bu odöktorlorla temasd göçmek için bir Türk heyeti Avustürya- ya hareket etmek üzeredir ve bu Yahudi profesörlerin Türkiyeye gelmelerine mü- saade edilmesi için Türkiye ile Alman- ya arasında müzâkereler asreyan et mekteğir, İ Gene ayni gazeteye göre, memleketis mize getirilecek doktorlar arasında pto- İesör Henrih Nopman da vardır ki, bu doktor öski İngiliz kralı Edvarı tedavi ve iyi etmiştir. Türkiyeye çağrılacak dok- torlar bilhassa kaplıca mütehassıslarıdır. Bunlardan istifade edilerek memleketi mizdeki kaplıcalar daha fazla inkişaf et» tirilecektir. Avusturyada çalışmaktan o menedilen Yahudi doktorların sayısı 1500 kadardır. Feci bir hakikat Sütten zehirlenme vakalarının esrarı! nihayet Süt kaplarının anlaşıldı “yıkandığı,, Su pis ve mikroplu imiş Bir kaç gün kadar evvel, Kumkapı ve havalisinde muhtelif kimselerin 2€- hirlenmesini mucip olan süt meselesi etrafınilakğ tetkikler sona ermiştir. Sıhhat Müdürlüğü, süt kaplarının yı- kandığı suyu tahlil ettirmiş ve bunun mikroplu olduğu görülmüştür, Sudöki mikroplar süte karışınca hemen - üre, mekte ve içenleri zehirlemektedir, Sıhhat müdürlüğü, bunun Üzerine belediye şubelerine bir tamim göndere rek süt kaplarının yıkandığı suların da- imi bir nezaret altında bulundurulması lğzumunu işaret etmiştir. Bu gibi su- ler lâboratuvar ve bakteriyoloji ensti . tüsünde tahlil ve muayene- edilecektir,