29 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

29 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

ği | e ei e Süvarilerimiz varşo- vada da birincilik kazandılar pe Baştaranı 1 ipedae Varşova 29 (Hususi) — Süvarileri, miz, Vârşovada dün başlıyan müsaba- kalarda da yüzümüzü ağarttılar. Türk adım ecnebi ve dost diyarlarda bir de- $a daha anılmasına fırsat verdiler, Süvarilerimiz, Varşovaya ayak bas- tıkları anda, Romada kazandıkları bü- yük muvflakıyetin takdirlerini topla- “ maya başlamış bulunuyoilardı. Dün ya- pılan başlangıç müsabakasında 85 at arasında birinciliği alan Saim Pulatkan, “Türk süvarilerinin Roma muvaffakıyet. lerine bit yenisini daha ilâve etmiş ol. du. Böylece, Varşova halkının candan takdirlerini, candan alkışların: toplaya- rak temsil ettiği büyük Türk milletinin binicilikteki kudretini isbat etti Müsabakaya, Lehistan, Türkiye, Bek çika, Almanya, Fransa ve Romanya e. kipleri iştirak etmişti. Binicilerin atları metmuu, söylediğimiz gibi $$ di. Müsabakanın yapıldığı yer, daha er- kenden, çok büyük bir insan kalabalı- Biyle çalkanmıya başlamıştı. Seyirciler Arasında Polonya devlet oerkân'yle, muhtelif rütbedeki generallar, Varşova selirimiz Perld ve selarethane erkânı, kibar muhite mensup bir çok zevat ve bilhassa kadınlar göre çarpıyordu. 'Müsabskalara başlanmadan önce, mü sabakalara iştirak eden devletlerin milli marşları çalmdı. Her milli marşta, o devletin ekibi sahaya çıkıyor ve bu su. retle takdim merâsimi de yapılmış olu- yordü. Türk süvarileri sahada, görün - düğü sırada başlıyan el şekırtılarını, Yatiklâl marşı bastırdı... İstiklâl marşı bittiği sırada da yeniden başlıyan al. kış tufanı süvarlierimiz sahadan uzak- laşıncıya kadar devam etti. Varşova halkı, bu coşkun tezahüratla Türk sü- varilerinin şahsında, Türkiyeyi selâm. lyordu. Müsabakalar başladı. Saim Pulatkan “Ok, isimli atiyle 8$ müsabık arasın da hiç bir hatasız mânlaları atladı. Bu suretle birinciliği kazandı. Bu müsaba- kada Tegmen Avni “Rüzgar, iyle al. tıncı, Thsan Atal 14 üncü, Eyüp Ön- cü on beşinci, Astegmen Küdret “Ka. sırga,, siyle 16 ıncı geldiler, Parküre batasız olarak ancak on beş bayvan bitirebildi. Bunların beşi Türktü, Dereceleri müsavi görüldüğü için bu on beş hayvan arasında ve mâ- nileri yükseltmek suretiyle yapılan ikinci müsabakada Saim “Ok,, ile tek- rar hatasız ve parkürü en seri yapmak suretiyle birinciliği aldı. İkinci Alman, üçüncü Belçikalı, dördüncü Fransız, beşinci Romanyalı oldu. Birincilik kupası Türk bayrağının za. fer direğine çekilmesile beraber mera» simle verildi. Bir birincilik ve iyi derece ile ilk günün müsabakaların: bitiren süvarile. simiz sahadan ayrılırken halkın coşkun alkışiyle karşılaştılar. Bugün “kudret müsabakası,, yapılacak, pazartesi günü istirahat edilecektir, Müsabakalar ayın beşinde bitmiş o- lacaktır, Varşovalılar, ekibimizin işti- rak edecekleri müsabakalarda derece a- lacaklarına emin bulunmaktadırir. Bir sandal kayboldu Dp” Büştaralı 1 incide yor: Sekiz yüz oin nüfusun belki ya. rısı yüzmek bilmez. “Deniz kadm gi- bidir, ona inanmak olmaz!,, düsturu. nu denize açılırken hatırma getireni. miz hemebde yok denebilir. Kumkapı sahillerinde, içindekilerle beraber $ır olan bir sandal, bizi, geli- ba mevsimin ilk deniz faciasiyle kar. gılaştırıyor. Hâdise şudur: Bayan Vâhide isminde genş bir kr- zın bir sandalı vardır. Bayan, denize Aşıktır. Hele kürek sporura bayılır. İstanbul - sahillerinde bir sandalı muhafaza etmek meseledir. Onun için, genç kız, Kumkapıda Mahmut ismin. de bir kayıkcıyla anlaşmıştır: Mah , mut, sandala bakacak, fakat genç kı- zmn gezmiyeceği saat ve günlerde ken. di kesesi hesabina onu kiraya verebi- lecektir. Salı akşamı, dört delikanlı, yasın ilk güzel gecesindebir deniz safası yapmak istiyorlar. Tesadüf, karşıları. na Mahmudu çıkarıyor. Pazarlıkta çabuk uyuşuyorlar. Ve, “Engin”, 1. çindeki dört delikanlı ile enginlere a- gılıyor... * Gidişo gidiş. Geceyarısi geçiyor: sandal yok, Saat iki: kayıkçı Mahmud, endişe İ. çinde, sahilde kakılmış kalmıştır; ka. ranlık denizi, ufukları gözlüyor.. Saat 4: sandal yok... Mahmut, şafak söker sökmez, san. da! sahibi bayan Vahideyi uykusun . dan uyandırıyor ve hâdisey! haber ve- riyor. Kumkapı polisine başvuruluyor. Hatıra gelen iki ihtimal var: 1 — Sandal, akıntıların ve dalgala. rm tesiriyle Marmaraya sürüklenmiş- tir. Ya ıssız ve uzak bir sahilde bağ. tarnkara etmiş, yahut da, içindekiler. le beraber denizin dibini bulmuştur... 2 — Dört delikanlı, bir kız kadar cicilibicili sandalı gözlerine kestir. mişler ve orlü Kağırmışlardir... Polis, her iki ihtimali gözönünde tutarak harekete geçiyor, Sandalm sürüklenmesi mümkün bu. lunan sahiller zabıtası hâdiseden ma» Vümattar ediliyor. Fakat.. şü saate kadar hiçbir iz ele Beçmiş değildir. “Engin” le enginlerde deniz sala. 81 yapan dört delikanlı boğuldu mu? İşte bu belli değil... Tahkikat ve araştırma devam edi. yor. iki zelzele daha oldu İstanbul, 28 (A. A.) — Rasathane den tebliğ edilmiştir: Bu gece, biri saat 23 U 26 dakika 6 saniye geçe saat 2 yi 5 dakika 59 sani, ye geçe ve merkez Üstü İstanbuldan 570 kilometre mesafede olmak üzere iki zelzele kaydedilmiştir. Çangırıda Çankırı, 28 (A. A.) — Goee saat iki. yi on geçe biribiri üstüne iki hafif zel, zle oldu. Hasarat yoktur. Yoguslavyada Belgrad, 28 (A. A.) — Peigradra, sathanesi âletleri dün gece 2230 da merkezi takriben 380 kilometre cenu- bu garbide şiddetli bir zelzele kaydet. miştir. Zelzele merkezinin Yugoslav - ya . Arnavutluk hududunda İşkodra gölü civarı olduğu tahmin edilmekte. dir, Ispanya harbi Dap” Baştarafı 1 incide Bir bombardıman daha Valensiya, 29 (A.A.) — Franko tayya- releri bu sabah Valensiyayı ve Grao min- takasını bombardıman etmiştir. Harp vaziyeti Barselona, 28 (A.A.) — Cumhuriyet- çiler Balekuer köprü başma, “Fraganm cenubundaki Seros köprü başına tekrar taarruza başlamışlardır. En mühim hareket Seros önünde ol. muş ve Cumhuriyetçiler (o Sedrenin şark sahiline ilerlemişlerdir. Balekver etrafındaki muharebelerde 2- siler bilhassa Valleokonada , geri çekil- mek mecburiyetinde kalmışlardır. Tahtelbahir kaçıran general Barselona, 28 (A.A.) — Resmen bil dirildiğine göre, Fransanın Brest lima- nında hükümetçilerin bir tahtelbahirini kaçırmağa teşebbüs ettikten sonra Fran- sadan tardedilen Frankocu general Tron Yoksa, slelâde bir hırsızlık vakası | kozo Pirene cephesindeki son muhare- karşısında mıyız? belerde ölmüştür. İ Şangnayda ko'era çıktı Bir günde 18 kolera vakası kaydedildi Hankov, 28 (A.A) — Çin menabiin- den öğrenildiğine göre, Çin kıtaları, ge çen hafta bidayetinde general Doihara kumandasındaki Japon kıtaları taratın- dan Lunghai demiryol üzerımde Hâifen- gin şarkında zaptedilen Lanfent şehrini dün istirdat etmiştir. Çin resmi tebliği: “Honan eyaletinin şarkında Hsuçvun 100 mil garbinde Kailo ile Kyveteh ara- sında 80 kilometrelik bir cephe üzerinde Lünghai demiryolu düşman kıtalarından tamamile tecrit edilmiş ve pazar günün- den itibaren Ka'feng Kveteh arasındaki demiryolu nakliyatına yeniden (başlan. Şunghayda kolera Şanghay, 28 (A.A) — Çin mahafilin de söylendiğine göre, (Hsuçeuda aldığı yaraların iyileşmesi üzerine general Li- Çekoslovakyada Alman . . akalliyetleri , .;.a ihtilâfı Had safhasını kaybediyor Prag, 20 (A. A.) — Siyasi Çek mahfellerinde söylendiğine göre bu - gün Hodza ile Peters ve Kund isimle. rindeki iki Südet mebusu arasında ce- reyan eden müzakereler neticesinde vaziyette bir salâh hâsıl olmuştur. Emin bir menbadan öğrenildiğine göre iki mebus Henlayn'ın partinin ta- leblerini tasrih eden şahsi moktupla- rmi hâmlldiler, Müşahitler iki taraf arasındaki mü, zakerelere devam edilmekte olduğunu ve akşam Henlayn partisinin mes'ul mahfellerinde artık “mütekaddim şartlardan,, bahsedilmediğini beyan etmektedirler. Parti zimamdarları 80. kollarla milf muhafızların silâhları a- Imdığı için hükümet tarafından veri. len teminatın kâfi addedildiğini söy. Temektedirler, Berlinin tavsiyesi Berlin, 28 (A.A.) — Havas muha- biri bildiriyor: Çekoslovakyadaki Almanlar mese lesi yeni bir safhaya gireceğe bevzi- yor. Alman haberlere göre, Henlayn bir kaç güne kadar Südetlerin idare muh tariyetlerinin tatbiki suretine dair sarih bir program neşredecektir. Diğer taraftan Berlinin Henlayne itidal tavsiyesinde bulunduğu söyleni- yor. Bazı ciddi emarelere göre, vak- tile Avusturya ile yapılmış olan 11 temmuz 19386 anlaşmasına benzer bir anlaşmıya doğru gidilmektedir. ÇEKOSLOVAKYA ALMANYAYI PROTESTO ETTİ Prag, 28 (A.A.) — Çekoslovakya- nın Berlin elçisi, Alman teyyareleri- nin Çekoslovak arazisine tecavüzleri meselesini Berlin hükümeti nezdinde protesto etmek Üzere talimat almıştır. ALMANLARIN PROTESTOSU Prag, 28 (A.A.) — Pragdaki Al man elçisi, Çekoslovak tayyarelerinin hududu tecavüz (etmeleri meselesi hakkında hariciye nazırı Kroflaya mutedil bir lisanla yazılmış bir pro- testo mektubu vermiştir. Kendisine, bu hususta derin tetkikat yepılacağı cevabı verilmiştir. METE RENREEESEEE EEE 2270923 BANNER? TE ŞEETEEEETE Dr. irfau Kayar Röntken Mütehassısı Hergün #ğleden sonra saat 3 ten 7 ye kadar Belediye, Binbirdirek Nuri conker sokakta Aslaner apartıman No. 8-10 28 MAYIS — 1933 Hatay davamız Dap baştaraşı 1 incide tecavüz hâdisesi üzerine (o başkonsolosu- muzun Reyhaniyeye gidişine bir karşılık sayılıyor. Jandarmalar, diğer birçok mahalleler- de de evleri kanunsuz şekilde araştrmış- lardır, Türk listesine yazılmak istiyenleri me- netmek için iş, şakavet derecesine vardı- rilmıştır. Listeye yazılmak üzere sıra bek lemekte olanlardan bir Türk, Usbacılar tarafından, ortada hiçbir sebeb o yokken ağır surette yaralanmıştır. Zavallı Türk çocuğu orada bulunan asker ve milislerin önünde bu akibete (sürüklendiği halde kimse mütecavizlere karşı sesini çıkar- mamış, katiller ellerini kollarını sallıya- rak çekilip gitmişlerdir.Yaralı bir müd det sonra Türkler tarafından (kaldın! mıştır. Hergün tekerrür etmekte olan bü feci vakalar, Hataydaki Türklerin ne büyük bir tehlike içinde o bulunduklarını vazı- han göstermektedir. “U'us,, un mühim bir makalesi Ulus gazetesi Büyük Millet Meclisin. de Hataya dair cereyan eden müzakere- ler dolayısile çok mühim bir makale neş- retmiştir. Falih Rıfkı Atay imzasını ta- şıyan bu makalede ezcümle şöyle denil- mektedir; “Hatay bizim için nasıl milli bir dava ise, onun bugünkü hali milli ıstırabımız- dır. Ana yurdun yanıbaşında, on binler. ce Türkün her türlü insanlık haklarının çiğnendiğini görüyoruz; o Sancak müte madi bir tazyik ve tethiş karanlığı için- de bunaltılmıştır. Facianın hikâyelerini dinleyipte isyan etmemek mümkün mü- dür? Aleme hürriyet dersi ve aşkı ver- diklerini iddia edenlerin Hatay Türklü- ğüne affetmedikleri cinayet, hürriyetle- rini istemek, muahedelerle verilmiş olan hürriyetlerini istemek değil midir? Fa- kat bunları tekrar etmekten ne çıkar? Şu anda Hatay Türklüğü, maddi manevi en feci işkenceler içinde kıvranıp duru- Almanya ve Triyeste Avusluryaya verilen Serbest liman hakkı Almanyaya devredilmiyor Berlin, 28 (A.A.) — Almanya Ha - riciye nazırı Ribbentrop ile İtalyan büyük elçisi, bugün Berlinde bir seri ticari anlaşma İmzalamışlardır. Bu anlaşmalar, Almanya ile İtalya arasında mevcut ticöret ve turizm an- laşmaları Avusturyaya da teşmil eyle- mekde ve ayrıca triyeste limanının va- ziyetini de tesbit etmektedir. Avusturyaya bahşedilen serbest li- man hakkından Almanya istifade ede- miyecek fakat buna mukabil 'Tiryeste Ilmanında Almanya için hususx tercih kayıtlarını havi tarifeler tatbik oluna- caktır. Bu hususta neşredilen rasmi teblig, bugün imzalanan anlaşmalar ile Avus- turyanm Almanyaya ilhsikmdan doğan bir seri meselenin halledilmiş bulundu- ğunu bildirmektedir. Meksikalı asi general Henüz memleketten dışarı çıkmadı San - Antonio, (Teksas) 29 (A. A.) — Asi general Sedillo kaçarken So. mevelhr'de durmuş ve râdyo vasıtasi, le Amerikan matbuatına beyanatta bulunmuştur. Genernl, isyan birkaç aydanberi ha- zrlanmakta olduğu için federal kıta. Yarla birkaç sene çarpışacak vaziyet- te bulunduğunu söylemiş ve hükümet darbesinin muvaffakıyetsizliğini fe . deral kıt'alarla çarpışmak istemiyen San . Lul'de Potosi halkına atfetmiş- tir, Sedillonun dosfarı generalin Teksas hududundan kaçmağa teşebbüs ede . ceğini zannetmektedirler. Generalin kızı ile ailesinden bazı kimselerin Teksasta bulundukları ma- İ tümdur, | Hataydaki gözler ve kalpler bize (dönmüştür. Ve hepsinin acı sualini işitir gibi oluyoruz: “— Hani ahidleriniz? Hani anlaşmaları- nız? 1921 de, vaidlerinizle, bizi mücade- leden vazgeçiren sizler değil misiniz? Bu günleri görmek için mi size inandık?, Tevfik Rüştü Aras ve hatipler bu su- le cevap verdiler: “Ne sizi, ne de ahid- lerimizi unutmadık. Sizi kurtarmağı va- âdeden, bütün cihanla boğuşarak, hepi- mizi kurtarmış olandır.,, tedhiş siyasetinden mes'ul olması lârım gelen Fransanın Suriye komiseri kont dö Martel yor. Hepsinin bir tek ümidi var; bütün Dışbakanımızın bir daha ilân ettiği üzere Hatay, Türkiye için milli bir deve" dır, Binaenaleyh Türkiyenin tekmil milit davaları gibi hallolunmak mukadderdir. Biz barış ve uzlaşma usullerini sonuna kadar tecrübe etmekle aldanmış olmıyo- ruz: Bilâkis bu tecrübe ile bize vakit kaybettirdiklerini veya (meseleyi kâğıt Üstünde müzminleştireceklerini o zanne- denlerdir ki aldanmışlardır, aldanmakta- dırlar. İçinde yaşadığımız zaman tarihi, Hatay davasınm, dünya tarafından bize hak verilerek, halledilmiş olduğunu kay- dedecektir. Evvelâ hakkın bütün kuvvet- lerini ve imkânlarını kullanacağız. Bu kuvvet ve imkânlarm mutlaka iflâs et- meğe mahküm olduğuna herkesi inan. dırmakta menfaati olanlar varsa, ne ya- palım.? Hiçbir ihtimal, bizi, inkılâbı vazife ve şeref davasını yarıda bırakmala sev- kedemez. Vatandaş ve Hataylı Türkler, tam bir itimatla, hükümete (o bağlansım- lar. ş Tetkik Yugoslav bası- nınım tarihi Sırp istiklâlinde ve Yugos- lav krallığının kuruluşunda “malbaa,nın rolü Baştaraf: 5 incide kitapları da Slavca yazılırdı. Bu mat- baanın açılışmdan sonra, Türklerden kaçan(?1) (99) Sırp - Bizans kültürü - nün Rumen prensleri tarafından himaye edildiğini görüyoruz.,, Bu ilk matbaalardan sonra Sırplar, ancak 16 ıncı asırda başka matbaalar tesis edebiliyorlar. Bu yeni mücsses& İerin ikisi Venedikte kuruluyor ve di- ğerleri de İşkodra, Görice, Belgrad, Mileşevo, Kırakova, Gıraçanika'da, « Muharrir, bu matbanların ekserisinin manastırlarda yapılmış okluğunu söy - Tüyor. Neden? Acaba Türklerin kültür hür- riyetl vermemelerinden mi? Hayır, ortodoks kilisesi milli gizli çalışmaların karargâbe halini elkyor dâ ondan. (İkinci makale yarın) (99) Sırp tarihinin bu hatadan artık tahlis edilmesi lâzımdır. Biz çok şiddet” li harp ettik. Fakat Balkanlılar, kendi” lerine her zaman kültür hürriyeti bah- şettiğimizi inkâr edemezler. », DOKTOR Necaettin Atasagun Her gün sabahları sekiz buğuğ” akşamları 17 den 20 ye kadar L“ U tayyare apartmanlar ücinci dai“ 17 numarada hastalarını kabul ede” Cumartesi günleri 14 den 20 ye “ dar hastalarını para" ». Kurun. ber okuyucuların dakupon 0s” "inde munwene eler Telef