2 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

2 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

* Tiyatro, gazino gibi umumi © yerlerde çalgı çalanların, kendi cemiyetlerine mü- racaat ederek ehliyelname almaları icap etmektedir. Ehliyetnamesiz olanların çalış masına müsaade edilmiyecektir. * Sirkeci garının etrafının açılması için eczane İle polis mevkii boşaltılmıştır. Yal nız, lokanta kiracısı ile anlaşılamamış, İş mahkemeye intikal etiniştir. * Maarif vekâletinde bir espekteriik bü- rosu kurulmasına karar verilmiştir. Büro ilk tedrisat espekterleri arasında yeni kad rolar ıtesbit edecektir. * İlkokullar dün tatil edilmiş, son sınıf imtihanları başlamıştır, İmtihanlar ayın on beşine kadar devam edecektir. * Kira İle tutulan ortaokul o binaların- dan, elverişli olmıyanların o tasfiyesine karar verilmiştir. Tutulacak yeni binslar için tetkikat yapılmaktadır. * Öğretmen okullarından bu sene, geçen yıllıra nisbetle fazla olarak, o $00 talebe mezun olacaktır. Bunların iki yüzü İstan- bul kız ve erkek öğretmen Olkulet meznn- | larıdır. * Haliç tersanesinde tamir edilmek üze- re gelen Rumen denizaltı ve #anbotu dün havuzdan çıkarak, o memleketlerine dön- müşlerdir. * Raptiye Imalâtının arttığı görülmek- tedir. BBu seneki imalât 5 milyon fazlası Me 30 milyona çıkmıştır. * Belediye tarafından yıkılan tehlikeli binaların enkazının sahiplerine iadesi ve onlardan yıkma parasının alınması ka- rarlaştırılımıştır. * Türkofis turizm şubesi müdürlüğüne 2eki matbuat amm müdürü Vedat Nedim tayin edilmiştir. * Resmi dairelerde elektrik tenviratının tahdidine dair hazırlanan bir liyihaya gö. ve bazı yüksek makam oda ve salorların- dan manda diğer dairelerde avizeli tenvi- rat kaldırılacaktır. 8 metre (o murahbama 100 volt hesabı ile sütun üzerinde lâmba Yeya ışığı dağıtıcı tertibat konulacaktır. * Avasturyalı profesörlerin memleketi- mize getirilmesi için müzakereler devam etmektedir. Viyana üniversitesi profesör- lerinden radyo ilmi mütehassısı Sıpaditrer” İn İstanbul üniversitesine getirilmesi ka. rarlaştırılmıştır. iversitede eleme İmtibanları dün bilmiştir. Neticeler haziranın © onunden sonra bildirilecektir. “* Şilepellik şirketinin © “Bakır, “Ve s*Ridmiş şilepleri Zonguldaktan limanimı. xa kömür taşımaktadır. e Bundan sonraki seferlerini Marsilyaya yapacaklardır. * Halleteki havuzların esaslı surette ta- mir edilmesine Denizbank tarafından ka- rar verilmiştir. * Bankalar ocaddesindeki oOOkçumusa camli tamir edilerek önündeki duvar açıl. mıştır. Dabili eksikleri do tamamlanmak» tadır. * Yulova araba vapurları 11 hazirandan itibaren İşlemeğe başlıyacaktır. * İrini olarak OAvrupada o bulunan İsveçin Ankara sefiri Baron Erik Gyll'ns- tirma şehrimize dönmüş, Ankaraya git. miştir. * Şerkta kurulmasına karar verilen şe- ker fabrikası hazırlıklarına başlanmıştır. Fabrika Erzurum, Erzincan veya Hasan- kalede kurulacaktır. * Merkez Rıhlum hanında çalışan kıla. vuzluk teşkilâtı denizyolları binasına ta- şınmağı başlamıştır. Merkez rıhtım banı- na Denizbanka bağlı müesseseler gelecek tir. * Yol projesi için 938 yılında 200 bin, 939 yılında 800 bin lira bütçeye konacak, iki sene sonra da yarım milyon liralık bir proje hazırlanarak tatbik edilecektir, Bu sörelle İstanbul yolları ıslah edilmiş ola- caktır. * Uşak haelkevinin resim sergisi mera- simle açılmıştır. Sergide bir çok eserler teşhir edilmiş ve çok takdir olunmuşlur. Sergi hir hafta açık kalacaktır. yy yy nının dizginini tutuyor! Yahudiler gayet gülünç bir halde gene ricat ederler! Bir kaçı süratlerini yenemeyip yekdiğeri ü- zerine düşmüşler, Şurası şayanı taacüp değil midir ki uğradıkları şu sademei şe- diğei dehre bakmayıp gene kendilerini toplamışlar ve arabanm üzerine kadar çıkmak derecesinde besalet göstermişler. O vakit çocuğun ettiği hareketi bakalım beğenecek misiniz? Hemen O hayvanınm dizginini bırakıp kamçısile beraber ara- banm üzerine atlamış ve muhacimlere lü yumu kadar değil, yetiştirebildiği kadar kamçı atmıştır. Bu şiddet üzerine Yahu- diler arabanın üzerinden sapır satir yere dökülmüşler. Çocuk da tabii bir tavrı galibane ile arabasını çekip gitmiş, Yük sahibi olan yahudilerin birkaç dakika sonra arabanın arkasından mahzun gi- dişlerini görseydiniz hem güler, hem de acırdınız!,, Bugtin için bize fevkalâde şirin görü. nen bu vaka olurken Abdülhamidin za- ii W DIŞARDA; * İtsiyan kabinesi dün Masolininin ri. yaseti altında toplanarak ideri (o meseleri tetkik etmiştir. * İtalya faşist partisi eski genel sekrete- ri Farinaci devlet bakanlığına tayin edil miştir. * Sovyet Rusyada şimal © denizyolları idaresi memurlarından otuz kişinin idam edildiğine dair hariçte çıkan o rivayetler bilâfına olarak böyle bir şeyin vukuunu Moskovada kimse işitmemiştir. * Arjantin relsicumhuru general Yusto Romaya gelmiştir. Pazartesi gününe kadar Romada kalacaktır. * Dün Vaşingtonda Meksika büyük el- giliğinde Meksika ile Litvunya (oarasındu bir dastluk müuahedesi imzalanmıştır. Bu suretle bu iki memleket ilk defa olarak 4- ralarında diplomatik o münasebetler tesis eylemiş bulunmaktadırlar, * Avusturya genel valiyisi ve Rayb kom seri Bürkel ile Almanya dahiliye (nazırı Frik, dün Avusturyanın yeni idari taksi- satımın teferrüstimi tesbit o etmişlerdir. Bundan böyle “federal (o eyalet, yerine “gan, ismini taşıyacak olan * Avustaryo vilâyetlerinin adedi dokuzdan yediye In- dirilmiştir. * Polonya harbiye nazırı general Kasp. yiski dön akşam Polonyayı resmen ziyaret etmekte olan Romanya genel kurmay baş- kanı general Jonede şerefine Obüyük bir ziyafet vermiştir , * İngiliz başvekili Çemberlaya Avam ko ioarasındaki beyanatında mtharebe zama. nına nit olmak üzere askerlik hizmeti hak- kında katl bir o plân hazırlanmadığını ve mwasmafih harp takdirinde askerlik kiz metinin mecburiyeti. hakkında bir proje mevcul olduğunu söylemiştir. * Viyanada resmi mahfillerin bildirdi- ine göre eski başvekil Şuşnig, Belveder- den çıkarılmıştır, Halen daha basit bir i- karnetgâkta, bususi bir apartımanda otur- maktadır. * Göringin bir emirnamesi, üniformalı askerlerin Hitler, teftişlerde bulunduğu &- rada veya bu askerler vazife başında bu- lundukları esnada Hitlerin (o fotoğrafisini almalarını menetmektedir. * Romanya maliye nezareti dün sabah orduyu techiz için bir dahil! istikraza ka- rar vermiş ve fahviilerini piyasaya arzet miştir. İki milyar 50 milyon leyilk bir meb si oyn Yar Tal rek tedir. İstikraz, 1940.43 meli seneleri milli müdafaa bütçesinden ödenecektir. Tedavüle çıkarılan yeni paralar Ankara, 1 (A.A) — T.C. M. Ban- kasından: Bankamızın 15 ikinciteşrin 937 ta- rihinden itibaren tedricen tedavüle çı- karmıya başladığı yeni harfli banknot- lardan 1 haziran 938 tarihine kadar: Beş liralıklardan 25.475.010, on lir Hklardan 2.999.780, elli liralıklardan 7.514.300, yüz liralıklardan 15.435.000 ki ceman, elli bir milyon 424 bin 90 lira tedavüle çıkarılmış ve mukabilinde es- ki harfli banknotlardan ayni miktar ya- ni SI milyon 424 'bin 90 Tira tedavülden kaldırılmıştır, Yeni neşriyat Gençlik gazetesi Gençliğin fikir, siyasl düşünüş ve sanat kıymetini aydınlayacak şekilde 2 inci sa- yısı çıkmıştır. Fiyahı beş kuruştur. Çok ucuz fiyatla satılık köşk Kuzguncuk Nakkaş tepesinde (yirmi beşinci ilkokul karşısındaki 27 numara hı nezareti fevkalâdeyi havi çamlıklı ve bol yemiş ağaçları bulunan köşk yazlık veya yazlı kışlı olarak kiralıktır. Gör- racaat etsinler. Alemdar Sineması Hergün iki film 1— Korkusuz Kaptan 2 — Parisli Şantöz 3 — Ali Babanın Ameri- kadaki son maçı bıtası neredeydi? Bu küçük o arabacıya “sokulmayın kamçılarım!,. dedirten bü- yük ihtiyaç neydi? Yakın geçmiş tarihi- nin üzerinde titiz bir çalışma | İstiyen zengin vesikaları vardır. © R. Ekrem KOÇU HABER — Akşam postam ÖÇ aylık maaşlarda Evvelce fazla kesilen vergiler iade ediliyor Muvazene vergisi kanununda yapi- lan son tadilât üzerine, peşin maaş lerin üç aylık maaşlarını kiran Em- lâk bankası kanunda yapılan bu tadi- lâtla garip bir vaziyete düşmüştür. Maliye şubelerinden maaş alan mü- tekaitlerle dul ve yetimler Haziran, Temmuz ve Ağustos üç aylık maaşla” rını peşin olarak alırlarken bankadan maaş alanlar Eyl0l, ilkteşrin, sonteş- tin müaşlarmı almaktadırlar. Çünkü bu gibi maaş eshabı peşin üç aylık maaşlarma ilâveten bankadan avans olarak bir üç aylık daha almışlardır. Banka Haziran, Temmuz ve Ağus tos ayları maaşlarmı daha bundan üç ây evvel ve muyazene vergisini de ta- mamen almış olarak vermiştir. Şimdi muvazene vergisinden yapılan yüzde iki tarhıyatın bom Haziran, Temmuz, Ağustos, hem de Eylül, İlieteşrin, son- teşrin Üç aylıkları için iadesi lâzım- Emlâk bankası bundan dolayı hem hesaplarmı değiştirmek mecburiye- tinde kalmış, hem de İstanbul defter. darlığına müracaat ederek evvelos ke silmiş olan vergiyi geri istemiştir. Bu husustaki müsaade bir taraftan te- min olunurken diğer taraftan da mal müdürlüklerince tasdik edilmiş olen maaş cüzdanları tekrar ele almarak yeniden tetkik olunmuş ve maaşlara yüzde iki zammolunmuştur. Bu sw retle mal müdürlüklerinden maaş & lanlarm üç aylık maaşlarma yüzde İ- “ki ilâve olunmuş, Emlâk bankasından maaş alanlar ise bundan evvel aldık: ları Üç aylıklarla beraber yapılan İ- lâvenin altı aylık tutarını birden al mağa başlamışlardır. ——— Kurumu kongresi Ankara, 1 (A.A) — Çocuk Esirgeme kurumunun umumi kongresi cumartesi günü saat onda çocuk sarayında toplan- mıştır. Kongreye verilen rapordan aşağı- daki rakamlar çıkarılmıştır. Çocuk Esirgeme kurumu iki senede 829 bin çocuğa yardım etmiştir. 300306 mek- tepli çocuğa sıcak öğle yemeği verilmiştir, 54278 çocuğa elbise (verilmiştir. 10459 çocuğa mektep levazım verilmiştir. 52110 yavrı banyolardan, 54590 yavru muayene evlerinden İstifade ettirilmiştir. man Iş Bankası kumara ikramiyesi Ankara, 31 (A.A) — Türkiye İş Ban kasının kumbaralı ve kumbarasız küçük cari hesapları için tanzim ettiği ikrâ- miye plânınm Haziran keşidesi bugün yapılmıştır. 1000 liralık ikramiye İzmirde 1068 numaralı hesap sahibi Yusufa, 500 H- ralık ikramiyeler (Beyoğlunda 7792 numaralı hesap sahibi Aliye ve Anka. rada 7165 numaralı hesap sahibi Or man Mustafaya 250 şer lira kazanan - lar da şunlardır; Ankarada 25029 Remzi, İstanbulda 78410 Sami, 73395 İbrahim. —— Karaman diye manda eti satanlar Son bir ay zarfında Eminönü kayma- kamlığı dahilinde 130 esnaf para cezâ- sr ile tecziye olunmuştur. Bunlardan başka Gedikpaşada iki kösap manda etini muhtelif parçalara bölüp karaman eti diye halka gattıkla- rından dükkânları üçer gün müddetle kapatılmıştır. Sirkecide bir sinema da sıhhi sebep - lerden dolayı bir hafta müddetle kapa. tılmıştır. Ayrıca Balıkpazarmda helvacı Ali ve Küçükpazarda fırmcı TLâmbonun dükkânları hakkında beşer gün, Kum- kapıda fırıncı Kirkor, Uzunçarşıda İk rımcı Petro, Kapalıçarşıda aşçı Azarik, Asmaaltında Lüzhanda kadayıfçı Lütfi, Galatada Bir gemiciyi boynundan yaraladılar Galatada, bir adamın ağı: surette yâ- ralanmasiyle neticelenen bir cerh vak. ası olmuştur. Galatada Şarap iskelesinde bağlı di- ran Eskişehir anbarına sit Pendik mo- töründe tayfalık eden Rizeli Celâl oğ- Iu Muhiddin dün gece motörde yatar- ken, saat 11,30 a doğru, Galatada Ne. catibey caddesindeki ftancela fırmında yatan akrabasından Mustafa oğlu Meh- met Fethi motörün yanma gelmiş ve Muhiddini dışarı çağırmıştır. . Uykudan kalkan Muhiddin skraba « sının mühim (bir şey söyliyeceğini sa- nârak hemen dışarı çıkmış, fakat Meh- met hiç bir şey söylemeden derhal ta. bancasını çekerek biçare adamın üzeri. ne üç el ateş etmiştir. Kurşunlardan biri Muhiddinin boy- nuna, isabet etmiş 've diğerleri havaya gitmiştir. Vaziyeti ağır olan yaralı ifade vere- miyecek bir halde hastaneye kaldırı. mıştır, Silâh seslerine yetişen zabıta memur Jarı suçluyu yakalamışlardır. Cinayetin sebebi henüz malüm değildir. POLISTE Boğularak ölen yavru Dün Ortaköy'de minimini bir yavrunun ölümüne sebeb olan bir vaka olmuştur. Ortaköyde çarşı sokağında 20 numaralı evde oturan Fani isminde bir kadınm bir buuçk yaşındaki çocuğu, odanın yalnız bulunduğu bir sırada yattığı salımcaktan aşağı düşmüş ve bu sırada kendisini be- linden salıncağa bağlayan ip yavrunun boynuna dolanarak feci bir surette öl- mesine sebeb olmuştur. Kocasını kavanozla yaralayan kadın Dün akşam Nişantaşı karakoluna $0- för Mehmet isminde birisi müracaat fırlatarak kendisini yaraladığından şikâ- yet etmiştir. Zabıta tahkikata başlamıştır. Kıskançlık yüzünden Beyoğlunda Reşatbey sokağında otu- ran ve muamelecilik yapan Hüsnü, ken. disile ayni evde oturan Katinanm Tar- labaşında sobacı İstirati ile dolaştığını görünce fena halde kızmış ve çakısı çe kerek İstiratiyi sol böğründen hafifçe ya- ralamıştır. Bu sırada etraftan yetişenler de Hüsüyü yakalamışlardır. Gam temiz erken... Dün saat 11,30 raddelerinde, Yüksek- kaldırımda Tatarbey sokağındaki 23 nu- maralı evinin camlarını (temizliyen 28 yaşlarnda Roza Eskinazi muvazenesini kaybederek, balkonun parmaklık demir. leri üzerine düşmüş ve 8 aylık gebe ©- lan biçare kadın bu sırada karnına bir demir batarak ağır surette yaralanmıştır. Iş kazas! Dün Haydarpaşadâ bir kaza e) gemide çalışan Devlet demiryolları ame- lesinden Dursun ve Kerim isminde iki Kişi, yolda duran vagonları el ile hareket ettirmek istemişler ve bu sırada hat üze- rinde bulunan rampa ile vagon arasında kalarak Dursun arkasından, Kerim de sol kolundan yaralanmıştır. Döğülen kadın Cibalide oturan Emine isminde 25 yaş- larırkla bir kadın, dün polise müracaat ederek sabıkalı ve yersiz yurtsuz takr mından Şemsi tarafından döğülüp söğül- düğünü iddia etmiştir. Yapılan tahkikat neticesinde suçlu yakalanmıştır. Köpek muhibbi kadın Dün Kadıköy iskelesinde vapur bekle- mekte olan Mari isminde 50 yaşında bir kadın, yanmdaki köpeğine dokunduğu İ- çin 14 yaşlarında Hulüsi i#minde bir ço- cukla kavga etmiş ve bu kavga neticesi Mari çocuğa tokat vurduğlundan zabıta işe müdahale etmiştir. ZAYİ — 1928 senesinde Bebek 26 mcı İlkmektebinden aldığım şahadetnamemi kaybettim. Yenisini alacağımdan eskisi- nin hükmü kalmamıştır. 151 Melâkat Hüsnü ç 2 HAZİRAN — 1938 Çocuğunu öldüren kadın mahküm Son günlerde İngilterede Iki kadının muhakemesi zihinleri meşgul etmiştir: Bunlardan biri, çocuğunu öldüren bir anadır diğeri kocasını öldürmekte dostu- na yardım eden bir kadm, Misis Mamford oğlunu ahmak ve ap- tal olduğu için öldürmüştü. Onun böyle yarım insan halinde yaşamasına dayana- madığını, ona hayat verdiği gibi hayatı. mı da almakta kendisini haklı gördüğünü söylemişti. Muhakeme uzun sürdü. Bir çok kişi kadının serbest bırakılmasını istedi. Fa- kat mahkeme Misis Mamlordu ağır hap- se mahküm etti. Kocasını öldürmekte dostuna yardım eden Kaserli ise, bugün serbest bulunu- yor. Çocuğunu öldüren kadının beraatini istiyenler bugün buna şiddetle itiraz & diyorlar. Misis Kaserlinin vaziyeti hakikaten da ha menlurdur, Kocasını aldatan bu ka- dm, kamında suçunun günahını taşımı- ya başlayınca, dostunun plânma iştirak ediyor ve Çaplin ismindeki dostu, kadı nın kocasını vurarak öldürüyor.. Çünkü, ağamın kendilerini öldürmesinden kore kuyorlar, Çaplin on beş sene hapse mahküm ol. muş, kadın serbest bırskılmıştır. İki ya kadar doğacak olan çocuk da resmen, kadınım eski kocasının çocuğu. veya tır. ! Bu facianın kahramanı olan kadın bü. tün İngilterenin nefreti üzerinde olarsk dolaşırken, çocuğunu öldüren ana hapise hanede yatmaktadır. eri Navolyonun yüzüğü bulundu Napolyonun yüz scnedenberi kaybos lan kiymetli bir yüzüğü bugün Avus- turyada bulunmuştur. sonra, bütün n diğer kei eşya bölme duğu halde, yüzük ele geçmemişti o * Bugün bir kuyumeanun Avusturya « da bulduğu bu yüzük Fransaya getiris Jecek ve müzeye konularak halka teşhir edilecektir, , daponlar bir Sovyet gemisini alıkoydular Tokyo, 1 (A.A) — Japon Dorei ağar! « bildiriyor: i i Japon makamları, salı sabahı Hakadio. i adası sahilleri kenarında karaya otur« | muş bulunan ve Japon karasularma tec vüz eylemiş olduğu tahmin edilen Via* divastok kumpanyasma ait bir Sovyet | korvetini yolundan alıkoymuştur. Kore vette 153 kişi vardır. Kaptan ve ikindi. | kaptan İsticvap olunacaklardır. | Son sıyasi af | münasebetile bazı düşünceler Yazan: Nizamettin Narif Bar Baştarafı 2 incide meşru ceza vasıtalarını, satılmışisf” ko:kakları, mürtedleri ve iç “a düşmanlarını imha için değil, terbiye etmeği, ıslâh etmeği hedef ei nerek kullanmıştır. İbtilâin düşman “ larını siyasi mahkemelerin ve diyeni harplerin hükilmleri ile ei kovalayan muvadfakıyetleri, dilinde kalemindeki ikna kuvveti ve m mantığı ile tedhiş etmiştir. Büyük Milet Meclisinin kanunla” | racağı yeni affı, evvelâ bu inada “z ; ramalıdır, Yeni siyasi af, devlet tandış münasebeti bakımından Ee Jizmin bu terbiyeci ve islâh edici rakterini bir daha göze vurmu$ >> Bundan daha mühim olan tarihi Si” sını İse bir başka yazımızla te! tirmek istiyoruz. Nizmneddin NAZİF