4 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

4 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 11

4 HEZİRAN — 1988 SANDIKLARI ÇOK YUKSEKTEN ATALIM Şil- HABER — Aksam postası MİKİ HEOVBOYLAR BİYARINDA u Yazan ve Çizen. YALTDSNEV Bn. Çang - Kay - Şe Konferans vermek üzere Amerika'ya çağırıldı Çin Başkumandanının karısile konuşan bir Ingiliz gazetecisi, onu şöyle tavsif ediyor: oIhtirassız bir Kleopatra! Leydi Dumon - Hay, tanınmış bir İngiliz gazetecisidir. Şimdi Uzak Şarkta Çin hareketledini ta- kip eden bu tanınmış muharrir #ön günlerde madam Çan — Kay — Şek ile görüşmüştür, Mülâkatı şöyle anlatıyor: dem gözlü bir Kleopütra... Bu benzeyiş, kadınlık ihtirası bakımından değildir.. Gözlerinde yanan vatan aşkı, yılmıyan azmi, muayyen gayeye doğru yorul- madan yürüyüşü, Şark politikasına de- tin vukufu, kat'i iradesi, ve Çinin en başkumandan Çan Ker - Şek üzerindek bir zevce Silatiyle nüfuzu, onu Jül Şözarlara hâ- kim olan Şarkın kudretli kraliçesine iyor. ndisiyle 1929 da, bugün bir enkâz Yığınından ibaret kalan Nankiâde gö- rüştüm.. O vakit de malüyatlı, fa kat çok ihtiyatlı söz söyliyen bir kadın . Asil olmiyan bir mü- hitte doğan bu kadın, bügün, Çinin Ja- elinde bir Habeşistan olmaması izel Ingilizce konuşan bu ufak tefek kadın, Çini yalniz hârice karşı müdafaa etmekle uğraşmıyor, onu batıl ananelerden de temizlemek” istiyor. Anan ile de düşmanla çarpışır gibi çar. Pışıyor. Bu uğurda kafalar devirmek- n çekinmiy Bu kadın, ismi etrafında yapılan gü- Tültülü ve takdirkâr yazılardan çok ıs. p duyduğunu söylüyor. Sözlerinde idir, “Askerler canlarını verdiler, | btn ufacık bir fedakârlık bile yapma. | dim. Niçin onların adı anılmıyor da be- Mim adım anılıyor!.,, diyor. Höng Kong'a geldiğim vakit mada- mun kardeşi Songa bir mektup yazdım. Bu zat Çinde çok mühim bir nüfuz sa. kibidir. Zaten Çinde bütün iktidar bir Ailenin elinde bulunuyor, demek müm- kündür. Dört erke ve üç kadından iba- Fet bir aile. Erkeklerden birisi başku- Mandandır. Diğeri maliye vekili doktor Küng.. Sonra Çinin en büyük iktesatçı. & olân madamın kardeşi Song. Dör- üncü erkek umumi hayattan çekilmiş, “iyorlar. Fakat buna inanılmaz. O da muhakkak gizli bir vazife görüyor. Fa- St ne? Bunu kimse bilmez.. Kadınlara Edince: May - ling, yani madam Çan- İY * Şek, Şing - Ling, yani maliye ve. a zevcesi... Ve sonra Çin cumhu- etinin müessisi olan Sun Yat. Sen- *R'dul kalan Ay - Ling. Bu yedi kişi senelerdenberi kij Çinin Mike... iliş, Siyasi ve mali işlerini idare edi- İ e eee de hayata fakir olarak atıl leşi (,EÜN biltün Çinin en zengin ai « olürek tenmıyorlar si a baydaki ecnebi bir bânker şeh- Büyaş etini 300 milyon dolar tahmin Çor. Bu aile hiç gösteriş yapmıyor. İn zenginleri gösterişi sevmez- Donata İsminde ve bağl Vöesi; n müşaviri ole» umandanla Ir bana bir mektup yazarak, madamın benimle görüşmek arzusunda clduğu- nu bildirdi. Bugüne kadar bu adamı görmüş değilim.. Fakat mâliye na nın bu Avustralyalıyı hiç sevmediği ve İ onun tarafından başkumandana telkin İ edilen fikirleri beğenmediği söyleniyor. Zaten mareşalin, kainbiraderini, maliye | mazırlığında, Çindeki ecnebi bankerle- rin israrı Üzerine tuttuğu da dönen ri- Şang . Kay - ve Karısı Doktor King mağrur ve vehimli adamdır. İhtiraslı olduğu zannediliyor Jeponlar bu ihirastan istifadeye galışı- | yorlarmış.. Demek oluyor ki Çin karar. | gâkında milli birliği zedeliyecek ibti- raslar eksik değildir. Madam Şangın evinde beni hemşiresi kabul etti, Hemşiresi bütün Çinli kadın | lar gibi yerinde oturamıyor, ikide bir- de kalkıyor, odada geriniyor, sonra tek. Ta roturuyor. İki kızı ve iki oğlundan bana gururla bahsediyor. Fakat oğul- ları diğer Çin çocukları gibi Japon or- dusüna karşı harpte değildirler. Büyük oğlu yirmi üç yaşındanberi büyük bir bankanın direktörüdür. Bu kadın be- nimle könuşurken kızkardeşinin çocuğu olmadığını bir kaç defa tekrar etti, dur. du Evlâtsız olmak, Çinlilerce bir kadın | için en büyük kusurdur. Onun içindir | ki Çinliler başkumandanın karısını sev. | — Vatandaşlı payesi Yazan: Kara DAVUT | Mp” Hoşlarojı 5 incide nişanları olan Lejiyon Donö- rünen yüksek rütbelerini bahşettiği hal | de, hattâ kendilerini Fransız vatandaş lığına kabul ettikleri halde, zamanı ge-! lince, Yerliliklerini yani mahküm irk- tan olduklarını kafalarına çarpıyorlar. (8) Yerlilik.. Fransız dilinde bu keli- i menin kümes hayvanları, ehli hayvanlar | ayarında bir manası var. | Hataylı, Türkün bu melün müstemle- | keci zihniyete tahammül etmesine im kfin ve ihtimal mi tasavvur edilebilir? (8) Indigönat en büy Kara DAVUD mezler, Onun yaptığı büyük hizmetler- den Çinlilere bahsediniz, size dudak bükecekler ve şöyle diyecekler: “Ne- ye yarar, diyecekler, başkumandanımı. za bir erkek evlât veremedi, bari bir kız doğursayd!., , Biraz sonra di. Hemşiresi dam Çang içeriye gir- baştan ayağa siyahlar klarında iri küpeler nları elmas sandım. Fakat biraz sonra adi cam olduğunu kemdisi söyledi. Konuşurken, her kadın gibi süslen- mekten hoşlandığını, fakat tenkitlerden çekindiğini anlattı. Şhtet meftunü ol- adığını, kocasına çok bağlı olduğunu | bir defa daha tekrarladı, Çin başi dan a kalırsa, asr ruha malik-biradam değildir. Onun or- ta zamanlarda yaşayan bir adam gibi düşündüğünü kabul etmek daha doğru olur.. Çin başkumandanı bugün bize 38. diplomat ve bir devlet adamı gibi üyorsa, bu öyle olduğu için (de- ğü, karısının öyle istediği içindir. Madam, bano bir defa daha temin et- i; Çin sen meferine kadar harpedecek- Japonya ile, ancak Japonlar gibi tam müstakil bir hükümet olarak müza- Çinliler esir istemiyorlar ve esarete alışkın gö Madam bana Amerikadan Çin hak kında kön lar vermek üzere ken- disini istedikleri etti: “Başkumandan, benim Amerikaya git- emiyor. Hakkıda var. Bu buhranl; günlerde kocamın yanında bu- Tunmalıyım!... de söyledi ve ilâve memi Şişli - Pera Dap Paştarafı 8 incide takımlarına faydalı olmakla beraber - ekseriya keleleri için tehlikeli hare. ketlerde bulunan gençlerdir. Takım yerden Ye kisa paslı bir oyun oyna - maktadır, Şişli takımıysa . oyuncularının vü. wut kabiliyetlerinden istifade ederek - daha ziyade havadan ve uzun paslar- la oynar, Ötedenberi enerjik gençlerden mü. tekkep Şişli birinci ekipinin en kuv - vetli tarafı hücum hattıdır. yetiştirdiği üstad futboleü la, en küçük fırsatlardan isti . fadeyi bilen Mikrob ve birinci sınıf ) bir sol açık olan Diran, merkez mua. vin Nubar, sert çıl ri ve kafa v arıyla müdafaada da Arşevir ince oyunuyla Şişlinin galibi. yetlerine saik olan oyunculardır. ş e Peranın bu mevsim içinde biribirleriyle yaptıkları müsabakalar- da aldıkları neticeler şunlardır; li # . Pera 0, arı, güzel pesla- Şi Şişli 1 - Pera 0. Bu neticelerden de anlaşıldığı gibi siyah kırmızılılar bu sene rakiplerine karşı daha fsiktiler, Romen Tamşuaria (yaptığı son Da Daştarafı $ incide vam eden Romen hakimiyeti yavaş ya- bolarak üsavi bir şekle girdi. 17 inci dakikada Romenlerin yapmış olduğu bir akında Beşiktaş kalesi önü çok karıştı. Gol olması muhakkak iken Feyzi son bir gayretle bu tehlikeyi sa- vuşturmağa muvaffak oldu. 18 inci dakikada Romenler bir korner kazandılar. Solaçıklarınn çok güzel bir şekilde çektiği korneri Mehmet Ali kurtardı. Beşiktaşlılar fe- na oynamakta devam ediyorlar. Buna Buna mukabil Romenler gittikçe açıla. tak Beşiktaş kalesini zorluyorlar. Ro- İ menler bu hakimiyetlerinin semeresini almakta gecikmediler. 30 uncu dakikada sağdan Beşiktaş ka- lesine yapılan bir Romen akınında sağ iç sıkı bir şütle ilk ve son golü atmaya muvaffak oldu. Bu golden sonra Beşiktaşlılar açıldı- İar ve Romen kalesini sağdan soldan sardılar. Bu arada, Hakkının çok güzel bir ortalayışmı Romen kalecisi elinden kaçırdı. Kale önünde birbirine giren üç Beşiktaşlı oyuncu bu bulunmaz fırsatı heder ettiler, 35 inci dakikada Romenler muhak- kak bir gol kaçırdılar. Buna mukabil Beşiktaşlılar da Nâzrm vasıtasile mu- bakkak bir golü kaçırmakla Romenlere cevap vermiş oldular. 38 inci dakikada Feyzinin çok güzel bir şekilde çektiği serbest vuruş kale direğini yalayarak avuta gitti. Beşiktaşlılar devrenin sonunda adam akıllı açıldılarsa da Romen müdafaası- nın güzel oyunu ve omuhacimlerinin beceriksizlikleri yüzünden bir türlü gol çıkaramadılar. 1 inci devre bu suretle 1-0 Romenle- rin galibiyeti ile neticelendi. IKİNCİ DEVRE İkinci devreye Romenlerin sıkı bir hücumu ile başlandı. Soldan inkişaf soldan nu oynıyan Pera bu hafta galib gele. bilecek mi, yoksa teknik bir takım ©- lan sarı siyahlıları sert ve enerjik Şişli mi kazanacak? Daha açıkçası zor rau oyunu bozacak, teknik mi enerji. ye galebe edecek? Bütün bu istifham. arın cevablarını şimdiden vermeğe imkân göremiyoruz. EN.ER müsabakada senenin en güzel oyunu. Dünkü maçtan başka bir enstantane | ik (amşvar Beşiktaşı 1-0 mağlüpetti Beşiktaşın tahminler hilâfına çok fena bir oyun oynaması bu neticeye sebep oldu eden bu akında solaçıklarnın sıkı bir gütünü Mehmet Ali elinden kaçırdı. Kale önünde topu kapan sağtçık tam boş kaleye gol yaparken Mehmet Ati son bir gayretle kornere atmağa mu- vaffak oldu ve bu suretle Beşiktaş ilk dakikalarda ikinci bir gol yemekten kurtulmuş oldu. Bunun akabinde Beşiktaşlıların sıkr bir akını neticesiz kaldı. Bu devrede 1 inci devreye nazaran oyun daha sıkı ve zevkli oluyor. 3 üncü dekikadan sonra Romenler tekrar Be- şiktaş kalesini sıkıştırmağa başladılar. Bilhassa bugün çok güzel oynayan ve Romen takımının en iyi oyuncusu ole râk tahmin ettiğimiz sağaçık Beşiktaş kalesi için bir tehlike oluyordu. İşte bu anlarda Hakkı Rıfat ve Fey- zinin güzel oyunları Beşiktaş kalesin- den tehlikeleri uzaklaştırdı. 15 inci dakikaya kadar devam eden Romen hakimiyeti, 1S inci dakikadan sonra Romenlerin birdenbire gevşemesi üzerine Beşiktaş- Irlara geşti. Şimdi Hakkı ve Rifstm güzel oyunu sayesinde Beşiktaşlılar Romenlerin nısıf sahasına yerleştiler ve Romen kalesine çok tehlikeli anlar ge- girttiler, Fakat bütün bu hakimiyete râğmen biraz şanssızlık biraz da bece- riksizlik yüzünden gol çıkaramadılar. Bu devrenin 30 dakikası tamamile Beşiktaşm hakimiyeti altında oynandı. Oyunun son dakikaları vaktin geçik- mesi yüzünden karanlıkta oynandı ve takip etmek hayli müşkül oldu. Beşik- taşın bu beceriksizliğinden cesaret alan Romenler oyunun son dakikalarında tekrar Beşiktaş kalesini sardılarsa da neticeyi değiştiremediler. Ve oyun da 14 Römenlerin galibiyeti ile bitti. NASIL OYNADILAR? İki takım da sistemsiz gelişi güzel bir oyun oynadılar, Romenler Beşikta- şa nazaran daha iyi oynamakla beraber bundan evvel de söylediğimiz gibi çok zayıf bir takım olduklarını dünkü oyun larile bir kere daha göstermiş oldular. İçlerinde iyi futbol oynayan yalnız sol müdafileri ile sağaçıkları idi, Beşiktaşa gelince: Siyah beyazlılar bu mevsimin en fena oyununu oynadı- Jar. İçlerinde vazifesini tam manasile yapan bir Hakk; vardı. Mehmet Ali ve Rifat, Feyzi de oldukça çalıştılar. Has kem Adnan Akın oyunu güzel idare et- ti, H. Bahtoğlu