4 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

4 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

12 Hatay meselesinde son safha Baştaratı 1 incide Milletler cemiyeti komisyonu (genel sekreteri Arnkerin vazifesine nihayet ve. rilmiştir. Anker Beyrut (üzerinden Ce- nevreye hareket etmiştir. Milletler cemiyeti komisyonunun Ga. ro tarafından aleyhimize tahrik edildiği malâmdur. Garonun en iyi vasıtası olan Ankerin Cenevreye varır varmaz müthiş tezviratta bulunması kuvvetle muhtemel. dir, Kont Dö Martei'in beyanatı Antakya, 3 (A.A) — Yüksek komiser havas ajansının muhabirine o beyanatta bülunarak demiştir ki: "— Sivil makamlar salâhiyetlerini bu sabah askeri makamlara devretmişlerdir. Şimdiki delege Garonun yerine binbaşı Kole tayin edilmiştir. Bu zat idari işlerle ordu kumandanlığını ayni zamanda ted. vir edecektir. Bu karar, yüksek komiser- liğin Türklerle Fransızlar arasında işbir liği temini ve bütün cemaatlerin hakları. nı serbestçe kullanmalarına imkân veril. mesi hususunda arzusunun neticesidir.., Salâhiyettar mahfiller, bu kararın — mahalli hâdiselerin azalmasına rağmen — Türk hükümetine taraftarlarının hima- yesi hususunda her türlü teminatı verdi. Bini ve Türk . Fransız itilâfeı takviye Selirimizin teşebbüsleri Paris, 3 (A.A.) — Fransız Havas ajan. 81 tebliğ ediyor: Hariciye nazırı Bone dün öğleden son- ra Türkiye elçisi Suat Davazı kabul et. miştir, Türkiye büyük elçisi İskender sancağında $ık sık vukua geleni hâdiseler hakkında nazırın yeniden nazarı dikkati. ni celbe gelmişti. © Bone, bugün tekrar setiri kabul edecek ve kendisile birlikte nazikleşmek tehlike. sini arzeden vaziyeti, bu vaziyetin Türk matbuat ve mahafilinde tevlit etmiş ol- duğu aksülâmeller sebebiyle, ariz ve a. mik tetkik edecektir. Dün akşam sefirin de beyan ettiği veç- hile nazır, bu görüşmeleri esnasında iki memleket arasmda mevcut olan dostluk ka mam mam ilik alk ak mi lll mami minin knüknlükmiliesmele m, münasebetleri sebebiyle pek samimi uz. Jaşma ve anlaşma arzusu izhar etmiş ve bu arzusunu bir kaç aydanberi hazırlan- makta olan Fransa . Türkiye misakını da imzalamak üzere önümüzdeki eylül ayında Ankaraya yapacağı resmi ziyaret. le bu münasebetleri tevsik etmek temen. nisinde bulunmuştur. 24 Saatin hâdiseleri Antakya, 3 (A.A) — Anadolu ajan sının hususi muhabiri bildiriyor: 24 saat zarfında şu hâdiseler kaydedil. miştir. Süveydiye köyü ikinci defa ola. rak yağma edilmiştir. Dörtayakta büyük bir bahçe şu dakikada yağma edilmekte. dir. Krtaat çapulcuları o cürmümeşhut halinde yakalamak üzeredir. Ordu nahi- yesine tabi Çandırda bir çiftlik (şakiler tarafmdan yakılmıştır. Üçğgün evvel Dörtarakta Türk yazılmak isteyenlere avenesile birlikte hücum ettiği için tev. kif edilen Yusuf Garip evvelki gün Zey. tuniye hristiyan köyünde tepeden tırnağa kadar silâhlı olarak tutulan iki ermeni Garo tarafından serbest bırakılmıştır. Garo silâh dağıtıyordu Kırıkhan Ermenileri arasında çıkan bir ihtilâf iki Ermeninin ölümüne sebeb olmuştur. Delege Garo bu Ermenileri kendisi tes. Yih ettiği için skandalm önüne geçmek ü- gere serbest birakmış ve bu hususta be. yanatta bulunmaktan istinkâf etmiştir. Diğer taraltan Cüveydiye köyü civarında yeniden silâh tevziine başlattığı musır- ran söylenmektedir. Kumandan Kolenin elli çerkes jandar. mâ kaydma tevessül ettiği öğrenilmekte- dir. Suçu Türklere yükletiyorlar Bugün buraya gelen Kronik gazetesi silâhlı bir Türk çetesinin Amikta bir a. rap köyüne hücum ettiğini ve yaralılar olduğu zarnedildiğini fakat tafeilât alı. namadığını İskenderun haberi olarak ya. zıyor. Malüm olduğu üzere Amukta yal- nız Türk köyleri arap çeteleri tarafmdan basılmıştır. Türk - Yunan Munzam muahedesi Yunan kabinesi tarafından tasdik edildi 'Atina, 3 (A.A.) — Kabine bugün Türk - Yunan muahedesini tasvip ,etmiş e kralın tasdikine arzetmiş- "tir. Kral imzalamıştır. Gazetelerin mütaleası Atina, 3 (A.A.) — Yunan matbua- tı, Türk - Yunan muabedesinin Tür- kiye B. M. Meclisinde tasdiki celse- sinde Doktor Rüştü Arasın söylediği nutku hararetle mevzuu bahselmek- tedir. Proiya gazetesi, muahedenin baş- ka bir kimse aleyhine mütevec#ih hiç bir bükmü ihtiva etmediği hakkın- "daki teminatı kaydederek diyor ki: “Bu sözler bütün Balkanlarda de- rin bir makes bulmaktadır. Çünkü Yunanistan da fikir ve temayülle- rini aksettiriyor. 'Türk - Yunan sa- mimi anlaşması ik! milletin kat'i az- mine tevafuk eyitemktedir.,, , Elefteron Vima munzam mushe- 'denin enternasyonal matbuatta çok Ayi karşılandığını hatırlattıklan vs Lö Tan gazetesinin neşriyatını nak- Jettikten #onra göyle yazıyor: “Iki milletin Balkan Antantı çer- gevesi içindeki ittifakı diğer millet- Jer tarafından da kayıtsız ve şart- sız olarak kabul edilmekte vo Türk »« Yunan münasebatına daha büyük bir kuvvet ve parlaklık vermekte- dir.,, Katimerini de Türk - Yunan bir. liğinin bugün sanki bir hakikat ol- &uğunu ve Balkan Antantı ile çerçe- velenmekle Avrupanın cenup şarki- sinde &lddi bir sulh kalasi teşkil ey- Jediğini yazmaktadır, Af kanunu lâyihası Encümenlerden geçerek Meclise verildi Ankara, 4 (Hususi) — Adliye encü- meni af lâyihası hakkındaki mazbata- sını hazırladı. Lâyiha meclis' umumi heyetine sevkedildi. Gelecek bafta gö- rüşülecektir. Protesto yağmuru Almanya, Çekoslovak yayı gene protesto etti Berlin, 3 (A.A.) — Pragdaki Alman gefiri, Egerde Alman O tebeasma ait bir ikametgiha çekilmiş olan bir Alman bay- rağının “cebir ve şiddet istimali zarureti. le kaldırılmış olmasını ve Alman tebe. asından birinin duçar olmuş olduğu fena muameleleri en şiddetli bir surette,, pro- testo etmiştir. Prağ ne diyor ? Prag,3 (A.A) —BirÇek askerinin bir Alman tebeasından zorla aldığı iddia edilen Alman bayrağı hakkında neşredi. len bir resmi tebliğde deniyor ki: “Bir ecnebi devletin resmi bayrağı ve ecnebi bir devlet tebeası mevzuubahs ol- hariciye nezareti o kendiliğinden Alman orta elçiliğine teessürlerini (o beyan eyle. miştir... Hâdiseler kasdi imiş « Paris, 24 (A. A.) — Oeuvre gaze. tesinde, madam Tamonis diyor ki: : “Londraya gelen bazı haberlere gö. re Almanya, Çekoslovak devletini yıpratmak ve ültimatom yolu ile me- talibatta bulunmağa bir zemin hazır. durdurulamiyor HABER — Aksam postası Ispanya harbi Paris, 4 (A.A.A.) — Figaro gazetesinin Londra muhabirinin zennettiğine göre, İngiltere hükümetinin İspanyada tavas. sutta bulunmak teklifine Roma, Berlin, Burgos ve Barselon kati bir “HAYIR, la cevap vermişlerdir. Cumburiyetçiler nihai zuferden emin Porpignan, 4 (A.A.) — İspanya cum. huriyeti devlet bakanı İrujo Parise git- mek Üzere buradan geçerken okendisine sorulan suallere verdiği cevapta İngitiz. | lerin tavassut ve teşebbüslerinin insani düşüncelerden doğmakta olduğunu ve maamafih bunun tahakkuku pek muhte. mel olmadığını, geçen her saatin cum. küriyelçiler lehinde tecelli ettiğini söyle- miştir. Nazır, harbin daha çok (uzun sürmesi muhtemel olup olmadığı o sualine cevap vermemiş ve maamafih ordunun mânevi. yatından ve genç subayların İdaresi al. tmda yaptığı mühim terakkilerden mem. muniyet göstermiştir. İrojo, cepbede artık siyasi (o ihtilâflar kalmadığını, general Frankonun ancak bütün cephelerin birden yıkılmasile mu- zaffer olabileceğini, balbuki böyle bir şe. yin biç zannedilmediğini söylemiştir. Cephelerde vaziyet Madrit, 3 (A.A) — Tervel eyaletinde #skeri harekâta dün bütün gün devam edilmiştir. En şiddetli taarruzlar Terue. lin cenubu şarkisinde yapılmıştır. Puebla de Valverde'de Frarkistler Sa. gönte yolundan geçmeğe teşebüs etmiş- lerse de bu yolun cenubunda Sierra Ka. maronada yerleşmiş bulunan cumhuriyet çiler bu harekete mani olmuşlardır. Düş- man Mora de Rübielosa şiddetle hücum etmiştir. Gudardan gelen düşman kıtala. rı üç hafta hergün tekrar edilen — dara rağmen bu kasabaya mışlardır. Moranın garbında OValbona mntakasında bulunan Frankist kıtaları şimdi harekâta iştirak etmektedirler, Fe. cirle başlıyan muharebe (geceye kadar devam etmiştir. Maneviyatları mükem. mel olan cumhuriyetçiler mevzilerini mi- bafaza etmektedirler. Muvakatten tahli. ye edilen bazt sırtlar düşman (toplarını yerleştirmeğe vakit kalmadan evvel istir. dat edilmiştir . Mora de Rubielosun 30 kilometre şi. mali garbisinde kâin Voskeruela mınta- kasında Frankistlerin tazyikine bir ay. danberi mukavemet edilmektedir. Hü. kümet tayayreleri bu mukavemete geniş mikyasta yardım etmektedirler, Amerika petrol krah Cask'm küçük çocuğunun haydutlar o tarajındor. kaçı. rıldığım dün telgraj kaberi olarak yaz. mış, çocuğu bulmak ve haydulları yaka- lamak için Florida mıntakasında çok ge. niş mikyasta > araştırmalar yapıldığım kaydetmişlik. Yukariki resimde kaçır. lan çocuğu görüyorsunuz. Araştırmalara on binlerce gönüllü, bir çok tayyare ve gemi iştirak etmektedir. Iamak maksadiyle Südetlerle meskün zımtakeda ve Alman - Çek hududun- da dâlmi bir gerginlik ve karışıklık idame ettirmek tasavvurundadı",, 4 HEZİRAN — 1938 Pu sahne denizaltında geçmiyor, çünkü adamlardan birinin dalgıç kıyafetinde olmasına reğmen kadın öyle değildir. Dal yıç, sokakta dolaşmakta ve İngilteredeki deniz günü münasebetile iane toplamaktadır. Japonlar zehirli gaz kullanmağa başladılar Çinliler bir Japon livasını imha - etmeğe Hankoy, 3 (A.A) — Kvesitdh etrafın. da cereyan etmekte olan kanlı muhare. be bir kat daha şiddetlinmiştir. Japonlar mütemadiyen takviye kıtaatı getiriyor” lar. Muhasamatm başındanberi Hunge cenubunda muharebe hiçbir vakit bu ka, dar şiddetli ve kanlı o olmamıştır. Çin #skerleri ona karşı bir vaziyette harbet, mek mecburiyetinde bulunuyorlar, Ja. ponların bütün taarruzları opüskürtül- mektedir, Bohieyendeki Çin kuvvetleri mükem, İ mel bir manevra yaparak şimale doğru ilerlemişler ve düğmanı arkasından vur. muşlardır, Bu suretle Kvecitdideki Çin kuvvetleri biraz dinlenmek imkânını el- de etmişlerdir. : Japonlar enternasyonal — ve insan- lk kaideleri hilâfına olarak agi lardır. Son üç gün içinde Japonların yüz. tankı ve birçok zırkılı otomobili tah. rip edilmiştir. Tangyanda birkaç gün devam e- den şiddetli çarpışmalardan #onr& düşmanın bir livası tamamiyle imha edilmiştir. Bu livanın kumandanı da ölüler arasındadır. Şangtungun gârbinde mühim bir değişiklik yoktur. Ancak Taning sarkındak! Çin kuvvetleri biraz daha ilerlemiştir. Lanlengde Japonlar (Obâlâ muhasa. ra altında bulunuyor. Telşlenie bu- muvaffak oldular b. nn Kapisi cebiler Harbiye Nasri otmek İstemişse de yolda yakalan- miş ve imha olunmuştur. Ayni su- retle Şikaikov da muhasaradan kurs tarılmıştır. Pihal - Paoting demiryolu üzerin- de birçok Japon sevkiyatı trenleri 8- kınenlar tarafından vurulmuştur, Yeni Japon harbiye nazırının kararı Tokyo, 3 (A.A.) — Röyter ajansı mu- habirinin zarnettiğine göre general İta. gaki, Hankovu zaptetmek üzere Çinde lunan Japon kuvvetlerinin bir ki. muharebeye şiddetle devam edilmesine mı Teiskanr hücum suretiyle elde taraftardır. —Subayların terfii kanunun bazı değişiklik Ankara, 4 (Hususi) — Ordu subay heyetine mahsus terfi kanununda ya- pılacak değişikliklere dair lâyiha mec- lis ruznamesine alındı. Lâyihada de. niz sınıfında da teğmenlikten üstteğ. menliğe terfi müddeti kara ve hava sınıfında olduğu gibi üç seneye çıka- rılmaktadır. Bundan başka fakülte tahsiline tâbi subay ve askeri memurların Üstteğ - men rütbesinde muharip subaylarla ayni hizaya getirilmeleri leh veya a leyhteki farkların izalesini temin ede- cek gu değişiklikler teklif edilmekte- dir; “Tıp fakültesi askeri kısmından Çi. kanlara teğmenlik ritbesi verilir. A8. keri tababot tatbikat mektep ve seri- riyatında bir seneyi bitirdikten sonra ehliyetleri tasdik edilen tabip teğmen- ler Üstteğmenliğe ve orduya gönderi- lerek talimatı dairesinde iki sene krta ve hastahanelerde staj gördükten son- ra yüzbasılığa terfi ederler. "Tabip teğmenlerden tatbikat mekte. binde muvaffakiyetle imtihan veremi- yerler kıtalında ve hastahanelerde terfie liyakat sicilli almeaya kadar üst teğmerlik rütbesine terfileri yapıl * MAZ, Veteriner fakültesinden çıkan vete- riner ve üniversitenin muhtelif fakül - telerinden çıkan kimyager, dişçi v9 cezacı talebeye mektepten çıktıklar! zaman teğmenlik rütbesi verilir, Bunlardan veterinerler askeri vet€” Tiner tatbikat mektebinde, kimyager” ler askeri Kimyahanelerde dişçi ve €€ zacılar askeri tababet tatbikat mekt& binde bir sene staja tabi tutulurlar» Veterinerler kıta veya bakteriyol0- Jihane, kimyagerler kimya lâboratu ” varlarında, dişçiler hastahanelerde #9” rica birer sene ve eczacılar ise Kasis” hanelerde iki #ene hizmet ettikten 80” ra sicillen ehliyeti tasdik edilmek #8” tile üstteğmenliğe terfi edilirler. Alemdar Sineması Hergün iki film 1 — Korkusuz Kaptan 2 — Parisli Şantöz 3 — Ali Babanın Ameri"