16 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

16 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

16 HAZİRAN — 1938 Sesli mektup ÖYLENDİĞİNE göre Pele menk'te halk için yeni ve çok büyük bir kolaylık icat edilmiş: pos tahanelere, hani bir zaman Beyoğlu'- nun bir sinemasında olduğu gibi, bir plâk makinesi konmuş, yazı yazmak- tan sıkılanlar gidip bu makine önün- de İlç beş dakika söz söylüyorlarmış; sittabi bir de adres veriliyor; plâk ertesi gün yerine ulaşıyor, bir gramo- fana konup dinleniyor. Felemenk pos- taları, bir takım anlaşmalar neticesi bunun mektuptan pek pahalı olmama- smın da kolayını bulmuş. Keşke bu usul dünyanın her tara. | ün bir kere, ne | ve piyano refakatinde şerkılar söyle fına yayılsa! Düşi rahat şey! Artık kelimeyi okuya- mamak yok. Ben, en yakm dostları mm yazılarına bile pek alışamadım, her mektubu bin zorlukla sökerim ve her seferinde de: “İnsanın böyle yaz ması İçin son derece kendini beğen miş olması lâzımdır: kendisi düzgün yazmak sıkıntısma bile katlanmıya- cak, mektup gönderdiği adami rahat- sız edecek!,, diye söylenirim, Elbette benim mektuplarımda da okunması zor olan satırlar hiç olmazsa kelime ler vardır, onların şerefine ben de gr yabi bir hayli zılgıt yerim. Yalnız okumak zorluğu mu? Ya mektubu yazmak xorluğu!... o Bazı kiraseler vardır, şu Arapkir mektubu İ denen cinsten dört sayfalık, beş says falık mektuplar yazıverirler, doğrusu. nu isterseniz onları kıskanırım. Ben, birçok ter döktükten sonra mektuba baş İyabilsem bile üçüncü, dördüncü cüm- leden sonra #öy iyecek tek söz dahi bulamam, Ne söyliyeyim? Ne yaza: yım? Hatırıma hiç bir gey gelmez kit, Bu yüzden ta Kilçük Yaşımdanberi, ne kadar dost kaybetmişimdir!.. Bir arkadaşım veya ben, kısa, uzun bir zaman için ayrıldık mı o bana mek. tup yazsa bile, benim ona cevap ver- meme imkân yoktur; neticesi de bit. ! tabi ya dargınlık, yahut birbirimizi unutmak olur. | "İyi ama yâ gramafön “karşısında 4 Büyienkr ari Bilamida etepris "e -- Galata lursak!..., diyeceksiniz; orası da doğ- ru; hattâ yazıda okunmıyan kelime ler gibi plâkta da beklenen kelime- ler olabilir. Orası da doğru... Fakat bana öyle geliyor ki iki çift lâkmâr lik bir plâk, üç satırlık mektuptan daha kıymetli olu Çünkü ne de olsa Sesi vardır, söyliy inizin azlığını se $inizin samimiyeti ile affettirirsiniz, Söylemek isteyip te bir türlü ifadesi. Bi bulamadığınız şeyleri sükütunüzla hissettirirsiniz. Çünkü plâkta süküte yer vardır, halbuki mektupta, sessiz beyaz kâğıt üzerinde süküt bulunabi. lir mi?.. Sonra plâkta âyni sözü bir kaç de- İa tekrar edebilirsiniz, her seferinde #esiniz, edanız sizi kurtarabilir; fakat bir mektupta &yni cümleyi dört beş defa yazdınız mı, bir tuhaf olur, “Mek tüp değil, karalama yazmış,, derler, Mektup yerine gramofon plâğr... ki bu usul dünyanın bir tara- tatbik edilmeğe başlamış, ya- VAS yavaş, hattâ çabucak, öteki mem. | Jeketlere de sirayet eder, Iyiliklerini, | kötülüklerini yakmdan görünce anla Hz Kimbilir? belki bir gün de insan- lar birbirlerine, mektup yerine sesli Sinema gerdi gönderirler... Nurullah ATAÇ ve imtihan sualleri meselesi esul görülenlerin Vazifeleri değiştirildi fmda Maârii Vekâleti talim ve terbiye (77 — dan Ali Haydar İstanbul kız ç Sallim mektebi ruhiyat mualiim- Vsine tayin edilmiştir. İ Mtihan suallerinin Hüyülamma | tay? olanlardan Maarif Vekâleti da ve terbiye dairesi memurların- : Bağrı nü Vekâlet emrine alınmış, YA şubesinden Necdet de Di- ulbakırda bir vazifeye nakledil. Piğtie, i arabaların rıhtıma geçmemeleri için Merasimde mektep müdilri ile Doyçe Dün Alman Hsesi ve Ticaret mekteb inde diploma tevzii ve mektobin 70 inci Bank müdürü birer nutuk mişlerdir. söylemişler dir, Talebelere diplomaları verildi yildörülmünü kutlulama merosi Kabotaj Denizciler 1 temmuz bayramı için şimdiden hazırlığa başladılar Bu sene, 1 Temmuzda kabotaj bay- ramının her senekinden daha mükem mel olması için hazırlıklar yapılmak. tadır. Deniz ticaret müdürlüğü kabotaj bayramı münasebetile yapılacak te- zahürat ve deniz şenlikleri için mufas- sal bir program hazırlamıştır. Bu program üzerinde alâkadar de- niz teşekkilllerinin de fikirleri alın maktadır. Deniz şenliklerine Denizbank bütün mücsseselerile iştirak edecektir, Bay- rem karada ve denizde olmek © üzere iki türlü kutlulanacaktır. 1'Temmuz günü bütün deniz teşek- Külleri, memur ve müstahdemleri ye rıhtımında Yeni vinçler ve tesisat yapılacak Galata rıbtımının islah ve takviye si için evvelce liman işletme idaresi tarafından tatbikine girişilmiş olan programın birinci kısmı tamamlan mıştır. Bu kısma dahil ölan rıktımım tak- viyesi için Kadıköy iskelesi ile rıhtı- mın Karaköy kısmı arasmdaki deni. ze on beş bin metre mikâbımdan faz- la taş dökülmüş, rıhtım kaldırmları ve duvarları yapılmıştır. Şimdi rıhtımm teçhizi işine girişi. lecektir. Bunun için son sistem bir kaç vinç satın alınacaktır. Elektrik I le işleyecek olan bu vinçler Sayesinde Yapurlara oşya Vermek ve vapur an- barlarmı boşaltmak işi süratle görül müş olacaktır, Diğer taraftan Galata rıhtımının şimdiki yolcu salonuna kadar olan kısmının müstakbel vaziyete ait plân. lar sehir mimarı Prost'a gösterilmiş ve onun da fikri alınmıştır. Mimar Prost Galata rıhtımında Denizbank | İstanbul şubesi binasının bulunduğu kısma kadar olan demir parmaklığın tamamen kaldırılması muvafık olaca Er mütaleasında bulunmuştur. Binaenaleyh yakında bu parmaklık tamamen kaldırılacak, rıhtım ile as- falt cadde birleştirilecektir, Yalnız, | iki yer arasında bir yaya Kaldırım bırakılacaktır. bayramı nasak kıyafetlerile Tophanede topla- nacaklardır. Buradan niuntazam bir alay halinde ve mızrka ile birlikte Tak sime gidilerek Cumhuriyet âbidesine çelenk konulacaktır. Cumhuriyet âbidesinde denizcileri miz kabotaj istiklâlimizin ekemmiye- tin 1 Temmuz bayramınn husu- | ini tebariiz ettiren nutuklar yeceklerdir. Bu merasimi gece denizde yapıla- cak büyük ve muntazam bir fener a- layı takip edecektir, O gece lmanda- ki ve boğazdaki bütün vapurlar ve ge hirdeki bütün deniz milesseseleri do- nanacaktır. Fener alayına iştirak edecek vapur Jar o akşam köprüden bir kafile ha- linde hareket ederek Böğaziçinde bir tur yı r ve Dolmabahçe önü uf ederek tezahürat yapa- caklardır. Fener alayına iştirak edecek purlara halk bedava binecektir, va Toprak mahsul- . . . leri ofisi rede toplanan, Milletler Ce Miyeti istişari afyon komitesi top- lantılarında bulunan uyuşturucu mad- deler inhisarı müdürü Hamza Osman Erkan bu hafta sonunda şelirimize gelecektir, Hamza Osman Erkan, şeh rimizde durmıyarak Ankaraya - gide- cek Ve yeni kurulacak toprak mahsul- leri Ofisi umum müdürlüğüne tayin | edileceği için o zamana kadar kanuni tekemmül edecek olan yel Ofisin teş- kilâlını hazırlıyacaktır. Yeni toprak mahsulleri Ofisi bu sene ilk defa olarak afyon ve buğday istihsalâtmı, istandardını ve satışını kontrol altıma alâcak ve piyasada nâ zım Tol oynamağa başlıyacaktır. Ofi- sin teşkilâtı içine giren şimdiki uyuş. iwrucu maddeler inhisarı esasen af- yon üzerinde çalışmakta ve bu işi tan zim etmiş bulunmakta olduğundan Ofis bilhassa buğday kısmma ehem- müyet verecek, buğdaylarımızın fiyat sükutuna mâni olacak hususlara, stok lar tertibine ve silolar vileda getiril mesine ehemmiyet vererek bunları temin edecek tedbirler alacaktır. Tonton amca nın hediyesi Hari inkılâbının yıl dönümü Yeni harflerle basıl- mış eserlerin listesi çıkarılıyor Ankâra, 15 (A A.) — Kültür ba- kanlığından bildirilmektedir. Harf inkilâbımızn onuncu yıl dönü- mü dolayısile memlekette bugüne ka- dar türk harflerile yapılmış her türlü neşriyatı ihtiva etmek üzre bir bibliyog rafya çıkarılması mukarrerdir. Bunun katiyetle noksansız olmasını temin maksadile bütün mücllif ve naşirlerin İstanbul'da bulunan basma yazı ve resimleri derleme direktörlüğü, ne İster şahsan müracaat ederek hazır- lanan fişleri gözden geçirmek ister yan ile malumat alıp vermek suretile memle- ketimiz irfanmın bu bilançosunun nok- sansız çıkmasını temin etmeleri tica o « İunur. Balkan antantı Turizm kumitesi Yakında şehrimizde içtimalarına başlıyor 1937 senesi martmda Atinada ve ayni senenin sonteşrininde Belgratta toplanmış olan Balkan antantı daimi turizm komitesinin verdiği karar mu- cibince komitenin bu devre içtimar şehrimizde yapılacaktır. Bu toplantı- rün nisan ayı zarfında ve Balkan ik- tısat ve matbüat konseylerinin gehri- mizde toplanması esnasmda yapılma. sı mukarrerken içtimâ sonradan geri kalmiştı. Yakında yapılacak olan bu toplan- tınm başlıca müzakere mevzuu grup halindeki turist hareketlerinin teşvik ve teshili için turist trenleri ve va- purları tanzimi ve turizm işlerinin göstermekte olduğu ehemmiyet ve hu susiyet dolayısile bu meselelerin Bal kanlar arasında bir turizm itilâfı şek. linde tanzimi hakkmda Belgrat içti- mamda verilmiş olan karar teşikl e- deçektir. Atina dahil bütün memleket ler şimdiye kadar bu hususta hazm- lanmış bulunmaktadır. Diğer taraftan Balkan antantı memleketlerinin turist celbi bakımın. dan, müşterek maksatlar gözöününde tutularak ve mühim merkezlerdeki! turist cereyanlarını Balkanlara çek- mek Üzere müşterek bir propaganda filmi hazırlamaları İçin yapmakta ol- dukları etüdde bu toplantıda karar raptedilecektir, mıştır, ra mektebin küçük talebeleri kema (Haler'den Tatihe "Ahmet Rasime dair kıymetli bir vesika Ahmet Rasimi yakından tanımış olan rahmetli babam Ekrem Reşat, son gün. lerinde, bu büyük Tü muharririnin hayatı hakkında bildiklerini yazmak is. i söy i. Altında adı yazılı ol- madığı için kaydedemiyeceğim, baba. mın bu arzusunu işiten ve Ahmet'Rasimi iyi tanıyanlardan olduğu anlaşılan meç. hâl ve lütulkâr bir zat babama Ahmet Rasime dair bir mektup göndermi yanı dikkat bir vesiva (telâkki ettiğim bu altı sayfalık mektubun bazı parçala. rmi bugün Haberde aynen o neşrediyo. rum,: “Rasim evvelâ içkiye, o sonra aşka ve beraber de şiir ve mi Musikideki derecei üstadlardan keman Vasil hay. bunlarla medüp olmuştur. vükuluna meşhur Tatyos ile kemençeci ret ederler. Rasim de bunların sanatlarına âşıklı. Bu iki üstadın gerek sanatlarindeki gerek ruhlarındaki ve fe- zaili ahlâkiyelerindeki incelikleri Rasi. min pek çok takdir ve muhabbetini cel. betmişti, Gam ve gussasmı dağıtmak için bunların samimiyetlerinden, &a i den kuvvet alırdı. Bazı besteler lar tanzim ve tertip ederlerdi. Rasim mu- sikiye pratik olarak son derece mübtelâ ve tamamile vâkıf idi.Fakat hiçbir mu. siki âletini istimal (o etmesini bilmezdi. Sesi boğuk ve kısık ve pesti. Gam ve gus sa ile pek coşgun zamanlarında veya ye. ni bestelediği şarkıları geçtiği zamanlar. da sesinde içinden gelme gayriihtiyart bir titreklik bir hüzün vardı. S berhangi bir şarkı isterse en şüh ve şak- rak,, oynak ve göbek attırıcı köçek hava st olsa bile Rasimin ağzından mahzun ve muhrik çıkardı. Zaten sesi ancak ka- palı bir oda içindekiler tarafından duyu- labilir, odanın haricine bir inilti gibi sr. zardı. Rasimin güftesini bestesini en iyi zaptetmiş, onun omusikideki zevk ve temayülâtı ruhiyesini en derin noktaları nı kayıt ve zaptetmiş bir kemençeci So- tiri elendi bir de Posta ve Telgrafhane nin eski nazırlarından birinin mahdumu ve'gene ora memürlarından Beylerbeyili tanburi ve udi Canda haysiyet Fuat bey İle gene mezkür daire memurlarından refiki Vefalı Abalı Ziya bey vardır. Bun lardan Sotiri efendi daha çocukken üstat Vasilin nazarı dikkatini celbetmiş, bun. da müstakbel bir sanat tekâmülü istida. dı görmüş ve Rasime prazante etmişti. Raşim de Sotirinin ahlâkındaki ve sana. tindeki terbiye ve inceliği anlamıştı. Bu- nu koltuk değneği gibi fırsat ve vakit buldukça birlikte taşır hem kendi kur. dunu döker hem bestelerini beraber ge. çer ve onun da sanatinde tekâmülüne gayret ederdi. Fuat bey Rasimin gı çok sevdiği Ramiz paşazade Arnavutköy lü tanburi üstad Ali beyin telâmizinden. di. Bunun okuyuş tarzları o ve &esinin titrekliği ve ahengi Rasiminkine benzer. Vefah Ziyabey Fuat beyin o cildi sanisi ve çok yüksek değerli amatör bir hanen- dedir. Bunlar RâĞimin musiki konserler ve hayatı dervişaresinde kendisinden rılmaz birer peykleridir. Rasimin gençli. ğini hatırlıyanlar bir defa daha gözleri, nin önlerine getirsinler. Zekâyı tarif ve tasvir etmek için Rasimin gençlik büstü (Lütjen sayfayı çeviriniz) Reşo! Ekrem KOÇU,