23 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

23 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 14

m KŞAM PosTasi Neşripat Müdürü Ve niRasim İDARE EVİ: istanbul Ankara & Penta yasi tam Yazı işleri “ Dış siyasa Fransa ve Çekos'ovakya ingiliz Başvekili Çemberlayn, Fran- &ız Başvekili Daladiye ve Hariciye Ve- kili Bone ile anlaştıktan sonra Hitler ile ikinci mülâkatırı yapmak üzere dün Almanyaya gitmiştir. İngiliz ve Fran- sız devlet adamları arasındaki görüş - meden sonra neşredilen bir tebliğde Çekoslovak meselesi üzerinde tam bir anlaşmıya varıldığı bildirilmişti. Bun. dan Çemberlaynın Daladiye ve Boneyi kendi nokta nazarıni kabule imale et- tiği istidlâl edilebilir Yani Fransa, Ingilterenin tazyikiyle Çekoslovakyayı feda ediyor. Çekoslo « vakyanın enternasyonal vaziyeti bakı. mundan bunun ehemmiyeti meydanda” dır, Fakat daha ehemmiyetli olan nok- ta, Çekoslovakya ile Fransa arasındaki ittifakın feshi üzerine meydana gele. cek olan yeni vaziyetttir. Filbakika bu, yalnız bir ittifakın feshi değil, bütün Fransız dış politikasında yeni bir ori * yantasiyon mânasına delâlet edebilir, Fransa ile Çekoslovakya arasmdaki ittifak, sağ cenah partilerin eseriydi, Polonya, Romanya ve Yugoslavya ile aşağı yukarı ayni seneler içinde imza- lanan bu İttifak o zaman Fransada 8ol cenah partilerinin tenkitlerine hedet olmuştu, Çünkü sol cenah parf”"“”, bu ittifakları, pek ziyade taraftar olduk . ları kollektif barış sistemi ile telif ka- bul etmez mahiyette telâkki etmişler. di. Bir çokları da bu yüzden Fransanm bir barbe sürükleneceğinden korku * yorlardı. Ancak bu, Almanyanm Orta Avrupada bir kuvvet olarak belirmesin den evvel 8ol cenah zümrelerinin taşı - dıkları bir kanaati, Almanya kuvvetlendikten ve İtalya. yı da beraber alarak kollektif barış sis- temine karşı muvaffakıyetli bir taarru- ZA geçtikten sonra Fransanm orta Av. rupa devletleriyle yaptığı ittifaklar me selesi etrafındaki kanaatler de değişti. Fransadaki sağ cenah zümreler, Hit. lerde ve Musolini de komünistliğe karşı birer mücahid sıfatını görerek, faşist devletlerle anlaşmak siyasetini takip etmiye başladılar. Dörtler diktatorası siyaseti adı verilen bu cereyan Üzerine bu defa sol cenah zümreler, Orta Ar. rupa ittifaklarının şiddetli taraftarları olmuşlardır. Diğer taraftan, sağlar: temsil eden Flanden, Fransanın Maji- no hattının arkasına çekilmesini ve Al manyayı şarkta serbest bırakmasını tavsiye etmiye başlamıştır. Avuşturyanm, Almanyaya iltihakın - danberi, sağ cenah partilerine mensup olan gazeteler, Çekoslovakya aleyhinde şiddetli neşriyat yapmaktaydılar, Gerçi Fransız milletinin kahir ekseriyeti bu siyasete taraftar değildir. Çünkü Bis- markın, Sedan: kazanması için önce hazırlık olmak üzere Sadovayı yaptığı- nı: hatırlarlar. Ve eğer Almanya, Çe. koslovakyaya karşı hodbehod taarruza geçmiş olsaydı, sağ ve sol, bütlin Fran- sa, Çeklerin yardımına koşacaktı, Fakat Almanya doğrudan doğruya taarruza geçmekten çekinmiştir. Ve Çekoslovakya nam ve hesabına fedakâr rk yaparak Almanya ile anlaşmak ta. raftarları bir müddettenberi Daladiye- yi tazyik etmekteydiler. Şimdiye ka. dar bu cereyana karşı mukavemet eden Daladiye, hâdiselerin dikte ettiği za - rgget ve İngilterenin de tazyiki karşı. ii siyaseti takip etmek mecbu * peş Evvelki gün vefat eden İni me. busu general Kâzım İnancın cenazesi dün büyük merasimle kaldırılmıştır. Merhüm $on günlerde (o Cerrahpaşa hastanesinde tedavi edilmekte idi. Dün, Veli ve Bilediye Reisi Muhittin Üstündağ, stanbul kuman- danı general Halis Biyiktay, Emniyet müdürü Salih Kılıç, bâzı saylavlar ve EHİR Tansile gönderiiecek Gençler Bu sene ceman 5İ kişidir Hükümet, bu yıl devlet hesabına tah. silde bulunmak üzere yabancı memleket. lere gönderilecek gençlerin miktarını ve bu gençlerden aranacak evsafi tesbit et- miştir, Jik defa geçen sene tatbik edilen bu toplu usul neticesinde bu sene bütün vekâletlerin muhtelif ecnebi memleket, lere göndereceği talebe miktarı 51 dir. Bunların fkisi kimya mühendisliği, ikisi | bidrografl, on beşi ingant, elektrik, makine ve mensucat mühendisliği, ikisi Türk ve İslâm sanatı, biri etnoloji, biri Altay dilleri, biri kütüphanecilik, biri lengüstik, ikisi mimar arkeolog, İkisi mi- marlık, on beşi maliye ve Iktisat ve beşi de hukuk tahsiline gidecektir. Gençlerin otuz biri Almanya, ve geri Kalanları da İngiltere, Fransa, İtalya, Belçika ve İsviçreye gönderileceklerdir. Bu gençler liselerin ton üç sene mezun- ları arasmdan İstanbul ve Ankarada ya- pılan imtibanlarda seçileceklerdir. Mali- ye ve Iktısat tahsiline gidenlerin hukuk mezunu olması şart olarak konulmuştur. lafimi Posta memuru alınacak Posta idaresi, telgraf ve posta işlerin- de istihdam edilecek memurları bundan | sonra stajyer olarak almağa ve bunların | bir staj devresinde yetiştirildikten sonra asıl momürluğa göçmelerine karar vor, miştir. Bu #uretlo posta ve telgraf işle- rinde tam intizam temin olünasak ve mu- haberat kısmı gibi ihtisasa muhtaç olan İşlerde en kuvvetli elemanlar yetiştir - mek mümkün olacaktır. Yeni stajyerlerin alınması için gelecek aym sonunda büyük bir imilkan yapıla. caktır. Nafia Vekilinin beyanatı zmir su, tramvay ve elektrik şirketleri satın alınacak İzmir, 23 — Nafıa Vekili Ali Çetin - kaya, yanında şoseler reisi Talip, sular umum müdürü Salâhaddin, idari müşa- vir Bürhan Akın, Devlet Demiryolları idaresi yollar reisi Ertuğrul Kemal, hareket reisi muavini Ferid ve hususi kalem müdürü Übeyd bulunduğu hak de tabut top arübasi üzerine konmuş, Başvekil Celâl Bayar, Kamutay baş- kanlığı, Dahiliye Vekili ve Parti Ge. nel #ekreteri Şükrü Kaya. Sabiha Gökçen adına gönderilen çelenklerle diğer çelenkler önde olarak alay te. şekkül etmiştir. İçtimai 13 yaşında eroinci ve 15 yaşında yanke- sici iki 13 yaşında Nimet isminde bir kız ercin içmek ve satmaktan suçlu olarak yakalanmış ve müddelumumiliğe teslim edilmiştir. Babasının sabıkalı bir ka. çakçı olduğu anlaşılan Nimet, babasının teşvikiyle bu yola düşmüş bulunmak * tadır, Kızcağız müddeiumumilikte verdiği ifadede suçunu ikâr etmiş ve demiştir ki: “. Ben eroin içmem. Kaçakçılık ta yapmam. Bana iftira ediyorlar.,, 3 Halbuki iki gün evvel ikinci şube kaçakçılık bürosu memurları, yaptık- ları cürmümeşhutta, Nimet işaretli pa" ralarla eroin satarken yakalanmıştır. Babası kendisi eroin satmamakta ve küçük kızı vasıtasiyle isteyenlere sat - tırmaktadır. Diğer taraftan pelis 15 yaşmda Bur genoraller, merhumun bir çok dostla. | ri hastaneye gitmişlerdir. Saat on bir. | Bir kıta askör alay sancağı İle bir kıta polis müfreğesi de törende bü- lunmuş, cenâğe tlayı Fatih camiine gitmiş. orad4 namaz kılındıktan son. ra tabut cenaze (o arabasına nâklolu. narak Edirnekapıdaki Şehitliğe götü- rülerek defnedilmiştir. Merhum, 1881 de Diyarbakırda doğ- MUŞ, Ha; bi yeden erkânıharp zabiti MEMLE MLE facialardan çocuk han isminde bir de yankesici yakala - mıştır. Burhan Beyoğlunda bir kızın cebinden üç lira çalarken ele geçmiş “ tiz, Burhan mahkemede verdiği ifade'le göyle demiştir : “— Babam ve annem öldüler, Kim - sesiz kaldırı, Şurada burada çırak ola” rak çalışıyordum. Son günlerde hiç hir iş bulamamış, İşsiz kalmıştım. Karnım aştı. Ekmek alacak bile pafam yoktu. Bugün Tepebaşında bir adamın kızıma para verdiğini, onunda yan cebine koyduğunu gördüm. Ve bu işe teşeb - büs ettim. Sonra beni yakaladılar, Bu, benim ilk işlediğim suçtur. Bir kere şeytana uydum.,, Mahkeme Bürhanı 1,5 ay hapse mah küm ederek tevkifhaneye göndermiş * tir, Balıkpazarı dükkânlarınııtfaiye yıkmağa başladı İki gündenberi belediye meclisi kara» riyle gelip göçmeğe kapatılmış olan ve kaldırımları sökülen Balıkpazarı caddesi esnafi buradaki ticarethanelerini sürat- de dün saat 16,20 de şehrimize gelmiş ve Alsancak istasyonunda meresimle karşılanmıştır. Nafıa Vekili bu sırada kendisiyle görüşen gazetecilere şu beyanatta bi- Junmuştur; “e İzmirdeki, su, tramvay ve elek. trik şirketlerinin hükümetçe satm alın- ması hep birlikte halledilecektir. Mü sait ilk fırsatta kendilerini müzakereye davet edeceğim. İzmir ve civarındaki sulama işlerini de tetkik edeceğim. İzmir vilâyetinde yapılacak turistik yollar için de vilâyet erkâniyle temaslar yaparak bu yolda kararlar alacağız., Tonton amca bahçıvan le tahliyeye başlamışlardır. Esnafa be- lediyece verilen son mühlet de bugün ta- mam olmaktadır. Dün Balıkpazarmdan güç İşi görülmeğe değer bir manzara teşkil ediyordu. Belediyece verilen karar mucibince it, faiye yıkıcı bölüğü efradı bu günden i- tibaren Balıkpazarımdaki binaları ötrayla yıkmağa başlamıştır. Bir kısım binaları ie yıkıcılar yıkacaktır, İtfaiyeye temiz- lik amelesi yardım edecektir. Belediyenin böyle hareket etmesine sebeb, yıkıcıla» rın belediyenin istediği süratle binslarm enkazını yerinden kaldırmağa yanaşma. malarıdır. Halbuki nafia vekâleti dokuz aydanberi yalnız Valide hanının yıkılma- siyle ve eski bir hanında yıkılmağa baş. Jamasiyle kalan Eminönü meydanınm 8- Gılması işinin süratle İkmalini belediye- den istemiştir. Belediye fen heyeti kad- rosunun kısmı azamı birkaç gündenberi bu saha üzerinde çalışmaktadır. Kiş bas- tırmadan Balıkpazarı kısnmın tamamen kaldırılacağı kanaati vardır. çıkarak orduda üzun müddet hizmet etmiş. ve muhtelif kumandanlıklarâ2 temayüz etmişti. Tekallt olduktan son ta bir müddet Samsun valiliği de ya- pan merhum general, İzmirden saylav seçilmişti. Merhum ilk matbuat umum müdürlüğü vazifesini de yapmıştır. Kendisine Tanrıdan rahmet diler ve ailesine taziyetlerimizi sunarız. KETTEN Şehir Sehir Meclisi azaları Parti namzetleri tesbit edildi Halk partisi tarafından belediye inti- babatı için gösterilecek namzetlerin 1is* tesi hazırlanmıştır. Bu listede ismi © lanlardan bir kısmı verilen haberlere gö- re gunlardır: Banka müdürlerinden Celâl Dikmen. Ekrem Uşaklığil, Beyoğlu Halkevi Reisi Exrem, Şişli Halkevi reisi Halld Kitap. çı, İş bankasından Zahid, tüccardan Pa ruki, Halk partisi Üsküdar kaza başkanı Nacid, Şehir Meclini eski azalarındın Beykozlu ressam Süruri, Kâzm Şinasi Dersan, Bayan Meliha Avni, Öğretmen Bayan Kıymet, eski orman umum müdü- rü Tevfik, Doktor İhsan Sami, ashabi emlâkton Nazif Kâzm Erad, Şehir me- Mimi eski azalarından OSund Karsosman, tilccardan Murad Furton, Bayan Lâhika, Rauf Manyas, Fatih Halkevi reisi Sırrı Enver, Eminönü halkevi başkanı Agi Sırrı Levend, iki saatte Ki hırsız Evvelki gece Be « bokte İstiklâl cad » desinde İnşirah 89» kağında bir ecnebi ye alt BO numarali Markuti isimli köş - ke hırsız girmiş ve gramofon, dürbün, elbise, ve gümüş ta. kımları ile bazı kıy. metli er rak savuşmuştur. Hidise geceyarısmânn Sonra vukus gelmiş ve sonradan yapılan tahkiksttan anlaşıldığına göre, hırsız köşkün arka. sındaki bahçeye ve buradan da ağır Urmanmak suretile balkona çıkarak pen. cereden içeri girmiştir. Köşkte yatanlardan biri geceyarısı Ust kattan bir gürültü duymuğga da bust ehemmiyet vermemiş fakat sabahleyin uuyananlar köşkün içini altüst bulmuşlar. dır. Hâdisa derhal polise haber verilmiş ve İkinci şube İkinci kısım memurlari tahkikata başlamışlardır. Memurlar fajli tamamen meçhul olan Bu hırsızlık vakas!. ni bir iki #aat gibi kısa bir zamanda aY- dınlatmağa muvaffak olmuşlardır. Şeb- rin her tarafma yayılan sivil momurlar. dna biri Unkapanmda #abikalı hırsızlar. dan Raşit oğlu Şakiri elinde bazı paket- lerle dolaşırken görmüş ve takibe başla. mıştır. Şakir o civarda bir dükküna gir. miş ve paketleri açarak göstermeğe ba$- İsmiştir. Sabıkalıyı takip etmekte olar memur paketten çıkan eşyaları görünce Gsrarengiz “ hâdisenin fallini bulduğunu anlamıştır. Çünkt paketten Bebekteki köşkten Ç8- Iman dürbün, gümüş . takımları çıkmış. tur. Bunun üzerine memur derhal Şakir! yakalamış ve eşyalarile birlikte müdür. yete getirmiştir. Aynı zamanda kendisi. ne haber verilen ecnebi de davet eğilmif ve gece köşkünden çalman eşyalarım karşısında gören bu zat hayretten kendi. sini alamamıştır. Çalman esyalar tarn- men bulunmuştur.