May 30, 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 20

May 30, 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 20

İayat Ajanslar Kongresi Müttefik ajanslar (o kongresi 25 mayıs cumartesi günü İstan- bulda Büyük millet meclisi âza- sından ve Mübadele komisyonunda 'Dürk heyeti reisi Tevfik Kâmil bey tarafından açıldı. Çarşamba günü son celsesini aktedecek olan kongre âzası, perşembe akşamı da Ankaraya müteveccihen hareket ediyorlar ve ertesi ginü Ankaradan İstanbula avdet edecekler. Cihan elkârı o umumiyesinin en büyük nazımlarından biri ajans teşkilâtının bu kongresinin mem- İeketimizde akti veazanın Ankarayı da ziyarete müsaraatı, bizi memnun ve mütehassis ediyor. Türkiye ve Türkler hakkındaki eski masallar her tarafta artik can çekişmiş ve can vermiş olmakla beraber, “ürklerin nakadar medeni bir millet oolduklarını ve nakadar sulhperver bir sayu vakar içinde memleketlerinin imarile ve saade- tini teminle meşgul bulunduklarını bu zevatın bizzat görmeleri bizim için ellbette büyük bir kârdır. Toplanır toplanmaz Gazimizle Başvekil Oİsmet Paşaya tazim telgrafı çekmeğe hemen karar vererek memleketimize alâkalarını gösteren muhterem âzayı hürmetle selamlar, ve bu sonuncu (o olmamasını temenni ederiz. Türk Kadınlığı Bayramda İstanbula gitmiş olan Adliye vekili Mahmut Esat bey, gazetelere vaki bir beyanatta, kadınlara (Omeb'üsluk hakkının verilmesi istikbalde mevznubalıs olacağını fakat belediye intihaba- tina hanımların iştirakine taraftar bulunduğunu söylemiştir. Bu sözleri, on beş sene evvel en mühim olan ziyaretlerinin bilhassa Hafta İçinde erkânı hükümetten bir zat tarafın- değil Jâalettayin biri de söylese, istihza ve itiraz avaze- lerile karşılanacağı muhakkaktı. Halbuki şimdi, bu fikri Türk adliyesinin reisi ve kanunlarımızı tanzim ve tatbik eden dairenin amiri olan şahsiyetin ortaya atıp umumi bir tasvip içinde teşrih eylediğine şahit oluyoruz. Bu, cikârı umumiyemizde ietimai me- sail hakkında hasıl olmuş intibahla atılmış hatvelerin ehemmiyet ve azametini bir kere daha göster- mektedir. Güneşn gurubuna iki saat kalmadan kadınların evlerine dönmeleri icap ettiği ve on iki on üç yaşındaki erkek çocuğile arabaya binmiş bir kadının ismeti hakkında şüpheler uyandığı bir devir, dahâ hafızalarımızda yaşar- dan ken hanımlarımızın bütün vatan- daşlık hukukunu istimal ettiklerini göreceğiz. Ve temenni edelim ki, Türk kadınlığı, yakında elde edeceği tekmil yeni haklarını da hüsnü istimal için şimdiden daha fazla hazırlansın, ve memleketin bütün hayati mes'elelerine - başta münevverleri bulunduğu halde - daha fazla alâkadarlığını izhâr ve isbat etsin. Avrupa Seyahatleri Himayei Etfal cemiyeti Romanya tenezzühü tertip eylediği gibi, Oo büyük Oo bankalarımizdan birinin memurları tarafından da bir Avrupa seyahati icra edilece- &ini gazete havadisi olarak oku- “duk. itibarile çok püzel bulduğumuz bu fikirler pek faideli bir Esas semereler gibi, birikmiş Oparaların ve bilâhara örlemek üzere yapılacak borçların eğlence yerlerinde sarfı suretin- verebileceği den deibaret kalabilir. Şahsi veya grup halindeşimdiye kadar yapılmiş Avrupa cevelanlarımızın, beklen- diği kadar istiladebalış olmadı- ğını inkâr etmeyelim. İyi tertip edilmiş bir program tahtında bir büyük Avrupa beldesinde üç gün kalmak, görülecek yerler tayin ve tesbit edilmeksizin üç ay kalıştan daha faideli olabilir. İstanbula yirmi uğrayan garpli bilmediğimiz dört saat için turistlerin yerleri bile görmeğe olabildikleri düşünülürse, Avrupa seyahatlarınn tertibinde nakadar dikkatli ve itinalı hareket edilmesi bizim muvaffak icap ettiği anlaşılmış olur. Fakat, esas itibarile pek ziyade taraftarı bulunduğumuz bu ferdi veya grup halinde tenezzühler ve hatta tetkik seyahatleri hüsnü suretle icra edilmezse, zaten mamur olmayan bütçelerimizi tamamen harap et- mekten başka birşeye yaramazlar. Bir Yıl Dönümü Komşumuz Bulgaristan büyük hayatının ellinci yıl Bulgarista- merasimle dönümünü tes'it etti. nın Bulgaristan prensliği ve Şar- ki Rumeli eyaleti suretinde ola- rak elli sene evvel vücut bulması, bizim adına 93 harbi dediğimiz harpte mağlüp olmamızdan ileri gelmisti. Pek çetin vuruşmalar- dan sonra ve dahildeki gaflet ve kinlerin de kurbanı olarak mağ- lâp olan o ordular, aynı zamanda da tarihimize pek şerefli sahifeler ilâve etmişlerdir. Bulgaristanın şenlikler yaptığı günlerde, biz de 93 harplerinin o mubarek ve aziz şehitlerini anmalı ve hatiralarını tepcil etmeliyiz. e) Mes'ul Müdür: Faruk Nafiz İstanbul, Devlet Matbaası