20 Haziran 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 8

20 Haziran 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 8

Sayı: 134 Milli Şair MeHmet Emin'in Altmışıncı Yıl dönümünde Duygularımızı yabancı sözlerle söylemek marifet addolunduğu bir sırada “Ben bir Türküm, şirile bizim kalbimize ilk ateşi veren şair Mehmet Emin B. bu hafta şerefli ömrünün altmışıncı senesine girdi. devirde bize özdilimizle kendi duygularımızı, milletimizin gençlik pek çok şeyler borçludur. Türk gençliğinin şiarı kendisi için çalışan büyüklerini unutmamaktır. Bugü gençliğin ve memleketin duyduğu şükran ve minmet 6 Haziranda Adliye Vekili Mahmut Esat B. F. milliyetçi şair şereline bir ziyafet Wi buyurmuşlardır. bulunmuşlar, ve yaşına basan şairimiz hakkında Bu samimi toplantıda Maarif ve Maliye Vekilleri ile bir çok yüksek zevat Mahmut Esat, Maarif Vekili Cemal Hüsnü, Hamdullah Suphi beyefendiler, nel Milliyet şuurunun hissolunmadığı sıcak ve samimi benliğini anlatan Mehmet Emin'e karşı bugünkü ün altmış duygularını tekrar etmek üzre ve sırasile Adliye Vekili eniridiz hakkında gençliğin ve memleketin duygularını en iyi bir üslüp, en iyi bir ifade ile anlatlılar, bu tarihi nutukları aynen “Hayal, sütunlarına geçirmekle derin bir memnuniyet duyuyoruz. Mahmut Esat Beyin nutku — Elendilerim, Türk ırkının değerli yüksek şairi muhterem Mehmet Emin Bİ, altmış yaşına girmiş bulu- nuyor. Bunu fırsat bilerek diledim ki Çamsakızı Çoban Armağanında, Türk Sazında, Mustafa Kemalin- de ve bütün bir ömründe, dağ- larda, ovalarda, kırlarda, şehir- lerde hep milli o mefküremizi çalan ve onu yanan tutuşan bir aşk içinde dinleten, aziz milli şairimizin bu gece etrafın alalım. Onun altmışıncı yıl dönümünü bayramlıyalım. Türkün milli şairne borç duygularımı sunmağa koyuldu- gum bu ufacık ziyafetimi şeref- lendirmeği oesirgemediniz beni taltif ettiniz. Ona ve hepinize teşekkürler ederim. Efendilerim, Mili şairimizin türk duygu- . larile işlenmiş yüce eserlerinin — dalgaları asil Türkiyemizin hu- © dutlarını aşarak ırkımızın dilini : e bütün bir türk dünyasının , gönlünde yeretli. iklimi Allaha şükrederim ki Türk olarak doğdum ve hep onu duydum. Fakat Türk mille- tinin aziz şairi Çamsakızı Çoban Armağanında : küm, dinlm cinsim uludur ludu Türk evladı evde durmaz giderim. “Mustafa Kemal,inde, Türk ırkının Gazi reisine işaretle: Bu sesin geldiği yere göklerden, ii Saçları dalgalı sslanlar dinler, Ve gene Men ona mele Şu arzın o aziz evlâdısın ki Sesinde dileyen komi var Her eyi toprağın üzerindeki Mazlumlar seninle bir gurur dayar, “Türk Sazında ırkdaşlarına diyor ki: Hayır asla istemem ki ben seni Hatta bir bal arısının dikeni İğne ucu zehrile incitsin Biz ayrı gövdelerde bir canız Acımızı bir yürekle duyaız Ben güllerden mekemelerden şeyden Kandan başka hiç bir koku duyamam “Ey Türk Uyan, ında; Milliyetler asırladan akıp gelen sellerdir Önlerine ne çıkarsa sürür, yıkar, devirir Fakat bütün bunları haykır dığı ve çaldığı zaman neler duymadım ve duymadılar ! Aziz Mehmet Emin, Türk Mİ gi milliyetçiliğinin coşkun hislerini sazının telleri bir samimiyetle ilk defa döken, yükselten otürk oğludur. Bu vatanda milli hareketin ilk nağ- meleri de bu tellerinde çalındı. Aziz Mehmet Emin o varlık- lardandır ki kadri bazı faniler gibi musalla taşında değil, fakat sağlığında bilinecek, diri ve dinç eserlerinin önünde yâranını saf almış, el bağlamış görecektir, Efendilerim, Milli şairimizin o altmışıncı doğum yılım bayramladığımız bir sırada Türk milliyetçiliğinin mukadderatı (o etrafındaki o bir düşüncemi Ogüzile heyetinize söylemekten kendimi tutamıya- cağım. Müsaadenizi rica ederim: Bugün sağa sola yalpa vuran demokrasiler o milli duyguları Sezar devirlerinden ileri geçire- miyenler ve nhayet milliyetçiliği yalmz bir zümreciğin şöhret, şan ve faydalarında görecek, anlıyacek kadar fikir sahaları görüş zaviyeleri dar olanlardır. Bunlar © esasından ( sarsılmış, tereddiye yol almışlardır. zafer arasından derin sazın