1 Eylül 1929 Tarihli Hayat Dergisi Sayfa 6

1 Eylül 1929 tarihli Hayat Dergisi Sayfa 6

mnun müd- karar tnde, ından Spor me'selesi Amerika Darülfünunlarında sporların ve bedeni tal mlerin ne büyük bir mevki işğal etti- gı, ve her sene stadiomda Havard ile Yale rakip takım- arını o birbiriyle karşılaştıran meşhur football oyununun ne azim şevk ve şatareti mucip olduğu her kesin malumudur. Reis Lowell, raporunda, Da- rülfünunznlar arasındaki bu spor cidallerinin “ eski İRomadaki Kolize oyunlarını, ve yahut b - zanslıların atmeydanındakı ko- şularını ,, biraz fazlaca hatırlat- makta olduğuna tessüf ediyor ve şunu da oldukça şiddeile ilave eyliyor: “Son baharda, her cumartesi günü, binlerce sey rcilerle dolu olen bir sta- diom dahilinde darülfününların karşılaşmakta olduğu büyük ayinlar icra etmek, gerek takım- ları terkip eded aza için ve gerek talebe hey'eti için hiç bir kiymeti haiz değlr. Bu hâl talim ve tedris işini eddi olarax ihlâle ve bundan başka halkın ve eski talebenin zihin- ler nde kolejin hakiki gayesini tağyre sebep oluyor. Bu gibi oyunlar daimi bir nevi spor makamında değil, kolejin maksadı mevc'udiyetine yardım edecek nisbette icra olunmalıdırlar, , Reisin. fikrince bedeni ta- limler “ bir hedef ve gayeye vasıta olmalıdırlar, yoksa asıl olmamalıdır. Bu haki- mane nasihatlerin ne gibi bir tesiri olduğunu bilmiyorum. Her halde #ravard'da bedeni ta- limlerin idaresini ele alarak onların teşkilatını tanzim et- mekte ve fazla tevessü etme mesi için bir hat koymakta gaye olması alâkabahş bir hadisedir. Amerika Darulfününlarında talebe hiç bir zaman, başka yerlerde olduğu gibi yalnız ders vakitlerinde arkadaşlariyle sathi bir teması haiz olmak üzere münferit yaşamaz. Meselâ Princeton'da ilkiki sene tale- besi bütün yemeklerini müşte- rek yemeğe katiyen mecbur- durlar. Vakıa Havard'da daha ziyade bir serbestlik mevcut isede, talebeyi sıkı tesanüt ile birbirine yaklaştırmak o husu- sunda ayni derecede çalışıl- makta olduğu görülüyor. Zaten Klup'lerin adedi pek çoktur. Princeton'un bir hususiyeti de şudur ki en ileride bulunan ta- lebe intihap tarikile 15 - 20 kişiden mürekkep küçük grup- lar teşkil etmektedir ve her birinin de hoş ve rahat birer vardır. Bu neviden bir müessese eski bir talebenin eseri âtifeti olarak, geçenlerde Corvell'de açılm ştır. Willard Straght halel is- mini alan bu ev güzel bir bina olup hem klup, hem Lokanta, hem de otel olmakla beraber geniş ve muhteşem salonları ve bir tiyatro ile bir de, dağın eteğinde uzanan göle fevkalâde nazareti olan güzel bir taraça- yı havidir; talebenin akribası ile gel p geçici misafirler için burada odalar mevcuttur; fakat bilhassa Darüllünun gerek mü- derrisleri ve gerek talebesi için burası, bir çok kitap ve gazeteleri, bilardo ve hariç sa- lonlarmı havi ve pek cazip bir zarafeti haiz emsalsiz br top- lanış yeridir. Chicago'da talebenin bir klubü vardır ki lokantasiyle, vaziyeti maliyesi daha az müsait el HAYAT,D». olan genç kızların kendi ye- meklerini bizzat hazırlayabile- cekleri hususi omutbaklariyle, geniş ve güzel salonlariyle, du- varları pek lâtif menkuşat ile süslü olan zarif konferans solo- niyle, bu kulüp hem pratik ve hem zinetli bir surette tertip ve tanzim kılınmıştır. Hauvard'ındahi bir çok klu- bleri, edebi, musiki, içtimai, siyasi, bahrı ve daha sair ku- lüpleri vardır, hem de ahlak ve seciyelerin terbiyesi husu- sunda içtimai münasebetlerin Darülfünunlardaki tedrisat de- reces nde ehemmiyeti olduğu pek haklı olarak görülmüştür. Bu ise her sınıf talebesi ara- sında bir tesanüt ve o talrbe- nin çıktığı Darülfünuna karşi da büyük bir merbutiyet husu- le getirmek gibi bir netice ve- rir. Eski mezunların isimleri Darülfünun teberrüat listaları- nın her sahifesnde yazılıdır. İşte bu veçhile bunlar mezun oldukları mektep ile sıkı bir teması muhafaza ederler, ve Darülfünunun resmi şenliklerin- de, ders senesinin nihayetinde yapılan meras'mde onlara ay- rıca yerler verirler. Senlik günleri Class-day dedikleri merasim hiç şüphesiz Amerika Derül- fünunu hayatında en mutantan ve mana cihetile en şümulu olan eğlencelerden birdir. Ted- ris senesinn son: haftasındaki salı günü icra olunur. O gün öyleden eveki zaman ciddi şeylere hasredilir. Kilisede bir ayin yapıldıktan sonra mektebi terkedecek olan - ve senlors denilen son sınıf talebesi Da- rülflünuna mahsus cübbe ve