1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 11

sİtındadır. Kafalarımızın da gümrük kapılarını yabancı, çiürük ve zararlı fikir emtaasımna karşı kapatalım, iktısat siyasetimiz, yerii prensipler isliyor! Türkiye, cihan buhranına rağmen, hattâ cihan buhranı saye- sinde ivkişaf eden bir memleket olabilir. Muasır iktısat nizamına has buhranlar artık tarihe karıştı. Bugün buhran dediğimiz şeyin, 4losik iktisadiyatın bize öğrettiği buhran mefbumile hiçbir alâkası ve münasebeti yok- tur. Yedi senede bir gelip geçen bir buhran içinde bulun muyoruz. İçinde bulunduğumuz devir, doğrudan doğruya buh- ranları doğuran sistemin irhilüli devridir. Onun için, aldığımız Dir huhrana karşı ka ve alacağımız tedbirlerin gelip geçici Makkat tedbirler olduğunu yabilmek için alınmış ve alınacak / sanarsak yanılırız. Cihan iktısadiyatı dediğimiz muvazene sarsıldı. Şimdi, yeni bir muvazene teessüs eltmek üzeredir. Bu yeni muvazene eskisi- nin ayni olmayacak Fski muvazenede Türkiye, irapta mahalli olmıyan bir kemiyetti. Yeni muvazenede Türkiye, müslakil bir cüz'itam, müstakil bir keyfiyel olabilir. Cihan iktısadiyatının muvazenesinde nâzım rolünü döriz wy- nadığı zaman Türkiye, döviz heyemonyasına tâbi bir memle- ketti. Şimdi döviz rolünü mol'a terketti. Eskiden beynelmilel muvazene a/fii veya altın kıymetinde döliz — mübadelesi veya kroedı esastı. Şimdi, maol muhadelesi'nin tanzimi suretiyle millt ve beynelmilel sahalarda yeni bir muvazene tesisine çalışılıyor. Mal devrinde Türkiye, bamhaşka bir Türkiye olabilir. Muvazenenin mihveri mala inkılâp edince, bütün dünyada koönte 'ij , an, gümrük harbi, ayni mubadele, yerli malt dayaları baş gösterdi. Hâdiselerin inkişafı, bütün dünya ile beraber bizi de bu noktaya kadar getirdi. İşte bu nokta, bizim için çok mühim bir devrenin başlangıcı olabilir. Çünkü mal bakı- mından Türkiye çok müsait bir vaziyettedir. Zaşka memleketlerde fabrikalar kapanıp dururken Türkiye'de 11