1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 15

| İ İ | Cihran !kesadiy a Köy iktısadiyatında teknik inkılâp. SNIMIL HUSRE' Köy iktısadiyatındaki teknik inkılâpları, içtimat münasebetler çerçivesi haricinde müstakil bir teknik hâdise olarak mütalea edemeyiz. Böyle bir mütalea usulü ancak bir ziraal leknisye- ninin işi olabilir. Her teknik tahavvülün de cemiyet münase- betlerine tesir eden ve — bu münasebetleri kırıp yenisini dojruran gizli bir kuvveti vyardır. Bunun için teknik inkılâp- larm hakiki manasına ancak içtimai bir görüş — tarzile vara- biliriz. Konkre vakıalara ve bunların neticelerine bakalım: XİXN-uncu asrın başlarında yeni tekniğin ziraata tatbiki sana- yide olduğu kadar süratle eereyan etmedi. Meselâ ilk defa 1820 senesinde kullanılan demir pulluk, XİX- uncu aarın ikinci nısfında taammüm etti. 1825 senesile 1855 sgenesi Parasında beygirle müteharrik harman makinelerinin kullanılmıya başla- dığı görülür. 1870 senesinden sonra demet yapma makinesinin islimali, ziraatin makineleşmesine fevkalâde yardım elli. Bu makineleşmenin tabii bir neticesi olarak 1890 senesinde sürme, tırmıklama, ekme ameliyeleri için akr başına yapılan masraf- lar, 1830 senesi masraflarımın dörtte birine indi. El harman sopalarile bir amele yevmiye 6-12 buşel buğday harman ederken beygir kuvvetile müteharrik harman makinesi yev- miye 100-160, buharlı harman makinesi ise, 2000 buşel ve daha fazla buğday harmanma başlamıştı. Köy iktısadiyatındaki içtimai istihsal münasebetlerinin kuca- gında inkişaf eden bu yeni teknik kuvvetlerin asırlardanberi mücsses münasebetleri yıkarak köy iktisadiyalının içtimai bün- yesine yepyeni bir çehre vermesi tarihi bir zaruret halini almıştı. Nitekim XDX- uncu aarın nihayetinde, istihsal kuvvet- lerindeki tekâmülün neticesi olarak köyde şöyle bir vaziyet ıKill'şlS“ld'd bulunurılı: 1 — Köyde dabii iktısat sistemi ( aile ibtiyaçları mikya- sında istihsal) kalkmış, yerine, (pazar için islihsal) tarzı, yani 15