1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

19. uncu asrın başlarında bulünsaydık, o vakit iktısadi inkişafı mızı “ferd,, in eline birakabilirdik. Halbuki 20-inci asırda “fert,, , bilhassa Türkiye gibi memleketlerde, ancak feşkilaf içinde ve bir planlı faaliyet içinde bir kıymet ifade edebiliyor. Çünkü 20- inci asır yüksek ve ileri teknik asrıdır. Yüksek ve ileri teknik ise ancak teşkilatlandırılmış bir cemi- yet ve planlı bir iktısat hayatı ister. “Zirat mahsulerimizin moruz kaldıkları sürüm sıkıntısı, ikfisa- diyatınızı 0 derece küvveltle tehdit etmektedir. ki, modern sürüm şarilarımıa belli başkı zirat islihisal sahalarında yavaş, yavaş İLESSÖNÜ İçin İ0 - 20 sene, hatlâ beliki de daha fazla beklemede tahammülümüz yaktur. “Eski zamanların “birahkımnız yapsın, birakimniz greçsin,, prensibi- nin valanımız için bü kadar hayali bir meselede arlık yeri ol- masa gereklir. Zirat mahsullerimize ait hütün sürüm şartlarını ihilva eden valı- detli bir. plana ve bu planm süv'at ve şiddetle tatbitina muh- tacız... ) Bu sözleri biz söylemiyoruz. Bunları, bir Alman iktısatçısı Almanya için yazıyor. Almanya bile zirai istihsal sahasında Amerika, Danimarka, Hollanda gibi kendisinden daha iyi organize memleketlerin rakabetine karşı koyabilmek için tedrici tekâmülü ret eder- ken ve vahdetli bir plânın sür'at ve şiddetle tatbikine ihtiyaç gösterirken, bizim, kurunu vusatai ziraat, esnaf zihniyetli ticaret, geri ve iptidai teknikli sanayi mekanizmamızla tutu- nabileceğimizi sananların tahayyül ve avunma kabiliyetlerine ibte ederizl İleri teknikli ziraat, rasyonel sanayi, modern licaret "kendi- liğinden olmaz,,; “şuurlu ve sistemli bir Faaliyetle yapılır.., İşte bu yapma azminin ifadesi de “plan,, dır. Kendiliğine terkedilmiş bir iktısat bize bugünkünün deva- mından başka bir şey vermeyecektir. Ziraat sahasında: en az randman, yüksek maliyet fiyatı, ve cinsi karışık, daima tabiatın cilvelerine esir, rakabet kabiliyeti geri mahsuller. Sanayi sahasında: Gümrük ve vergi himayesine ragmen kü- çük bir sarsıntıya tahammülü olmayan, halinden daima şikâ- D)Planmaâssiğe Absatsgestaltıne itder Landwirischaftı. Dr. Oo Şünası 5. 47 58 13