1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

temsil etmeyen bir milli vahdetin tam ve bakaya namzet ol- duğu iddia olunamaz. Binaenaleyh, bazı yazılarında perakende bazı unsurlarına temas edilmiş olmakla beraber, bu iktisadi unsurun, yani iş birliği ve iktisadi mukadderat iştirakinin, Ziya gökülpın milleti tari- finde hiç yer almaması, onun telakkilerinin, eksikliği gün geçtikçe anlaşılacak noktalarından biridir. 3 — İktisadi Türkçülük: Ziya Gökâlp İktisadi Türkçülük hakkındaki telakkilerini, (Türk- çülüğün esasları) isimli kitabında ve dört sayfa halinde telhis etmiştir. Bu telhis Ziya Gökâlpın Maltadaki ruhi mürakebe- lerinin ve daha sonraki harpsonu badiselerinin tamamile tesiri altındadır. Binaenaleyb burada tasvir olunan iktisadi Türkçü- lüğü, kendi telâkki sisteminin, yahut dığer bir tabirle o de- virdeki İlmi Türkçülüğün tagşişe uğramamış bir unsuru gibi almakta isabet yoktur. Bu sayfalarda konuşan Ziya Gökâlpa göre “ Türkler refaha nail olmalıdır. Hem de kazanılacak servetler umuma ait ol- malıdır. Türkler hürriyet ve istiklâli sevdikleri için iştirâkçi olamazlar, fakat müsavatperver olduklarından dolayı fertçi de kalamazlar., “Ferdi mülkiyet ictimal tesanüde hâdim bulun- mak şartile meşrudur. İctimai tesanüde hâdim bulunmıyan mülkiyetler meşru sayılamaz.,, “Bundan başka mülkiyet yalnız ferdi olmaz. İçtimat mülkiyet te olmalıdır. Cemiyetin bir fe- dakârlığı, yahut bir zahmeti neticesinde husule gelen ve fert- lerin hiçbir emeğiyle hasıl olmıyan fazla temettüler cemiyete aittir. Fazla kıymellerin cemiyet hesabına toplanmasiyle hu- snle gelecek büyük meblâylar cemiyet hesabına açılacak fabrikaların, tesis olunacak büyük çiftliklerin sermayesi olur. Hatta bu içtimaf servet kâfi miktara baliğ olunca artık mil- letten vergi almıya da hacet kalmaz, Yahut hiç olmazsa ver- gilerin miktarı azaltılır.,, “Demekki Türklerin ictimat mefküresi, ferdi mülkiyeti kaldırmaksızın, ictimai servetleri fertlere gaspettirmemek, umumun menfaatına sarfetmektir.,, Ziya Gökâlpın harp sonundaki iktısadi telakkilerini veren bu solidarist tasvir ile, günün iktısat edebiyatma mevzu olan Devletçilik avasında büyük müşabehet vardır. Fakat, Ziya 38