1 Şubat 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 25

1 Şubat 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 25

rinden bile, en aşağı Mısır, yahut Tunus, yahut Kıbrız bü- yüklüğünde parçalar çıkar, Bu, iki. Üçüncüsüne gelince, maktulün hem cesedi, hem katilleri, hem de cihan tarihi gibi vak'anın bir şahidi meydanda iken, me- sele bir “borç davası,, değil, olsa olsa bir “cinayet davası, dır. Borç tahsilinden hâlâ bıkmamış gözüken Firenkten, talep ediyoruz: evvelâ, katilin kendi olmadığnı ispat etsin. Kimin kime borçlu olduğunun tespitine, ondan sonra geçebiliriz. 1918 den beri insanlığın huzurunu, bir bakıma göre de, şu “borç ve borçlar, mefhumu kaçırmışlır. Meşhur borçların hepsini bir gözden geçiriniz. İçlerinde, en hayasızca bir iddia ve esasa dayananları, hiç şüphe yok ki, Osmanlı borçlarıdır. Daha Almanya dipdiri duruyor. Tamirat borçlarının tasfiyesi lüzumuna halbuki, artık kargalar bile inanmış. Kimin bor- eunu kimden istiyorlar? Osmanlı İmparatorluğunun varisi addediliyorsak, merhumun mallarını iade etsinler. BİN SEKİZ YÜZ ON BEŞ teki demirbaşa göre, çalınanı iade etsinler... borç senedini tecdit ederiz. Hâmiller varmış, Hâmiller, haklarını isterlermiş, Efendim, iki saat süren bir borsa spekülâsyonu neticesinde, Osmanlı borç- larının kaç misline varan senedat haklarının sıfıra müncer olduğunu, daha dünkü tarihli bir gazetede takip edebilirler. Cihan Harbi gibi muazzam ve kanlı bir politika spekülâsyo- nunda kocaman bir Osmanlı İmparatorluğu batmış. Bu yüz- den de, bir takım mevhum hâmiller, zarar etmişler. Çok mu? Gösterilen borç, bize ait değildir. 25