1 Mart 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Mart 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

Millet İktısadıyalı ! Devletin Yapıcılık ve İdarecilik kudretine inarımak gerektir. Pr. Vedat Nedim. Her inkılâp, yeni bir Devlet tipi yaratma ve kurma savaşıdır. Türk inkılâbının bir sahsiyeti varaa, onun da kendine hâs bir Devlet ideanli olmak gerektir. Türk inkılâbının bir sahsiyeti vardır. İnkılâbımız, bu sahisliğini, tarihte oynadığı rolün eşsizliğinden alıyor: Cihanda müstemlekeci ve müstemleke milletler tezadının tasfi- yesi tarihini, Türk inkılâbı açmıştır. O halde inkılâp Türkiyesinin Devleti, ne Fransız inkılâbının do- doğurduğu bir Burjuva Devleti, ne de komünist inkılâbının kur- duğu bir Proletarya Devleti olabilir. Yeni Türk Devleti, geri teknikli bir yarı müstemleke milleti- nin, miüllet olarak hem iktisaden, hem siyaseten kurtuluşu dava- sının tarihte ilk mümessilidir. İnkılâbımızın bu tarihte tekli- ğine inanmıyanlar var. Onu sadece bir Avrupalılaşmak, yani F- ransız inkılâbının doğurduğu Devlet tipi, ve cemiyet şartlarına intibak etmek cehdi olarak telâkki edenler var. İşte bu telâkki bizi taklitçiliğe götürüyor. İnkılâbımızın şahsiye- tini söndürüyor. Yaratma kabiliyetini körletiyor. Türk inkılâbı- na hâs bir iktisat siyaseti, Türk inkılâbına hâs bir terbiye siste- mi, Türk iukılâbına hâs bir matbuat cihazı, Türk inkılâbına hâs bir san'at telâkkisi, kısaca Türk inkılâbının gaye ve mahiyetine göre bir Türk cemiyeti kurmak cehti yerine, bunların Âvrupa örneklerini taklit yeltenmeleri baş gösteriyor. Halbuki Avrupadan ancak metof ve teknik alabiliriz. Fakat si- yaset, mücsseso, sistem, telâkki, bunlar ancak Türk cemiyetinin toprak ve ikliminden doğabilir. Bunları Avrupadan Türkiyeye ithale kalkışmak, kutuplarda portakal yetiştirmeğe özenmek ka- dar, boşuna ve manasız bir enerji israfı olur! 18