1 Mart 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

1 Mart 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 18

Meclisimizi Devlet ve millet menfaatlerinin şuurlu bir mümes- sili olarak görmek isterdik. © Bugün Türkiye'deki sanayiin en asşağı yüzde sekseni Türk olmı- yan yerli ve yabancı unsurların elindedir. Değirmen sanayii, çi- mento sanayii, elektrik sanayii, maden sanayiji, çikolata, şeker, biskuvi, koönserve sanayii, kereste sanayii, deri sanayli, çorap sanayii hemn munhasıran milli değildir. Diğer sanayi şubelerinin büyük bir kısmı da karışıktır. Bugün tam manasile Türk unsurunun elinde bulunan sanayi aermayt- si pek mahdutlur. Âli iktisat Meclisi, bize bu hakikati istatistiklerle gösterseydi, o vakit teklifinin mahiyeti daha iyi anlaşılırdı. İthalât ve ihra- cat ticaretimiz hemen munhasıran gayri Türk unsurların elinde bulunruken ve bu kanallardan gelen sermayc terakümlerinden Devlet ve Millet istifade edemezken, henüz bakir bir halde bu- hlmman büyük sanayi sahasını da Devlet yani Millet sermayesi ve emeğile kurulduktan ve kârlı bir hale getirildikten sonra, milletin içinden çıkacak küçük bir sermaycdar zümresine ma- Jetmek istemek ve böylelikle milletin sınıflaşmasına yol açmak. Hayır böyle bir siyasete devletçi ve milletçi bir siyaset dene- mez... Âli İktisat Meclisinin bu kararı, inkılâp Türkiyesinin iktisat ta- rihinde unutulmaz bir «lâtife» olarak kalacaktır. Deyletin kârlı bir iş yapamıyacağına inananlar, bu iddialarını hangi esaslara dayatıyorlar? Sanayi ve Maadin Bankasının işlettiği fabrikalar, Devlet fah- rikaları değil midir? Bu fabrikalar memleketimizdeki her han- gi bir hususi mümasil fabrikadan daha fena mı işliyorlur? Feshane, Bakırköy, Beykoz, Hereke fabrikalarının başında bu- lunan idareciler hususi teşebbüs erbabı mıdır? Devlet Demiryollarının memlekelimizda diğer hususi ve cenebi demiryollarından daha iyi idare edildiğine şüphe var mıdır? Türkiye'de Devletin kârlı bir iş yapamıyacağını ileri süren Âli İktisat Meclisi, bu kararını mukayeseli istatistiklerye istinaden verseydi, ciddi bir iş yapmış olurdu. 18